Profesor Vujanić: Ograničenje brzine u gradovima na 30 km/h bi smanjilo stradanje pešaka

Iza nas je crni vikend na srpskim putevima - pet mladih osoba izgubilo je život, a više desetina je povređeno u seriji teških saobraćajnih nesreća širom zemlje.
Profesor Vujanić: Ograničenje brzine u gradovima na 30 km/h bi smanjilo stradanje pešaka
Foto: 021.rs
Posebno uznemirava slučaj u Bogatiću, gde je nastradala majka dok je gurala kolica sa detetom, a vozač koji je bio pod dejstvom alkohola je pobegao sa lica mesta. 
 
Od početka godine u saobraćaju su stradale 72 osobe, a među njima je veliki broj mladih.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić osvrnuo se na uzroke ovih tragedija i načine na koje bi se broj nesreća mogao smanjiti. On je za Euronews Srbija posebno istakao da bi smanjenje brzine u gradovima na 30 kilometara na sat dramatično smanjilo smrtnost pešaka. 
 
"Ako udarite pešaka brzinom od 30 kilometara na sat, 10 odsto pešaka će poginuti. Pri 40 km/h, 20 odsto; pri 50 km/h 40 odsto; pri 60 km/h 80 odsto, a pri 80 km/h praktično niko ne preživljava. Zato zemlje poput Japana, Norveške i Finske ograničavaju brzinu u gradovima na 30–40 kilometara na sat i imaju ekstremno nisku smrtnost u saobraćaju", objasnio je Vujanić.
Vujanić je posebno govorio o opasnostima korišćenja mobilnih telefona tokom vožnje.
 
"Ako samo jednu sekundu skrenete pogled s puta pri 50 km/h, prelazite 14 metara. Pri 100 km/h 28 metara. Ako uzmete mobilni i pogledate broj, potrebno je oko sekunde i po, što je 21 metar. S 30 km/h to je potpuno kontrolisano, dok pri većim brzinama rezultira katastrofom", rekao je Vujanić.
 
Profesor navodi da nepažnja, a ne sama brzina, najčešće uzrokuje nesreće. 
 
"Broj vozila u Srbiji je porastao gotovo 70 odsto u poslednje tri godine, što povećava rizik. Ali uzrok nezgode je nepažnja - mobilni telefoni, razgovori sa putnicima ili nervoza vozača. Često mladi vozači sa probnim dozvolama prave greške jer nisu prethodno stekli pravi stav prema saobraćaju i životu", rekao je Vujanić.
On je kritikovao i obrazovni sistem i način obuke u auto-školama. 
 
"Termin 'obuka vozača' nije dovoljan. Potrebno je razviti moralni stav o bezbednoj vožnji i poštovanju života drugih, što treba da bude deo vaspitanja i školskog sistema, ne samo učenje tehnike vožnje", istakao je on.
 
Profesor je posebno istakao važnost kaznene politike. 
 
"Kazna mora biti neprihvatljiva za prestupnika i proporcionalna primanjima. Privremeno oduzimanje vozila i trajna zabrana upravljanja u slučaju ponovljenih prekršaja mogu dramatično smanjiti broj tragedija. U Švajcarskoj vozač koji vozi 285 km/h na auto-putu plaća kaznu od 280.000 franaka, što je bolno i za bogate i za siromašne. Kod nas kazne nisu dovoljno efikasne i neadekvatno utiču na svest vozača", ocenio  je on.
 
Vujanić naglašava i značaj tehničke kontrole i prisustva kamera u saobraćaju.
 
"Ako ljudi znaju da će biti sigurno detektovani i kažnjeni, neće praviti greške. Ovo je efikasnije od postavljanja policajaca na svakoj raskrsnici", smatra on.
 
Govoreći o deci i motociklistima, profesor ističe da je vidljivost ključna. 
 
Posebno je bolna tema stradanje dece u saobraćaju. Na pitanje da li je moguće ostvariti cilj države da do 2030. godine nema poginule dece, Vujanić kaže da je to izvodljivo.
 
"Finska u jednoj godini ima jednog poginulog, ne zbog oklopa, već zbog kulture poštovanja tuđeg života i imovine. Mi to možemo razviti kroz medije i obrazovanje, učeći ljude svesti o opasnostima i posledicama svojih postupaka", ukazuje on.
 
Profesor takođe ističe da vožnja pod uticajem alkohola u Srbiji nije glavni uzrok nesreća. 
 
"Uzrok saobraćajnih nezgoda kao posledica alkohola je do tri odsto. Broj prekršaja ljudi koji voze u alkoholisanom stanju je oko 12–15 odsto, ali alkohol lako detektujemo. Stvarni uzroci, poput nepažnje ili nervoze, često ostaju neprimetni, a upravo oni vode do tragedija", smatra profesor u penziji.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

Komentari 160

  • Leonida

    28.09.2025 21:59
    Totalna obustava saobraćaja bi bila sigurno još bezbednija po pešake.
    Nije stvar do smanjivanja brzine već poštovanja ograničenja i povećanja kazni za prekoračenja brzine.
  • Пантелија

    28.09.2025 20:35
    Licemerje
    Pa motociklisti jure kroz centar grada sto na sat i niko ih ne dira !
  • Taraba

    28.09.2025 12:03
    Prvo po zakonu
    U gradovima su takve guzve da i ne mozes voziti ni 30 na sat. Prvo ,treba da bude zakon isti za sve, i za meklaren i za naplatnu rampu i za Zeks sina, pa posle mozemo da pricamo o drugim merama.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Uhapšen pripadnik OVK zbog zločina na Košarama

Srpska policija uhapsila je A. Q. (52) zbog sumnje da je za vreme oružanih sukoba na KiM, kao pripadnik OVK, izvršio krivično delo organizovanje grupe i podsticanje na izvršenje genocida i ratnih zločina.