Četvrtaci ne znaju šta je duž, prava, poluprava...

Standardi postignuća učenika, koji definišu šta učenik zna i ume na kraju određenog ciklusa obrazovanja, nedovoljno se koriste u praksi i nisu prepoznati kao alataka za dobar rad nastavnika.
Standardi postignuća učenika, koji definišu šta učenik zna i ume na kraju određenog ciklusa obrazovanja, nedovoljno se koriste u praksi i nisu prepoznati kao alataka za dobar rad nastavnika, pokazalo je  istraživanje Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Učitelji i nastavnici doživaljavaju standarde, koji su doneti 2011. godine kao administrativnu meru spolja nametnutu za kontrolu kvaliteta, pa naši đaci četvrtog i osmog razreda, koji su učestvovali u istraživanju nisu u stanju da na primer iz srpskog uspešno formulišu ideju teksta ili da iz matematike prave razliku šta je prava, poluprava, duž.

Istraživanje rađeno na uzorku od 5.000 učenika, pokazalo je da više od 50 odsto njih doslovno tumači tekst, a samo mali broj najnaprednijih izvodi složenije zaključke, tumači tekst i uviđa poentu, rekla je predstavnica Zavoda Jasmina Đelić na predstavljanju rezultata članovima Nacionalnog prosvetnog saveta.

"Ne kažemo da treba spuštati standarde ali treba razmisliti da li je nastavnicima dovoljno jasno na čemu treba da rade do kraja četvrtog razreda", rekla je Đelić, smatrajući da treba preispitati i sadržaje udžbenika, ali i zahteve koji se postavljaju pred učenicima.

Đelićeva je podsetila da je poslednje nacionalno istraživanje o postignućima učenika bilo 2004. godine.

Istraživanje urađeno proletos, slično nacionalnom, ima za cilj da otkrije da li učenici ostvaruju očekivane rezultate u odnosu na zadate standarde. U četvrtom razredu testirano je znanje iz srpskog, matematike i prirode i društva, a u osmom srpski i matematika.

U matematici četvrtaci najčešće greše kod redosleda računskih pojmova, ne razlikuju pojmove prava, poluprava, duž, poznavanje pravila "veći za", "manji za", ne razlikuju formule za oblik i površinu pravougaonika, rekla je Đelić.

Na sva tri testa, deset odsto najslabijih učenika rešava prosečno 25 odsto zadataka, a 90 odsto najuspešnijih daju oko 85 odsto postignuća, pokazalo je istraživanje.

Takođe, pokazalo se da postoje razlike u obrazovanju đaka na selu i u gradskim sredinama, a da devojčice imaju značajno viša postugnuća (61 odsto) od dečaka (54 odsto) na testu iz srpskog jezika.

Standardi su postavljeni tako da se očekuje da više od 80 odsto dece reši pitanja osnovnog nivoa, 50 odsto srednjeg a oko 25 odsto đaka treba da bude uspešno na naprednom nivou.

Analiza je pokazala i da nastavnici koji su pregledali testove uopšte nisu poštovali uputstvo za ocenjivanje, pa su sastavljači pitanja prinuđeni da prave testove zatvorenog tipa (na zaokruživanje), što može da zavara kad su u pitanju postignuća đaka, rečeno je na sednici saveta.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Cinik101

    01.11.2014 22:54
    Sta ce im duz i prava. Ko bude imao novca kupice diplomu, uclanice se u pravu stranku, uz malo srece mozda bude cak i ministar. Malo li je?
    Sto si obrazovaniji to te vise boli ovo sto se desava, sta ce ti to
  • ah

    01.10.2014 10:43
    Nisu znali ni ranije. Ko hoce, nauci, ko nece/ne moze, taj ceo zivot bude zavidan onim prvim i gleda kako da ih unizi.
    Pitam skoro jednog poznanika od 32 godine da li zna cirilicu. Jaze zna. Kazem mu da napise slova ф ц г ш i tako ta "komplikovana". To je iz osnovne skole! Ne zna! Ne zna to, a gde je sve ostalo! Ne mozes glupe ljude nauciti i tacka.
  • 01.10.2014 10:17
    Roditelj
    Pročitala sam i "daunlodovala" sve obrazovne standarde za kraj osnovnog obrazovanja. Na moje izmenađenje, veoma su jasni i normalni i predstavljaju odličnu vodilju nastavnicima (da ne kažem roditeljima koji rade sa decom). Isto tako, sigurna sam da ih oni nisu pročitali i da ne rade po njima. Taj zaključak, vidim, imaju i u NPS-u. Zato ja sa detetom radim kod kuće prema tim standardima, koliko nam vreme dozvoljava. To znači da ja treba da dobijem platu svih tih nastavnika koji na časovima doslovno NIŠTA ne rade. Doduše, na kontrolnim puno traže, ali, valjda pretpostavljaju da deca rade kući sa roditeljima ili idu na privatne časove, pa tako dolazimo do toga da naša deca idu "duplo" u školu. Ne znam da li je dovoljno da im smanje plate samo 10%? Inače, izlaganje tate iz prvog komentara potpisujem u celosti, i dajem tati savet: naučite ga da računa onako kako računa ceo svet, trebaće mu to. U višim razredima nema vremena za dijagrame, zbrajanja i razbrajanja sabiraka i činilaca, ima 45 minuta za kontrolni, mora da zna da računa brzo. Prosvetni kadar nam je dno dna, pa ni đaci ne mogu biti baš mnogo bolji.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Preminuo Vladimir Goati

Vladimir Goati, doktor političkih nauka, profesor, publicista i analitičar, preminuo je danas.

Počeli radovi na Prokopu

Na železničkoj stanici Prokop jutros, 16. jula, počeli su radovi na sanaciji stubova u podzemnom delu stanice.