Novosadske agencije kao lešinari čekaju da se slupate
Dok običan građanin teško može da se zaštiti od trgovine njegovim ličnim podacima, u agencijama negiraju da kupuju informacije i kažu da je slanje pisama potencijalnim klijentima vrsta direktnog marketinga.
Sanja V. lakše je povređena 14. septembra, u saobraćajnoj nesreći. Dva dana posle toga na njenu adresu stiglo je prvo pismo agencije za naknadu štete od osiguranja, a narednih dana dobila ih je još tri. "Prvo je stigla ponuda novosadske agencije "Restitucija". Pozvala sam agenciju i pitala odakle im moja adresa i broj telefona, a oni su mi rekli da podatke dobijaju iz bolnica. Posebno me je šokiralo što su znali i koje su moje povrede. Naknadno sam u sandučetu zatekla još tri slične ponude, od "Balkan plusa", "Beolegala" i "Bonus grupe". Smatram da je nedopustivo da neko ima moju adresu, matični broj i ostale podatke", priča Sanja V.
U ovim agencijama, međutim, negiraju da plaćaju za informacije, ali navode najneobičnije načine kako dolaze do podataka.
Miroslav Pendić, iz agencije "Balkan plus", kaže da ona radi u okviru kurirske službe "Beks" i tvrdi da su radnici na terenu, koji su angažovani u 80 poslovnica širom Srbije, glavni izvori informacija o saobraćajnim nesrećama. "Svaki kurir kad prođe i vidi sudar, obaveštava nas. Mi posle tražimo podatke i šaljemo pisma potencijalnim klijentima. To nije teško, jer imamo informacije o svakoj osobi koja je bar jednom poslala preko naše kurirske službe paket ili je primila neku pošiljku. To su načini na koje mi dobijamo informacije, a znam da neke konkurentske firme kupuju podatke od policajaca ili iz bolnica. Ima i onih koji angažuju svoje advokate i pripravnike da sede u Hitnoj i da vrbuju potencijalne klijente", ističe Pendić za "Novosti".
Jovan Perać iz "Beolegala" kaže da 99 odsto ljudi ne zna svoja prava i da, kada se pojave sami u osiguravajućoj kući, uglavnom ne naplate štetu. Agencije poput njegove im, kaže, pomažu da lakše i brže dođu do naknade. "Načini na koje se obaveštavamo su različiti, od čitanja tekstova o saobraćajnim nesrećama u medijima, preko preporuka, pa do šlep službi. Imali smo klijente i sa "Fejsbuka" i "Tvitera", jer ljudi danas sve dele na društvenim mrežama. Verovatno postoje i kolege koje plaćaju za takve informacije. U Novom Sadu ima nekoliko firmi koje se bave ovim poslom i od jednog klijenta smo čuli da su ga zvali sat vremena posle nesreće. To znači da im je neko javio. Mi se time ne bavimo. "Beolegal" je društvo licencirano od NBS", kaže Perać.
Iako su javno izražavane sumnje da ovakve agencije podatke "nabavljaju" od bolničkih ustanova, pa i pripadnika MUP, Aleksandar Resanović, zamenik poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, u izjavi za "Novosti" to negira. "Ni u jednom do sada okončanom postupku nadzora nije utvrđena činjenica da je rukovalac podataka "kupovao" informacije o učesnicima u saobraćajnoj nezgodi od pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije ili zaposlenih u bolničkim ustanovama", ističe Resanović.
Poverenik ni u jednom sprovedenom postupku nije podneo krivičnu prijavu, ali je utvrđeno da je bilo nepravilnosti u obradi podataka o ličnosti. "Agencije su obavestile poverenika da su postupile po upozorenjima i otklonile nepravilnosti", ističe Resanović.
U Narodnoj banci Srbije, koja inače nadzire rad u oblasti osiguranja, ističu da su agenicije za pružanje drugih usluga u osiguranju bile definisane prethodnim zakonom o osiguranju, koji više nije na snazi. "Odredbama tog zakona bilo je izričito zabranjeno agencijama za pružanje drugih usluga u osiguranju da obavljaju poslove posredovanja i zastupanja. Odredbama novog Zakona o osiguranju nije propisano da na tržištu osiguranja posluju subjekti pod nazivom "agencije za pružanje drugih usluga u osiguranju", niti da takvi subjekti treba da poseduju dozvolu za rad NBS. U konkretnom slučaju agencija za pružanje drugih usluga u osiguranju ne može, ni po odredbama ranije važećeg Zakona o osiguranju, a ni po odredbama novog, koji je od skora u primeni, da obavlja poslove posredovanja i zastupanja u osiguranju", rečeno je u NBS.
Poverenik je u 2014. godini dobio dve prijave građana u vezi sa agencijama za posredovanje pri naknadi štete, a u 2015. dosad su stigle dve. Da li je bilo kršenja Zakona o zaštiti podataka o ličnosti lane je proveravano u sedam postupaka nadzora. I to nad "Beo-legalom", "Bonus grupom", preduzećem "Janjić Office", "Odštetnim kodeksom" iz Beograda.
"U toku je i postupak nadzora prema "Dunav osiguranju" i MUP-u Srbije", objašnjava Resanović. "U ovoj godini je otvoreno osam novih postupaka. Na listi je opet bio "Beo-Legal", sada u novom predmetu, advokat Saša Gudalo, Radomir Vučurović, preduzetnik Agencije za poslovne aktivnosti i konsalting "Restitucija", "Saobraćajne nezgode" iz Niša, advokat Nikola Žarković. Tu su još i osiguravajuća kuća DDOR Novi Sad, i Agencija za pružanje drugih usluga u osiguranju "Restitucija"."novosti
Komentari 18
-
Ono što je mene fasciniralo u mom slučaju je činjenica da problem nije pravila osiguravajuća kuća već ovlašteni servis za Reno, Sekulić gde mi je na kraju rečeno (u poverenju :D ) da se je sedište "najverovatnije" pokidalo zato što sam malo "deblji" (imam oko 90kg).
Zamislite bezobrazluk da vam neko to kaže, na kraju mi je stvarno došlo da im pošaljem inspekciju.
No poenta, koja je uopšte svrha agencija za posredovanje, nije problem naći procedure i raspitati se, danas su barem informacije dostupne svima na internetu, pa nije to registracija vozila pa da se čeka ceo dan u redu za jednu nalepnicu.
Ella
komšija
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar