Prioritet most u nastavku Bulevara Evrope da bi se izbegle saobraćajne posledice, bez zainteresovanih za ušće kanala DTD u Dunav

Godinama unazad pominje se izgradnja novih mostova u Novom Sadu, a za gradsku vlast prioritetan je onaj kojim će se Bulevar Evrope povezati sa Sremskom Kamenicom. U međuvremenu, neke ideje gradskih urbanista, koje su smatrali interesantnima, očigledno da nisu zainteresovale i potencijalne investitore.
Prioritet most u nastavku Bulevara Evrope da bi se izbegle saobraćajne posledice, bez zainteresovanih za ušće kanala DTD u Dunav
Foto: 021.rs
Mostovi su vredni pažnje, smatrao je Ivo Andrić, jer pokazuju mesto na kojem je "čovek naišao na zapreku i nije zastao pred njom, nego ju je savladao". Pred Novosađanima i onima koji budu predstavljali gradsku vlast u budućnosti, jedna od prepreka će biti pitanje saobraćaja, a taj izazov bi trebalo da bude "premošćen" izgradnjom mosta u nastavku Bulevara Evrope prema Sremskoj Kamenici. 
 
Isto tako, Ivo Andrić je zapisao da su mostovi "uvek podignuti smisleno". I to bi moglo da se tvrdi i u slučaju izgradnje pešačko-biciklističkog mosta na ušću Kanala Dunav-Tisa-Dunav u najveću evropsku reku. Međutim, kada se ovom projektu doda i izgradnja hotela, kao što je učinjeno, onda se svrsishodnost dovodi u pitanje.
 
Ova ideja gradskih urbanista nije zainteresovala potencijalne investitore, s obzirom na to da se niko nije javio na neobavezujući poziv za prikupljanje pisama zainteresovanosti za uređenje i izgradnju na pomenutoj lokaciji. 
 
Pokazalo se i to da pešačko-biciklistički most nije prioritetan za Novi Sad. Prema rečima gradonačelnika Miloša Vučevića, prioritet je izgradnja mosta u nastavku Bulevara Evrope prema Sremskoj Kamenici. Početkom 2019. godine je za izradu generalnog plana sa studijom opravdanosti ovog mosta izdvojeno 24,6 miliona dinara.
 
Ovaj most se u planovima razvoja Novog Sada pominje više od pola veka, a razlog prioritetnosti leži u tome što će, prema Vučevićevim rečima, Novosađanima za najduže 10 godina biti potrebno gotovo 90 minuta da pređu Most slobode i dođu do Cara Dušana, Bulevara cara Lazara...
 
"Nećete moći ispod sat vremena da stignete prema Ulici Narodnog fronta, Limanu IV, Bulevaru Evrope. Ako ne budemo u tom periodu rešili taj most kao nastavak Bulevara Evrope, grad će imati ozbiljne saobraćajne probleme. Pogledajte i sada, gotovo je nemoguće skrenuti sa Mosta slobode levo i u Narodnog fronta, a i u Cara Lazara i ne bude li se rasteretio taj pravac, ne bude li se napravio novi most i olakšao saobraćaj, trpećemo velike posledice. Ovaj most je najneophodniji Novom Sadu ako želimo da sačuvamo i unapredimo saobraćaj koji će biti sve intezivniji", kazao je Vučević na pitanje 021.rs.
 
Ušće Kanala DTD u Dunav - hotel sa pogledom na rafineriju i Šangaj
 
Komad zemlje na ušću kanala u Dunav, koji je trenutno neuređen, prazan, gradskim urbanistima izgleda kao potencijalno atraktivno zemljište. Iz tog razloga sproveden je arhitektonski konkurs za projekat hotela i mosta, dodeljene su nagrade, a građani su to platili više od dva miliona dinara. 
 
Nakon što je primećena turistička atrakcija na ušću kanala u reku, koja bi bila tik uz "Danubius", Luku "Novi Sad", sa "opuštajućim pogledom" na Šangaj i Rafineriju "Novi Sad", Grad je raspisao i neobavezujući poziv za prikupljanje pisama zainteresovanosti, kako bi testirao tržište i kako bi videli da li zaista ima zainteresovanih za ovakvu vrste investicije.
 
Grad je od potencijalnih investitora tražio da im predoči svoje planove u vezi sa ovim prostorom, uz napomenu da radovi koji su pobedili na konkursu za projekat objekta i mosta nisu obavezujući. Međutim, neka potencijalno drugačija viđenja nismo uspeli da saznamo, jer ih u, za sada, jedinom neobavezujućem pozivu, nije ni bilo.
 
 
Arhitekta i član Upravnog odbora Društva arhitekata Novog Sada (DaNS) Aleksandar Bede kaže za 021.rs da nije jasno zbog čega je hotel upakovan u ovaj projekat, s obzirom na to da se nalazi u industrijskoj zoni, pored rafinerije, osim ukoliko nije postojala namera da se kroz privatnu investiciju u izgradnju hotela reši i izgradnja čitavog mosta.
 
"Sam most na tom mestu jeste dobra ideja jer bi se njegovom izgradnjom dobila biciklistička veza sa Šangajem, Kaćem, Koviljskim ritom. Ali sada je ta ideja zakomplikovana hotelom i može se desiti da do njene realizacije ne dođe upravo zbog komplikacija sa hotelom, što bi bio gubitak za javni interes u jednostavnom premošćavanju kanala za pešake i bicikliste", navodi Bede.
 
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević poručio je da nije najbolje razumeo samu svrhu ovog mosta, ali da razume da neko na te stvari gleda drugačije.
 
"Poštujem struku i vidite da se politika ne meša, ali mislim da su neki drugi mostovi prioritet. Oni smatraju da je taj most u urbanističkom razvoju grada veoma interesantan i značajan - u redu. Mi smo pokušali, testirali smo tržište i niko se nije javio za taj most. To je život. Pitali smo ima li interesanata, nema", naveo je Vučević na pitanje 021.rs da li se iko javio na neobavezujući poziv.
 
Ideja je bila da ponude prođu analizu, a da se nadležnim gradskim organima ostavi na izbor da li će pokrenuti postupak za uređenje i gradnju na području ušća Kanala DTD u Dunav. Cilj Grada je, naravno, da "privlačenjem investicija i otvaranjem novih radnih mesta poboljša kvalitet života lokalnog stanovništva, u konkretnom slučaju kroz uređenje područja ušća Kanala DTD u Dunav, pristupnih saobraćajnica, biciklističkog i pešačkog povezivanja sa okruženjem i zelenih i drugih slobodnih površina na tom području".
 
Bede ukazuje i na to da se kao "već redovna praksa" uspostavilo to da Grad za arhitektonske konkurse ne angažuje DaNS kao sprovodioca konkursa, nego to čini gradska uprava za koju kaže da nema kapaciteta za takav posao. To sve ostavlja posledice po sam broj i kvalitet prispelih radova na konkursu, a onda i kada se izabere pobedničko rešenje, ono nije obavezujuće za investitora, kao što je primer i u slučaju mosta i hotela na ušću kanala u reku.
 
"To sve govori da je arhitektura takvog javnog objekta za Grad nebitna, već da konkurs služi više kao način da Grad dođe do marketinških ilustracija koje služe za prodaju ideje investitorima, a šta će biti u realizaciji nije im više bitno. Dakle, marketing je zamenio arhitekturu", dodaje naš sagovornik.
 
Bede smatra da je dokaz odustajanja grada od arhitekture kao discipline nova zgrada kolektora kod Žeželjevog mosta, čiji je projektant građevinski inženjer, a ne arhitekta. Bede zaključuje da će grad dobiti javni objekat, koji će dominirati kejom i biti deo panorame grada, a izgledaće kao "bilo koja anonimna hala u industrijskoj zoni".
 
Mi gradimo mostove i mostovi grade nas, mogla bi da bude parola gradskih vlasti u proteklim decenijama. Planova je mnogo, a neke od njih možete da pročitate OVDE.
 
U međuvremenu, ozbiljnije se izgleda radi na mostu koji bi trebalo da reši potencijalno veliki saobraćajni problem za Novi Sad. Već sada, prema tvrdnjama iz vrha gradske vlasti, postoje nezvanične ponude nekih kompanija za izgradnju ovog mosta, i one su spremne da ponude finansijski aranžman, jer Grad i zbog drugih važnih investicija, neće moći taj projekat sam da finansira. Međutim, to, kako je rekao gradonačelnik, neće biti jeftina priča.
  • Bosko

    22.12.2019 19:18
    Lazovi pred izbore uvek ostaju lazovi!
  • Studija Opravdanosti

    22.12.2019 12:20
    Ko hoće studiju opravdanosti neka sedne na Futošku ulicu svaki dan ujutru i popodne u špicu pa neka broji. Isto važi za ceo Bulevar Oslobođenja maltene tokom celog dana. Naravno da treba mostova. Ovima što poručuju da je skupo i teško bi poručio da konzumiraju više Vučića pa će im postati jasno da Srbija ima volje i snage sve da uradi, samo ako građani glasaju Kako Treba!
  • Verka

    22.12.2019 07:55
    Mišeluk
    Da li sadašnji stručnjaci znaju da je srenska strana Dunava potencijalno klizište? Koliko je tu koštala i izgradnja mosta Slobode? Priobaljem se šire velelepne nove i novije građevine? Možete li istražiti ima li osiguravajuće kuće koja je izdala polisu na tim adresama? A što se tiče saobraćajnih gužvi zabranite zaustavljanje u zoni raslrsnice kako taxi tako i ostali vozilima, polukružnon okretanja na semaforima a iste stavite na odstojanje od min, 500m

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti