Nered vožnje: Građani se žale na nedolaske autobusa, nije realizovano više od 12.000 polazaka

Mnogi Novosađani primetili su da autobusi Gradskog saobraćajnog preduzeća ne poštuju red vožnje, dok iz GSP-a tvrde da je manje od dva odsto gradskih polazaka bilo nerealizovano.
Nered vožnje: Građani se žale na nedolaske autobusa, nije realizovano više od 12.000 polazaka
Foto: 021.rs
Ako je i reč o samo dva odsto nerealizovanih polazaka gradskih linija, to je očigledno uticalo na život i aktivnosti Novosađana koji redovno koriste gradski prevoz. 
 
Portal 021.rs je dobio nekoliko žalbi putem mejla i telefona na nepoštovanje reda vožnje, a na pitanje o kašnjenju ili nerealizovanim polascima autobusa koje smo postavili na Fejsbuku odgovorilo je više od 700 ljudi. Ubedljiva većina njih tvrdila je da se kašnjenja ili izostanci polazaka često dešavaju, kao i da im to utiče na planove.
 
"Trojka i devetka nisu kao ranije. Nešto nije u redu što dovodi do toga da možemo da zakasnimo na posao jer informacije nisu pouzdane. Ne znam šta se dešava, ali se dešava da se cela linija preskoči i onda čekamo onu narednu, pa ako će tako biti da krenemo od kuće sat ranije da bi stigli u grad. Kao da smo u Beogradu, a nismo", napisao je jedan naš čitalac.
 
Još jedan od mnogih čitalaca koji je imao problema sa ove dve linije, napisao je da nekada dođu dva autobusa u minut razlike, a onda narednih pola sata "nema ništa".
 
"Linija 7 - džaba je gledati red vožnje ako niste odmah kod prvih stanica, bus može da kasni 20 minuta ili da se ne pojavi, pa onda dođu tri. Redovno se dešava da na posao moram da idem peške zato što nije došla", napisala je jedna Novosađanka.
 
Čitaoci našeg portala imaju zamerke i na ostale linije, a naročito se kao problematična pominje linija 6. Građani su, kako nam javljaju, na posao kasnili i zbog linije pet, koju su i "po sat vremena čekali na stanici".
 
"Ovde nije reč o kašnjenu vozila, koje se oduvek dešavalo, reč je o totalnom izostanku vozila u određenim terminima koji su predviđeni po redu vožnje. Lično sam iskusila više puta, čekajući pola sata autobus koji ide na svakih 10, 15 minuta. Jasno je da jedno vozilo prosto nije nikada krenulo u predviđeno vreme", napisala je jedna sugrađanka.
 
 
Mnogi od građana koji su podelili svoja iskustva naveli su i da su se na ovakvu situaciju žalili Gradskom saobraćajnom preduzeću. Kako su nam napisali, obično ili nisu dobijali odgovor, odnosno niko im se nije javljao na telefon, ili im je rečeno da preduzeće nema dovoljno vozača da održi postojeći red vožnje.
 
"Reklamacije sam zvala više puta. Potvrđeno mi je da nemaju dovoljno vozača i da su na obuci kao razlog kašnjenja. Užas, da ne mogu da napišu da nije pouzdan red vožnje i tako se ograde, a i mi da znamo na čemu smo", revoltirana je jedna Novosađanka.
 
"Javna tajna" je da u novosadskom javnom prevozniku "pate" od nedostatka vozača, napisao je jedan čitalac.
 
"Mnogi su otišli da voze po Evropi i kod privatnika. Trude se da drže prigradske linije po redu vožnje, a na gradskim preskaču poneki polazak. Ako tome dodate gužve u saobraćaju zbog raznih radova na putu, kao i česte izmene na trasama na svim linijama nije ni čudo da se kasni. Ono što sam ja primetio poslednjih nedelju dana jesu česti kvarovi na vozilima. Vozni park je katastrofa, ili se štedi na delovima ili su majstori u pitanju", smatra on.
 
I jedna Novosađanka složila se sa ovim čitaocem i dodala da GSP ne želi da prizna da ima problem.
 
"Prioritet su im međugradske vožnje, pogovoto one linije koje voze školarce i srednjoškolce, pa tu gledaju da budu redovni, a ove gradske propuštaju", navela je.
 
Nekoliko komentatora saglasilo se oko ideje pravljenja novog reda vožnje koji bi bio usaglašen sa brojem autobusa i vozača, pa bar "da se zna koji autobus kada dolazi, ali ne da se čeka džabe na stanici".
 
U Javnom gradskom saobraćajnom preduzeću za 021.rs kažu da je od januara, do kraja avgusta, realizovanost gradskih polazaka bila iznad 98 odsto.
 
Kada se to prevede u brojeve, možemo videti da od 1. januara do 31. avgusta nije realizovano 12.409 planiranih polazaka, pokazuju podaci koje je 021.rs dobio od GSP-a putem Zahteva za pristup informaciji od javnog značaja.
 
Najproblematičniji bili su januar, jul i avgust. U januaru, od planiranih 96.165 polazaka nije bilo realizovano 2.898. U maju, na primer, od planiranih 95.723 samo u 142 slučaja gradski autobusi nisu ispoštovali red vožnje. Avgust je bio malo teži mesec za ovo gradsko preduzeće, pa je tako planirano 91.100 polazaka, a 3.037 nije realizovano.
 
 
Kako navode u svom odgovoru za 021.rs, osnov za organizaciju prevoza u letnjem periodu bilo je oočekivano smanjenje broja putnika zbog korišćenja godišnjih odmora i letnjeg raspusta u školama i na fakultetima, kao i rezultati dobijeni generalnim i kontrolnim brojanjem putnika na linijama javnog masovnog prevoza putnika.
 
"Kašnjenja ili izostanci autobusa dešavaju se iz više razloga - iznenadnih prepreka na trasi, gužvi i zastoja zbog radova, kvara na vozilu, saobraćajnih nezgoda trećih učesnika i neplaniranih poremećaja planiranog angažovanja vozača", piše u odgovoru GSP-a.
 
Poriču da je odlazak zaposlenih iz preduzeća razlog nepoštovanja reda vožnje.
 
"U slučajevima da je uzrok kašnjenja ili izostanka autobusa neplanirani poremećaj planiranog angažovanja vozača, radi se uglavnom o odsustvima zaoslenih zbog bolovanja koja su znatno veća od projektovanih, a ne o odlasku zaposlenih iz preduzeća. Na primer, zbog korona virusa je na bolovanjima u nekim periodima trajanja epidemije bilo i do sto zaposlenih", zaključuju.
 
Ipak, sudeći po Izveštaju o realizaciji programa poslovanja u 2020. godini koje je ovo preduzeće predstavilo gradskoj skupštini vidi se da je prošle godine GSP radio sa 13 radnika manje nego što je planirano, a da se manjak radnika uglavnom odnosio na mladi kadar (ispod 40 godina), dok je onih starijih od 50 godina bilo za 44 više nego što je planirano. Čak 30 radnika GSP-a je prošle godine otišlo u penziju, četvoro je preminulo, a 27 je napustilo posao
 
U istom izveštaju sam GSP priznaje da je odlazak vozača i mehaničara iz preduzeća veliki problem za nastavak poslovanja.
 
Predsednik sindikata "Nezavisnost" u GSP "Novi Sad" Obrad Tepić kaže za 021.rs da trenutno, uslovno rečeno, imaju dovoljno vozača u GSP-u, to jest da to nije problem kao ranijih godina. Dodaje, međutim, da je zbog situacije sa koronavirusom, na bolovanju veći broj vozača nego što je to predviđeno.
 
"Sve više ljudi otvara bolovanja i zbog toga ne možemo da pokrijemo sve polaske", kaže Tepić.
 
Kaže da u GSP-u imaju vozače koji su nedavno prošli testiranja i spremni su da započnu radni odnos, ali zbog Uredbe Vlade Srbije o zapošljavanju u javnom sektoru, odnosno zbog ograničenog broja zaposlenih ne mogu da ih prime.
 
Problematično je, ocenjuje, i to što se naglo povećala starosna struktura vozača u preduzeću.
 
"Mi smo nekada imali pravilo da nije ni mogao početi radni odnos vozač koji je stariji od 35 godina, a danas ih zapošljavaju i sa šezdeset godina", kaže sagovornik 021.
 
Zbog toga, ističe, u budućnosti preduzeće može da očekuje još veće probleme zbog starijih vozača koji će ići u penziju, ali i zbog mlađih koji će i dalje odlaziti u inostranstvo da rade. 
 
"Dok god se plate vozača znatno ne povećaju, taj problem će biti prisutan", zaključuje Tepić. 
 
Situacija sa odlaskom vozača aktuelna je već nekoliko godina, koliko se prevoznici trude da zadrže svoje vozače koji odlaze u države EU, u potrazi za većom platom. Prosečna zarada vozača u Srbiji je između 50.000 i 60.000 dinara, dok je u zemljama EU znatno viša. 
  • Yelena

    15.12.2021 19:38
    Evo, opet i dalje
    15. Decembar 2021. Hoću kući, idem sa posla. Čekam autobus na liniji 8 za novo naselje, evo već sat i po. Ima li to više smisla? Ovo postaje nehumano!
  • Suzana

    07.09.2021 20:26
    Zelim se zahvaliti svima koji su lajkovali moj komentar.
    Lajkovala sam komentar Zlata, Tatjana Jov. i Miki! Jedva cekam da se situacija popravi.
  • Jovanka

    07.09.2021 10:49
    U autobus nekako i uspem da se umuvam ali sa smecem nemam gde. Moje muke su vezane za Cistocu. Jel ima tamo neko pismen,školovan…ko čita dopise?! Ili da ume ljubazno da se javi na telefon a ne da nas uputi da se obratimo gradonacelniku za odnosenje smeca. Mene ne zanima to sto oni nemaju radnika i kamiona jer ja redovni plaćam njihove usluge. To nema nigde!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Olimpijske vrednosti u DDOR osiguranju

DDOR, zvanično osiguranje Olimpijskog tima Srbije, u saradnji sa Olimpijskim komitetom Srbije, partner je niza izložbi posvećenih olimpijskim vrednostima.