Najviše ptica u sudaru sa dalekovodima stradalo u Koviljskom ritu, među njima i retke vrste

Samo u 2021. godini pronađeno je više od 80 ptica koje su nastradale pri koliziji sa dalekovodima duž Dunava, a najviše ih je bilo u okolini Koviljskog rita.

Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije koje istražuje i prati ovu pojavu navodi da je u sudaru sa provodnicima između dva dalekovoda nastradalo najviše labudova.

"Samo u 2021. godini pronašli smo 82 ptice nastradale pri koliziji sa dalekovodima koji se rasprostiru duž Međunarodno značajnih područja za ptice (IBA) duž Dunava. Najviše žrtava bilo je u okolini Koviljskog rita, a uglavnom su pronalaženi labudovi, patke gluvare, gugutke, velike bele čaplje, golubovi grivnaši i čvorci. Od svih zabeleženih vrsta, najviše je pronađeno labudova, ukupno osam jedinki", kaže Milica Krmar iz Društva za zaštitu i proučavanje ptica.

Krmar takođe navodi da najčešće stradaju ptice koje imaju ograničeno vidno polje, veliko telo i koje su slabo okretne, te zbog toga ne mogu brzo da reaguju i promene visinu ili preusmere svoj let kako bi zaobišle žice. S toga, od kolizije najčešće stradaju ptice vodenih staništa - labudovi, čaplje, guske, ždralovi.
 
Kako se navodi u saopštenju ovog Društva, tokom rada na terenu pronađene su i neke retke vrste koje su nastradale u koliziji sa dalekovodom. To su barski petlić, mala carska šljuka, kašičar i šumska šljuka. 
 
Stradanje ptica na dalekovodima slabo je poznata problematika u javnosti. Te nadzemne konstrukcije koje svima nama dostavljaju električnu energiju mogu biti veoma opasne po ptice ako nisu dobro obezbeđene.
 
"Možda ste čuli da ptice stradaju od strujnog udara nakon što slete na žicu ili stub dalekovoda, ali da li ste čuli za koliziju sa dalekovodima? Kolizija sa dalekovodima predstavlja sudar ptica sa provodnicima koje se nalaze između dva stuba dalekovoda. Mnoge ptice tokom leta ne vide ove žice koje se nalaze baš u njihovoj visini, a tome doprinose i loši uslovi koji smanjuju vidljivost, poput magle ili zagađenja vazduha", objašnjava Krmar.
 
 
Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije od oktobra 2020. sprovodi Međunarodni projekat za sprečavanje stradanja ptica na dalekovodima "LIFE Danube Free Sky". Strujni udari (elektrokucija) i sudari sa žicama dalekovoda (kolizija) koji uzrokuju značajno veliki broj smrtnih slučajeva i povreda koje predstavljaju jednu od najvećih pretnji divljim pticama, a cilj projekta upravo je smanjenje stradanja.
 
Projekat takođe predstavlja jedinstveni primer široke međunarodne saradnje organizacija civilnog društva i elektroprivrednih preduzeća iz sedam evropskih zemalja i duž jednog od najvažnijih selidbenih koridora u Evropi – reke Dunav. Na projektu se rade obilasci opasnih stubova i beleženje stradanja ptica usled elektrokucije i kolizije, razvija baza podataka o stradanju na dalekovodima, sprečavaju sudari ptica sa električnim vodovima, radi se na zaštiti od strujnog udara na distributivnim i železničkim vodovima.

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • djema

    16.12.2021 20:38
    ptice i struja
    Gospodo i gospodje ornitolozi,mucnite glavom,osmislite zastitu.
  • Hm

    16.12.2021 15:46
    Hm
    Ptice stradaju i na auto putevima. Na zalost lasta je naletela na staklo od mog auta i ostala je krvava fleka.
  • Обсервер

    16.12.2021 12:31
    Још нешто
    Као члан Фондације за заштиту птица, додао бих да птице страдају и у судару са ветрењачама за производњу струје. Истраживања су показала да се број судара са пропелерима знатно смањио, код успореније ротације ветрењача. Компромис је да птице мање страдају, али и струје се тада мање производи.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti