Šta zaista znači redovno održavanje vozila?

Pojam održavanog automobila u Srbiji je u proteklih 30 godina izgubio smisao. Kada bi ga uporedili sa održavanim automobilom u često pominjanoj Nemačkoj, verovatno bismo dobili znatno drugačiju sliku.
Zamena ulja i filtera, odnosno mali servis, svakako nisu dovoljni za održavanje vozila, a mnogi baš to smatraju pod održavanjem automobila.

Kada se godinama radi samo mali servis i zapostavi sve ostalo, dobijamo zapušten auto koji ne može da prođe tehnički pregled, poručuju u Auto-tehnici.

"Ali bio sam kod majstora"
 
Ovo je rečenica koju mnogi izgovore, ali je pitanje šta vam je majstor radio kad je auto bio kod njega. 
 
"Moramo imati razumevanja za automehaničarski zanat u poslednjih 20 godina. Majstori i kad vide da nešto treba da se menja, boje se mnogima da kažu, jer ako im ukažu na dodatni problem a samim tim i trošak, boje se da ih ne izgube kao mušterije i sa ovo malo popravki ili servisa za koji dođu. Naši ljudi su i nepoverljivi, ponekad i sa pravom, i ne veruju da nešto treba da se menja, pa kažu kako 'majstor samo hoće da im uzme pare'. Ipak, nisu svi majstori isti. Kao što imate frizera ili molera, tako morate imati i automehaničara. Onda vam on sigurno neće reći da menjate ono za čim nema potrebe, ugradiće vam kvalitetne delove i poštovaće i vas i vaš automobil", navode u Auto-tehnici.
 
Redovno - šta je to?
 
Nije neispravan auto samo onaj koji stane i neće dalje. Redovno je barem dva puta godišnje, redovno je čim čujete neki čudan zvuk ili osetite neku vibraciju. Redovno je čim vam se upali neka kontrolna lampica. Redovno je čim vam automobil troši više goriva. Redovno je ono što kao preporuka piše u servisnim knjižicama vozila.
 
"Kao jedan od najbitnijih sistema na automobilu, kočioni sistem je veoma složen. Za običnog vozača je to potpuna nepoznanica i tako i treba da bude. Ali svako mora da zna da zamena pakni nije jedina popravka na kočnicama, što se vrlo često podrazumeva. Diskovi, doboši, kočiona tečnost, creva i cevi, a da ne govorimo o složenim sistemima kočenja na savremenim automobilima. Nećete uštedeti ako pristanete samo na zamenu pakni, a sve ostalo ostavite staro. Možda ste i uštedeli prethodnih godina ali sada na žalost i to dolazi na naplatu. Iskustvo pokazuje da kod vozila kod kojih nije na vreme vršena popravka svih delova kočionog sistema, obično treba kompletna zamena svih delova da bi se dobile ispravne kočnice", objašnjavaju u Auto-tehnici.
 
Kad onda da idem kod majstora?
 
Nema tu potpuno ispravnog odgovora. Neko godišnje pređe 20.000 kilometara, a neko 200. Neko vozi samo po otvorenom putu a neko isključivo po gradu. Automobili su različiti i svi smo mi drugačiji vozači. Na tragu ispravnog odgovora bilo bi - "gledajte i slušajte svoj auto".
 
Tako ćete najbolje videti kad nešto nije u redu, a redovno posetite majstora barem dva puta godišnje, bez obzira na kvarove. Nije mnogo u odnosu na komoditet koji vam taj auto pruža.
 
 
Reč vlasnice tehničkog pregleda
 
Pozdrav svim slušaocima Radija 021 i čitaocima portala 021.rs. Moje ime je Gordana Drageljević i već nekoliko meseci se družimo u Autotehnikalijama.
 
U jednoj od kupovina srela sam poznanika koji registruje svoje vozilo kod nas u Auto-tehnici i očigledno je slušalac Radija 021. Kaže mi kako me sluša redovno, super je to što se govori, ali da će se ljudi preplašiti. Zamislila sam se nad tom rečenicom. 
 
Ideja nam je bila da našim sugrađanima olakšamo ovu godinu, u kojoj se mnogo toga promenilo prilikom tehničkog pregleda vozila, a samim tim i registracije. Prva godina je verovatno najteža, a svaka naredna će biti lakša dok se kao i naši susedi, Hrvati i Crnogorci, koji su to prošli pre dosta godina, ne naviknemo da auto moramo da pripremamo za tehnički pregled.
 
Kao vlasnica tehničkog pregleda, koja ne vozi nova kola već automobil od 10 godina, ranije sam uvek usput obavljala tehnički pregled, kad nema nikoga na liniji. Šta me je dočekalo ove godine? Prvo sam išla kod majstora, osim servisa dotegli su mi ručnu, zamenili prednje pakne, pregledali signalizaciju.
Potom je usledilo pražnjenje gepeka, jer nosim mnogo stvari i na kraju pranje kola. U tom spremanju vozila i plaćanju svih troškova na sopstvenoj koži sam osetila koliko vremena treba da se auto pripremi. Iako je u pitanju nešto što radite jednom godišnje, u pitanju je promena na koju se treba navići.
 
U tom smislu, kroz Autotehnikalije bavimo se preventivom, jer ne mogu svi da budu toliko upućeni u to šta ih sve čeka na tehničkom pregledu. I ne govori se ovde samo o starijim vozilima, i sa novim može doći do neprijatnih iznenađenja.
 
Negativne vesti o tome kako su neki vlasnici vozila prošli na tehničkim pregledima vrlo brzo se šire i vrlo su glasne. Uglavnom sva krivica padne na same tehničke preglede, a oni samo sprovode ono što je neko zakonski predvideo. Zaista ima mnogo nejasnoća, ali se nadamo izmenama Zakona i pravilnika i nekim, ako ne olakšavajućim okolnostima, onda barem jasnijim i preciznijim.
 
Do tada, ma koliko to zastrašujuće zvučalo, vozilo mora ispravno da dođe na tehnički pregled da bi ga prošlo. Tok svih tehničkih pregleda se snima i snimci se čuvaju narednih godinu dana kako bi MUP mogao da iskontroliše da li je tehnički pregled na ispravan način pregledao vozilo i da slučajno nije propustio neko neispravno vozilo.
 
Hvala svima koji nas slušaju i žao mi je ako smo i vas uplašili - nismo imali tu nameru, ali zato smo tu da vas posavetujemo i da vam pripomognemo.
 
 
Više o ovoj, ali i drugim temama, saznajte na sajtu Auto-tehnike ili na njihovoj Fejsbuk stranici. Možete i da ih posetite u Stevana Mokranjca 1 (od 8 do 15.30h), kao i u Raškoj 19 (od 7 do 21h). 

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti