Gradom Samo Polako - sve sporije vožnje GSP-a odbijaju Novosađane
Praksa da vozači u autobusima javnog prevoznika istovremeno i prodaju karte toliko usporava vožnju da se putnici, uprkos skupom gorivu, odlučuju za vožnju privatnim automobilima.
Foto: 021.rs
Početkom jeseni počinje školska godina i, prirodno, uvećava se broj putnika u gradskim autobusima. Ove godine su i česte kiše i nešto svežije vreme dodatno podstakle "migraciju" pešaka i biciklista prema vozilima. Veoma brzo počela su i gunđanja, potom i sve glasniji protesti putnika.
Razlog je primetno usporavanje vožnje autobusima gradskog javnog preduzeća. Često, pogotovo kada je reč o relacijama koje vode do i od periferije ili prigradskih naselja, vožnja se toliko oduži da su putnici počeli da kasne i na posao.
Više automobila, uske ulice
Odličan je primer autobusa broj 12, koja od centra vodi do Telepa i vozačima odavno važi za izrazito tešku liniju. Nasuprot tome, putnici su nezadovoljni sve dužim trajanjem vožnje. Poslednjih godina, u proseku je četiri-pet minuta duža nego pre pet sezona i dostigla je 20 minuta.
Istovremeno je i razmak između dva polaska sa nekadašnjih 17 uvećan na 21 minut, s tim da su nešto češći u vreme "špiceva", dok su polasci ređi u večernjim satima. Postavlja se pitanje zašto se usporava vožnja u autobusima novosadskog javnog saobraćaja?
Nesporno je da je u gradu automobila svakim danom sve više, računa se da ih je trenutno oko 155.000, gotovo 35.000 više nego pre pet godina.
Naravno da su ulice u gradu, i bulevari, širine kakva je odgovarala prilikama pre pola veka kada su probijane. Posebno je nezgodno u starijim kvartovima, poput centra, Telepa, Podbare, Salajke, Rotkvarije, gde su ulice često jedva dovoljne za saobraćaj u oba smera, što je naročito vidljivo u vožnjama na linijama 6, 11, 12...
Veće akcize i jednosmeran saobraćaj
Ovo su problemi prisutni i u drugim mestima i nastali su ubrzanim, često i preteranim uvećanjem gradova i broja njihovih stanovnika. Rešenja su ista ili slična za sve: uvećanjem akcize na gorivo umanjiti nepotrebnu vožnju privatnim vozilima, dok bi prolaz ulicama starijih kvartova trebalo naplaćivati na osnovu snimka. Postoji potreba i da se namenskim ekološkim taksama prikupe novci potrebni da se saniraju ekološke posledice upotrebe vozila.
Dobar način rešavanja problema uskih ulica možemo videti u Zagrebu - znatno više od polovine svih gradskih ulica su jednosmerne. U tom slučaju i javni prevoz se obavlja jednom trasom u odlasku, drugom u dolasku na polaznu stanicu, a ne, kao što je čest slučaj u vožnjama ovdašnjim linijama 3, 6, 11, 12, da autobus mora da se zaustavlja, sklanja u stranu, pa i malo van kolovoza, kako bi se mimoišao sa autobusom iz suprotnog smera.
Šira paleta pretplatnih karata
No, spor prevoz novosadskim autobusima ima i specifičan razlog. Reč je o prodaji karata u autobusima. Još kako se pre podosta decenija osnov poslovne politike GSP počeo zasnivati na prodaji pretplatnih karata, stalno se uvećava broj žitelja sa nekom formom pretplate na gradski saobraćaj.
Tako danas imamo ciljne karte za pojedine kategorije korisnika, đake, penzionere, studente. Svaki žitelj grada može da kupi pretplatnu kartu, bilo za pojedine linije, što je češći slučaj u prigradskom saobraćaju, bilo za sve linije, kakav je običaj u urbanom delu varoši. Godinama su kartu u vozilu kupovali samo ljudi sa strane koji su se iz raznih razloga našli u našem gradu.
Međutim, u poslednje vreme kupovina karata u autobusu postaje sve češća. Razlog je što se ljudima koji se autobusom koriste četrdesetak puta mesečno ili manje, ne isplati da svakog prvog izdvajaju oko 2.650 dinara koliko iznosi pretplatna karta za sve linije.
Vozači fizijatrijski pacijenti
Rešenje je u proširenoj paleti pretplatnih karata. Onima koji se ređe voze javnim prevozom više odgovaraju kartice za 15 ili 30 vožnji, pri čemu njihova upotreba ne bi bila vezana za vremenski rok. Slično kao što smo se i mi Novosađani nekada koristili karticom za 12 vožnji, a sa svakim ulaskom u bus, aparat nam je seckao jednu od 12 markica. Svakako postoje i rešenja zasnovana ma modernim tehnologijama.
Praksu prodaje karata u vozilima javnog saobraćaja treba čim pre svesti na minimum. Razlozi su briga o zdravlju vozača i kraće trajanje vožnje. Učestalo okretanje ka vratima i uvek nadesno dovodi do, kako potvrđuje medicinska statistika, fizijatrijskih nevolja.
Sitni poslovi oko prodaje karata iznuđuju od vozača da duže stoji na stanicama, pa se vožnja otegli u nedogled, kako se, recimo, desilo sredinom septembra na liniji 12, kada je autobus sa polaskom u 11.16 časova do grada, mada izvan "špica" i sa uobičajenim brojem putnika, ali neuobičajeno mnogo kupaca karte u busu, na završnu stanicu, kod zdanja SNP-a, stigao tek u 11.46 časova, desetak minuta kasnije nego inače. Samo do stanice na uglu Iva Andrića i Bulevara cara Lazara trebalo mu je 12,5 naspram uobičajenih šest minuta.
Više stanovnika, manje putnika
Reakcija građana na sve dužu vožnju rukovodiocima GSP-a bi morala da bude jasna i iz činjenice da se unazad šest godina, znatno pre pandemije, ukupan broj prevezenih putnika počeo smanjivati, mada je baš tih godina počeo nagli rast grada u koji svake godine pristiže četiri do pet hiljada novih stanovnika.
Očito da, i pored solidnog broja vozila i poprilično novog voznog parka, putnicima nešto smeta. To je sve duže trajanje vožnje, uslovljeno u velikoj meri samim saobraćajem u gradu, ali i sve učestalijom prodajom karata u samom vozilu.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Kraj radne nedelje u našem gradu: Novosađani, ovo vas sutra očekuje
27.11.2025.•
0
Poslednji radni dan ove nedelje u Novi Sad donosi još hladnije vreme, pa čak i mogući sneg, ali i pored toga, možda vredi izaći zbog nekih od događaja koji su planirani.
Skup podrške Miši Bačulovu u petak ispred zatvora u Beogradu
27.11.2025.•
1
Pokret "Budi heroj" najavio je za petak, 28. novembar, skup podrške odborniku tog pokreta Miši Bačulovu ispred Okružnog zatvora u Beogradu.
Slobodan univerzitet: Narušen integritet izbora dekana Medicinskog fakulteta
27.11.2025.•
0
Akademska mreža Slobodan univerzitet navodi da je tokom izbora za dekana Medicinskog fakulteta, "umesto transparentnosti i demokratskog odlučivanja pokazano suprotno, čime je obesmišljena volja akademske zajednice".
Planiraju se radovi na zgradi Hitne pomoći na Telepu: Uklanjanje keramike i postavka nove fasade
27.11.2025.•
12
Zavod za urgentnu medicinu Novog Sada raspisao je tender za sanaciju dela fasade zgrade na Bulevaru patrijarha Pavla 26a, a za šta je procenjeno da bi koštalo 15 miliona dinara sa obračunatim porezima.
Poslaniku PSG Radivoju Jovoviću produžena i pooštrena mera kućnog pritvora
27.11.2025.•
4
Pokrajinskom poslaniku Pokreta slobodnih građana Radivoju Jovoviću danas je rešenjem novosadskog Višeg suda kućni pritvor produžen i pooštren.
Vučić: Najkasnije do sredine aprila će se vozom od Novog Sada do Budimpešte stizati za dva sata
27.11.2025.•
15
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da se nada da će "najkasnije" do sredine aprila naredne godine putovanje brzom prugom od centra Beograda do centra Budimpešte trajati dva sata i 45 minuta.
Sutra ledeno u Novom Sadu, a moguća je i susnežica
27.11.2025.•
0
Petak će u Novom Sadu biti veoma hladan, a moguća je i susnežica.
Četiri osobe nastradale, tri povređene u nesreći na putu Ruma - Irig
27.11.2025.•
0
Četiri osobe su nastradale, a tri su povređene u saobraćajnoj nesreći koja se dogodilo jutros na putu između Rume i Iriga.
Rušenje "Agrarije": Grad plaća 48 miliona dinara
27.11.2025.•
7
Grad Novi Sad izdvojio je 48 miliona dinara sa obračunatim porezima na uklanjanje kompleksa Zemljoradničke zadruge "Agrarija" u Lasla Gala 32, a za šta je raspisana i javna nabavka.
Jelena Kleut: Akademska zajednica nije trebalo da pristane na pritiske države, trebalo je da ostane u blokadi
27.11.2025.•
12
Profesorka Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Jelena Kleut kazala je da akademska zajednica nije trebalo da pristane na pritiske države, već je morala da ostane u blokadi i pruži podršku studentima.
Dvodnevna konferencija "Kako da pravda za žene ne ostane samo na papiru?" u Petrovaradinu
27.11.2025.•
0
Dvodnevna konferencija "Kako da pravda za žene ne ostane samo na papiru?" održaće se u petak, 28. i subotu, 29. novembra u Prostoru, u Beogradskoj ulici 11.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 16 beba
27.11.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 16 beba.
Počinje Međunarodni sajam turizma u Novom Sadu: Besplatan ulaz, poklon igra, popusti...
27.11.2025.•
0
Međunarodni sajam turizma održaće se u Novom Sadu od četvrtka, 27. novembra do subote, 29. novembra.
Vozač u Novom Sadu potpuno pijan za volanom, zadržan u policiji: Imao više od 2 promila alkohola u organizmu
26.11.2025.•
0
Saobraćajna policija je u prethodna 24 časa isključila iz saobraćaja vozača koji je u stanju potpune alkoholisanosti, sa više od 2 promila alkohola u organizmu, vozio ulicama Novog Sada.
Novi četvrtak u našem gradu: Novosađani, evo šta vas očekuje
26.11.2025.•
0
Ovaj četvrtak u naš grad donosi zahlađenje, nižu temperaturu, ali i poneki događaj za koji vredi izdvojiti vreme.
Miša Bačulov prebačen u zatvor u Beogradu: Žalba na pritvor predata Apelacionom sudu
26.11.2025.•
4
Advokat novosadskog odbornika Miše Bačulova, Milan Alanović, izjavio je da je predata žalba Apelacionom sudu na odluku o određivanju pritvora, te da odluku očekuje u narednih nedelju dana.
VIDEO Jelena Kleut na skupu podrške u kampusu: "Hvala mojim studentima, vi ste moj Senat"
26.11.2025.•
9
Skup podrške profesorki Jeleni Kleut održan je ispred Rektorata Univerziteta u Novom Sadu.
Nakon stručne analize: Obnavlja se drvored kod stadiona "Karađorđe"
26.11.2025.•
6
Drvored u Ulici Dimitrija Tucovića kod stadiona "Karađorđe" biće obnovljen nakon što je stručna analiza pokazala da je većina stabala prezrela i zahvaćena truležnicama.
"Šestica" od subote trajno menja trasu - zbog nove okretnice
26.11.2025.•
6
Trasa autobusa GSP-a na liniji 6 (Podbara - centar - Adice) trajno će biti izmenjena od subote, 29. novembra zbog izgradnje nove okretnice "Filipa Višnjića - terminal" ispred gasne podstanice na Podbari.
Sutra u Novom Sadu suvo, tmurno i još hladnije, u petak susnežica
26.11.2025.•
0
Četvrtak će u Novom Sadu biti tmuran, suv i hladan.
Komentari 54
NS Gari
Osnovna srž problema je stoka od naroda u koji smo se pretvorili.
Mi smo obična stoka.
ns ja
1. - Krucijelno - automatizovati naplatu, (ponovo?)uložiti u mobilne uređaje - VEOMA ubrzati GPRS komunikaciju pri plaćanju, omogućiti plaćanje platnom karticom, uvesti i PREPAID KARTICE sa dopunom na kioscima!
2. - Prepaid KARTICOM na dodir uređaja kraj vozača - karta se sama-automatski izdaje- BRZIM ŠTAMPAČEM i brzim GPRS očitavanjem, a MALA je i pregledna-a zato što je mala i još brže odštampana ali novim baš BRZIM štampačem, koji se brzo povezuje sa baš brzim GPRS uređajem! OK!?
3.- Skratiti turnuse autobusa ali objediniti jednu trasu JEDNOM kartom - bez obzira što za istu putanju putnik npr preseda u 3 vozila koja idu ciklično, tačno, kontinuirano..
4. -zaokružiti cenu jedne karte na 70rsd (ako neko ipak plaća kešom-ići će brže-sa manje kusura itd..)takođe će se takva pojedinačna cena približiti ceni mesečne karte i motivisati mnoge za korišćenje mesečne karte.
Kondukteri nisu neophodni nakon gore implementiranog ali kontolori karata koji nasumično upadaju u buseve i proveravaju putnike - jesu (takođe su nekada postojali)
Ovo je samo vrh ledenog brega-ali TRENUTNO rešiv i to interno u JGSP bez kuknjave o gužvama, semaforima, vozačima, vozilima...siguran sam da bi se prevoz popravio i osetilo bi se mnogo.
I vozači i putnici bi bili mnogo rasterećeniji! Prijatno!
Milan_ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar