.jpg)
Gradom Samo Polako - sve sporije vožnje GSP-a odbijaju Novosađane
Praksa da vozači u autobusima javnog prevoznika istovremeno i prodaju karte toliko usporava vožnju da se putnici, uprkos skupom gorivu, odlučuju za vožnju privatnim automobilima.

Foto: 021.rs
Početkom jeseni počinje školska godina i, prirodno, uvećava se broj putnika u gradskim autobusima. Ove godine su i česte kiše i nešto svežije vreme dodatno podstakle "migraciju" pešaka i biciklista prema vozilima. Veoma brzo počela su i gunđanja, potom i sve glasniji protesti putnika.
Razlog je primetno usporavanje vožnje autobusima gradskog javnog preduzeća. Često, pogotovo kada je reč o relacijama koje vode do i od periferije ili prigradskih naselja, vožnja se toliko oduži da su putnici počeli da kasne i na posao.
Više automobila, uske ulice
Odličan je primer autobusa broj 12, koja od centra vodi do Telepa i vozačima odavno važi za izrazito tešku liniju. Nasuprot tome, putnici su nezadovoljni sve dužim trajanjem vožnje. Poslednjih godina, u proseku je četiri-pet minuta duža nego pre pet sezona i dostigla je 20 minuta.
Istovremeno je i razmak između dva polaska sa nekadašnjih 17 uvećan na 21 minut, s tim da su nešto češći u vreme "špiceva", dok su polasci ređi u večernjim satima. Postavlja se pitanje zašto se usporava vožnja u autobusima novosadskog javnog saobraćaja?
Nesporno je da je u gradu automobila svakim danom sve više, računa se da ih je trenutno oko 155.000, gotovo 35.000 više nego pre pet godina.
Naravno da su ulice u gradu, i bulevari, širine kakva je odgovarala prilikama pre pola veka kada su probijane. Posebno je nezgodno u starijim kvartovima, poput centra, Telepa, Podbare, Salajke, Rotkvarije, gde su ulice često jedva dovoljne za saobraćaj u oba smera, što je naročito vidljivo u vožnjama na linijama 6, 11, 12...
Veće akcize i jednosmeran saobraćaj
Ovo su problemi prisutni i u drugim mestima i nastali su ubrzanim, često i preteranim uvećanjem gradova i broja njihovih stanovnika. Rešenja su ista ili slična za sve: uvećanjem akcize na gorivo umanjiti nepotrebnu vožnju privatnim vozilima, dok bi prolaz ulicama starijih kvartova trebalo naplaćivati na osnovu snimka. Postoji potreba i da se namenskim ekološkim taksama prikupe novci potrebni da se saniraju ekološke posledice upotrebe vozila.
Dobar način rešavanja problema uskih ulica možemo videti u Zagrebu - znatno više od polovine svih gradskih ulica su jednosmerne. U tom slučaju i javni prevoz se obavlja jednom trasom u odlasku, drugom u dolasku na polaznu stanicu, a ne, kao što je čest slučaj u vožnjama ovdašnjim linijama 3, 6, 11, 12, da autobus mora da se zaustavlja, sklanja u stranu, pa i malo van kolovoza, kako bi se mimoišao sa autobusom iz suprotnog smera.
Šira paleta pretplatnih karata
No, spor prevoz novosadskim autobusima ima i specifičan razlog. Reč je o prodaji karata u autobusima. Još kako se pre podosta decenija osnov poslovne politike GSP počeo zasnivati na prodaji pretplatnih karata, stalno se uvećava broj žitelja sa nekom formom pretplate na gradski saobraćaj.
Tako danas imamo ciljne karte za pojedine kategorije korisnika, đake, penzionere, studente. Svaki žitelj grada može da kupi pretplatnu kartu, bilo za pojedine linije, što je češći slučaj u prigradskom saobraćaju, bilo za sve linije, kakav je običaj u urbanom delu varoši. Godinama su kartu u vozilu kupovali samo ljudi sa strane koji su se iz raznih razloga našli u našem gradu.
Međutim, u poslednje vreme kupovina karata u autobusu postaje sve češća. Razlog je što se ljudima koji se autobusom koriste četrdesetak puta mesečno ili manje, ne isplati da svakog prvog izdvajaju oko 2.650 dinara koliko iznosi pretplatna karta za sve linije.
Vozači fizijatrijski pacijenti
Rešenje je u proširenoj paleti pretplatnih karata. Onima koji se ređe voze javnim prevozom više odgovaraju kartice za 15 ili 30 vožnji, pri čemu njihova upotreba ne bi bila vezana za vremenski rok. Slično kao što smo se i mi Novosađani nekada koristili karticom za 12 vožnji, a sa svakim ulaskom u bus, aparat nam je seckao jednu od 12 markica. Svakako postoje i rešenja zasnovana ma modernim tehnologijama.
Praksu prodaje karata u vozilima javnog saobraćaja treba čim pre svesti na minimum. Razlozi su briga o zdravlju vozača i kraće trajanje vožnje. Učestalo okretanje ka vratima i uvek nadesno dovodi do, kako potvrđuje medicinska statistika, fizijatrijskih nevolja.
Sitni poslovi oko prodaje karata iznuđuju od vozača da duže stoji na stanicama, pa se vožnja otegli u nedogled, kako se, recimo, desilo sredinom septembra na liniji 12, kada je autobus sa polaskom u 11.16 časova do grada, mada izvan "špica" i sa uobičajenim brojem putnika, ali neuobičajeno mnogo kupaca karte u busu, na završnu stanicu, kod zdanja SNP-a, stigao tek u 11.46 časova, desetak minuta kasnije nego inače. Samo do stanice na uglu Iva Andrića i Bulevara cara Lazara trebalo mu je 12,5 naspram uobičajenih šest minuta.
Više stanovnika, manje putnika
Reakcija građana na sve dužu vožnju rukovodiocima GSP-a bi morala da bude jasna i iz činjenice da se unazad šest godina, znatno pre pandemije, ukupan broj prevezenih putnika počeo smanjivati, mada je baš tih godina počeo nagli rast grada u koji svake godine pristiže četiri do pet hiljada novih stanovnika.
Očito da, i pored solidnog broja vozila i poprilično novog voznog parka, putnicima nešto smeta. To je sve duže trajanje vožnje, uslovljeno u velikoj meri samim saobraćajem u gradu, ali i sve učestalijom prodajom karata u samom vozilu.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Na protestu u Novom Sadu bilo 600 policajaca, intervenisala i Kričkova jedinica
24.09.2025.•
8
Skoro 600 pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova bilo je angažovano 5. septembra u Novom Sadu tokom studentskog protesta koji je obeležila policijska brutalnost.
Sutra moguća kiša u Novom Sadu a narednih dana i sve hladnije
24.09.2025.•
0
Četvrtak će u Novom Sadu biti još svežiji i moguća je kiša.
Skupština Vojvodine: Kriza se reflektuje u parlamentu, a živimo strip "Alan Ford"
24.09.2025.•
6
Na 12. sednici Skupštine Vojvodine osniva se Srpski centar za strip i animaciju, usvojene su izmene na čelu same vladajuće poslaničke grupe, a odlučuje se i o još nekim odlukama.
Bakljada na Žeželjevom mostu pred dvogodišnjicu Banjske
24.09.2025.•
43
Uoči dvogodišnjice od oružanog sukoba na Kosovu i Metohiji, kada je stradalo troje Srba, na Žeželjevom mostu u Novom Sadu su zapaljene baklje.
Otvoren konkurs za učešće na manifestaciji "Liman zove"
24.09.2025.•
0
Manifestacija "Liman zove" pozvala je novosadske srednjoškolce, solo izvođače i bendova, koji sviraju klasičnu, rok, pank, metal ili pop muziku, da se prijave za učešće u manifestaciji.
Druga jesenja Novosadska cvetna pijaca ovog petka i subote na platou Spensa
24.09.2025.•
0
Jesenja Novosadska cvetna pijaca, druga po redu, održaće se u petak i subotu, 26. i 27. septembra, na platou ispred Spensa.
FOTO: Odlične kuće na prodaju u Novom Sadu - od Adica do centra
24.09.2025.•
0
Potraga za kućom koja ispunjava sve vaše kriterijume može biti izazov.
Sprema se smena u vrhu policije u Novom Sadu, odlazi Nevenko Marić
24.09.2025.•
22
Načelnik Policijske uprave u Novom Sadu Nevenko Marić više neće obavljati ovu funkciju na kojoj je proveo svega četiri meseca, piše Danas.
Zbog smanjenih rezervi: Novosađani pozvani da daju krv
24.09.2025.•
0
Novosađani su pozvani da daju krv, s obzirom da su smanjene rezerve u Zavodu za transfuziju krvi Vojvodine.
Počinje Sajam lova i ribolova: Više od 100 izlagača, oprema uz popuste, poligon, specijaliteti...
24.09.2025.•
1
Međunarodni sajam lova i ribolova i Sajam ekologije počinju danas, 24. septembra na Novosadskom sajmu i trajaće do nedelje, 28. septembra.
U Novom Sadu za jedan dan rođene 23 bebe
24.09.2025.•
0
U Novom Sadu su u protekla 24 časa rođene 23 bebe.
U Novom Sadu danas nešto svežije i oblačnije
24.09.2025.•
0
Danas će u Novom Sadu biti svežije u odnosu na prethodne dane i malo oblačnije, ali suvo.
Novosadski biciklisti večeras u protestnoj vožnji
23.09.2025.•
6
Novosadski biciklisti okupljeni u grupi "Gvozdena konjica NS" večeras su ponovo vozili ulicama Novog Sada.
Atheist Rap: U Kisaču nisu dozvolili humanitarni koncert za lečenje dvoje dece
23.09.2025.•
13
Atheist Rap je saopštio da neće biti održan njihov koncert koji je trebalo da se u subotu, 4. oktobra, održi u Kisaču, u humanitarne svrhe.
Advokatska komora Vojvodine: Sazvati Skupštinu Advokatske komore Srbije, Upravni odbor opstruira rad
23.09.2025.•
5
Savet Advokatske komore Vojvodine zahteva da se hitno održi Skupština Advokatske komore Srbije.
Šta sreda donosi Novosađanima: Ples, sajam lova i ribolova...
23.09.2025.•
0
Sreda Novosađanima donosi malo svežiju temperaturu i nekoliko zanimljivih događaja koje vam preporučujemo da posetite.
Evropski sud za ljudska prava razmatraće slučaj uhapšenog studenta Bogdana Jovičića
23.09.2025.•
1
Advokat Ivan Ninić objavio je da je internacionalizovan slučaj pritvorenog studenta Bogdana Jovićića, koji se nalazi u Specijalnoj zatvorskoj bolnici.
Sveta ili Mileta: Prvi direktor nove pokrajinske ustanove bio viralan "pre interneta"
23.09.2025.•
18
Znate kada vas neko pita da li se sećate "onog" snimka koji se delio "pre interneta"?
Profesori Jovine gimnazije održali jednočasovni štrajk upozorenja
23.09.2025.•
5
Oko hiljadu nastavnika, roditelja i učenika Jovine gimnazije okupilo se danas ispred tri srednje škole: Mašinske, Hemijske i Saobraćajne, tokom jednočasovnog štrajka upozorenja zaposlenih u gimnaziji.
Kroz grad: Izložbe u Novom Sadu koje treba posetiti
23.09.2025.•
1
Već na samom početku nove likovne sezone pred Novosađanima je niz sjajnih izložbi.
U sredu još jedan jednosatni štrajk upozorenja na Insitutu BioSens
23.09.2025.•
4
Zaposleni na Institutu BioSens u Novom Sadu će u sredu, 24. septembra, sa početkom u 13 časova, stupiti u jednosatni štrajk upozorenja.
Komentari 54
NS Gari
Osnovna srž problema je stoka od naroda u koji smo se pretvorili.
Mi smo obična stoka.
ns ja
1. - Krucijelno - automatizovati naplatu, (ponovo?)uložiti u mobilne uređaje - VEOMA ubrzati GPRS komunikaciju pri plaćanju, omogućiti plaćanje platnom karticom, uvesti i PREPAID KARTICE sa dopunom na kioscima!
2. - Prepaid KARTICOM na dodir uređaja kraj vozača - karta se sama-automatski izdaje- BRZIM ŠTAMPAČEM i brzim GPRS očitavanjem, a MALA je i pregledna-a zato što je mala i još brže odštampana ali novim baš BRZIM štampačem, koji se brzo povezuje sa baš brzim GPRS uređajem! OK!?
3.- Skratiti turnuse autobusa ali objediniti jednu trasu JEDNOM kartom - bez obzira što za istu putanju putnik npr preseda u 3 vozila koja idu ciklično, tačno, kontinuirano..
4. -zaokružiti cenu jedne karte na 70rsd (ako neko ipak plaća kešom-ići će brže-sa manje kusura itd..)takođe će se takva pojedinačna cena približiti ceni mesečne karte i motivisati mnoge za korišćenje mesečne karte.
Kondukteri nisu neophodni nakon gore implementiranog ali kontolori karata koji nasumično upadaju u buseve i proveravaju putnike - jesu (takođe su nekada postojali)
Ovo je samo vrh ledenog brega-ali TRENUTNO rešiv i to interno u JGSP bez kuknjave o gužvama, semaforima, vozačima, vozilima...siguran sam da bi se prevoz popravio i osetilo bi se mnogo.
I vozači i putnici bi bili mnogo rasterećeniji! Prijatno!
Milan_ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar