.jpg)
Gradom Samo Polako - sve sporije vožnje GSP-a odbijaju Novosađane
Praksa da vozači u autobusima javnog prevoznika istovremeno i prodaju karte toliko usporava vožnju da se putnici, uprkos skupom gorivu, odlučuju za vožnju privatnim automobilima.

Foto: 021.rs
Početkom jeseni počinje školska godina i, prirodno, uvećava se broj putnika u gradskim autobusima. Ove godine su i česte kiše i nešto svežije vreme dodatno podstakle "migraciju" pešaka i biciklista prema vozilima. Veoma brzo počela su i gunđanja, potom i sve glasniji protesti putnika.
Razlog je primetno usporavanje vožnje autobusima gradskog javnog preduzeća. Često, pogotovo kada je reč o relacijama koje vode do i od periferije ili prigradskih naselja, vožnja se toliko oduži da su putnici počeli da kasne i na posao.
Više automobila, uske ulice
Odličan je primer autobusa broj 12, koja od centra vodi do Telepa i vozačima odavno važi za izrazito tešku liniju. Nasuprot tome, putnici su nezadovoljni sve dužim trajanjem vožnje. Poslednjih godina, u proseku je četiri-pet minuta duža nego pre pet sezona i dostigla je 20 minuta.
Istovremeno je i razmak između dva polaska sa nekadašnjih 17 uvećan na 21 minut, s tim da su nešto češći u vreme "špiceva", dok su polasci ređi u večernjim satima. Postavlja se pitanje zašto se usporava vožnja u autobusima novosadskog javnog saobraćaja?
Nesporno je da je u gradu automobila svakim danom sve više, računa se da ih je trenutno oko 155.000, gotovo 35.000 više nego pre pet godina.
Naravno da su ulice u gradu, i bulevari, širine kakva je odgovarala prilikama pre pola veka kada su probijane. Posebno je nezgodno u starijim kvartovima, poput centra, Telepa, Podbare, Salajke, Rotkvarije, gde su ulice često jedva dovoljne za saobraćaj u oba smera, što je naročito vidljivo u vožnjama na linijama 6, 11, 12...
Veće akcize i jednosmeran saobraćaj
Ovo su problemi prisutni i u drugim mestima i nastali su ubrzanim, često i preteranim uvećanjem gradova i broja njihovih stanovnika. Rešenja su ista ili slična za sve: uvećanjem akcize na gorivo umanjiti nepotrebnu vožnju privatnim vozilima, dok bi prolaz ulicama starijih kvartova trebalo naplaćivati na osnovu snimka. Postoji potreba i da se namenskim ekološkim taksama prikupe novci potrebni da se saniraju ekološke posledice upotrebe vozila.
Dobar način rešavanja problema uskih ulica možemo videti u Zagrebu - znatno više od polovine svih gradskih ulica su jednosmerne. U tom slučaju i javni prevoz se obavlja jednom trasom u odlasku, drugom u dolasku na polaznu stanicu, a ne, kao što je čest slučaj u vožnjama ovdašnjim linijama 3, 6, 11, 12, da autobus mora da se zaustavlja, sklanja u stranu, pa i malo van kolovoza, kako bi se mimoišao sa autobusom iz suprotnog smera.
Šira paleta pretplatnih karata
No, spor prevoz novosadskim autobusima ima i specifičan razlog. Reč je o prodaji karata u autobusima. Još kako se pre podosta decenija osnov poslovne politike GSP počeo zasnivati na prodaji pretplatnih karata, stalno se uvećava broj žitelja sa nekom formom pretplate na gradski saobraćaj.
Tako danas imamo ciljne karte za pojedine kategorije korisnika, đake, penzionere, studente. Svaki žitelj grada može da kupi pretplatnu kartu, bilo za pojedine linije, što je češći slučaj u prigradskom saobraćaju, bilo za sve linije, kakav je običaj u urbanom delu varoši. Godinama su kartu u vozilu kupovali samo ljudi sa strane koji su se iz raznih razloga našli u našem gradu.
Međutim, u poslednje vreme kupovina karata u autobusu postaje sve češća. Razlog je što se ljudima koji se autobusom koriste četrdesetak puta mesečno ili manje, ne isplati da svakog prvog izdvajaju oko 2.650 dinara koliko iznosi pretplatna karta za sve linije.
Vozači fizijatrijski pacijenti
Rešenje je u proširenoj paleti pretplatnih karata. Onima koji se ređe voze javnim prevozom više odgovaraju kartice za 15 ili 30 vožnji, pri čemu njihova upotreba ne bi bila vezana za vremenski rok. Slično kao što smo se i mi Novosađani nekada koristili karticom za 12 vožnji, a sa svakim ulaskom u bus, aparat nam je seckao jednu od 12 markica. Svakako postoje i rešenja zasnovana ma modernim tehnologijama.
Praksu prodaje karata u vozilima javnog saobraćaja treba čim pre svesti na minimum. Razlozi su briga o zdravlju vozača i kraće trajanje vožnje. Učestalo okretanje ka vratima i uvek nadesno dovodi do, kako potvrđuje medicinska statistika, fizijatrijskih nevolja.
Sitni poslovi oko prodaje karata iznuđuju od vozača da duže stoji na stanicama, pa se vožnja otegli u nedogled, kako se, recimo, desilo sredinom septembra na liniji 12, kada je autobus sa polaskom u 11.16 časova do grada, mada izvan "špica" i sa uobičajenim brojem putnika, ali neuobičajeno mnogo kupaca karte u busu, na završnu stanicu, kod zdanja SNP-a, stigao tek u 11.46 časova, desetak minuta kasnije nego inače. Samo do stanice na uglu Iva Andrića i Bulevara cara Lazara trebalo mu je 12,5 naspram uobičajenih šest minuta.
Više stanovnika, manje putnika
Reakcija građana na sve dužu vožnju rukovodiocima GSP-a bi morala da bude jasna i iz činjenice da se unazad šest godina, znatno pre pandemije, ukupan broj prevezenih putnika počeo smanjivati, mada je baš tih godina počeo nagli rast grada u koji svake godine pristiže četiri do pet hiljada novih stanovnika.
Očito da, i pored solidnog broja vozila i poprilično novog voznog parka, putnicima nešto smeta. To je sve duže trajanje vožnje, uslovljeno u velikoj meri samim saobraćajem u gradu, ali i sve učestalijom prodajom karata u samom vozilu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Zborovi Novi Sad o pritvoru zbog poruke o Vučiću: "Ovo nije nepravda, već opasni presedan"
03.05.2025.•
0
Zborovi Novi Sad oglasili su se povodom pritvaranja Novosađanina zbog pisanja poruke u Viber grupi svoje mesne zajednice kojom je "ugrozio sigurnost" predsednika.
Tadić: Da sam bio na Vučićevom mestu 1. novembra ponudio bih ostavku, jeziva svaka druga reakcija
03.05.2025.•
4
Nekadašnji predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da bi ponudio svoju ostavku nakon pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu da je bio na mestu trenutnog predsednika Aleksandra Vučića.
Nedelja u Novom Sadu sunčana i topla: Od utorka "zahlađenje" i kiša
03.05.2025.•
0
Nedelja pred Novosađanima biće veoma topla i pretežno sunčana.
VIDEO: Muškarac parkirao Audi na biciklističku, pa skinuo studentski natpis afere "Jovanjica"
03.05.2025.•
10
Nepoznati muškarac uočen je kod Futoške pijace kako skida jedan od natpisa afere aktuelne vlasti koju su studenti u Novom Sadu postavili tokom protesta 1. maja.
VIDEO Vozač JGSP "Novi Sad" gurao putnice: Suspendovan sa posla, biće podneta disciplinska prijava
03.05.2025.•
29
Vozač JGSP "Novi Sad" fizički je nasrnuo na više ženskih osoba, na liniji koju je vozio za Čenej.
"Slobodan univerzitet": Prorektorka Univerziteta u Novom Sadu podnela ostavku, pozivamo i rektora
03.05.2025.•
2
Akademska mreža "Slobodan univerzitet" pozdravila je ostavku prorektorke za nastavu i studentske aktivnosti, te pozvala rektora Univerziteta u Novom Sadu Dejana Madića da uradi isto.
Pokrajinski sekretari sa ministrom prosvete o "problemima usled blokada" i "napadu" na dekana DIF-a
03.05.2025.•
7
Pokrajinska vlada je spemna da u saradnji sa Ministarstvom prosvete "preduzme sve neophodne mere kako bi se nastava u svim obrazovnim ustanovama normalizovala".
Novosadski studenti pozivaju na odavanje pošte žrtvama u Ribnikaru, Duboni i Malom Orašju
03.05.2025.•
13
Studenti u blokadi novosadskog univerziteta pozivaju na komemorativni skup povodom dvogodišnjice od masovnih ubistava u školi "Vladislav Ribnikar" i u selima Malo Orašje i Dubona.
Lepe vesti subotom: U Novom Sadu rođeno 15 beba, među njima i blizanci
03.05.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 15 beba.
Javni čas danas u Lazinoj gimnaziji: Objavljeno ko su govornici
03.05.2025.•
3
Maturanti Gimnazije "Laza Kostić" u subotu, 3. maja, organizuju novi javni čas u ovoj školi.
Bačena baklja u dvorište Crne kuće: Neonacisti najavljivali dolazak uoči nastupa dreg kraljica
02.05.2025.•
6
Nepoznate osobe bacile su navijačku baklju u dvorište Crne kuće, uoči najavljenog umetničkog performansa "COVEN" koje organizuju dreg kraljice u ovom omladinskom centru.
Skup podrške pritvorenim novosadskim aktivistima na Klisi: "Nikada sami, uskoro na slobodi"
02.05.2025.•
1
Skup podrške novosadskim profesorima i studentima u pritvoru održaće se sutra ispred Okružnog zatvora na Klisi.
Studenti maratonci dočekani u Salcburgu: "Pada vlada" i "Ko ne skače taj je ćaci"
02.05.2025.•
10
Studenti ultramaratonci koji štafetno trče ka Briselu, stigli su večeras nešto posle 20 časova u Salcburg.
Glasanje na Pravnom fakultetu u Novom Sadu: Vučević najavljuje BIA, SSP smatra da je to zloupotreba
02.05.2025.•
15
Predsednik Srpske napredne stranke Miloš Vučević izjavio je da je na Pravnom fakultetu u Novom Sadu "došlo do krađe" prilikom glasanja o povratku na studije.
Pokret Bravo traži puštanje ativiste Tomkovića
02.05.2025.•
1
Građanski pokret Bravo traži da se bez odlaganja na slobodu pusti Krsto Tomković, aktivista iz Beograda, kojeg je novosadska policija privela i držala u pritvoru 48 sati.
Uprava KCV demantuje navode studenata: Javnost će biti informisana o svim relevantnim informacijama
02.05.2025.•
29
Univerzitetski klinički centar Vojvodine (UKCV) izdao je saopštenje u kom demantuje navode studenata u blokadi, a koji su se, kako kažu, prethodnih dana pojavili u medijima.
Vučević: Ispred DIF-a policija napadana na najgori mogući način
02.05.2025.•
40
Predsednik SNS Miloš Vučević izjavio je da se pre nekoliko dana ispred Fakulteta za sport i fizičko vaspitanje (DIF) u Novom Sadu dogodilo ogoljeno nasilje.
Studenti u blokadi: KCV pretvoren u instrument političkog progona i represije
02.05.2025.•
10
Studenti u blokadi Univerziteta u Novom Sadu saopštili su da je UKCV, zdravstvena ustanova svih nas, pretvoren u instrument političkog progona i represije.
Studenti danas trče od Linca do Salcburga
02.05.2025.•
9
Studenti koji trče štafetni maraton do Brisela krenuli su iz Linca.
U prethodna dva dana u Betaniji rođeno 29 beba
02.05.2025.•
0
U prethodna dva dana u novosadskom porodilištu bilo je 28 porođaja.
FOTO Prvi maj u Novom Sadu u fotografijama: Šest meseci od tragedije i "praznik" rada
01.05.2025.•
2
Prvi maj obeležen je u Novom Sadu.
Komentari 54
NS Gari
Osnovna srž problema je stoka od naroda u koji smo se pretvorili.
Mi smo obična stoka.
ns ja
1. - Krucijelno - automatizovati naplatu, (ponovo?)uložiti u mobilne uređaje - VEOMA ubrzati GPRS komunikaciju pri plaćanju, omogućiti plaćanje platnom karticom, uvesti i PREPAID KARTICE sa dopunom na kioscima!
2. - Prepaid KARTICOM na dodir uređaja kraj vozača - karta se sama-automatski izdaje- BRZIM ŠTAMPAČEM i brzim GPRS očitavanjem, a MALA je i pregledna-a zato što je mala i još brže odštampana ali novim baš BRZIM štampačem, koji se brzo povezuje sa baš brzim GPRS uređajem! OK!?
3.- Skratiti turnuse autobusa ali objediniti jednu trasu JEDNOM kartom - bez obzira što za istu putanju putnik npr preseda u 3 vozila koja idu ciklično, tačno, kontinuirano..
4. -zaokružiti cenu jedne karte na 70rsd (ako neko ipak plaća kešom-ići će brže-sa manje kusura itd..)takođe će se takva pojedinačna cena približiti ceni mesečne karte i motivisati mnoge za korišćenje mesečne karte.
Kondukteri nisu neophodni nakon gore implementiranog ali kontolori karata koji nasumično upadaju u buseve i proveravaju putnike - jesu (takođe su nekada postojali)
Ovo je samo vrh ledenog brega-ali TRENUTNO rešiv i to interno u JGSP bez kuknjave o gužvama, semaforima, vozačima, vozilima...siguran sam da bi se prevoz popravio i osetilo bi se mnogo.
I vozači i putnici bi bili mnogo rasterećeniji! Prijatno!
Milan_ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar