.jpg)
Gradom Samo Polako - sve sporije vožnje GSP-a odbijaju Novosađane
Praksa da vozači u autobusima javnog prevoznika istovremeno i prodaju karte toliko usporava vožnju da se putnici, uprkos skupom gorivu, odlučuju za vožnju privatnim automobilima.

Foto: 021.rs
Početkom jeseni počinje školska godina i, prirodno, uvećava se broj putnika u gradskim autobusima. Ove godine su i česte kiše i nešto svežije vreme dodatno podstakle "migraciju" pešaka i biciklista prema vozilima. Veoma brzo počela su i gunđanja, potom i sve glasniji protesti putnika.
Razlog je primetno usporavanje vožnje autobusima gradskog javnog preduzeća. Često, pogotovo kada je reč o relacijama koje vode do i od periferije ili prigradskih naselja, vožnja se toliko oduži da su putnici počeli da kasne i na posao.
Više automobila, uske ulice
Odličan je primer autobusa broj 12, koja od centra vodi do Telepa i vozačima odavno važi za izrazito tešku liniju. Nasuprot tome, putnici su nezadovoljni sve dužim trajanjem vožnje. Poslednjih godina, u proseku je četiri-pet minuta duža nego pre pet sezona i dostigla je 20 minuta.
Istovremeno je i razmak između dva polaska sa nekadašnjih 17 uvećan na 21 minut, s tim da su nešto češći u vreme "špiceva", dok su polasci ređi u večernjim satima. Postavlja se pitanje zašto se usporava vožnja u autobusima novosadskog javnog saobraćaja?
Nesporno je da je u gradu automobila svakim danom sve više, računa se da ih je trenutno oko 155.000, gotovo 35.000 više nego pre pet godina.
Naravno da su ulice u gradu, i bulevari, širine kakva je odgovarala prilikama pre pola veka kada su probijane. Posebno je nezgodno u starijim kvartovima, poput centra, Telepa, Podbare, Salajke, Rotkvarije, gde su ulice često jedva dovoljne za saobraćaj u oba smera, što je naročito vidljivo u vožnjama na linijama 6, 11, 12...
Veće akcize i jednosmeran saobraćaj
Ovo su problemi prisutni i u drugim mestima i nastali su ubrzanim, često i preteranim uvećanjem gradova i broja njihovih stanovnika. Rešenja su ista ili slična za sve: uvećanjem akcize na gorivo umanjiti nepotrebnu vožnju privatnim vozilima, dok bi prolaz ulicama starijih kvartova trebalo naplaćivati na osnovu snimka. Postoji potreba i da se namenskim ekološkim taksama prikupe novci potrebni da se saniraju ekološke posledice upotrebe vozila.
Dobar način rešavanja problema uskih ulica možemo videti u Zagrebu - znatno više od polovine svih gradskih ulica su jednosmerne. U tom slučaju i javni prevoz se obavlja jednom trasom u odlasku, drugom u dolasku na polaznu stanicu, a ne, kao što je čest slučaj u vožnjama ovdašnjim linijama 3, 6, 11, 12, da autobus mora da se zaustavlja, sklanja u stranu, pa i malo van kolovoza, kako bi se mimoišao sa autobusom iz suprotnog smera.
Šira paleta pretplatnih karata
No, spor prevoz novosadskim autobusima ima i specifičan razlog. Reč je o prodaji karata u autobusima. Još kako se pre podosta decenija osnov poslovne politike GSP počeo zasnivati na prodaji pretplatnih karata, stalno se uvećava broj žitelja sa nekom formom pretplate na gradski saobraćaj.
Tako danas imamo ciljne karte za pojedine kategorije korisnika, đake, penzionere, studente. Svaki žitelj grada može da kupi pretplatnu kartu, bilo za pojedine linije, što je češći slučaj u prigradskom saobraćaju, bilo za sve linije, kakav je običaj u urbanom delu varoši. Godinama su kartu u vozilu kupovali samo ljudi sa strane koji su se iz raznih razloga našli u našem gradu.
Međutim, u poslednje vreme kupovina karata u autobusu postaje sve češća. Razlog je što se ljudima koji se autobusom koriste četrdesetak puta mesečno ili manje, ne isplati da svakog prvog izdvajaju oko 2.650 dinara koliko iznosi pretplatna karta za sve linije.
Vozači fizijatrijski pacijenti
Rešenje je u proširenoj paleti pretplatnih karata. Onima koji se ređe voze javnim prevozom više odgovaraju kartice za 15 ili 30 vožnji, pri čemu njihova upotreba ne bi bila vezana za vremenski rok. Slično kao što smo se i mi Novosađani nekada koristili karticom za 12 vožnji, a sa svakim ulaskom u bus, aparat nam je seckao jednu od 12 markica. Svakako postoje i rešenja zasnovana ma modernim tehnologijama.
Praksu prodaje karata u vozilima javnog saobraćaja treba čim pre svesti na minimum. Razlozi su briga o zdravlju vozača i kraće trajanje vožnje. Učestalo okretanje ka vratima i uvek nadesno dovodi do, kako potvrđuje medicinska statistika, fizijatrijskih nevolja.
Sitni poslovi oko prodaje karata iznuđuju od vozača da duže stoji na stanicama, pa se vožnja otegli u nedogled, kako se, recimo, desilo sredinom septembra na liniji 12, kada je autobus sa polaskom u 11.16 časova do grada, mada izvan "špica" i sa uobičajenim brojem putnika, ali neuobičajeno mnogo kupaca karte u busu, na završnu stanicu, kod zdanja SNP-a, stigao tek u 11.46 časova, desetak minuta kasnije nego inače. Samo do stanice na uglu Iva Andrića i Bulevara cara Lazara trebalo mu je 12,5 naspram uobičajenih šest minuta.
Više stanovnika, manje putnika
Reakcija građana na sve dužu vožnju rukovodiocima GSP-a bi morala da bude jasna i iz činjenice da se unazad šest godina, znatno pre pandemije, ukupan broj prevezenih putnika počeo smanjivati, mada je baš tih godina počeo nagli rast grada u koji svake godine pristiže četiri do pet hiljada novih stanovnika.
Očito da, i pored solidnog broja vozila i poprilično novog voznog parka, putnicima nešto smeta. To je sve duže trajanje vožnje, uslovljeno u velikoj meri samim saobraćajem u gradu, ali i sve učestalijom prodajom karata u samom vozilu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosađani, stiže topla sreda: Evo kakve izmene u saobraćaju vas očekuju
17.06.2025.•
0
Još jedan dan sa 30 stepeni je pred nama, a u gradu su dominantna kulturna dešavanja.
Zborovi Novi Sad: Skupština grada nezakonito produžila istekle mandate Savetima Mesnih zajednica
17.06.2025.•
0
Zborovi Novi Sad su saopštili da je Odluka o dopuni odluke o mesnim zajednicama, koja je izglasana u Skupštini grada - nezakonita, jer je, kako ističu, mandat čanovima Saveta Mesnih zajednica istekao.
Gardijan o Egzitu: Vodeći evropski muzički festival zbog podrške studentima ide u egzil
17.06.2025.•
3
Uprkos reputaciji vodećeg evropskog muzičkog, društveno osvešćenog, događaja, festival Egzit mogao bi da ode u "egzil" zbog podrške studentskim protestima protiv korupcije, piše Gradijan.
Usvajaju se odluke na Skupštini grada - mala rasprava, pa sve po starom, budžet usvojen
17.06.2025.•
34
Odbornici u Skupštini Novog Sada zasedaju kako bi odlučili o više od 140 tačaka dnevnog reda, među kojima je i rebalans budžeta grada.
Usvojen rebalans budžeta Novog Sada: Evo na šta će se trošiti 48,98 milijardi dinara
17.06.2025.•
3
Odbornici Skupštine Grada Novog Sada usvojili su, većinom glasova, rebalans budžeta Grada koji je uvećan za 4,5 milijardi dinara i koji iznosi 48,98 milijardi dinara.
Više novca za radove na mostovima u Novom Sadu
17.06.2025.•
2
Ukupna vrednost Programa uređenja građevinskog zemljišta za 2025. godinu iznosi 7,5 milijardi dinara, što je povećanje u odnosu na prošlu godinu, kada je vrednost programa bila 6,7 milijarde.
ANKETA: Hoće li biti Vučićevog mitinga u Novom Sadu za Vidovdan?
17.06.2025.•
18
Kontramitinga vlasti u Beogradu, 28. juna, neće biti. Ipak, kao potencijalno mesto okupljanja pristalica Aleksandra Vučića naveden je Novi Sad.
Mileva Marić Ajnštajn će dobiti spomenik u Novom Sadu
17.06.2025.•
11
Naučnica Mileva Marić Ajnštajn dobiće spomenik u Novom Sadu.
Nastavljaju se sunčani i topli dani
17.06.2025.•
0
Naredni dani će u Novom Sadu biti sunčani i topli.
Mićin: Nije baš primereno...
17.06.2025.•
16
Dva sata pred početak sednice Skupštine grada dnevni red je dopunjen tačkom kojom se produžavaju mandati članova saveta mesnih zajednica do raspisivanja izbora.
GP Bravo: SNS beži od izbora
17.06.2025.•
1
Iz GP Bravo kažu da je dva sata pred početak sednice Skupštine, podmetnuta dopuna dnevnog reda kojom se mandat članovima saveta mesnih zajednica produžava - bez izbora.
Vučić najavljuje miting u Novom Sadu: "Fizički ću čuvati blokadere od naroda"
17.06.2025.•
105
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić potvrdio je da u Beogradu, 28. juna, neće biti kontramitinga. Međutim, mitinga možda bude u Novom Sadu.
Agencija za lekove vodi 160 zaposlenih na Zlatibor za 37.000 evra, sve organizuje novosadska firma
17.06.2025.•
0
Agencija za lekove i medicinska sredstva Srbije organizovaće u septembru tim bilding za 160 svojih zaposlenih, što će koštati 37.000 evra, odnosno oko 230 evra po osobi.
Vladan Novevski ponovo u Vojvodini
17.06.2025.•
0
Vladan Novevski ponovo se priključio timu Vojvodine.
Advokat studenta privedenog ispred Skupštine grada: Saslušan kao građanin, policajac ga udario
17.06.2025.•
4
Novosadski student priveden je jutros prilikom intervencije policije ispred Skupštine Novog Sada.
Mićin: Ako nam onemoguće ulazak u Skupštinu grada, sednica će se održati na drugom mestu
17.06.2025.•
11
Ukoliko novosadskim odbornicima bude onemogućen ulazak u Skupštinu grada, sednica će se održati na drugom mestu, poručio je sinoć gradonačelnik Žarko Mićin.
Student o intervenciji policije ispred Skupštine: Udaren sam pesnicom u oko, pendrekom u prepone
17.06.2025.•
4
Student Aljoša sa Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu da je u intervenciji policije ispred Skupštine grada zadobio udarac pesnicom u levo oko, pendrekom u prepone i udarac štitom u glavu.
Dva sata pred sednicu: Na dnevnom redu odluka kojom se omogućava odugovlačenje sa izborima za MZ
17.06.2025.•
11
Dva sata pred najavljenu sednicu Skupštine grada, nadležni na dnevni red dodaju Predlog odluke o dopuni odluke o Mesnim zajednicama kojim omogućavaju dalje odlaganje izbora koje traže Zborovi građana.
FOTO, VIDEO: Ispred Skupštine Novog Sada građani, kordon policije i traktori - trenutno je mirno
17.06.2025.•
21
Još je u toku blokada, ali dela Ulice Žarka Zrenjanina, s obzirom da se ta akcija koja je počela sinoć kod Banovine pretvorila u blokadu Skupštine grada u kojoj će danas biti sednica odbornika.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 18 beba
17.06.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 18 beba.
VIDEO: Policija štitovima udarala građane ispred Skupštine Novog Sada, okupljeni - "Mafiju čuvate"
17.06.2025.•
31
Interventna policija jutros je nešto pre šest časova počela da gura građane koji blokiraju Skupštinu Novog Sada kako bi u to zdanje uvela odbornike SNS i zaposlene u skupštini.
Komentari 54
NS Gari
Osnovna srž problema je stoka od naroda u koji smo se pretvorili.
Mi smo obična stoka.
ns ja
1. - Krucijelno - automatizovati naplatu, (ponovo?)uložiti u mobilne uređaje - VEOMA ubrzati GPRS komunikaciju pri plaćanju, omogućiti plaćanje platnom karticom, uvesti i PREPAID KARTICE sa dopunom na kioscima!
2. - Prepaid KARTICOM na dodir uređaja kraj vozača - karta se sama-automatski izdaje- BRZIM ŠTAMPAČEM i brzim GPRS očitavanjem, a MALA je i pregledna-a zato što je mala i još brže odštampana ali novim baš BRZIM štampačem, koji se brzo povezuje sa baš brzim GPRS uređajem! OK!?
3.- Skratiti turnuse autobusa ali objediniti jednu trasu JEDNOM kartom - bez obzira što za istu putanju putnik npr preseda u 3 vozila koja idu ciklično, tačno, kontinuirano..
4. -zaokružiti cenu jedne karte na 70rsd (ako neko ipak plaća kešom-ići će brže-sa manje kusura itd..)takođe će se takva pojedinačna cena približiti ceni mesečne karte i motivisati mnoge za korišćenje mesečne karte.
Kondukteri nisu neophodni nakon gore implementiranog ali kontolori karata koji nasumično upadaju u buseve i proveravaju putnike - jesu (takođe su nekada postojali)
Ovo je samo vrh ledenog brega-ali TRENUTNO rešiv i to interno u JGSP bez kuknjave o gužvama, semaforima, vozačima, vozilima...siguran sam da bi se prevoz popravio i osetilo bi se mnogo.
I vozači i putnici bi bili mnogo rasterećeniji! Prijatno!
Milan_ns
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar