Šta sve Kinezi grade u Novom Sadu: Planiraju da buše ispod Petrovaradinske tvrđave i novi most
Kineske kompanije u Srbiji, a samim tim i u Novom Sadu i okolini, ostvaruju svojevrsnu "dominaciju" u infrastrukturnim projektima.
Foto: 021.rs
Prema nedavnim podacima Agencije za privredne registre (APR), kineske firme u državi rade uglavnom u sferama rudarstva i građevine.
U Novom Sadu i okolini, kineske firme rade ili će raditi niz projekata. Tu su izgradnja pešačko-biciklističkog mosta do Petrovaradinske tvrđave i prema Sremskoj Kamenici, Fruškogorski koridor, radili su i izgradnju nadvožnjaka u Temerinskoj, ali i rekonstrukciju Železničke stanice i izgradnju brze pruge Beograd - Novi Sad - Subotica.
Svaki od nabrojanih projekata ima svoju posebnu priču i kontoverze koje nosi sa sobom, a poslednja i najtragičnija jeste pogibija 14 osoba kada je konstrukcija nadstrešnice sa terasom Železničke stanice pala na građane.
Projekat "Brza pruga i Železnička stanica"
Rekonstrukcija Železničke stanice u Novom Sadu i izgradnja brze pruge na relaciji Beograd - Novi Sad - Subotica počela je krajem 2021. godine. Sama stanica je od 2022. više puta svečano otvarana.
Izvođač ovih radova bio je kineski konzorcijum CRIC&CCCC ("China Railway International Co.Ltd" i "China Communications Construction Company Ltd").
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić rekao je početkom jula ove godine, kada je zgrada drugi put svečano otvorena, da je u renoviranje Železničke stanice u Novom Sadu uloženo 65 miliona evra.

Više o tome koliko je i u šta uloženo se ne zna, jer je, kako je pisao 021.rs, ovaj projekat tajna, budući da "kineski partneri" odbijaju da otkriju ugovore "trećim stranama".
Ovo je bila prva rekonstrukcija stanice od 1964. godine, kada je izgrađena. Međutim, vlasti sada tvrde da nadstrešnica koja se obrušila nije bila deo projekta rekonstrukcije.
Tehničku dokumentaciju i projekat rekonstrukcije stanične zgrade radio je Saobraćajni institut CIP.
Projekat "Nadvožnjak"
Isti kineski konzorcijum "China Railway International" i "China Communications Construction Company" radio je i na rekonstrukciji nadvožnjaka u Partizanskoj ulici, u sklopu izgradnje brze pruge, što košta 1,1 milijardu dolara.
Zapravo, ovi radovi bili su deo projekta izgradnje brze pruge Novi Sad - Subotica, koja bi trebalo da bude otvorena do kraja godine.
Prilikom otvaranja Partizanske, sredinom februara 2023. godine, gradonačelnik Milan Đurić rekao je da dugogodišnji problem odvođenja atmosferskih voda rešen i da je sve "dovedeno do perfekcije".

Ulica je tokom izvođenja radova devet meseci bila sve vreme zatvorena za saobraćaj. Rok za izvođenje radova probijen je bez ikakvih obaveštenja nadležnih organa, odnosno "Infrastrukture železnice Srbije" i resornog ministarstva, a izvođači radova nisu snosili nikakve posledice.
Ispostavilo se da, uprkos očekivanjima gradonačelnika Novog Sada Milana Đurića, posao ipak nije urađen kako treba. Ovaj deo grada, ipak, svakom jačom kišom ponovo bila potopljen, a vozila koja se tu nađu zaglavljena.
Projekat "Fruškogorski koridor"
Naziv kompanije "China Road and Bridge Corporation (CRBC)" Novosađanima izuzetno je poznato.
Upravo je ova firma i izvođač radova jednog od najvećih projekata u Vojvodini - "Fruškogorskog koridora", za koji je procenjeno da će koštati oko 600 miliona evra.
Država Srbija se zbog ove investicije početkom 2022. godine zadužila u iznosu većem od 608 miliona američkih dolara kod kineske Eksport-Import banke.
Fruškogorski koridor predstavljen je kao brza saobraćajnica između Novog Sada i Rume, a deo puta prolaziće i ispod same Fruške gore.
Na sve četiri deonice tog koridora planirano je ukupno 14 denivelisanih raskrsnica, dvocevni tunel "Iriški venac" dužine 3,48 kilometra, koji će ujedno biti i najduži tunel u Srbiji.
Takođe, na trasi koridora nalaziće se 46 mostova i 10 nadvožnjaka, a najveći most biće na Dunavu kod Crkve Marija Snežna u Petrovaradinu koji će biti dug oko 1,7 kilometara.
Goran Vesić je izjavio da bi ceo "Fruškogorski koridor" trebalo da bude završen do septembra 2026. godine, osim radova na Bulevaru Evrope.

Projekat "Kineski most"
Iako će most kroz Petrovaradin, u okviru projekta "Fruškogorski koridor" biti jedan od većih na Dunavu, on nije privukao toliku pažnju Novosađana kao što je slučaj sa takozvanim "Kineskim mostom", koji takođe gradi CRBC, a zbog koga je posečena stabla na Ribarcu i Šodrošu i zbog kojeg su građani protestovali.
Ovaj most nalaziće se u nastavku Bulevara Evrope, preko Šodroša, i spojiće Novi Sad sa Sremskom Kamenicom. Prilikom potpisivanja ugovora o gradnji rečeno je da će ovaj posao koštati oko 175,5 miliona evra.
Gradnja je zvanično počela nakon što su izdate građevinske dozvole i radovi prijavljeni, te je i zvaničan rok za završetak radova 20. maj 2027. godine.
Kako se 021.rs uverio uvidom u građevinsku dozvolu, gradnja samog mosta dugog oko 880 metara procenjena je na više od 12,3 milijardi dinara bez PDV-a, što znači više 105 miliona evra. Ukoliko se uračuna i PDV, cena je skoro 15 milijardi dinara, odnosno oko 125 miliona evra.
Pošto se zna da su svi radovi na gradnji takozvanog Kineskog mosta procenjeni na 175,5 miliona evra, kada od te sume oduzmemo cenu samog mosta i troškove pripremnih radova od 2,4 milijarde (20,3 miliona evra) iz ugovora koji je potpisan u januaru vidi se da za troškove gradnje vijadukta ostaje oko 30 miliona evra.
Dodajmo i da se Srbija u oktobru 2023. godine zadužila kod kineske "Export-Import" banke u vrednosti od 149 miliona evra za pokrivanje troškova gradnje mosta, pri čemu će se ostatak do pune cene pokriti sredstvima iz budžeta.
Ipak, iako su radovi zvanično počeli sredinom ove godine, radnici su mesecima pre toga obavljali pripremne radove.
Za to su "Koridori Srbije" još ranije dobili dozvole, mada su prvobitno sve počeli bez dokumenata u junu 2022. godine, a radove su pratili i protesti građana koji su kulminirali sukobima s policijom koja je štitila seču oko 70 stabala.

Ekološki aktivisti i građani su pokušali da spreče da se poseče šuma jer sumnjaju da se to radi kako bi se pripremio teren za "Novi Sad na vodi", jer paralelno pored se u sklopu Brodogradilišta planira gradnja stambenih solitera visine i do 20 spratova. Oni su posebno sporili kako je izrađena studija o proceni uticaja na životnu sredinu mosta jer smatraju da će ugroziti Šodroš i okolinu kao jednu od poslednjih većih zelenih oaza u Novom Sadu.
Projekat "Pešačko-biciklistički most" kod Petrovaradinske tvrđave
Početkom oktobra ove godine su predstavnici srpske vlasti i kineske kompanije "Šandong Haj-spid" potpisali su ugovor o projektovanju i izgradnji pešačko-biciklističkog mosta koji će spojiti kej sa Petrovaradinskom tvrđavom.
Vrednost ovog projekta je 38 miliona evra, odnosno više od 4,4 milijarde dinara, a konstrukciju će projektovati i graditi kineska kompanija.
Prethodno je bilo planirano da Novi Sad u 2024. potroši 40 miliona dinara na posao izgradnje pešačko-biciklističkog mosta i obnovu objekata Petrovaradinske tvrđave sa podgrađem.
Za narednu godinu se planira investicija od skoro 1,2 milijarde dinara, a za 2026. planira se izdvajanje od 980 miliona iz budžeta.
Ovaj most na stubovima "Franca Jozefa" biće dužine 437,6 i širine 12 metara, a projekat uključuje i rekonstrukciju tunela i izgradnju lifta do platoa Petrovaradinske tvrđave.

Foto: UGZI
Izgradnja bi trebalo da počne na proleće 2025. godine, a radovi bi trebalo da budu gotovi 2027. Do tada bi Novosađani već trebalo da koriste dva nova mosta, koja su trenutno u izgradnji - "Fruškogorski" i "Kineski".
Saobraćaj na mostu biće pešački i biciklistički, a fizički odvojen trakom sa posebnim sadržajima.
Dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas. Rasveta na mostu je uglavnom predviđena u parteru, kao led osvetljenje, a pratiće je i dekorativno osvetljenje.
Most će sa petrovaradinske strane imati nastavak u starom železničkom tunelu od 355 metara koji će se rekonstruisati i dobiće staklena vrata. Unutar tunela će biti i pristup ka dva lifta i stepeništa za gornji plato Petrovaradinske tvrđave, kao i dva evakuaciona izlaza.

Projekat "Čista Srbija"
Država je pre nekoliko godina pokrenula projekat "Čista Srbija" koji podrazumeva izgradnju komunalne infrastrukture i postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u lokalnim samoupravama, među kojima je i Novi Sad.
Prva faza počela je 2021. godine potpisivanjem komercijalnog ugovora sa firmom China Road and Bridge Corporation. Za prvu fazu je takođe bio potpisan ugovor o kreditnom aranžmanu u iznosu od 203,4 miliona evra, takođe sa "Bank of China".
Sredinom godine se država kod iste banke zadužila još 183,9 miliona evra za drugu fazi ovog projekta - koji obuhvata izgradnju kanalizacije i postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda. Ukupni troškovi druge faze procenjuju se na 216,4 miliona evra. Novi Sad, inače, i dalje nema prečistač otpadnih voda, ali se ovim projektom planira njegova izgradnja.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosađani, evo kakav vazduh dišete ovog jutra
21.12.2025.•
1
Vazduh u Novom Sadu je i danas umereno zagađen, podaci su Agencije za zaštitu životne sredine.
Slobodan univerzitet pokrenuo Registar pravnog nasilja i zloupotrebe institucija
20.12.2025.•
0
Akademska mreža Slobodan univerzitet pokrenula je Registar pravnog nasilja i zloupotrebe institucija.
Nepoznata osoba zapalila novogodišnji vozić na Trgu slobode
20.12.2025.•
3
Nepoznata osoba sinoć je zapalila dekorativni praznični vozić koji se u okviru manifestacije Novosadski Zimzolend nalazio na Trgu slobode.
I na ovaj tmurni dan ima lepih vesti: U Novom Sadu rođeno 14 beba, među njima i bliznakinje
20.12.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 14 beba.
Kakvog je kvaliteta vazduh u Novom Sadu danas: Ovo su zvanični podaci
20.12.2025.•
12
Vazduh u Novom Sadu je danas umereno zagađen, pokazuju podaci Agencije za zaštitu životne sredine.
Za sanaciju nebezbedne kupole u Jovinoj gimnaziji iz pokrajinskog budžeta 56,4 miliona dinara
20.12.2025.•
18
Pokrajinska vlada će sa 56,4 miliona dinara finansirati radove na sanaciji krovne kupole na objektu Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj".
Novosađani, vojska vas ponovo poziva na dobrovoljno služenje vojnog roka
20.12.2025.•
51
Javni konkurs za prijavu kandidata za dobrovoljno služenje vojnog roka sa oružjem i kurs rezervnih oficira Vojske Srbije je otvoren, navodi Centar Ministarstva odbrane Novi Sad.
Jaćimović rekao da u nedelju vozi studente na skup u Novi Pazar - "makar mi oduzeli autobuse"
20.12.2025.•
6
Prevoznik Milomir Jaćimović izjavio je da će organizovati prevoz za studente iz Novog Sada koji planiraju odlazak na protest u nedelju, 21. decembra u Novi Pazar.
Uređenje gradskog jezgra: Raspisan tender za radove od 640 miliona
19.12.2025.•
11
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije raspisala je novi tender za uređenje Ulice Modene i dela Ilije Ognjanovića, a vrednost radova procenjena je na 640 miliona dinara, sa uračunatim porezom.
Šest meseci zatvora Novosađaninu zbog napada na ekipu Informera
19.12.2025.•
5
Novosađaninu Goranu Kajfešu, uhapšenom u avgustu zbog napada na televizijsku ekipu Informera, danas je izrečena kazna od šest meseci zatvora.
ANKETA: Podržavate li javno-privatno partnerstvo za GSP?
19.12.2025.•
25
JGSP "Novi Sad" je u sve većim problemima. Iako je poslednjih godina obnovljen vozni park, prosečna starost i dalje nije na zadovoljavajućem nivou.
Osumnjičenom za napad na ekipu Informera obezbeđen smeštaj kod Milomira Jaćimovića
19.12.2025.•
4
Autoprevoznik Milomir Jaćimović ponudio je smeštaj Goranu Kajfešu koji je i dalje u pritvoru, jer nema prijavljeno mesto prebivališta.
Nestašica đačkih knjižica u Novom Sadu: Problem pred kraj polugodišta
19.12.2025.•
15
Raspust u Novom Sadu i Vojvodini počinje od sledećeg utorka, a neki đaci još uvek nemaju knjižice, i trenutno ne mogu da ih pronađu.
Gradski prevoz u Novom Sadu: Planirano poskupljenje karata, bez plana za nove autobuse
19.12.2025.•
60
Javno gradsko saobraćajno preduzeće "Novi Sad" ni u 2026. godini ne planira nabavku novih autobusa, ali planira se povećanje cene karata.
Novosadska policija: Svesni da se alkohol konzumira tokom slava, apelujemo na sve učesnike u saobraćaju
19.12.2025.•
3
Policijska uprava u Novom Sadu apelovala je na sve učesnike u saobraćaju uoči slava i prazničnih proslava.
UNICEF uplatnice uz račune Informatike: Novosađani mogu da doniraju novac
19.12.2025.•
4
Novosađani će tokom decembra imati priliku da podrže unapređenje mentalnog zdravlja i blagostanja dece i mladih u Srbiji putem novčanih donacija.
Vazduh u Novom Sadu zagađen
19.12.2025.•
24
Vazduh u Novom Sadu ovog jutra je zagađen, pokazuju podaci Agencije za zaštitu životne sredine.
Tri dana gejming festivala na Novosadskom sajmu
19.12.2025.•
1
Festival posvećen gejmingu i popularnog kulturi Games.con, održaće se na Novosadskom sajmu od 19. do 21. decembra.
Komentari 41
Nemanja
Pardon, pravilan izraz za budalu koja kao papagaj ponavlja mantru o kineskim železnicama dok tamo pada 5-6 zgrada i barem jedan most godišnje je maloumna krezuba seljoberčina.
Moraju
Novosadski
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar