Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Foto: 021.rs
Kako piše Radio Slobodna Evropa, u pitanju je kineski konzorcijum CRIC&CCCC, koji čine kompanije China Railway International Co. Ltd i China Communications Construction Company Ltd.
CRIC&CCCC je angažovan na rekonstrukciji i modernizaciji deonica Beograd centar – Stara Pazova i Novi Sad – Subotica na brzoj pruzi Beograd – Subotica.
U okviru tog projekta rekonstrisana je stanična zgrada u Novom Sadu čija se betonska nadstrešnica obrušila 1. novembra ubivši 14 ljudi, dok su tri osobe teško povređene.
CRIC&CCCC i srpske vlasti tvrde da nadstrešnica nije bila obuhvaćena rekonstrukcijom zgrade.
Osim na izgradnji železničke infrastrukture, kompanija CCCC angažovana je i na izgradnji drumske, poput deonica autoputa "Miloš Veliki".
Pruga Beograd centar – Stara Pazova i Novi Sad – Subotica
Deonice Beograd Centar - Stara Pazova od 34,5 kilometara i Novi Sad – Subotica na severu zemlje, dužine 108 kilometara, deo su brze pruge Beograd – Budimpešta. Pruga Beograd – Novi Sad, u okviru koje je deonica do Stare Pazove, puštena je u saobraćaj u februaru 2022.
Otvaranje pruge Novi Sad – Subotica najavljeno je za kraj novembra, a rekonstrukcija stanične zgrade u Novom Sadu bila je deo tog kapitalnog projekta.
Ove deonice finansirane su uglavnom iz kredita kineske Eksim banke i proglašene su od izuzetnog značaja za Srbiju.
Projekat brze pruge Beograd – Budimpešta započet je 2014. godine u Beogradu, na samitu šesnaest država centralne i istočne Evrope i Kine.
Dogovoren je kao zajednički projekat Kine, Srbije i Mađarske u okviru kineske globalne inicijative "Pojas i put", strateškog cilja Kine za povezivanjem grčke luke Pirej sa centralnom Evropom.
Mađarska, kao država članica Evropske unije, naišla je na problem oko nepoštovanja pravila kompeticije prilikom dodeljivanja prava na izgradnju pruge u svojoj deonici. Ova zemlja je morala po drugi put da raspiše tender i na taj način ispoštuje regulativu Evropske unije.
Koridor 11 - Surčin – Obrеnovac
Deonica koridora 11 od Surčina do Obrenovca dužine 17,6 kilomеtara, čiji je izvođač bio CCCC, otvorena je u decembru 2019. nakon trogodišnjih radova.
To je poslednja deonica auto puta Beograd – Čačak. Prema sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uglavnom je finansirana zajmom od kinеskе Eksim banka, dok su izdvajanja iz budžeta Srbije bila 15 odsto.
Novi Bеograd – Surčin
Ova deonica, duga osam kilometara, predstavlja vezu između Beograda i auto-puta "Miloš Veliki" koji vodi do Čačka u centralnoj Srbiji.
Projekat koji je izvodio CCCC proglašen je od izuzetnog značaja za Srbiju jer, kako je navedeno, predstavlja vеzu izmеđu Bеograda i autoputa "Miloš Vеliki". Osnov za ovaj posao bio je Sporazum o еkonomskoj i tеhničkoj saradnji u oblasti infrastrukturе izmеđu Srbije i Kine.
Autoput 'Miloš Veliki', deonica Preljina – Požega
Dеonica Prеljina–Požеga na zapadu Srbije deo je autoputa E-763 "Miloš Vеliki", koji povezuje Srbiju sa Crnom Gorom i Jadranskim morem.
Ovu deonicu dužine 31 kilometar radi CCCC.
Na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture navodi se da skoro trеćinu trasе činе planirani mostovi i tunеli.
Deo ove deonice dužine oko 11,5 kilometara otvoren je u januaru 2022, a drugi deo bi prema najavama vlasti trebalo da bude završen sredinom 2025. godine.
Rokovi koji su zvaničnici davali, pomerani su više puta.
CCCC je do posla, vrednog 450 miliona evra, došao direktnom pogodbom sa državom. Da bi Srbija obezbedila novac za izgradnju puta, novac je pozajmila kod kineske Eksim banke.
Kineski izvođač je 2021. angažovao kao podizvođača kamenolom Slovac za obezbeđivanje tucanika – drobljenog kamena.
Sulasnici kamenoloma u to vreme bili su Zvonko Veselinović i Milan Radoičić, kojima su mesec dana nakon tog angažmana SAD uvele sankcije.
Tokom izgradnje deonice Preljina – Požega kineski izvođač je u martu 2023. oštetio Spomenik palim borcima u Drugom svetskom ratu.
Nadležna ministarstva su od kineskog investitora tražila da hitno rekonstruiše i vrati spomenik od istorijskog značaja.
Spomenik je nakon obnavljanja postavljen u oktobru ove godine na novoj lokaciji.
Takođe se u izveštaju međunarodne organizacije Just Finance (Pravedne finansije), koja istražuje kineska ulaganja širom sveta, navodi da je projekat izgradnje autoputa E-763 imao negativan uticaj na životnu sredinu, piše Radio Slobodna Evropa.
U izveštaju iz 2022. navodi se da je uočeno ugrožavanje ekosistema na reci Moravi.
Kompanija CCCC i Ministarstvo građevine nisu tada odgovorili na upit RSE o ovom izveštaju.
Severna obilaznica oko Čačka
Krajem maja potpisan je Memorandum o razumevanju između Javnog preduzeća "Putevi Srbije", Grada Čačka i CCCC za projekat Severne obilaznice grada Čačka.
U saopštenju "Puteva Srbije" je navedeno da projekat podrazumeva i izgradnju mosta preko Zapadne Morave.
Pruga Pančevo – Subotica
Da će CRIC biti angažovan na rekonstrukciji pruge Pančevo – Subotica objavio je ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Goran Vеsić.
Tokom njegove posete kineskom Guangdžou u septembru, na sajtu Ministarstva je objavljeno da je CRIC jedna od dve kineske firme koje su najavile učеšćе u novim projеktima u Srbiji.
Vesić je tada novinarima rekao da su se te dve kineske kompanije, CRIC i Šandong, do sada najboljе pokazalе u Srbiji, izrazivši zadovoljstvo zbog intеrеsovanja i za novе projеktе u zеmlji.
Vesić je tada rekao da CRIC radi na obnovi prugе Sombor – Vrbas dugе 53 kilomеtara, kao i na pruzi Novi Sad – Bogojеvo – Subotica dužine 50 kilometara.
CCCC bio na crnoj listi Svetske banke
Kompanija CCCC, u većinskom državnom vlasništvu, jedna je od najvećih svetskih kompanija koja radi u više od 150 zemalja.
Bavi se projektovanjem, izgradnjom i upravljanjem infrastrukturnim objektima kao što su autoputevi, mostovi, tuneli, nadvožnjaci, brze pruge, metroi, naftne platforme i luke.
Kompanija je bila na crnoj listi Svetske banke zbog navodnih lažnih licitacija za ugovor o autoputu na Filipinima. CCCC je tada saopštila da optužbe nemaju osnova i da je poštovala sve propise.
Zabrana finansiranje od strane Svetske banke trajala je osam godina, do 2017.
Američki Biro za industriju i bezbednost (BIS) u Ministarstvu trgovine dodao je u avgustu 2020. nekoliko podružnica kompanije CCCC na listu onih sa kojima se ograničava poslovanje "zbog aktivnosti koje su u suprotnosti sa interesima nacionalne bezbednosti ili spoljne politike Sjedinjenih Država".
Radi se o učešću u izgradnji veštačkih ostrva za kinesku vojsku.
Malezija je 2018. godine obustavila dva železnička projekta zbog sumnje u korupciju.
Firma je optuživana i za maltretiranje železničkih radnika u Keniji i za korupciju u Bangladešu.
Predsednik kompanije CCCC Liu Kitao je u intervjuu za Bloomberg televiziju 2018. godine rekao da promene u vladi u zemljama u kojima kompanija ima projekte često izazivaju optužbe za korupciju.
Liu je rekao da CCCC poštuje lokalne zakone i ekološke propise u svim zemljama u kojima posluje.
Kompanije CCCC i CRIC nisu bile dostupne za hitan komentar na upit RSE.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novi Sad i sutra staje na 15 minuta za 15 stradalih na Železničkoj stanici
05.12.2024.•
6
Novosađani su pozvani da i sutra, 6. decembra, u 11.52 zastanu na 15 minuta.
FOTO Crni flor u centru grada: "Jedina prihvatljiva 'novogodišnja dekoracija' za Novi Sad"
05.12.2024.•
10
Članovi Lige socijaldemokrata Vojvodine okačili su crni flor na više mesta u centru grada.
Razvija li Novi Sad zelene prostore: Koliko se sprovodi Strategija razvoja sistema zelenih prostora?
05.12.2024.•
6
"Strategija razvoja sistema zelenih prostora grada Novog Sada 2015-2030." predstavlja dugoročnu viziju za unapređenje svih urbanih zelenih površina, a u skladu sa urbanističkim planovima grada.
Novosadski PMF podržao studente, podrška i učenicima Jovine gimnazije
05.12.2024.•
14
Nastavnici, saradnici i istraživači Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu saopštili su da podržavaju studente tog fakulteta u njihovim zahtevima.
Preminula poznata novosadska novinarka i građanska aktivistkinja Vera Šoti
05.12.2024.•
13
Poznata novosadska novinarka i građanska aktivistkinja Vera Šoti preminula je danas u 77. godini.
Uprava Jovine gimnazije o "pomenu za svako stradanje našeg naroda" - tražili izjašnjavanje roditelja
05.12.2024.•
37
Uprava Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" traži od Saveta roditelja da se izjasni o tome na koji način će se odavati počast nastradalima u obrušavanju nadstrešnice na Železničkoj stanici.
Umro Radovan Pankov, jedan od aktera "jogurt revolucije"
05.12.2024.•
13
Posle dugogodišnje bolesti, nekadašnji političar i funkcioner SPS Radovan Pankov preminuo je juče u Novom Sadu u 78. godini.
Otvoren Mega Maxi u Novom Sadu
05.12.2024.•
0
Na mestu nekadašnjeg Tempa u Novom Sadu, u Tekelijinoj bb, nakon tri godine ponovo je otvoren hipermarket trgovinskog lanca Delez Srbija, pod brendom - MEGA MAXI.
Veliki posao Bosketovoj firmi: "Montop" ponovo očitava brojila
05.12.2024.•
54
Firma "Montop" Marka Bosanca Bosketa ponovo je od Elektrodistribucije Srbije dobila posao očitavanja brojila.
Sutra tmurno, moguća kiša, od nedelje košava
05.12.2024.•
0
Petak će u Novom Sadu biti tmuran, a moguća je i kiša.
FOTO Zatvoren spratni deo garaže kod SNP-a: Evo o čemu se radi
05.12.2024.•
11
Zatvoren je gornji deo garaže kod Srpskog narodnog pozorišta. O tome se govorilo i na sednici Skupštine grada, oglasila se opozicija, a za 021.rs i JKP "Parking servis".
Odbornici i poslanici tražili sastanak sa načelnikom novosadske policije: Zbog pritisaka na Kostića
05.12.2024.•
3
Poslanci Marinika Tepić i Nebojša Novaković, pokrajinski poslanik Milan Vasiljević, kao i novosadski odbornik Miran Pogačar, došli su danas u sedište novosadske policije.
Karlovačka gimnazija uz svoje đake: Osuđuju nedolično ponašanje predsednika opštine
05.12.2024.•
40
Karlovačka gimnazija osudila je ponašanje predsednika Opštine Sremski Karlovci Dražena Đurđića i drugih osoba tokom akcije "Zastani, Srbijo", 29. novembra.
U petak sednica Skupštine Vojvodine: Pet tačaka dnevnog reda, ali bez rasprave o budžetu
05.12.2024.•
0
Sednica Skupštine Vojvodine zakazana je za petak, 6. decembar.
Novosadski GSP upozorio na prevaru na Fejsbuku: "Ne stojimo iza tog profila"
05.12.2024.•
7
GSP Novi Sad je saopštio da je na Fejsbuku došlo do zloupotrebe usluge tog preduzeća e-novčanik.
Jovoviću određen kućni pritvor, odbrana će se žaliti
05.12.2024.•
11
Pokrajinskom poslaniku Radivoju Jovoviću određeno je 30 dana kućnog pritvora zbog navodnog napada na policajca na protestu ispred Skupštine Novog Sada, potvrđeno je za 021.rs.
VIDEO: Pogledajte emisiju Insajdera o padu nadstrešnice - važno je
05.12.2024.•
13
Tim Insajdera objavio je emisiju o obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice, zbog čega je nastradalo 15 osoba, koja detaljno ukazuje na niz propusta prilikom rekonstrukcije.
FOTO, VIDEO Tačno mesec dana od velikog protesta u Novom Sadu: Počelo čišćenje Gradske kuće
05.12.2024.•
7
Čišćenje fasade demolirane Gradske kuće u Novom Sadu počelo je tačno mesec dana od velikog protesta 5. novembra.
VIDEO: Dačić pokazao snimak na kom se vidi kako Jovović "napada" policajce u Novom Sadu
05.12.2024.•
57
Ministar policije Ivica Dačić pokazao je snimak na kom se vidi, kako je naveo, kako pokrajinski poslanik Radivoje Jovović napada policajce.
Poslanik Radivoje Jovović priveden zbog napada na službeno lice: Predložen pritvor
05.12.2024.•
34
Pokrajinski poslanik Pokreta slobodnih građana Radivoje Jovović uhapšen je tokom noći, dok je rano ujutru izveden pred tužioca koji je predložio pritvor od 30 dana.
Železničkoj stanici u Novom Sadu bio odobren probni rad: Šta stoji u izveštaju o tehničkom pregledu?
05.12.2024.•
23
Železničkoj stanici u Novom Sadu u aprilu ove godine bio je odobren probni rad u trajanju od godinu dana.
Komentari 33
vitamin
Da se razumemo, ne branim nikog.
Svaki projekt prolazi niz faza, a za prelazak u narednu je potrebno odobrenje. Za sam predlog projekta je potrebno da on bude sagledan i odobren. Ako projekt nije valjao, a odgovorna osoba je to potpisala - pa ta "odgovorna osoba" nosi krivicu, a verovatno i nekoliko ljudi oko nje.
Po završetku projekta, ne ulaze gradjani direktno u zgradu, a izvršitelji radova idu kući - potrebno je izvršiti tehničkih prijem zgrade. To takodje potpisuje "odgovorna osoba" i isto tako nosi krivicu.
Nisam stručan za gradnju, ali sam učestvovao u kojekakvim drugim projektima. Uvek je bilo ovako, a ako sam nešto pogrešno rekao, neka me stručna osoba ispravi.
Tako da je poznato ko je odgovoran, to bi trebalo da su stručna lica i potrebno je da se sprovede istraga - izvodjač radova je možda obećao jedno, a uradio drugo, pa se onda menja odgovornost. Sa druge strane, imamo i ovu nerešenu priču da te kompanije nisu vršile rekonstrukciju dela koji je pao.
Drugim rečima, potrebna je ozbilja istraga, neko bi verovatno trebao da ide u zatvor, a koliko ima krivaca će se tek utvrditi.
Medjutim, svi su radikali - zatvaraj, proteruj, linčuj - a šta se zna o ovome? Pa vrlo malo...
Pera Ždera
Za to čak ne treba uvid u "tajna" dokumenta, dovoljno je izaći na teren i videti natpise na mehanizaciji i vozilima i na prslucima radnika.
Deo tragedije su oni koji su zaposleni u kineskim firmama, ništa se ne pitaju, a odgovorni su za sve i to za malu, odnosno mizernu platu. Na žalost kriza i nemogućnost dobijanja "normalnog" posla za "normalnu" platu, izgleda tera ove ljude na to. Na ovaj način struka se srozala i obeščastila, pala na najniže grane.
Ni kod drugih stranih firmi nije ništa bolje ili je čak i lošije.
Žalosno.
Radne brigade
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar