
"Za sitan novac potpisuje se sve i svašta": Koliko verujete državi nakon tragedije u Novom Sadu?
Septembarsko istraživanje Demostata potvrdilo je da tek 14 odsto ispitanih u anketi veruje Vladi Srbije.

Foto: 021.rs
Gotovo tri puta više (48 odsto) je onih koji decidirano kažu kako joj ne veruju.
Još je gora situacija kod lokalnih vlasti, u koje veruje tek svaki deseti građanin (10 odsto), a skoro pet puta više (48 procenata) je onih koji im ne veruju.
Na najsuroviji mogući način, pokazano je da su građani u pravu - institucije ne funkcionišu.
Posledica je 14 žrtava urušene nadstrešnice na tek renoviranoj zgradi Železničke stanice, a iznad autobuskog stajališta koje tu, po planskim dokumentima, nije trebalo da bude. I dok se traže krivci u rasponu od "zuba vremena", što je prilično cinično, jer se zbog toga i renoviralo, do projektanta, izvođača, čitave linije podizvođača, nadzora - u vazduhu vise sve brojnija pitanja, prenosi Demostat.
To stanje nesigurnosti koje se dogodilo nakon nesreće u Novom Sadu, ima svoje korene, kaže za Demostat Ivan Ignjatović, profesor Građevinskog fakulteta na predmetu Sanacija, rekonstrukcija i održavanje betonskih konstrukcija.
On objašnjava da su pregledi definisani Pravilnikom za građevinske kontrole i da postoje tri nivoa: osnovni, glavni i monitoring, a da se vrše u utvrđenom vremenskom rasponu u zavisnosti od klase objekta, na pet godina kad je reč o mostovima, tunelima, objektima preko 50 metara raspona ili visine, a na 15 kod svih drugih.
Otvara se sve glasnije pitanje da li je sada potrebno da se izvrši vanredni inspekcijski nadzor svih novijih, ali i ranije zidanih građevina, po pravilu neodržavanih onako kako struka nalaže. I da li država ima (stručan) kapacitet da to obavi.
Pitanje je i da li će to ugroziti planirane investicije, poput EXPO-a, metroa, a i predsednik Aleksandar Vučić ozbiljno se zabrinuo da li će imati ko da potpiše te dozvole, projekte i radove, čime je i sam na neki način priznao da ili sumnja u integritet stručnjaka koji su angažovani ili u skraćene procedure koje prosto prizivaju propuste.
"U praksi oni koji gazduju tim objektima vrlo retko ili uopšte ne rade te preglede. A pravilnik je podzakonski akt i njegova primena je obavezna. Železnička stanica spada u grupu objekata sa specifičnim i nestandardnim sistemima što je zahtevalo pregled svakih pet godina. Trebalo bi videti da li ga je bilo, da ne ocenjujemo unapred, a ako nije, sasvim je logično da se za objekat star 60 godina, a koji je predviđen za rekonstrukciju, pre toga uradi osnovni tehnički pregled i ocena stanja", kaže Ignjatović i dodaje da tu vrstu provere rade isključivo građevinski inženjeri sa licencom za konstrukcije i ukoliko je potpisao neko drugi, to predstavlja delovanje van nadležnosti u sistemu izrade tehničke dokumentacije.
Ističe da stanje u građevinarstvu nije sjajno, da se "za sitan novac potpisuje sve i svašta", a da je sistem kontrole i licenci obesmišljen jer niko ni za šta nije odgovarao iako je bilo osnova za to.
Što brže i jeftinije, na kraju sve skuplje
"U našoj struci već godinama su preko svake mere i granice eksploatisana dva zahteva: brzina i ušteda. Sve izmene zakona o planiranju i izgradnji unazad 10-15 godina principijelno su urađene da bi se ubrzalo izdavanja građevinske dozvole. To je sjajno za jednu atmosferu "ajmo, radimo", ali postoji i izreka da što je brzo to je kuso. Ranije ste imali glavni projekat koji je sadržao i statitčki proračun i detalje armature, oplate, u čeličnim konstrukcijama detalje čelika. Sada postoji, baš tako se i zove, projekat za građevinsku dozvolu. On je na mnogo nižem nivou, ne sadrži ove detalje a samo on podleže tehničkoj kontroli. Za objekte od velikog značaja gde je nadležna Republička reviziona komisija, vrši se provera na nivou idejnog projekta, ali projekat za izvođenje radova, kao i kod ostale gradnje, ne podleže tehničkoj kontroli", ističe Ignjatović.
Dodaje da u praksi investitor zatraži da mu se napravi projekat za građevinsku dozvolu po principu "moram da je dobijem". To se uradi navrat-nanos samo da se podnesu papiri i dobije dozvola, a onda se praktično nanovo projektuje i pitanje je koliko to ima veze sa onim za šta je dozvola dobijena. A dalje, do izvođačkog projekta koji tek ne podleže nikakvoj kontroli, rade se izmene i izmene, pa više niko ne može da utvrdi početak i kraj.
"Pitanje je da li se na kraju uradi projekat izvedenog stanja koji treba da popiše razlike između projekta za građevinsku dozvolu i onoga što je u praksi urađeno. Još gore, dok se papiri slažu da bi se formalno podneli za građevinsku dozvolu, na terenu se već pod dozvolom za takozvane pripremne radove, što je zapravo priprema terena, uveliko pobijaju šipovi. Nemate još projekat, nemate konstrukciju a pobijaju se šipovi da se na njih osloni objekat za koji se još ne zna kako će da izgleda. To je jedan haos koji je nastao zbog ubrzavanja procedura", navodi profesor Ignjatović.
On naglašava i da upotrebna dozvola koja se dobija na kraju procesa, nije toliko bitna ukoliko je izvršen tehnički pregled koji pozitivnim rešenjem dokazuje usklađenost između građevinske dozvole i izvedenih radova, odnosno tehničke dokumentacije koja dokazuje da su ispunjeni standardi gradnje.
"Imao sam uvid u idejni projekat rekonstrukcije zgrade železničke stanice u Novom Sadu i u njemu nema te nadstrešnice. Ono što je gledao građevnski inženjer kontruktivac je sama fasada na kojoj su menjali neke nosače, horizontalne elemente, ali posle toga ide projekat za građevinsku dozvolu, koji nisam video ali sigurno je da postoji. Da li su u tom trenutku ušle u igru izmene na nadstrešnici, ne znam. Moguće je da nisu jer se u praksi često dešava da se sve što je škakljivo ostavi za posle dobijanja građevinske dozvole. A kad dobijete građevinsku dozvolu, to znači da je objekat prošao tehničku kontrolu, nakon toga se radi izvođački projekat ali tu nema više nikakve kontrole, samo je pitanje ko će da potpiše", kaže Ignjatović.
Dodaje da je Građevinski fakultet stalno zahtevao da se uvede tehnička kontrola projekta za izvođenje, ali ih niko nije slušao. Tražila se samo brzina, dok o faktoru uštede priča počinje već na nivou idejnog projekta. Gleda se kako smanjiti dimenzije elementa, količinu armature, konačnu cenu.
Međutim, na pitanje kako je uprkos tome, svaki naredni projekat sve skuplji, da se cena izgrađenih kvadrata i kilometara višestruko uvećava i prevazilazi slične ili komplikovanije građevine u zemljama iz okruženja – odgovor je da to izlazi iz domena građevinsrstva kao struke.
Zašto neko da radi kad ne zna
On navodi da su u razvijenom svetu, evropskim zemljama, prakse različite. U nekima se radi na osnovu licenci u drugima ne ali zato postoji sistem osiguranja koji definiše odgovornost.
"Firma koja radi mora da ima plaćeno osiguranje, novčane bankarske garancije koje obezbeđuju materijalnu odgovornost za njegovu ispravnost. Prakse su različite, ali i mentalitet. Na jednom skupu u Švajcarskoj, koja nema licence, rekao sam kolegi da kod njih svako može da potpiše projekat. Pogledao me je u čudu: “A zašto bi on to potpisao ako ne zna da radi", priča profesor Ignjatović.
Povodom tragedije u Novom Sadu, Građevinski fakultet u Beogradu izdao je saopštenje u kome je ponudio stručnu pomoć u utvrđivanju uzroka nesreće, ali je i apelovao na "poštovanja propisanih tehničkih normi i pravila građevinske struke" kako bi se obezbedio "nezavisan rad građevinskih inženjera u svim fazama projektovanja, građenja, rekonstrukcija i nadzora, bez spoljnih pritisaka, što je nažalost, vrlo česta pojava u praksi".
Stručnu pomoć ponudila je i Inženjerska komora Srbije, koja je najavila da će staviti na raspolaganje tim eksperata dok će Sud časti Komore prikupiti činjenice kako bi utvrdio uzrok tragedije i eventualnu odgovornost inženjerske struke.
Tekst u celosti čitajte na Demostatu.
Podsetimo, prošlo je više od deset dana od nesreće na Železničkoj stanici u kojoj je stradalo 14 osoba, a troje je teško povređeno.
Zbog nesreće su organizovani protesti u Novom Sadu i Beogradu, a privođeni su građani i aktivisti koji su učestvovali na protestu 5. novembra.
Međutim, javnost je još uvek bez odgovora ko je kriv za nesreću.
U Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu saslušano je više od 50 osoba zbog tragedije na Železničkoj stanici kada je nakon pada nadstrešnice poginulo 14 osoba, dok je troje teško povređeno.
Javnosti je, za sada, poznato samo da je među saslušanima u svojstvu građanina bio i bivši ministar građevine Goran Vesić. Tužilaštva se nisu oglašavala u vezi sa nesrećom na Železničkoj stanici u Novom Sadu još od 5. novembra. Portal 021.rs je u više navrata slao pitanja u vezi sa nesrećom, ali ovaj organ ne reaguje.
Pitanja koja smo postavili (i postavljaćemo) njima, ali i drugim nadležnima u ovom slučaju, možete da vidite OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
VIDEO: Požar u potkrovlju zgrade u Novom Sadu, vatrogasci na terenu
16.06.2025.•
0
Dim izbija iz potkrovlja zgrade u Omladinskog pokreta, u ulici u blizini Železničke stanice.
Novosađani, odlučuje se u vaše ime (i za vaše pare): 140 stavki pred odbornicima
16.06.2025.•
0
Sednica Skupštine Grada Novog Sada održaće se u utorak, 17. juna.
Direktor JKP "Put" postaje v. d. direktora: Na čelu preduzeća devet godina
16.06.2025.•
1
Dosadašnji direktor Javnog preduzeća "Put" od sada će biti na funkciji vršioca dužnosti direktora istog preduzeća.
Novosadska policija očekuje okupljanje i ispred Skupštine: Postaraće se da sve bude bezbedno
16.06.2025.•
0
Novosadska policija saopštila je da će poduzeti "sve zakonske mere" da planirani skupovi u gradu, u ponedeljak i utorak, proteknu bezbedno.
Kako posluje najmlađe novosadsko preduzeće: Plata za jednu osobu i čekanje investicija
16.06.2025.•
2
JKP "Regionalni centar za upravljanje otpadom" potrošio je za investicije prošle godine svega 127.500 dinara.
"Robin Hud" na Fruškoj gori - zaustavljen saobraćaj
16.06.2025.•
10
Televizijska serija "Robin Hud" snima se danas na prostoru Nacionalnog parka "Fruška gora", zbog čega je na jednom delu saobraćaj privremeno zatvoren.
Još jedna Vučićeva najava: Vozom do Subotice do kraja avgusta
16.06.2025.•
36
Saobraćaj na pruzi do Subotice mogao bi da bude uspostavljen do kraja avgusta, najavio je Aleksandar Vučić. To je još jedna u nizu najava predsednika države u vezi sa brzom prugom.
Odloženo suđenje SNS "junacima": Okrivljeni na dan ročišta u KCV, sud traži izveštaj
16.06.2025.•
11
Suđenje četvorici aktivista Srpske napredne stranke zbog napada na studente krajem januara odloženo je za 30. jun.
Javni čas u Lazinoj gimnaziji u utorak: Govori i Tihomir Stanić
16.06.2025.•
4
Učenici novosadske gimnazije "Laza Kostić" organizuju još jedan javni čas u utorak, 17.juna.
Novosadski biciklisti voze i predaju dopis gradonačelniku: Godišnje da se izdvaja milijardu dinara
16.06.2025.•
4
Biciklistička vožnja Kritične mase održaće se u subotu, 21. juna u Novom Sadu.
"Mazda otvoreni dani" u Grand Motorsu do 21. juna
16.06.2025.•
0
U svom velikom, novootvorenom objektu u Novom Sadu, Grand Motors organizuje "Mazda otvorene dane" od 14. do 21. juna.
"Finalna blokada raskrsnice" večeras kod Banovine: Dolaze i studenti, poznat i program
16.06.2025.•
35
Finalna blokada raskrsnice u Novom Sadu u organizaciji Zborova građana održaće se danas, 16. juna.
Vikend doneo lepe vesti: U Novom Sadu za jedan dan rođeno 12 beba
16.06.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 12 beba.
Posetioci Štranda danas pomažu lečenje Ivana Davidovića
16.06.2025.•
0
Posetioci Štranda danas će, u okviru akcije Humanitarni ponedeljak, biti u prilici da pomognu lečenje Ivana Davidovića.
Lekari opšte prakse se sele iz ambulante u Veterniku: Radovi naredna dva meseca
16.06.2025.•
0
Lekari opšte medicine ambulante u Veterniku od ponedeljka, 16. juna raspoređeni su na drugu lokaciju.
Studenti u blokadi DIF-a: Dvojica maskiranih muškaraca fizički napali našeg kolegu
15.06.2025.•
2
Studenti u blokadi Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja u Novom Sadu saopštili su da je još jedan njihov kolega sinoć fizički napadnut na Keju.
Studenti u blokadi pozvali u ponedeljak na skup podrške Zborovima ispred Rektorata
15.06.2025.•
16
Studenti u blokadi fakulteta Univerziteta u Novom Sadu pozvali su u ponedeljak, 16. juna u 20.30 časova na skup podrške Zborovima Novog Sada, koji će se održati ispred zgrade Rektorata.
Zborovi Novog Sada pozivaju sutra na okupljanje ispred tužilaštva: "Nasilnici nisu heroji"
15.06.2025.•
7
Zborovi Novog Sada pozvali su na okupljanje u ponedeljak, 16. juna u 9 časova ispred Osnovnog javnog tužilaštva, povodom nastavka suđenja četvorici aktivista SNS koji su studentkinji slomili vilicu.
Još jedan ministar o Železničkoj stanici u Novom Sadu: Srušiti centralni hol, bilo je diverzije
15.06.2025.•
58
Centralni hol Železničke stanice u Novom Sadu mora biti srušen jer je padom nadstrešnice došlo do cepanja zida.
Garaže u Novom Sadu sve skuplje: Za pojedine prodavci traže više od 40.000 evra
15.06.2025.•
11
Kada je reč o udelu u ukupnom broju prodatih garažnih mesta, najveći udeo od 52 odsto je na teritoriji Grada Beograda.
Komentari 33
dacic
svakim danom u svakom pogledu sve vise propadam! zbog bagre
ssss
Драган
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar