Brojna oštećenja na pruzi Novi Sad - Beograd ranijih godina: Nepoznato da li su sanirana
Brojna oštećenja na prugama na deonici Novi Sad - Beograd uočena su krajem 2023. godine, pokazuje dokumentacija koju je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu.
Foto: 021.rs
U okviru objavljene dokumentacije u vezi sa rekonstrukcijom Železničke stanice u Novom Sadu, kao i radovima koji su obuhvatali izgradnju pruge do Beograda, nalazi se i dokument koji govori o stanju i oštećenjima skretnica pruge na ovoj deonici.
Skretnice su deo konstrukcije železničke pruge koje omogućavaju nesmetan prelaz vozova sa jednog koloseka na drugi, a samim tim imaju i poseban značaj sa aspekta bezbednosti saobraćaja. Sastoji se od menjalice, središnjeg dela i livenog srcišta, na kom se seku oba smera vožnje preko skretnica i sastoji se od 12 - 14 odsto mangana.
Poslednji dokument koji je objavljen jeste dopis inženjerke saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) upućenoj pomoćnici ministra saobraćaja Aniti Dimoski, koja je i jedna od okrivljenih u slučaju padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu 1. novembra, kada je nastradalo 15 osoba, dok su još dve teško povređene.
Kako se navodi u dopisu datiranom na 11. mart 2024. godine, predlažu se teme sastanka koji bi trebalo da se održi, a koji je vezan za skretnice i probleme sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad. U prilogu su dostavljeni i zapisnici sa sastanaka 4. i 12. decembra 2023, a u kom su navedena oštećenja.
Portal 021.rs uputio je pitanja Infrastrukturama železnice Srbije i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u vezi sa radovima koji su urađeni u međuvremenu. Međutim, odgovor nije stigao ni više od nedelju dana kasnije.
Šta kažu zapisnici?
Prema zapisniku sa sastanaka krajem 2023. godine, predstavnici Sektora za građevinske poslove uočili su probleme na većem broju skretnica, kao i posebno na onim kolovozima kojim saobraća garnitura voza "Soko".
Na sastanku su, između ostalog bili prisutni i predstavnici kompanije Vossloh, koja je specijalizovana u oblasti bezbednosti železnica i železničkog saobraćaja. Tokom dva sastanka izvršen je nadzor skretnica na stanicama od Petrovaradina do Zemuna.
Na više skretnica u Petrovaradinu, prema izveštaju, postoje rupe i fleke, te se zaključuje da je potrebno brusiti ovaj deo, kao i pritegnuti šrafove. U zapisniku o izvršenoj kontroli avgusta 2024. godine, gde se jedino pominje ova problematika, uočeno je i da na jednoj skretnici potpuno nedostaje srcište. Ništa dodatno, međutim, nije navedeno.
U Sremskim Karlovcima postojao je i problem na koloseku preko kog saobraća garnitura voza Stadler Kiss ("Soko").
Na jednom delu skretnice je cela geometrija krilne širine bila narušena jer po njoj voz ide samo u skretanje, a na drugoj postoje rupe i fleke. Razlog za to je, kako se navodi, što je na ovoj deonici projektovana brzina 160 km/h, te je potrebno brušenje.
I na skretnicama kod deonice Karlovački vinogradi uočena su oštećenja u vidu rupa i fleka na deonici kojom saobraća "Soko". Na jednoj skretnici su čak uočena oštećenja dužine oko 30 centimetara i dubine od oko milimetar.
"Nadzorni organ smatra da su oštećenja nastala kretanjem mehanizacije Izvođača radova po skretničkom srcu pre početka njegove montaže. Izvođaču radova RZD International uputiće se dopis da sanira ovo oštećenje. U blizini ove skretnice nalazi se neadekvatno postavljen kabl skretničkog senzora. Postoji opasnost da će prilikom regulisanja koloseka i skretnica doći do oštećenja ovog kabla što može dovesti do prestanka rada skretnica. Sektor za investicije će uputiti dopis da izvrši izmeštanje kabla u položaj koji neće ometati mašinsko regulisanje koloseka", navodi se u zapisniku od 12. decembra 2023.

I u stanici Beška pronađena su oštećenja u vidu rupa i fleka, na kojima je potrebno izvršiti brušenje, a na deonicama i kojima se kreće garnitura "Soko" i na kojima se ne kreće.
Stanice Inđija, Batajnica i Zemun kontrolisane su na prvom sastanku predstavnika nadležnih organa.
Prema ovom zapisniku i kontroli, na stanici Inđija uočeno je više problema.
Tako su na više čak pet skretnica uočene rupe i fleke na delu srca, koja nisu u kontaktu sa točkovima železničkih vozila. Stav Nadzornog organa i predstavnika Sektora za građevinske poslove bilo je da ovakva oštećenja nisu nastala usled lošeg ugrađivanja i održavanja skretnica, ali i da je potrebna ekspertska analiza ovih problema.
U Batajnici su takođe uočeni problemi, pa je tako na više skretnica bilo potrebno navarivanje i brušenje istih.
"Predstavnici Sektora za građevinske poslove predložili su i obilazak polovnih skretnica u Novoj Pazovi. Projektom je predviđena ugradnja polovnih skretnica koje su na ovom mestu ugrađene 2008. godine, s tim što je izvršena njihova prenumeracija. Kako je cilj sastanka bio utvrđivanje uzroka oštećenih novougrađenih skretnica, učesnici sastanka odbili su pregled ovih skretnica. Interna komisija IŽS je u svojim izveštajima navela postojanje oštećenja na srcima polovnih skretnica", navodi se u zapisniku.
Dalje, i na skretnicama u stanici Zemun uočena su oštećenja i rupe skretničkog srca na prugama kojima saobraćaju vozovi "Soko" i "Beograd voz".
"Predstavnici Vossloh-a izrazili su sumnju da do ovih oštećenja može doći i usled oštećenih točkova voza. Potrebno je da se Sektor obrati svim železničkim operaterima i zatraži potvrdu da su sve lokomotive i svi vagoni prošli reviziju", navodi se u zapisniku.
Na drugoj skretnici je takođe uočena rupa, te je predloženo brušenje i navarivanje.
"Prilikom provere rastojanja dela pruge C2 na skretničkom srcu izmereno je 45mm. Prema radioničkim crtežima, izrađenih od strane Vossloha, ovo rastojanje je 41mm i tolerancija -1 milimetar. Proizvođač skretnica kaže da ovaj problem može biti potencijalni uzročnik oštećenja skretničkih srca. Predstavnik Sektora za investicije rekao je Izvođaču radova da ovaj problem mora otkloniti jer je pruga u garantnom periodu. Izvođač je odgovorio da ovaj problem nije naveden u spisku primedbi neposredno pre puštanja pruge u komercijalni saobraćaj. Nadzorni organ nije bio prisutan da kaže nešto više o ovom problemu, te će im Sektor za investicije uputiti dopis", dodaje se u zapisniku.
Šta je zaključeno?
Prvi zapisnik navodi da su predstavnici Sektora za građevinske poslove izjavili da se pregled skretnica radi jednom mesečno, kao i da su detektovani problemi koji su na narednim sastancima i uočeni.
Na kraju inspekcijske kontrole 12. decembra 2023. godine, zaključak je da je potrebno da ove probleme sagleda treće lice koje ima iskustva u ovoj oblasti. To se i desilo, te je stručnjakinja sa Građevinskog fakulteta u Beogradu predložila mere nedestruktivnih ispitivanja i sanacija. Pitanje njenog angažovanja se nije pominjalo dalje u dostupnoj dokumentaciji.
Takođe, proizvođač skretnica je tada rekao da će do kraja te godine dostaviti izveštaj proizvođača livenih manganskih srca o ovom problemu, te je usaglašeno da isto treba da pogleda stručnjak u ovoj oblasti.
"Nadzorni organi skrenuli su pažnju učesnicima sastanka da se pojava fleka i rupa desila i na deonici rekonstruisane pruge Subotica - Horgoš. Iz tog razloga potrebno je izvršiti obilazak i ovih skretnica", dodaje se u zapisniku od 12. decembra 2023. godine.
Nekoliko meseci kasnije, tačnije 11. marta 2024. godine, inženjerka saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije uputila je dopis pomoćnici ministra Aniti Dimoski i navela teme o kojima bi se trebalo diskutovati na sledećem sastanku, a u vezi sa problemom sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad.
U tom dopisu navodi se da proizvođač skretnica nije dostavio Izveštaj od strane proizvođača livenih skretačkih srca u vezi sa uočenim oštećenjima.
Dodatno, u uputstvu za održavanje koje je izvođač dostavio nije predstavljen tip oštećenja koje su se pojavile na ovoj deonici, i osim vizuelnog pregleda nisu navedene savremene metode za pregled unutrašnje strukture materijala.
"Dijagnostika uočenih nepravilnosti za IŽS je jako bitna kako bi se pravovremeno sprečilo da do istih ili sličnih problema ne dođe na skretnicama na deonici od Novog Sada do Subotice. Potrebno je dostaviti dokaze o proveri kvaliteta materijala na skretnicama koje su isporučene, ugrađene ili koje tek treba da se dopreme na gradilište", piše u dopisu.
U uputstvu za održavanje se takođe ni ne navodi razlog zamene srca skretnica usled postojanja šupljina u unutrašnjoj strukturi, kao i dodatna pojašnjenja određenih termina.
"IŽS ostaje pri stavu da je potrebno izvršiti ekspertizu fizičko-mehaničkih svojstava materijala od koga su sačinjena srca skretnica od strane nezavisne akreditovane laboratorije", navodi se u dopisu.
Šta je kasnije urađeno nije poznato, s obzirom da nisu objavljeni drugi zapisnici u vezi sa ovom temom nisu dostupni, a iz Infrastruktura železnice Srbije i ministarstva ne odgovaraju na postavljena pitanja.
Pruga Novi Sad - Subotica, iako još uvek nije puštena u rad, izgrađena je i rađene su prve probne vožnje, a da li će isti problem biti uočen u budućnosti nije poznato jer portalu 021.rs nije odgovoreno ni na to pitanje.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Skup podrške Dijani Hrki večeras u Novom Sadu: "Nisi sama"
03.11.2025.•
0
Skup podrške Dijani Hrki, majci jednog od poginulih ispod nadstrešnice Železničke stanice 1. novembra prošle godine, održaće se večeras u Novom Sadu.
Revizor: Novi Sad teško kršio obaveze, plate po uvećanim koeficijentima
03.11.2025.•
9
Državna revizorska institucija (DRI) je u poslerevizionom izveštaju ocenila da je Grad Novi Sad teško kršio obavezu dobrog poslovanja.
Vozovi i dalje stoje, Srbijavoz se ne oglašava
03.11.2025.•
33
Vozovi na prugama u Srbiji i dalje ne saobraćaju, nakon dojava o bombama 31. oktobra.
Poskupela rekonstrukcija ulica u Sremskim Karlovcima: Potrebno dodati i ivičnjake
03.11.2025.•
2
Rekonstrukcija Matoševe ulice i Andrea Volnog u Sremskim Karlovcima poskupela je za skoro tri miliona i sada iznosi više od 62,8 miliona dinara sa obračunatim porezima.
Cele nedelje u Novom Sadu sunčano, jutra ledena
03.11.2025.•
0
Naredni dani u Novom Sadu biće sunčani, ali hladni, naročito jutra.
Novosađani danas kreću za Beograd zbog Dijane Hrke: "Pravac je samo jedan"
03.11.2025.•
11
Zborovi građana Novog Sada pozvali su Novosađane da danas krenu ka Beogradu kako bi dali podršku Dijani Hrki, koja je juče stupila u štrajk glađu.
Portal 021.rs nominovan za najbolji informativni sajt u regionu: Glasanje publike u toku
03.11.2025.•
10
Portal 021.rs je treću godinu zaredom nominovan za najbolji informativni sajt u regionu, u izboru koji organizuje Media daily.
Vikend doneo lepe vesti: U Novom Sadu rođeno 17 beba, među njima i blizanci
03.11.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 17 beba.
Danas u Novom Sadu tmurnije, hladnije, a moguća je i kiša
03.11.2025.•
0
Danas će u Novom Sadu biti tmurnije i hladnije, uz moguću kišu.
Alonu Ohelu koji je bio u Hamsovom zatočeništvu operisano oko
02.11.2025.•
1
Alon Ohel, koji je bio u Hamsovom zatočeništvu od 7. oktobra 2023. godine i koji je nedavno oslobođen, uspešno je operisan.
VIDEO Protestna šetnja u Novom Sadu: Traže se izbori i lustracija, poslata podrška Dijani Hrki
02.11.2025.•
6
Skup podršku Dijani Hrki, čiji je sin poginuo pod nadstrešnicom i koja štrajkuje glađu, organizovan je i u Novom Sadu. Na večerašnjem skupu građani su zatražili izbore.
Licitacija za zakup poslovnih prostora na pijacama u sredu u "Tržnici"
02.11.2025.•
0
Javna licitacija za davanje u zakup slobodnih poslovnih prostora na pijacama u Novom Sadu održaće se u sredu, 5. novembra.
Zborovi građana Novog Sada večeras organizuju skup podrške Dijani Hrki
02.11.2025.•
1
Zborovi građana Novog Sada večeras organizuju skup podrške Dijani Hrka, čiji je sin jedna od žrtava pada nadstrešnice u Novom Sadu, koja je danas počela štrajk glađu.
Arhiv javnih skupova: Na skupu u Novom Sadu bilo je oko 110.000 ljudi
02.11.2025.•
23
Procenu broja građana na komemorativnom skupu u subotu u Novom Sadu dao je i Arhiv javnih skupova.
Bačulov na odeljenju intenzivne nege, danas neće biti saslušan u tužilaštvu
02.11.2025.•
3
Advokat odbornika u Skupštni Novog Sada Miše Bačulova, Milan Alanović, izjavio je da je njegov klijent stabilnog zdravstvenog stanja, ali je i dalje na odeljenju intenzivne nege.
Šabić: Hapšenje Bačulova kao i druga "spektakularna privođenja" služi istoj svrsi i imaće isti epilog
02.11.2025.•
1
Hapšenja Miše Bačulova, odbornika u Skupštini Novog Sada, imaće sudbinu "sličnih spektakularnih (hapšenja) koje tabloidi koriste za zaluđivanje i zastrašivanje bar dela javnosti, a nadležni organi razvlače u nedogled".
Nedelja pred Novosađanima hladnija, ali uz dosta sunca
02.11.2025.•
0
Nedelja pred Novosađanima biće osetno hladnija, a startovaće tmurnije.
VIDEO: Dijana Hrka započela štrajk glađu, policija joj nije dala da priđe Skupštini Srbije
02.11.2025.•
19
Dijana Hrka, majka Stefana Hrke, poginulog u padu nadstrešnice na novosadskoj Železničkoj stanici, u 11.52 časa počela je štrajk glađu ispred zgrade Skupštine Srbije u Beogradu.
Građani i studenti pešače iz Novog Sada u Beograd u znak podrške Dijani Hrki
02.11.2025.•
6
Grupa građana, među kojima je i desetak studenata, krenula je iz Novog Sada pešice u Beograd, kako bi podržali Dijanu Hrku koja je započela štrajk glađu.
Vučić: U Novom Sadu u piku bilo oko 40.000 ljudi
02.11.2025.•
65
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je da su blokaderi odgovorili negativno na njegovo izvinjenje, za teške reči koje je izgovarao o njima, jer je "takva mladost, u revolucinarom zanosu istrče pre nego što promisle".
Još danas toplo i sunčano u Novom Sadu
02.11.2025.•
0
Još danas će u Novom Sadu biti sunčano i toplo.
Komentari 16
Iguman
Aleksej
Sve je pocelo sa ukradenom licnom kartom. Niko nije reagovao. A posle toga malo po malo preko Savamale, naplatne rampe, doktorata itd. dodjosmo do naspresnice.
Nikola
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar