
Brojna oštećenja na pruzi Novi Sad - Beograd ranijih godina: Nepoznato da li su sanirana
Brojna oštećenja na prugama na deonici Novi Sad - Beograd uočena su krajem 2023. godine, pokazuje dokumentacija koju je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu.
.jpg)
Foto: 021.rs
U okviru objavljene dokumentacije u vezi sa rekonstrukcijom Železničke stanice u Novom Sadu, kao i radovima koji su obuhvatali izgradnju pruge do Beograda, nalazi se i dokument koji govori o stanju i oštećenjima skretnica pruge na ovoj deonici.
Skretnice su deo konstrukcije železničke pruge koje omogućavaju nesmetan prelaz vozova sa jednog koloseka na drugi, a samim tim imaju i poseban značaj sa aspekta bezbednosti saobraćaja. Sastoji se od menjalice, središnjeg dela i livenog srcišta, na kom se seku oba smera vožnje preko skretnica i sastoji se od 12 - 14 odsto mangana.
Poslednji dokument koji je objavljen jeste dopis inženjerke saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) upućenoj pomoćnici ministra saobraćaja Aniti Dimoski, koja je i jedna od okrivljenih u slučaju padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu 1. novembra, kada je nastradalo 15 osoba, dok su još dve teško povređene.
Kako se navodi u dopisu datiranom na 11. mart 2024. godine, predlažu se teme sastanka koji bi trebalo da se održi, a koji je vezan za skretnice i probleme sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad. U prilogu su dostavljeni i zapisnici sa sastanaka 4. i 12. decembra 2023, a u kom su navedena oštećenja.
Portal 021.rs uputio je pitanja Infrastrukturama železnice Srbije i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u vezi sa radovima koji su urađeni u međuvremenu. Međutim, odgovor nije stigao ni više od nedelju dana kasnije.
Šta kažu zapisnici?
Prema zapisniku sa sastanaka krajem 2023. godine, predstavnici Sektora za građevinske poslove uočili su probleme na većem broju skretnica, kao i posebno na onim kolovozima kojim saobraća garnitura voza "Soko".
Na sastanku su, između ostalog bili prisutni i predstavnici kompanije Vossloh, koja je specijalizovana u oblasti bezbednosti železnica i železničkog saobraćaja. Tokom dva sastanka izvršen je nadzor skretnica na stanicama od Petrovaradina do Zemuna.
Na više skretnica u Petrovaradinu, prema izveštaju, postoje rupe i fleke, te se zaključuje da je potrebno brusiti ovaj deo, kao i pritegnuti šrafove. U zapisniku o izvršenoj kontroli avgusta 2024. godine, gde se jedino pominje ova problematika, uočeno je i da na jednoj skretnici potpuno nedostaje srcište. Ništa dodatno, međutim, nije navedeno.
U Sremskim Karlovcima postojao je i problem na koloseku preko kog saobraća garnitura voza Stadler Kiss ("Soko").
Na jednom delu skretnice je cela geometrija krilne širine bila narušena jer po njoj voz ide samo u skretanje, a na drugoj postoje rupe i fleke. Razlog za to je, kako se navodi, što je na ovoj deonici projektovana brzina 160 km/h, te je potrebno brušenje.
I na skretnicama kod deonice Karlovački vinogradi uočena su oštećenja u vidu rupa i fleka na deonici kojom saobraća "Soko". Na jednoj skretnici su čak uočena oštećenja dužine oko 30 centimetara i dubine od oko milimetar.
"Nadzorni organ smatra da su oštećenja nastala kretanjem mehanizacije Izvođača radova po skretničkom srcu pre početka njegove montaže. Izvođaču radova RZD International uputiće se dopis da sanira ovo oštećenje. U blizini ove skretnice nalazi se neadekvatno postavljen kabl skretničkog senzora. Postoji opasnost da će prilikom regulisanja koloseka i skretnica doći do oštećenja ovog kabla što može dovesti do prestanka rada skretnica. Sektor za investicije će uputiti dopis da izvrši izmeštanje kabla u položaj koji neće ometati mašinsko regulisanje koloseka", navodi se u zapisniku od 12. decembra 2023.

I u stanici Beška pronađena su oštećenja u vidu rupa i fleka, na kojima je potrebno izvršiti brušenje, a na deonicama i kojima se kreće garnitura "Soko" i na kojima se ne kreće.
Stanice Inđija, Batajnica i Zemun kontrolisane su na prvom sastanku predstavnika nadležnih organa.
Prema ovom zapisniku i kontroli, na stanici Inđija uočeno je više problema.
Tako su na više čak pet skretnica uočene rupe i fleke na delu srca, koja nisu u kontaktu sa točkovima železničkih vozila. Stav Nadzornog organa i predstavnika Sektora za građevinske poslove bilo je da ovakva oštećenja nisu nastala usled lošeg ugrađivanja i održavanja skretnica, ali i da je potrebna ekspertska analiza ovih problema.
U Batajnici su takođe uočeni problemi, pa je tako na više skretnica bilo potrebno navarivanje i brušenje istih.
"Predstavnici Sektora za građevinske poslove predložili su i obilazak polovnih skretnica u Novoj Pazovi. Projektom je predviđena ugradnja polovnih skretnica koje su na ovom mestu ugrađene 2008. godine, s tim što je izvršena njihova prenumeracija. Kako je cilj sastanka bio utvrđivanje uzroka oštećenih novougrađenih skretnica, učesnici sastanka odbili su pregled ovih skretnica. Interna komisija IŽS je u svojim izveštajima navela postojanje oštećenja na srcima polovnih skretnica", navodi se u zapisniku.
Dalje, i na skretnicama u stanici Zemun uočena su oštećenja i rupe skretničkog srca na prugama kojima saobraćaju vozovi "Soko" i "Beograd voz".
"Predstavnici Vossloh-a izrazili su sumnju da do ovih oštećenja može doći i usled oštećenih točkova voza. Potrebno je da se Sektor obrati svim železničkim operaterima i zatraži potvrdu da su sve lokomotive i svi vagoni prošli reviziju", navodi se u zapisniku.
Na drugoj skretnici je takođe uočena rupa, te je predloženo brušenje i navarivanje.
"Prilikom provere rastojanja dela pruge C2 na skretničkom srcu izmereno je 45mm. Prema radioničkim crtežima, izrađenih od strane Vossloha, ovo rastojanje je 41mm i tolerancija -1 milimetar. Proizvođač skretnica kaže da ovaj problem može biti potencijalni uzročnik oštećenja skretničkih srca. Predstavnik Sektora za investicije rekao je Izvođaču radova da ovaj problem mora otkloniti jer je pruga u garantnom periodu. Izvođač je odgovorio da ovaj problem nije naveden u spisku primedbi neposredno pre puštanja pruge u komercijalni saobraćaj. Nadzorni organ nije bio prisutan da kaže nešto više o ovom problemu, te će im Sektor za investicije uputiti dopis", dodaje se u zapisniku.
Šta je zaključeno?
Prvi zapisnik navodi da su predstavnici Sektora za građevinske poslove izjavili da se pregled skretnica radi jednom mesečno, kao i da su detektovani problemi koji su na narednim sastancima i uočeni.
Na kraju inspekcijske kontrole 12. decembra 2023. godine, zaključak je da je potrebno da ove probleme sagleda treće lice koje ima iskustva u ovoj oblasti. To se i desilo, te je stručnjakinja sa Građevinskog fakulteta u Beogradu predložila mere nedestruktivnih ispitivanja i sanacija. Pitanje njenog angažovanja se nije pominjalo dalje u dostupnoj dokumentaciji.
Takođe, proizvođač skretnica je tada rekao da će do kraja te godine dostaviti izveštaj proizvođača livenih manganskih srca o ovom problemu, te je usaglašeno da isto treba da pogleda stručnjak u ovoj oblasti.
"Nadzorni organi skrenuli su pažnju učesnicima sastanka da se pojava fleka i rupa desila i na deonici rekonstruisane pruge Subotica - Horgoš. Iz tog razloga potrebno je izvršiti obilazak i ovih skretnica", dodaje se u zapisniku od 12. decembra 2023. godine.
Nekoliko meseci kasnije, tačnije 11. marta 2024. godine, inženjerka saobraćaja Infrastruktura železnice Srbije uputila je dopis pomoćnici ministra Aniti Dimoski i navela teme o kojima bi se trebalo diskutovati na sledećem sastanku, a u vezi sa problemom sa livenim srcima na deonici Beograd - Novi Sad.
U tom dopisu navodi se da proizvođač skretnica nije dostavio Izveštaj od strane proizvođača livenih skretačkih srca u vezi sa uočenim oštećenjima.
Dodatno, u uputstvu za održavanje koje je izvođač dostavio nije predstavljen tip oštećenja koje su se pojavile na ovoj deonici, i osim vizuelnog pregleda nisu navedene savremene metode za pregled unutrašnje strukture materijala.
"Dijagnostika uočenih nepravilnosti za IŽS je jako bitna kako bi se pravovremeno sprečilo da do istih ili sličnih problema ne dođe na skretnicama na deonici od Novog Sada do Subotice. Potrebno je dostaviti dokaze o proveri kvaliteta materijala na skretnicama koje su isporučene, ugrađene ili koje tek treba da se dopreme na gradilište", piše u dopisu.
U uputstvu za održavanje se takođe ni ne navodi razlog zamene srca skretnica usled postojanja šupljina u unutrašnjoj strukturi, kao i dodatna pojašnjenja određenih termina.
"IŽS ostaje pri stavu da je potrebno izvršiti ekspertizu fizičko-mehaničkih svojstava materijala od koga su sačinjena srca skretnica od strane nezavisne akreditovane laboratorije", navodi se u dopisu.
Šta je kasnije urađeno nije poznato, s obzirom da nisu objavljeni drugi zapisnici u vezi sa ovom temom nisu dostupni, a iz Infrastruktura železnice Srbije i ministarstva ne odgovaraju na postavljena pitanja.
Pruga Novi Sad - Subotica, iako još uvek nije puštena u rad, izgrađena je i rađene su prve probne vožnje, a da li će isti problem biti uočen u budućnosti nije poznato jer portalu 021.rs nije odgovoreno ni na to pitanje.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Pola godine od pada nadstrešnice: Rane u kojima cveta hiljade "prkosa"
01.05.2025.•
0
Prošlo je šest meseci od dana kada je pod ruševinama betonske nadstrešnice u Novom Sadu ugašeno 14 života.
Kako će izgledati današnji protest u Novom Sadu: Šest meseci od tragedije i Dan rada
01.05.2025.•
6
Studenti, profesori i građani koji učestvuju na zborovima objavili su svoje planove protesta za Prvi maj, šest meseci nakon tragedije na Železničkoj stanici.
Austrijska ministarka pozdravila studente, Đurić je optužio za mešanje u unutrašnje odnose u Srbiji
30.04.2025.•
13
Ministarka spoljnih i evropskih poslova Austrije Beate Majnl-Rajzinger večeras je u Beču poželela dobrodošlicu studentima maratoncima iz Srbije koji štafetno trče do Brisela.
FOTO, VIDEO: Dočekani studenti koji su peške iz Pomoravlja došli u Novi Sad na sutrašnji protest
30.04.2025.•
0
Studenti i građani koji su pešačili iz Pomoravlja stigli su u Novi Sad pred veliki protest 1. maja.
FOTO, VIDEO: Studenti maratonci stigli u Beč
30.04.2025.•
1
Studenti koji trče štafetni maraton do Brisela stigli su u Beč.
"Zelenilo" pred 1. maj: Koristite isključivo pripremljena ložišta u Kameničkom parku
30.04.2025.•
2
Kamenički park je pripremljen za sutrašnji piknik, kažu u "Gradskom zelenilu".
Studenti u blokadi DIF-a: Tražimo ostavku dekana Patrika Drida
30.04.2025.•
6
Studenti u blokadi Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja zatražili su ostavku dekana Patrika Drida.
Slobodan univerzitet: Zabrinuti smo zbog zloupotrebe ličnih podataka građana
30.04.2025.•
0
Akademska mreža "Slobodan univerzitet" izrazila je zabrinutost zbog objavljivanja ličnih podataka građana u tabloidima nakon nasilnog postupanja policije u ponedeljak ispred DIF-a.
EU komesarka poručila studentima u Novom Sadu: Čujem vas, iskoristite mogućnosti EU
30.04.2025.•
14
Evropska komesarka za proširenje Marta Kos poručila je studentima u Novom Sadu da ih čuje, a da je najvažnije da iskoriste mogućnosti koje nudi EU.
Kupališna sezona na Štrandu počinje 1. maja, ulaz besplatan prve dve nedelje
30.04.2025.•
2
Kupališna sezona na Štrandu počinje u četvrtak, 1. maja, a trajaće do 30. septembra.
JKP "Čistoća" izdvaja 80 miliona dinara za rezervne delove podzemnih kontejnera
30.04.2025.•
3
Javno komunalno preduzeće "Čistoća" nabavlja rezervne delove za podzemne kontejnere u vrednosti od 80 miliona dinara bez PDV-a.
"Porše" ekipi ukinut pritvor i zabranjeno napuštanje stana: Vozaču mera bez elektronskog nadzora
30.04.2025.•
9
Okrivljenima za napad kod Futoške pijace tokom akcije "Zastani, Srbijo" sredinom decembra prošle godine ukinut je pritvor.
Oglasio se SNP povodom zahteva za smenu Aje Jung
30.04.2025.•
1
Uprava Srpskog narodnog pozorišta oglasila se povodom zahteva ansambla Baleta da se smeni direktorka Aja Jung.
FOTO, VIDEO Završen protest ispred suda: "Solidarno stojimo za 12 aktivista, zatvorenika režima"
30.04.2025.•
6
Protest "Politički pritvor zbog reči - ko je sledeći" održavan je ispred suda u Novom Sadu.
U Novom Sadu za 1. maj sunčano i toplo, u subotu čak 30 stepeni
30.04.2025.•
0
Narednih dana nas očekuje i 30 stepeni, ali i pad temperature.
Slučaj "nadstrešnica": Optuženi inženjeri počeli da se ispisuju iz Inženjerske komore
30.04.2025.•
4
S. N, petooptuženi u slučaju pada nadstrešnice u Novom Sadu, a prvi među projektantima i inženjerima, ispisao se iz članstva Inženjerske komore Srbije.
Uđeš kao povređeni, izađeš kao ekstremista u Informeru
30.04.2025.•
25
Više od 30 osoba požalilo se na povrede nakon intervencije policije ispred novosadskog DIF-a. Imena pojedinih osoba koje su povređene su objavljena u Informeru, gde su označeni kao ekstremisti.
Šabić: Od objavljivanja podataka novosadskih studenata u Informeru još gore nereagovanje nadležnih
30.04.2025.•
1
Advokat Rodoljub Šabić ocenio je da je od pojavljivanje spiska imena povređenih studenata novosadskog Fakulteta tehničkih nauka u listu Informer "još gori izostanak reakcije" nadležnih institucija.
FOTO: Evropska komesarka Marta Kos u Novom Sadu odala poštu poginulima u padu nadstrešnice
30.04.2025.•
2
Evropska komesarka za proširenje Marta Kos danas je u Novom Sadu odala poštu 16 poginulih u padu nadstrešnice Železničke stanice 1. novembra.
Park kod Spensa: Dokle se stiglo sa radovima
30.04.2025.•
14
Veći građevinski radovi na parku kod Spensa, na prostoru nekadašnjeg "Dino parka", privode se kraju, kažu iz Gradske uprave za zaštitu životne sredine Grada Novog Sada.
Počelo suđenje aktivistima SNS koji su polomili vilicu studentkinji
30.04.2025.•
6
Suđenje četvorici aktivista Srpske napredne stranke koji su napali novosadske studente krajem januara počelo je u Osnovnom sudu u Novom Sadu.
Komentari 16
Iguman
Aleksej
Sve je pocelo sa ukradenom licnom kartom. Niko nije reagovao. A posle toga malo po malo preko Savamale, naplatne rampe, doktorata itd. dodjosmo do naspresnice.
Nikola
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar