Železnička stanica u Novom Sadu: Četvrti pokušaj da se proveri stabilnost

"Infrastruktura Železnice Srbije" ponovo, po četvrti put, traži stručnjake koji će proveriti stabilnost konstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu.
Železnička stanica u Novom Sadu: Četvrti pokušaj da se proveri stabilnost
Foto: 021.rs
Nakon što je prethodni poziv obustavljen krajem juna, jer se niko nije javio za ovaj poduhvat, nadležni su se ponovo dali u potragu za firmom koja će ispitati statičku stabilnost stanične zgrade kako bi se utvrdilo stvarno stanje objekta i mogućnost njegovog daljeg korišćenja.
 
Ovog puta, usluga je podeljena u dve partije, a za razliku od prošlog puta kada je za celokupan posao bilo odvojeno 90 dana, sada je firmi koja će raditi proveru dato 90 dana po partiji.
Prvi deo posla podrazumevaće izradu elaborata o oceni stanja kosntrukcije za krila A i D, dok će drugi deo biti posvećen krilima B i C. Podsetimo da se nadstrešnica koja je pala i ubila 16 ljudi nalazi upravo u krilu B.
 
Kako se navodi u tehničkim specifikacijama, s obzirom na to da je 1. novembra 2024. godine "došlo do urušavanja dela objekta stanične zgrade u Novom Sadu, potrebna je izrada elaborata o postojećem stanju objekta i elaborata o nosivosti i stabilnosti objekta, trajnosti i upotrebljivosti objekta".
U javnom pozivu se ističe i da je republički građevinski inspektor, iz razloga neophodnosti preduzimanja hitnih mera radi otklanjanja neposredne opasnosti po bezbednost objekta, naložio proveru statičke stabilnosti objekta, navodeći da je u najkraćem mogućem roku neophodno izraditi Elaborat o proveri statičke stabilnosti objekta, čime bi se stekli uslovi za puštanje u eksploataciju brze pruge Novi Sad-Subotica-državna granica.
 
Kriterijum za dozvolu posla nije samo cena, kako tu uobičajeno biva, već i kvalitet ponude. Rok za podnošenje ponude je 21. jul, a okvirna cena nije navedena.
U prethodnim tenderima predviđeni troškovi za ovaj posao bili su 30 miliona dinara. Nije poznato da li je "Infrastruktura železnice Srbije" ovog puta izdvojila više novca, s obzirom na dve partije i duži rok za izvođenje.
 
Posao koji niko ne želi - kako su traženi stručnjaci za proveru?
 
Prvi pregovarački postupak pokrenut je 27. novembra, a obustavljen 10. decembra. AD "Infrastruktura ŽS" pokrenulo je novi postupak 17. decembra.
 
Kako se navodi u dokumentaciji koju je tada objavilo javno preduzeće, pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva sproveden je zbog izuzetne hitnosti "prouzrokovane događajima koje naručilac nije mogao da predvidi".
 
"Dana 1. novembra 2024. godine došlo je do urušavanja dela objekta, odnosno dela betonske konstrukcije na južnoj fasadi krila B koji je imao i funkciju nadstrešnice, prilikom čega je život tragično izgubilo 15 osoba, a dve osobe su zadobile teške telesne povrede", objašnjava se u odluci.
 
Kako se navodi u dokumentu, republički građevinski inspektor Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, zbog rušenja dela objekta, "uz činjenicu da postoji osnovana sumnja da je ugrožena konstruktivna bezbednost preostalog dela objekta, koji predstavlja neposrednu opasnost za bezbednost ljudi, saobraćaja i životne sredine doneo je rešenje o zatvaranju gradililšta na kom se izvode radovi na rekonstrukciji, adaptaciji i dogradnji stanične zgrade u Novom Sadu".
 
Po izvršenom vanrednom inspekcijskom nadzoru od 8. novembra, republički građevinski inspektor je naložio proveru statičke stabilnosti objekta.
 
"Proveru stabilnosti bi izvršilo pravno lice koje poseduje rešenje o ispunjenosti uslova za projektovanje za tu vrstu objekta, a koje nije učestvovalo u izradi tehničke dokumentacije i tehničke kontrole projekta za građevinsku dozvolu, kao ni na izvođenju radova, odnosno vršenju stručnog nadzora na izgradnji predmetnog objekta", pojašnjeno je u dokumentu objavljenom na Portalu javnih nabavki.
 
"Infrastruktura železnice Srbije" dalje navodi da je, imajući u vidu da je ugrožena konstruktivna bezbednost preostalog dela objekta, te da ista predstavlja neposrednu opasnost po bezbednost, odlučeno da se sprovede pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva.
 
Nakon što je prvi poziv propao, FTN se ipak krajem januara javio na drugi i to zajedno sa Institutom za ispitivanje materijala.
 
Inače, AD "Infrastruktura" je ponude dostavilo, po drugi put, FTN-u i firmi "Mašinoprojekt" iz Beograda. Konkursna dokumentacija kasnije je, na zahtev ponuđača, upućena i Građevinskom fakultetu u Beogradu.
 
Jedino je Fakultet tehničkih nauka dostavio ponudu po upućenom pozivu na vreme.
 
Ipak, kako je objavio Forbes Srbija, stručnjaci Fakulteta tehničkih nauka kojem je poveren posao provere stabilnosti zgrade nisu do maja dozvolu da uđu u zgradu i obave posao.
 
Ovu informaciju obelodanio je veštak Andrija Rašeta sa FTN-a, u novom ispitivanju pred višim javnim tužiocem u Novom Sadu i braniocima 13 optuženih. Novo ispitivanje održano je 29. aprila jer je Viši sud tražio da se dopuni optužnica.
 
Prema dokumentu sa ispitivanja u koji je Forbes Srbija imao uvid, vidi se da je jedan od branilaca pitao veštake da li je neko od njih, nakon izrade veštačenja, ušao u poslovni odnos sa Infrastrukturom železnice Srbije.
 
Profesor Andrija Rašeta odgovorio je da je fakultet sklopio ugovor o proceni stanja stanične zgrade, a ne oni kao fizička lica.
 
"Dakle, niko od stručnih lica koja su učestvovala u izradi nalaza i mišljenja se u međuvremenu nije zaposlio u IŽS niti je ušao u poslovni odnos lično sa Infrastrukturom železnice Srbije", rekao je Rašeta.
 
Rašeta je rekao i da "izvršenje posla još nije započeto, jer nemamo odobrenje pristupa objektu niti rada na objektu Železničke stanice u Novom Sadu".
 
Profesor je naveo i da se FTN obraćao dopisima "Infrastrukturi" kako bi dobio odobrenje pristupa objektu.
 
"Rušenje, rekonstrukcija ili delimično korišćenje" - šta su pričali zvaničnici?
 
Ministarka građevinarstva Aleksandra Sofronijević rekla je krajem maja koje su opcije za Železničku stanicu u Novom Sadu - rušenje, rekonstrukcija ili delimično korišćenje.  
 
O tome šta treba uraditi sa staničnom zgradom govorio je i aktuelni gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin. On je naveo da je ideja da se objekat Železničke stanice u Novom Sadu ogradi, a da putnici izlaze na srednji i na kranji peron. 
 
Predsednik Srpske napredne stranke i savetnik predsednika Srbije, koji je bio premijer u vreme pada nadstrešnice,  Miloš Vučević izjavio je da treba razmišljati o tome da se otvori železničko stajalište u Novom Sadu, dok se ne utvrdi statika Železničke stanice.
 
"Treba razgovarati i razmišljati o tome da se koristi stajalište, jer ima ulaz C, koji omogućava da se uđe na perone. Mora Novi Sad opet da krene da prima putnike. Moramo da vratimo voz u Novi Sad, mora da ide dalje ka Subotici i Budimpešti", rekao je Vučević.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Sremac

    07.07.2025 22:50
    "Stručnjaci"sve moj do mojega.
    Pa kakvi su to stručnjaci kada niko ne sme da se prijavi za posao. Nemaju poverenja u svoje znanje. Ako su to takvi eHperti onda bolje da angažuju Kineze.
  • Razbarušenko

    07.07.2025 15:57
    Stanica
    Sad se vidi kakve stručnjake imamo na fakultetima. Na muci se poznaju junaci. Lakše je voditi politiku nego davati znanje. Sad se vidi koliki je problem odrediti statiku, da je lako verovatno bi neko i pre izvođenja bilo kakvih radova uradio to. Iskreno da kažem to nije lako. Ako nisu sposobni učenici onda bi to trebalo da urade profesori kao primer njima. Niko nije razmišljao
    o vibracijama pri ulasku vozova. Prvo ranije su vozovi ulazili sporije u stanicu i pravili slabije vibracije. Danas vozovi ulaze u stanicu sa većim brzinama a i znatno učestalije. Možda je i to jedan od uzroka pada nastrešnice ko zna.
  • X

    07.07.2025 15:28
    Haj samo utisajte muziku. Nema smisla da pustate na razlgas u sitne sate.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Sutra prijatnije

Utorak će u Novom Sadu biti osetno svežiji, uz moguće pljuskove.