Novosadski peti most koji je obilazio Vučić: Most na izvorištu pijaće vode i na rubu rezervata prirode

Most na Fruškogorskom koridoru koji spaja Ratno ostrvo i Petrovaradin, prema rečima predsednika Aleksandra Vučića je "70 odsto fizički završen i biće otvoren 2026. godine".
Novosadski peti most koji je obilazio Vučić: Most na izvorištu pijaće vode i na rubu rezervata prirode
Foto: 021.rs
Karakteristike mosta
 
Most će biti dugačak 1.663 metra, širine 28 metara odnosno 25 metara prilazne konstrukcije.
 
Glavni rasponski deo iznad Dunava je dugačak 505,75 metara.
 
Prilazna konstrukcija dugačka je 668 metara na severnoj strani (ka Kaću) i 488 metara na južnoj strani (ka Petrovaradinu).
Nalaziće se na 5.536. metru od početka Fruškogorskog koridora kod Kaća. 
 
Sadržaće dva pilona visine 25 metara. 
 
Temelj glavnog stuba (sa pilonima) izgrađen je na šipovima (kao i ostali stubovi mosta). Stubovi glavnog raspona temeljeni su na po 37 šipova, prečnika 1,5 metar i dužine oko 37 metara. Most će biti sa kosim zategama sa konstrukcijom od prenapregnutog betona promenljivog poprečnog preseka.
Fruškogorski koridor počeo je da se gradi u maju 2021. godine, dok je izgradnja samog mosta počela u maju 2022. godine 
 
Cela deonica Novi Sad - Ruma dužine je 44,41 kilometara.
 
Most će imati pešačke i biciklističke staze širine po dva metra. 
Kao deo Fruškogorskog koridora most će spajati Petrovaradin sa auto-putem, to jest omogući će povezanost auto-puteva Subotica - Novi Sad - Beograd i Novi Sad - Zrenjanin - Beograd sa Fruškogorskim koridorom, to jest Rumom.
 
Osim toga, most će povezati Petrovaradin sa auto-putem E-75 sa bačke strane. Takođe, predstavlja važnu trasu za teretni saobraćaj. Njegovom izgradnjom kamioni neće morati da prolaze kroz Petrovaradin i Novi Sad.
 
Preko mosta obezbediće se veza sa panevropskim koridorima 10 i 10B.
 
  
 
Kineski most iz kineskih kredita
 
Prema poslednjim informacijama most će koštati oko 114 miliona evra, a novac je obezbeđen preko kineskog kredita.
 
Radove na ovom petom mostu preko Dunava kod Novog Sada izvodi kineska kompanija "China Road and Bridge Corporation" (CRBC).
 
To je firma koja osim Fruškogorskog koridora koji košta 635,5 miliona evra, radi i druge projekte u našoj zemlji.
 
CRBC Serbia je glavni je izvođač radova na projektu izgradnje komunalne infrastrukture i infrastrukture za odlaganje komunalnog čvrstog otpada. Naime, prema podacima iz Fiskalne strategije ovaj projekat vredan je 367,9 milijardi dinara ili 3,15 milijardi evra. Projekat je poznat i pod nazivom "Čista Srbija".
 
Ista firma glavni je izvođač radova i na izgradnji mosta-obilaznice oko Novog Sada. Procenjena vrednost radova je 24,7 milijardi dinara, odnosno oko 211,5 miliona evra.
 
"China Road and Bridge Corporation" (CRBC), odnosno njena podružnica "China Shandong International Economic & Technical Cooperation Group Ltd. Ogranak Beograd" izvođač je radova i na izgradnji pešačko-biciklističkog mosta ukupne vrednosti - 39 miliona evra. 
 
Ukupna vrednost radova CRBC u Srbiji je 3,9 milijardi evra.
 
  
 
"Izvorište za 500.000 ljudi pod pretnjom infrastrukturne sabotaže"
 
Iz nevladine organizacije "Svet i Dunav" kažu da gradske vlasti sprovode infrastrukturne projekte "u zoni ključnih izvorišta pijaće vode - Ratno ostrvo i Petrovaradinska ada - bez Studije o uticaju na životnu sredinu".
 
Dodaju da se svesno ignorišu - Zakon o vodama, Elaborati stručnjaka (Elaborat Instituta Jaroslav Černi iz 2015. godine), brojna upozorenja aktivista i organizacija.
 
"Ističemo i Direktivu (EU) 2020/2184, član 8, koja obavezuje procenu rizika za izvorišta: 'Države članice osiguravaju da se sprovede procena rizika i upravljanje rizikom za područja zahvata vode za piće, uključujući i identifikaciju potencijalnih opasnosti, procenu uticaja i primenu mera kontrole'", saopštili su iz organizacije "Svet i Dunav".
 
Oni napominju i da most prelazi preko ruba zaštićene zone Specijalnog rezervata prirode "Koviljsko-petrovaradinski rit", kao i međunarodno značajnog područja za ptice - IBA Koviljski rit.
 
Šta su govorili predstavnici vlasti - most bez jasno navedenog roka za završetak radova
 
Pre tri godine predstavnici države ocenili su da nije važno koji je rok za gradnju mosta na Fruškogorskom koridoru, između Ratnog ostrva i Petrovaradina, nego njegov kvalitet.
 
Na građevinskoj tabli bio je naveden samo početak radova - maj 2022. godine, dok je rok za završetak izostao.
 
  
 
Tadašnji ministar građevinarstva Tomislav Momirović rekao je da "stalno postoji neka trka i pritisak kada će se završiti neki projekat".
 
"Ne kažem da nije važno da li će nešto biti završeno šest meseci pre ili posle, nego da je važno da ovaj most završimo, kao i  drugi most u Novom Sadu, takozvanu obilaznicu, na čemu je insistirao gradonačelnik Vučević. Da Novi Sad bude grad mostova, da oni budu najreprezentativniji, da budu najkvalitetniji i najlepši, jer ih gradimo za generacije posle nas", naveo je Momirović. On je bio drugi ministar koji je dao ostavku nakon pada nadstrešnice kada je poginulo 16 osoba, ali je izbegao hapšenje.
 
Ni nekadašnji vojvođanski premijer Igor Mirović nije 2023. godine pominjao rokove, već samo da očekuje da će za tri i po godine Fruškogorski koridor bude rešenje saobraćaja za ovaj deo Vojvodine. Miloš Vučević koji je tada bio gradonačelnik je izrazio očekivanje da će se preko mosta preći krajem 2024. godine, ali je naveo da te detalje bolje znaju ministar Momirović i direktor "Koridora Srbije" Aleksandar Antić.
 
Nekadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić 2024. godine rekao je da će do kraja 2026. biti završen Fruškogorski koridor.
 
"To je najekološkiji projekat koji trenutno imamo u Srbiji. A, sve ovo jasno govori koliko su novi mostovi važni za ljude koji žive u Novom Sadu", istakao je Vesić.
 
Podsećamo, Goran Vesić se u slučaju pada nadstrešnice tereti da je znao da radovi na Železničkoj stanici nisu gotovi, da nisu prijavljeni na vreme i izvršen tehnički pregled, da nije izdata upotrebna dozvola.
 
I predsednik Srbije Aleksandar Vučić odlučio je da obiđe radove za izgradnji Fruškogorskog mosta.
 
  
 
Zborovi građana Novog Sada najavili su "doček" tog 12. jula, ali ih je policija sprečila u tome. S druge strane, pristalice SNS-a nalazile su se kod gradilišta mosta. 
 
"Srećan sam što sam danas ovde sa vama u Novom Sadu. Ovaj most je već 70 odsto fizički završen. U aprilu ćemo da ga spojimo i pre kraja 2026. da ga otvorimo. I zapamtite, dragi prijatelji, ostaće ovo vreme zapamćeno kao vreme u kojem ste najviše gradili i najviše radili", rekao je Vučić pri obilasku mosta.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Po iskustvu

    21.07.2025 19:14
    Pogledaj ove botove. Kako vas nije sramota? Ne prave oni most zbog vas nego kradje. Galens je dobio direktan spust od vasih para i to da se ne mesa sa vama iz favele.
  • A1

    21.07.2025 18:47
    Čekaj malo
    @ Sremac
    Ekologija

    Sve si lepo napisa(j)o samo to ne spada u ekologiju već u škrabologiju i delom u bezvezologiju. Most je potreban, ali su sporni mesto gradnje i cena.
  • Stoka

    21.07.2025 18:30
    Na vlasti-ubice

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti