
Psihologija kupovine: Zašto trgovci premeštaju proizvode u prodavnici?
U nabavku idu gotovo svi, a verovatno jedna od najiritantnijih stvari za kupce koju prodavnice rade je premeštanje proizvoda.

Foto: Pixabay
Nekada su te izmene suptilne pa samo jedan proizvod dobije novo mesto, a nekada celu jednu kategoriju proizvoda trgovci izmeste na drugi kraj radnje.
Bivši menadžer velike američke trgovine "Whole Foods Jeff Campbell", koji se tim poslom bavio više od 20 godina, otkrio je zašto to prodavnice zapravo rade.
"Prodavnice mešovite robe očajnički žele da učine svoje trgovine boljim od svojih konkurenata. Jedan od najboljih načina za to je promena izgleda. Ali to je takođe način da se kupci prisile da prođu svakim prolazom, računajući da će uzeti i robu koju nisu planirali", piše "The Grocery Store Guy".
Logičan i glavni razlog je taj što prodavnice mešovite robe žele da ostvare što veću prodaju, a ovo je najbolji način za dodatnu zaradu i eventualno širenje. Kako bi maksimizirali zaradu, potrebno je da njihovi kupci kupe više artikala nego što su uopšte nameravali. Da bi se to dogodilo, moraju otežati kupcima pronalaženje artikala koji im trebaju. Tu na scenu dolazi preuređenje trgovine.
Lutanje prodavnicom, impulsivna kupovina, uvođenje novih proizvoda...
Ako danas posetite prodavnicu, a zatim se vratite u nju nekoliko meseci kasnije, videćete da neki artikli nisu tamo gde ste ih prvobitno pronašli. Dok hodate unaokolo pokušavajući da ih locirate, drugi predmeti će vam zapeti za oko i postoji mogućnost da ćete ih impulsivno kupiti.
Preuređenjem prodavnice takođe se omogućuje postavljanje najprodavanijih proizvoda na prednju stranu što privlači kupce. Osim toga, profiti na nekim artiklima su veći nego na drugim. S tim na umu, one proizvode koji imaju višu maržu neki trgovci će staviti na policu koja je u nivou očiju kupaca.
Prodavnice se preuređuju i kada izađe novi proizvod, a to može biti prilično često. Isto tako se preuređuju kada pojedina kompanija prestane da proizvodi neki proizvod. U svim tim slučajevima prodavnica mora da promeni raspored kako bi popunila prostor proizvoda koji je otišao i/ili napravila mesta za nove stvari.
Na kraju, preraspoređivanje artikala omogućuje prodavnici da se reši proizvoda kojima uskoro ističe rok trajanja. Preuređivanje cele prodavnice ili samo određenih delova ili prolaza naziva se resetovanje. Ono uključuje uzimanje svega s određene police ili celog prolaza (ili povremeno cele prodavnice), odlučivanje kako to preurediti i zatim vraćanje.
Većina prodavnica mešovite robe je uređena na sličan način
Većina prodavnica mešovite robe je uređena na sličan način - u prednjem delu se nalazi cveće, voće i povrće i to je ujedno prva stavka koju kupci vide. Budući da cveće odlično miriše, daje kupcima utisak da prodavnica ima sveže proizvode.
Ostali proizvodi koji se drže blizu ulaza su oni koji se nazivaju "zgrabi i ponesi". To su artikli poput flaširane vode, grickalica i sl. Kupci mogu lako da zgrabe nešto za konzumiranje dok kupuju, što inače ne bi učinili.
Bombone, časopisi i drugi proizvodi koji se mogu impulsivno kupiti obično se stavljaju u blizini blagajni kako bi ih kupci mogli odabrati dok čekaju i neće imati dovoljno vremena da se predomisle. Pekare se obično nalaze iza ulaza. Miris sveže pečenog hleba i peciva obično izaziva osećaj gladi i najverovatnije će navesti kupce da kupuju više namirnica.
Ostala roba za domaćinstvo, poput sastojaka za kuvanje i konzervirane hrane, obično se stavlja u središnje prolaze. Na zadnjoj strani prodavnica obično se nalaze proizvodi poput jaja, mesa i mlečnih proizvoda. Dok kupci dođu do njih, usput će videti druge manje bitne artikle i verovatno ih kupiti.
Većina prodavnica se malo preuređuje svakih nekoliko meseci
Na gornjoj polici obično se nalaze proizvodi koji sadrže proizvode marki koje nisu jako popularne. Police koje su u nivou vaših očiju namenjene su najprodavanijim i/ili najprofitabilnijim proizvodima. Reč je o proizvodima renomiranih marki i zbog toga lako privlače pažnju.
Nisu nužno najjeftiniji proizvodi, ali se ipak dobro prodaju zbog ugleda robnih marki. Donje police najčešće su rezervisane za vrlo teške ili glomazne proizvode.
Prodavnice se preuređuju i kako bi se napravili "prelomi boja". Naime, ako su na polici dva predmeta koja dolaze u crvenoj kutiji i jedan koji dolazi u plavoj, prodaće se više ako se oni u plavoj ambalaži stave između dve crvene ambalaže. Time se svi oni bolje ističu.
Iako ne postoji određena učestalost koju trgovci slede kada preuređuju prodavnice, većina malo preuređuje svakih nekoliko meseci. Velike promene u celoj prodavnici jednom godišnje nisu neuobičajene, dok neki trgovci preuređuju i češće.
Ne postoji utvrđeni obrazac koliko se često menjaju. Ali u gradu s velikom konkurencijom mogli biste primetiti da to rade češće jer pokušavaju da osvoje veći udeo u prodaji namirnica. Ponekad se preuređivanje vrši na zahtev dobavljača proizvoda. Mnogi veliki prodavci plaćaju trgovinama kako bi dobili dobar plasman dvojih proizvoda u prodavnici.
Podrži 021
021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Na današnji dan: Ugušen Varšavski ustanak, Zrenjanin dobio današnje ime, rođen Gandi
02.10.2023.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 2. oktobar.
Pariz okupirale stenice: Vlasti upozoravaju da se hitno mora nešto preduzeti pre Olimpijskih igara
01.10.2023.•
2
Dok se Francuska priprema za Olimpijske igre, koje će u ovoj evropskoj državi biti održane sledećeg leta, vlasti u Parizu upozoravaju da se hitno nešto mora preduzeti protiv stenica.
Poznat proizvođač posuđa iz Nemačke bankrotirao nakon 229 godina postojanja
01.10.2023.•
1
Nakon 229 godina, tradicionalna firma Zeller iz Nemačke morala je proglasiti bankrot. Proizvođač posuđa poznat je po brojnim kultnim proizvodima, pišu nemački mediji.
VIDEO: Bačeno ratno oružje truje Baltičko more
01.10.2023.•
0
Baltik, strateški plovni put koji povezuje velike evropske nacije, sada je jedna od najzagađenijih vodenih površina na Zemlji.
FOTO, VIDEO: Austrija dobila nove noćne vozove - imaju krevete, tuševe...
01.10.2023.•
0
Austrijska javna železnička kompanija OeBB predstavila je najnoviju generaciju noćnih vozova u Evropi u vreme kada ovaj sporiji, ali mnogo manje zagađujući način prevoza počinje da se vraća u modu.
Taksiji u Nemačkoj su bež boje: Evo zašto
01.10.2023.•
0
Taksi vozila u mnogim su zemljama žuta, u nekima crvena ili svetloplava, dok u drugim državama uopšte nema propisa o tome.
VIDEO: Tinejdžer posekao "stablo Robina Huda" staro najmanje 200 godina
01.10.2023.•
1
Policija istražuje šta se dogodilo jednom od najpoznatijih stabala u Ujedinjenom Kraljevstvu, za koje se čini da je posečeno namerno, piše BBC.
Na današnji dan: Umro Pavle Vuisić, Radio Beograd počeo da emituje program
01.10.2023.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 1. oktobar.
Na današnji dan: Upotrebljena anestezija za vađenje zuba, rođeni Milan Rakić i Gajger
30.09.2023.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 30. septembar.
Statistika u Srbiji: Očekivano trajanje života žena 78 godina, muškaraca 73 godine
29.09.2023.•
2
Prosečna starost žena u Srbiji prošle godine bila je 45,2 godine, a muškaraca 42,4 godine, saopštio je danas Republički zavod za statistiku (RZS).
FOTO: Ovo su najstarije sandale u Evropi, otkrivene u španskoj pećini slepih miševa
29.09.2023.•
1
Naučnici su u pećini slepih miševa na jugozapadu Španije pronašli najstarije cipele u Evropi - sandale pletene od trave, za koje se smatra da su stare oko 6.000 godina.
Evropska komisija izbacuje mikroplastiku iz kozmetike: Nema šljokica, sjajeva, pigmenata...
29.09.2023.•
1
Šljokice u kozmetici i razni sjajevi trebalo bi da odu u istoriju nakon odluke Evropske komisije kojom se ograničava primena mikroplastike koja se namerno dodaje u proizvode.
Na današnji dan: U KCS preminuo Bris Taton, prvi zajednički program u Beogradu, Zagrebu i Ljubljani
29.09.2023.•
1
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 29. septembar.
Stručnjaci upozoravaju na brzo otapanje švajcarskih glečera
28.09.2023.•
0
Švajcarski glečeri su u poslednje dve godine izgubili 10 odsto zapremine, isto koliko i između 1960. i 1990. godine, navodi se u danas objavljenoj studiji.
Na današnji dan: Umrli Paster, Zola, Mokranjac i Ejdus, Vojvodina izgubila atribute državnosti
28.09.2023.•
2
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 28. septembar.
Na današnji dan: Rođen Ivan Milutinović, osnovan Informbiro
27.09.2023.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 27. septembar.
Na današnji dan: Rođen Ljubomir Nenadović, umrli Pol Njumen i tvorac "Zagora" i "Dilana Doga"
26.09.2023.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 26. septembar.
Kontroverzni češki umetnik se go popeo na čuvenu skulpturu u Firenci
25.09.2023.•
2
Češki državljanin Vaclav Pišvajc popeo se danas na čuvenu skulpturu Herkules i Kakus iz 16. veka na centralnom trgu Pjaca dela Sinjorija u Firenci, izazvavši opštu pometnju.
Na današnji dan: Umro Remark, rođeni Fokner i osnivač genetike
25.09.2023.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 25. septembar.
FOTO: Uskoro će napuniti 100 godina, a još je za volanom
24.09.2023.•
0
Sledeće godine će i zvanično postati stogodišnjak, a time i jedna od najstarijih osoba za volanom na planeti.
Tableti u školama u Švedskoj nisu se baš najbolje pokazali: Vraćaju se olovke i udžbenici
24.09.2023.•
4
Švedska se vraća tradicionalnim obrazovnim metodama s naglaskom na štampane knjige, čitanje i vežbanje pisanja, dok istovremeno smanjuje upotrebu tableta i digitalnih alata.
Komentari 3
Andrija Šrek
Zemlja čudesa
N
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar