Vaše dete je probirljivo tokom jela? Istraživači su otkrili šta je uzrok tome
Prema nedavnom istraživanju u Engleskoj, ukoliko je vaše dete probirljivo u ishrani to može biti posledica genetike.
Istraživači su analizirali prehrambene navike od male dece do tinejdžera i otkrili da se u proseku nervoza i izbirljivost oko hrane malo promenila u periodu od 16 meseci do 13 godina.
Kada su ispitali pokretače probirljivosti kod jela, DNK se pokazao kao dominantan faktor, prema studiji. Genetske varijacije u populaciji objasnile su 60 odsto razlika u probirljivosti u uzrastu od 16 meseci, koje su porasle na 74 odsto i više od tri do 13 godina starosti, pokazalo je istraživanje.
Ovo otkriće sugeriše da su jedenje samo uskog raspona hrane i grimase dece pred prilikom da isprobaju nešto novo više vezani za prirodu nego za negu i odgoj.
Dr Zeynep Nas, bihejvioralna genetičarka, rekla je: "Glavni zaključak iz ovog rada je da probirljivost u hrani nije nešto što proizlazi iz roditeljstva. To se zaista svodi na genetske razlike među nama".
Drugi faktori koji utiču na probirljive osobe dolaze iz okruženja u kom žive, kažu istraživači, kao što su zajedničko konzumiranje hrane u porodici i vrste hrane koju konzumiraju ljudi oko njih.
Nas i njene kolege analizirale su podatke iz britanske studije Gemini, koja je uključila 2.400 skupova blizanaca kako bi istražili kako genetika i okruženje utiču na rast u detinjstvu. Kao deo studije, roditelji su popunjavali upitnike o prehrambenim navikama svoje dece u uzrastu od 16 meseci i ponovo sa tri, pet, sedam i 13 godina.
Kako bi utvrdili koliko genetika doprinosi probirljivoj ishrani, a koliko faktorima okoline, istraživači su uporedili prehrambene navike identičnih blizanaca i neidentičnih blizanaca. Dok jednojajčani blizanci dele 100 odsto svojih gena, neidentični blizanci dele samo polovinu.
Pišući u časopisu "Journal of Child Psychology and Psychiatry", istraživači opisuju kako su probirljive prehrambene navike bile sličnije kod jednojajčanih blizanaca nego kod neidentičnih blizanaca, što je dokaz da genetika u velikoj meri podupire razlike u probirljivosti.
Ipak, i okruženje dece je bilo važno. Iskustva koja su blizanci delili, kao što su vrste hrane koju jedu kod kuće, bila su važni pokretači probirljivosti kada su bili mala deca. Između sedam i 13 godina, individualna iskustva, kao što je posedovanje različitih prijatelja, objasnila su oko 25 odsto varijacija u nivoima probirljivosti.
Zajednička iskustva, kao što su porodični obroci, bila su najuticajnija na malu decu, pa bi ponuda veće raznolikosti oko tog uzrasta mogla biti najefikasnija, kažu istraživači.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Porodica i dom
Masačusets dozvolio abortuse do kasne trudnoće
16.08.2026.•
0
Guvernerka Masačusetsa Maura Hili iz redova Demokratske stranke potpisala je zakon koji ženama dozvoljava da abortiraju do kasne trudnoće, neposredno pre rođenja deteta.
Da li šećer zaista menja ponašanje dece?
11.08.2026.•
1
Iako roditelji često veruju da šećer izaziva hiperaktivnost kod dece, naučna istraživanja pokazuju da ne postoji jasan dokaz da šećer direktno utiče na njihovo ponašanje ili kognitivne sposobnosti.
Ishrana očeva mogla bi da utiče na zdravlje bebe još pre začeća
11.08.2026.•
0
Hrana koju muškarci jedu pre nego što postanu očevi mogla bi da ostavi dugotrajan trag na zdravlje njihove dece, pokazuje novo istraživanje.
Let za Toronto otkazan jer dete nije htelo da se veže
11.08.2026.•
1
Let za Toronto otkazan je u četvrtak uveče nakon što malo dete nije htelo da veže sigurnosni pojas, saopštila je avio-kompanija Porter Airlines.
Vodič za mokraću kod beba: Miris, boja, učestalost - šta je normalno, a kada treba da se zabrinete
11.08.2026.•
0
Kao novi roditelj, jedna od stvari koje ćete raditi veoma često, pored hranjenja, jeste menjanje pelena.
Visoke temperature mogu da budu rizik i za trudnicu i za fetus
09.08.2026.•
0
Letnje vrućine i ekstremni toplotni talasi predstavljaju značajan zdravstveni rizik za celu populaciju, ali trudnice spadaju u posebno osetljivu grupu.
Agencija za bezbednost saobraćaja: Ni na minut ne ostavljajte dete samo u automobilu tokom ovih vrućina
05.08.2026.•
0
Agencija za bezbednost saobraćaja upozorila je danas roditelje da ne ostavljaju decu u kolima ni na minut pošto visoke temperature mogu za samo nekoliko minuta da pretvore putničko vozilo u "opasno okruženje po život".
Oprez pri uvođenju soli u ishranu beba
03.08.2026.•
0
Mnogi roditelji pitaju se kada je pravo vreme da uvedu so u ishranu svoje bebe i koliko je bezbedno koristiti.
Koje namirnice treba birati tokom dojenja, a koje ograničiti?
03.08.2026.•
1
Dojenje je najbolji način ishrane novorođenčeta, jer majčino mleko sadrži hranljive materije neophodne za pravilan rast, razvoj i jačanje imuniteta bebe.
Saveti stručnjaka: Šta da radite kada vaše dete doživi napad besa u avionu
03.08.2026.•
2
Putovanje avionom može biti stresno i za odrasle, a posebno za malu decu, koja se teško nose sa dugim čekanjem, gužvama i promenom okruženja.
Trnci tokom trudnoće nisu neobična pojava: Šta ih izaziva i kako mogu da se ublaže?
02.08.2026.•
0
Trnci u rukama, prstima, stopalima, leđima ili zadnjici nisu neuobičajena pojava tokom trudnoće, naročito u trećem tromesečju.
Istraživanje pokazalo: Dojenje je posao sa punim radnim vremenom
02.08.2026.•
0
Novo istraživanje koje je sprovela kompanija Talker Research brojkama potvrđuje ono što mnoge majke već znaju - dojenje je posao sa punim radnim vremenom, uz sve ostalo što podrazumeva briga o bebi.
Matrescencija: Duboka promena koju mnoge žene dožive posle rođenja deteta
02.08.2026.•
0
Gubitak identiteta, dezorijentacija i tuga koje osećaju mnoge nove majke nisu znak da nešto nije u redu sa njima, već simptomi duboke promene.
Hrvatska porodicama sa četvoro i više dece daje do 15.000 evra za kupovinu automobila: Objavljeni detalji
02.08.2026.•
2
Ministarstvo demografije Hrvatske, u saradnji sa Fondacijom "Hrvatska za decu", pokreće pilot-program pomoći za sufinansiranje kupovine vozila sa sedam ili više sedišta namenjenog porodicama sa četvoro ili više dece.
Kontakt "koža na kožu" može smanjiti rizik postporođajne depresije
29.07.2026.•
0
Postporođajna depresija (PPD) mnogo je češća nego što mnogi misle i pogađa jednu od sedam žena nakon porođaja.
Više stotina brakova sklopljeno u Japanu zahvaljujući veštačkoj inteligenciji
28.07.2026.•
0
Prema zvaničnim podacima, 265 parova venčalo se nakon što su se upoznali preko aplikacije koja pomoću veštačke inteligencije procenjuje kompatibilnost parova.
Redak medicinski slučaj: U Štipu žena od 61 godine i njen suprug od 71 dobili prvu bebu
27.07.2026.•
12
Žena stara 61 godinu i njen 71-godišnji suprug postali su prvi put roditelji nakon uspešnog "in vitro" postupka, saopštila je bolnica za ginekologiju i akušerstvo "Dr Organdžiski" u Štipu.
Sve više beba rođenih uz pomoć surogat-majki rizikuje da ostane bez državljanstva
26.07.2026.•
6
Sve veći broj ljudi koji koriste usluge surogat-majki u inostranstvu dovodi do toga da je sve više beba izloženo riziku da ostane bez državljanstva, upozoravaju stručnjaci.
Nova državna mera u Hrvatskoj: Porodice sa četvoro i više dece dobiće do 15.000 evra za automobil
26.07.2026.•
1
Ministar demografije Hrvatske Ivan Šipić najavio je za Novu TV nove demografske mere.
I druga trudnoća menja mozak žene: Naučnici utvrdili kako
19.07.2026.•
1
Naučnici su u novom istraživanju pratili stotine žena i utvrdili da i druga trudnoća menja mozak, ali drugačije i u drugom vremenskom okviru nego prva.
Popularne igračke mogu da eksplodiraju u pregrejanom automobilu i izazovu opekotine
19.07.2026.•
0
Stručnjaci upozoravaju roditelje da popularne "squishy" antistres igračke ne ostavljaju u automobilima tokom letnjih vrućina.
Komentari 4
S21
Гиле
Mudrovčev
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar