Studija: Za ljude iznad četrdeset godina idealno je sedam sati sna

Iz iskustva znamo da će nam dan na poslu biti težak nakon dugog izlaska prethodne večeri, ali iako zvuči paradoksalno, više sna i nije nužno dobro za osobe srednjeg i starijeg životnog doba.
Studija: Za ljude iznad četrdeset godina idealno je sedam sati sna
Foto: Pixabay
To je pokazalo istraživanje čiji su rezultati objavljeni u časopisu "Nature Aging".
Istraživači s britanskog univerziteta u Kembridžu i šangajskog univerziteta Fuhan otkrili su da je sedam sati sna noću idealno za ljude u srednjoj ili starijoj životnoj dobi i zaključili su da više ili manje sna od toga može negativno uticati na njihovo mentalno zdravlje i uzrokovati lošije mentalne performanse.
Istraživači su proučili podatke koji su se odnosili na 500.000 odraslih između 38 i 73 godine starosti, prikupljene iz velike baze podataka UK Biobanke.
 
Ispitanici su odgovarali na pitanja o obrascima spavanja, o mentalnom zdravlju i opštem stanju, a rešavali su i kognitivne testove. Istraživači su imali pristup MRI snimcima mozga i genetskim podacima gotovo 40.000 ispitanika.
 
Trajanje sna utiče na kognitivne performanse
 
Naučnici su otkrili da je previše ili premalo sna povezano sa smanjenim kognitivnim performansama. Ispitanici su bili sporiji pri rešavanju testova, imali su kraći raspon pažnje i lošije su rešavali probleme. I njihovo mentalno zdravlje bilo je lošije, a kod većine su primećeni porast anksioznosti, simptomi depresije i lošije opšte stanje.
 
Pojasnili su da su smetnje tokom plitkog sna (sastavnog dela dubokog sna) moguć razlog smanjenja kognitivnih performansi. One se povezuju s nakupljanjem beta-amiloidnih molekula. Smatra se da ove proteinske naslage, čije se velike količine nalaze u mozgu pacijenata koji boluju od Alchajmera, doprinose smrti neurona.
 
Analiza snimaka mozga takođe je pokazala da postoji veza između neujednačenog spavanja i razlika u strukturi moždanih regija uključenih u kognitivnu obradu i pamćenje. Među njima je i hipokampus, koji se smatra centrom za pamćenje. 
 
Premalo ili previše sna moguć je rizični faktor u starijem dobu
 
Istraživači su otkrili da je redovnih sedam sati sna tokom noći idealno za kognitivne performanse, opštu dobrobit i mentalno zdravlje ljudi srednjeg i starijeg doba.
 
Iako u istraživanju nije objašnjena uzročno-posledična veza, rezultati pokazuju da premalo ili previše sna može predstavljati faktor rizika za kognitivni pad u starijem dobu, tvrde istraživači.
 
"Ne možemo sa sigurnošću da kažemo da premalo ili previše sna uzrokuje kognitivne probleme, ali analiza u sklopu koje smo proučavali više pojedinaca tokom dužeg perioda potvrđuje tu tezu. Razlozi zbog kojih stariji ljudi imaju lošiji san kompleksni su i pod uticajem su naše genetike i strukture mozga", rekao je profesor Jianfeng Feng sa univerziteta Fudan u Kini.
 
Koautorka studije Barbara Sahakian sa Kembridža je dodala: "Dobar san važan je u svim fazama života, ali posebno kako starimo. Pronalaženje načina za poboljšanje sna moglo bi biti presudno za održavanje dobrog mentalnog zdravlja i izostanak kognitivnog pada kod starijih ljudi, posebno kod onih koji pate od psihičkih poremećaja i demencije."
 
Problemi sa snom u porastu su u svim starosnim grupama
 
Prema nemačkom Društvu za istraživanje i medicinu spavanja (DGSM), starije osobe često prijavljuju poteškoće sa spavanjem, kraće ukupno trajanje sna, više dremanja tokom dana i povećanu upotrebu tableta za spavanje.
 
Ipak, sve više poteškoća sa snom pojavljuje se kod svih starosnih grupa širom sveta.
 
Samo u Nemačkoj, u istraživanju koje je 2017. sprovela osiguravajuća kuća "Techniker-Krankenkasse", trećina ispitanika žalila se na poteškoće sa spavanjem, dok je svaki drugi ispitanik kazao da spava šest sati dnevno ili manje. 
 
Prema smernicama koje je objavila Nacionalna fondacija za san iz SAD-a (NSF), odrasli bi tokom noći trebalo da spavaju od sedam do devet sati. Međutim, dužina potrebnog sna može varirati od osobe do osobe.

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje

Pobedite letnje infekcije jodom

Leti često dolazi do pojave bakterijskih ili virusnih infekcija koje se manifestuju prolivom, grčevima u stomaku, mučninom i povraćanjem, a u nekim slučajevima se javlja i blago povišena temperatura.

Za sada niko ne želi HPV vakcinu u Novom Pazaru

Iako je vakcina protiv humanog papiloma virusa (HPV) u novopazarski Zavod za javno zdravlje stigla pre dve nedelje, nije data ni jedna doza, rečeno je radiju Sto plus u toj zdravstvenoj ustanovi.

Odobrava se vakcina protiv kovida za bebe u SAD

Savetnici za vakcinaciju američkog Centra za kontrolu i prevenciju bolesti danas su jednoglasno odlučili da odobre Fajzerove i Modernine vakcine protiv kovida za bebe starije od šest meseci.

Zašto nas sunce iscrpljuje?

Dok se pripremate za letnje vrućine, evo kako da bolje razumete zašto više temperature mogu da dovedu do toga da se osećate iscrpljeno.

Anoreksija može ozbiljno oštetiti mozak

Razorni i potencijalno smrtonosni poremećaj u ishrani, anoreksija neuroza, utiče na celo telo. Međutim, nova studija takođe naglašava uticaj koji može da ima na mozak, smanjujući njegovu strukturu.