Zagađenje vazduha povezano je sa gubitkom koštane mase, kaže nova studija
Novo istraživanje pokazuje zabrinjavajuću povezanost između viših nivoa zagađenja vazduha i napretka osteoporoze, bolesti koji čini kosti krhkijima i podložnijima lomovima.
Rizik od osteoporoze raste s godinama, a posebno je čest kod žena u postmenopauzi, prenosi Index.hr.
Stoga su naučnici analizirali podatke više od 9.000 žena u postmenopauzi tokom perioda od šest godina, posebno se fokusirajući na mineralnu gustinu kostiju - što je indirektan pokazatelj osteoporoze i rizika od loma.
Prikupili su njihove adrese i na području gde žive pratili nivoe azot oksida, azot dioksida, sumpor dioksida i čestica PM10 (zagađujuće čestice prečnika manjeg od 10 mikrometara/μm).
Opasnost od azot oksida
Otkrili su da s povećanjem zagađenja opada mineralna gustina kostiju u svim delovima tela, uključujući vrat, kičmu i kukove.
"Naše otkriće potvrđuje da loš kvalitet vazduha može biti faktor rizika za slabljenje kostiju, nezavisno od socioekonomskih ili demografskih čimbenika", rekao je biomedicinski naučnik Diddier Prada sa Univerziteta Kolumbija u Nju Jorku.
Dosadašnje studije pokazale su povezanost između zagađenja vazduha i većeg rizika od preloma kostiju, kao i većeg smanjenja koštane mase.
Ovo novo istraživanje dodatno potvrđuje te nalaze s podacima o ženama u postmenopauzi i različitim mešavinama zagađenja vazduha, piše Science Alert.
Prada i njegovi kolege posebno ističu povezanost između azota i kostiju kičme.
Skok od 10 odsto ove vrste zagađenja tokom trogodišnjeg perioda povezan je s prosečnim godišnjim gubitkom mineralne gustine kostiju lumbalne kičme od 1.22 odsto, odnosno dvostruko više nego prilikom normalnog procesa starenja.
"Prvi put imamo dokaze da azotovi oksidi posebno doprinose oštećenju kostiju"
Naučnici smatraju kako se to najverojatnije događa zbog toga što koštane stanice "odumiru" tokom oksidativnog stresa, odnosno kada ih uništavaju toksične molekule iz okoline.
"Prvi put imamo dokaze da azotovi oksidi posebno doprinose oštećenju kostiju", rekao je Prada.
Treba napomenuti da ovo istraživanje pokazuje povezanost, ali ne uzročno-posledičnu vezu između zagađenja vazduha i gubitka koštane mase, ali sve više studija ide u prilog toj tezi.
Istraživanje se zove "Air pollution and decreased bone mineral density among Women's Health Initiative participants" i objavljeno je u časopisu eClinicalMedicine.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Kineski lekari uz pomoć robota izveli složenu operaciju srca
15.08.2026.•
1
Kineski lekari nedavno su u provinciji Fuđijan izveli složenu operaciju srca uz pomoć robota hirurga, kojim je profesor Vang Jan upravljao sa konzole izvan operacione sale.
Kod komarca u Beogradu otkriven virus Zapadnog Nila
13.08.2026.•
2
Kod jednog komarca ulovljenog na teritoriji beogradske opštine Čukarica, detektovano je prisustvo genoma virusa Zapadnog Nila.
Epidemija ebole u Kongu na putu da postane najsmrtonosnija do sada
13.08.2026.•
0
Trenutna epidemija Ebole u Kongu je na putu da postane najsmrtonosnija u istoriji praćenja ove bolesti, nakon što je među 28.000 zabeleženih slučajeva odnela 11.000 ljudskih žrtava.
Umor posle godišnjeg odmora: Da li promena ritma i ishrane može imati veze sa jodom?
13.08.2026.•
0
Vratili ste se sa odmora, a umesto da se osećate odmorno, teško ustajete, pospani ste i teže se koncentrišete.
Jedan šećer možda pomaže ćelijama raka da se odvoje i šire
11.08.2026.•
4
Hemoterapija je osmišljena da uništi ćelije raka, ali neke od njih ipak prežive tako što ulaze u stanje poznato kao ćelijsko starenje ili senescencija.
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Komentari 1
LidijaBgd
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar