Fenomen nazvan "drumska hipnoza": Ovo su načini da ga izbegnete
Fenomen je prvi put opisan u članku iz 1921. godine u kojem se spominje fenomen "drumske hipnoze" kao vožnje u stanju transa dok gledate u fiksnu tačku.
Foto: Pixabay
Da li ste se ikad našli u situaciji da ste vozili skoro automatski pri čemu bi vam misli odlutale, a što biste shvatili tek kasnije, pa prema pejzažu pokušavali da zaključite gde ste tačno i na kom kilometru puta, iako put poznajete odlično?
Da li ste ikad stigli na odredište, a da se ne sećate kako ste, zapravo, tamo stigli? Ako niste, imate sreće, a ako jeste, onda ste patili od takozvane groznice pune linije ili "drumske hipnoze".
Fenomen drumske hipnoze karakteriše gubitak osećaja tokom vožnje. Pojedinosti o tome koliko ste brzo vozili, koliko dobro ste vozili, stvarima koje ste usput videli i lokacijama pored kojih ste prošli mogu biti nejasne ili vam može predstavljati problem da ih se prisetite. Takođe vam se može učiniti da je vožnja bila mnogo kraća nego što je zaista bila.
Reč je o mentalnom stanju u kom vozač automobila može bezbedno da vozi do destinacije bez sećanja da je to svesno učinio.
U tom stanju svesni um vozača potpuno je usredsređen na nešto drugo, dok naizgled još obrađuje informacije potrebne za bezbednu vožnju. Drumska hipnoza je zapravo manifestacija zajedničkog procesa automatizma, ili sposobnost izvođenja radnji bez svesnog razmišljanja o njima.
Ljudi stalno automatski obavljaju svakodnevne aktivnosti, poput hodanja, vožnje bicikla ili izvođenja naučenih i uvežbanih radnji.
Nakon što se neka veština savlada, moguće ju je izvršiti dok se fokusiramo na druge zadatke. Na primer, osoba vešta u vožnji automobila može dok vozi da planira šta će da radi sledećeg vikenda, a budući da je fokus svesti usmeren na drugi zadatak, može doći do delimičnog ili potpunog zaboravljanja vremena provedenog u vožnji. Dakle, automatska vožnja nije isto što i umorna vožnja, jer se osoba može uključiti u automatsku vožnju, dok na bezbednost i brzinu reagovanja umor znatno negativnije utiče.
Fenomen je prvi put opisan u članku iz 1921. godine u kojem se spominje fenomen "drumske hipnoze" kao vožnja u stanju transa dok gledate u fiksnu tačku.
Studija Voltera Majlsa iz 1929. godine, pod nazivom "Spavanje s otvorenim očima", takođe se bavila tom temom, i pokazala je da bi vozači mogli da zadremaju otvorenih očiju i da nastave da upravljaju vozilom.
Ideja da bi ovaj fenomen mogao objasniti neke automobilske nesreće postala je popularna 1950-ih, a sam izraz "Hipnoza druma" skovao je G. V. Vilijams 1963. godine. Nadovezujući se na teorije Ernesta Hilgarda da je hipnoza promenjeno stanje svesti, neki teoretičari smatraju da svest može razviti hipnotičku disocijaciju. U hipnozi druma jedan tok svesti vozi automobil, dok se drugi bavi drugim stvarima. Tada se javlja pomenuta delimična ili potpuna amnezija povezana s vremenom provedenim u vožnji pod "drumskom hipnozom".
Kada se javlja?
Nekoliko studija pokazuje da se drumska hipnoza može pojaviti 2,5 sata nakon početka puta i uglavnom se javlja zbog monotonije putovanja na dugim ravnim rutama i slabijeg vida noću kada je oko druma sve u mraku, pa nije iznenađujuće da je to stanje i jedan od glavnih rizika noćne vožnje. Posebno zato što vozač tada fiksira pogled na belu isprekidanu liniju na putu.
Vožnja bez svesti?
Drumska hipnoza nastupa kad su vozačeve oči otvorene, a mozak ipak ne registruje, ili analizira ono što osoba vidi, piše "El Pais".
To je zato što se moždana aktivnost usporava, jer je obrazac pokreta i stimulansa predvidiv. Posledica toga je da osoba za volanom izvodi pokrete inercijom i nije u potpunosti svesna toga.
Ova automatska vožnja znači da se ne sećate šta ste učinili i šta se dogodilo kilometrima iza vas.
Stručnjaci objašnjavaju da je to stanje slično meditaciji u kojem će podsvest odmah krenuti u akciju kada se primi spoljašnji podsticaj. Međutim, ova reakcija može biti sporija nego inače.
Zašto se javlja drumska hipnoza?
Medicinske studije zaključuju da postoje četiri ponavljajuća uzroka zbog kojih se vozaču javlja drumska hipnoza:
Umor: stvara promeene u informacijama koje vozač prima i načinu na koji reaguje na njih.
Put: ravan put ili put s monotonim okruženjem dovode do automatskih kretnji u vožnji.
Putovanje: Osoba za volanom može biti manje oprezna i njena pažnja može biti smanjena ako ima saputnike.
Noć: Noću oko pati od značajnog nedostatka informacija, a vizuelni kapacitet se smanjuje na 20 odsto.
Kako izbeći drumsku hipnozu?
Za borbu protiv ovog stanja morate pokušati da ne ostavite oči fiksirane na jednoj tački i redovno pravite pauze tokom dugotrajne vožnje.
Takođe pomaže održavanje ugodne temperature u kabini i redovna hidratacija.
U svakom slučaju, kad se pojavi ovo stanje kod vozača, to može biti opasno i sigurno ponekad ima veliku ulogu u neobjašnjivim automobilskim nesrećama kad zapravo nije potpuno jasno kako i zašto neki automobil nije zakočio, ili skrenuo, već nastavio da ide pravo.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Svaki građanin EU godišnje proizvede 35 kilograma plastičnog otpada
26.10.2025.•
0
U EU se godišnje proizvede gotovo 80 miliona tona ambalažnog otpada od čega dve petine čine papir i karton, a petinu plastika.
VIDEO: Indija prvi put izazvala veštačku kišu da bi rešila problem sa zagađenjem
26.10.2025.•
1
Regionalna vlada Nju Delhija prvi put je izazvala veštačku kišu iznad Nju Delhija kako bi raspršila toksični smog koji već nekoliko dana obavija glavni grad Indije.
VIDEO: Kako voziti u kružnom toku s više traka?
26.10.2025.•
14
U kružnim tokovima s dve trake, vozači u unutrašnjoj traci neretko na silu pokušavaju da izađu.
Ovo je 10 automobila sa najvećim i najmanjim brojem kilometara "na rezervi"
26.10.2025.•
0
Cene goriva rastu, a sve češće se dešava da vozači pune rezervoar tek kada se upali lampica za rezervu.
Gde je najpovoljniji život iseljenika: Na listi nema evropskih zemalja
26.10.2025.•
2
Dok inflacija i globalna ekonomska neizvesnost i dalje pogađaju mnoge, sve više ljudi nalazi finansijsko olakšanje selidbom u inostranstvo.
Semafori sa četiri svetla bi mogli postati česta pojava: Čemu bi služilo belo svetlo na njima?
26.10.2025.•
1
U svetu brzog tehnološkog napretka gde autonomna vozila (AV), odnosno vozila bez vozača postaju svakodnevica, čak i tako obični objekti poput semafora mogu doživeti dramatičnu promenu.
VIDEO: Mađarska napravila kružni tok koji ne vodi nigde
26.10.2025.•
6
Između mađarskog grada Zalaegerszega i mesta Zalaszentiván izgrađen je kružni tok koji ne vodi nigde, jer put u svakom pravcu završava u polju.
Na današnji dan: Ivo Andrić dobio Nobelovu nagradu, prikazan prvi telefon
26.10.2025.•
0
Pregled značajnih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 26. oktobar.
Na današnji dan: Rođeni Pikaso, Bize i Štraus, umrli Čoser i Vesna Parun
25.10.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 25. oktobar, u svetu i kod nas.
VIDEO: Evo kako su pljačkaši u Luvru napustili zgradu nakon krađe
24.10.2025.•
2
Video snimak pljačkaša, koji su 19. oktobra opljačkali Luvr, a na kome se vidi kako se nakon pljačke spuštaju dizalicom i sedaju na skuter, objavljen je na društvenim mrežama.
Obavezne zimske gume od 1. novembra: Pripremite svoje vozilo za zimu
24.10.2025.•
2
Vozači zimske gume moraju na svoje vozilo da stave do 1. novembra, a iz Auto-moto saveza Srbije (AMSS) apeluju da to urade dok su povoljni vremenski uslovi.
Na današnji dan: Nacisti naredili Jevrejima da nose Davidovu zvezdu, umrli Kristijan Dior i Roza Parks
24.10.2025.•
1
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 24. oktobar, u svetu i kod nas.
Evropska komisija za prestanak pomeranja satova dva puta godišnje
23.10.2025.•
5
Dok se Evropljani spremaju da pređu na zimsko računanje vremena ovog vikenda, Evropska komisija je danas branila stav o ukidanju pomeranja satova dva puta godišnje, za šta su se izjasnili i građani.
Na današnji dan: Novi Sad oslobođen od fašističke okupacije, rođen Pele
23.10.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 23. oktobar, u svetu i kod nas.
Evropski parlament usvojio: Vozačke dozvole u EU važe duže, a evo koje su još novine
22.10.2025.•
0
Evropski parlament doneo je juče odluku da podrži nova pravila EU za vozačke dozvole koje bi sada trebalo da važe 15 godina, dok bi se za vozače početnike uveo probni rok od dve godine uz stroža pravila i kazne.
Na današnji dan: Prvi skok padobranom, rođen Franc List, otvoren "Metropoliten", umro Pol Sezan
22.10.2025.•
0
Pregled značajnih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 22. oktobar.
VIDEO: Najbrži voz na svetu dostigao brzinu od 453 km/h u probnoj vožnji
21.10.2025.•
4
Najbrži voz na svetu CR450 započeo je niz probnih vožnji na brzoj pruzi u Kini, dostigavši brzinu od 453 kilometra na sat tokom jedne vožnje.
Stižu novine za vozače u EU: Jedna od njih je digitalna vozačka dozvola
21.10.2025.•
5
Evropski parlament će sutra ratifikovati nova pravila o vozačkim dozvolama, nakon što ih je već odobrio Savet Evropske unije.
Na današnji dan: Rođen Nobel, streljani kragujevački đaci, umro Keruak
21.10.2025.•
0
Pregled značajnih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 21. oktobar.
Nemačka državljanka preminula od hipotermije na Šar-planini: Noga joj se zaglavila u pukotini
20.10.2025.•
5
Državljanka Nemačke, čije je beživotno telo pronađeno na Šar-planini preminula je usled hipotermije.
Narednog vikenda pomeramo kazaljke sata: Španija zvanično traži od EU da se to ukine
20.10.2025.•
9
Španska vlada saopštila je da će predložiti EU da trajno ukine pomeranje sata i prelazak na zimsko računanje vremena do kog će doći narednog vikenda, navodeći da je to "zastarela praksa".
Komentari 2
L
Talac
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar