Polovina nemačkih auto-puteva ima oštećenja, a nema novca za obnovu

Polovina nemačkih auto-puteva ima oštećenja, mostovi su u lošem stanju, a saobraćajni zastoji dostigli su rekordne nivoe.
Polovina nemačkih auto-puteva ima oštećenja, a nema novca za obnovu
Foto: Pixabay
Slavni "autobanovi", simboli slobodne vožnje, u ozbiljnim su problemima.
 
Krajem leta u Berlinu je nakon 12 godina gradnje otvorena deonica gradskog auto-puta A100, duga 3,2 kilometra, koja povezuje čvor Neukölln s čvorom Treptow. Radi se o najskupljoj deonici auto-puta u Nemačkoj jer je koštala preko 720 miliona evra, odnosno 225 miliona evra po kilometru.
 
Cilj izgradnje bio je da se poboljša saobraćajna povezanost s istočnim delom Berlina i smanje gužve u centru grada. 
Otvaranje nove deonice, međutim, u fokus nemačke javnosti stavilo je stanje znamenitih nemačkih "autobanova".
 
Najveći problem su mostovi
 
Nemačka, poznata po svojoj mreži od 13.200 kilometara auto-puteva bez opšteg ograničenja brzine na mnogim deonicama, suočava se s ozbiljnim problemima. Prema podacima Saveznog ministarstva saobraćaja i autokluba ADAC-a, stanje je kritično: polovina puteva ima oštećenja, mostovi su u lošem stanju, a saobraćajni zastoji su dostigli rekordne nivoe.
Ovo je posledica godina nedovoljnih ulaganja, gustog saobraćaja i radova na putevima. Najalarmantnija je situacija s mostovima jer je većina izgrađena do polovine osamdesetih godina prošlog veka, a sada su preopterećeni i čak 5.000 hitno mora biti obnovljeno ili ponovo izgrađeno.
 
Ostali problemi su nedostatak novca za održavanje i racionalizacija troškova. Uticaj vremenskih uslova postao je takođe problem jer porast temperatura dovodi, posebno kod starijih betonskih segmenata, do pukotina. Veliki promet, bitno veći od onog za koji su auto-putevi prvobitno bili projektovani, dodatno ubrzava habanje.
Brojni projekti obnove su odloženi
 
Prema portalu Global Highways, specijalizovanom za auto-puteve, Nemačka se, uprkos planu vlade o fondu za infrastrukturu vrednom 500 milijardi evra, suočava s ogromnim manjkom od 15 milijardi evra u budžetu za auto-puteve u periodu od 2026. do 2029.
 
To ima ozbiljne implikacije, a brojne deonice auto-puteva koje čekaju obnovu verovatno će se suočiti s velikim kašnjenjima. Iako su mnogi projekti planirani i imaju potrebna odobrenja, sada će biti odloženi. Manjak će uticati na novogradnju, kao i na radove na održavanju i popravkama ključnih saveznih puteva i auto-puteva. 
 
U Nemačkoj postoje 74 velika projekta auto-puteva na koja će uticati problemi s finaniranjem. Jedna od ključnih ruta koje zahtevaju nadogradnju je auto-put A8 koja povezuje Štutgart sa Minhenom u južnoj Nemačkoj.
 
Auto-putevi ostaju besplatni
 
Nemački kancelar Fririh Merc, govoreći o budžetu za sledeću godinu, najavio je kako neće moći da izdvoje novac za auto-puteve koliko bi trebalo jer "javna ulaganja ne mogu sama da pokriju ono što je Nemačkoj potrebno i ne mogu nadoknaditi sve ono što smo propustili poslednjih godina."
 
Zato je rekao kako se razmišlja o privatnim investitorima u infrastrukturu. 
 
"Planiramo da zajedno s ministarstvom saobraćaja u većoj meri pokrenemo javno-privatna partnerstva", rekao je nemački kancelar. I uprkos manjku novca auto-putevi će i dalje ostati besplatni za obične putničke automobile i motocikle.
 
Postojao je plan vlade Angele Merkel da se uvede naplata putarine koju bi realno plaćali samo strani vozači, ali je Evropski sud pravde 2019. presudio da takav predlog, u kom bi Nemci dobijali otpis poreza kojim bi se kompenzovala naplata, diskriminiše vozače iz drugih EU zemalja.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Peki

    05.10.2025 14:34
    Imam čoveka za vas, i...nemojte ga vraćati.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin