Semafori sa četiri svetla bi mogli postati česta pojava: Čemu bi služilo belo svetlo na njima?

U svetu brzog tehnološkog napretka gde autonomna vozila (AV), odnosno vozila bez vozača postaju svakodnevica, čak i tako obični objekti poput semafora mogu doživeti dramatičnu promenu.
Semafori sa četiri svetla bi mogli postati česta pojava: Čemu bi služilo belo svetlo na njima?
Foto: 021.rs (Ilustracija/AI)
Predlog za uvođenje bele boje na semaforima - četvrte pored crvene, žute i zelene, sve više privlači pažnju stručnjaka u SAD, piše Euronews Srbija.
 
Ovaj inovativni koncept nije samo tehnička ekstravagancija, već praktično rešenje za buduće saobraćajne gužve, gde će se vozači i samovozeći automobili susretati na istim putevima. Predlog dolazi iz srca američke akademske zajednice, a njegova svrha je da harmonizuje haos na raskrsnicama, smanji kašnjenja i poveća bezbednost.
U suštini, ono je signal za ljudske vozače da "samo prate vozilo ispred sebe". Dok crvena znači stani, zelena kreni, a žuta pripremi se, bela se aktivira kada dovoljan broj AV (recimo, više od 30-50 odsto vozila na raskrsnici) preuzme kontrolu. AV komuniciraju preko V2X tehnologije (vehicle-to-everything), deleći podatke o brzini, gustini saobraćaja i prioritetima - na primer, dajući prednost pravcu sa više vozila ili prilagođavajući brzinu da se izbegnu zaustavljanja.
 
Za ljudske vozače, ovo je jednostavno uputstvo: pratite vođu, bilo da je to AV ili ljudski vozač u koloni. Simulacije pokazuju da belo svetlo može smanjiti zastoje i kašnjenja za 3,2 do 94 odsto, u zavisnosti od udela AV na putu i poboljšati protok pešaka dodavanjem posebnih "belih" intervala za prelazak.
Bela faza ne menja postojeća svetla - ona ih dopunjuje, aktivirajući se samo kada je potrebna AI intervencija.
 
Predlog za belo svetlo prvi put je formalno predstavljen 2023. godine od strane istraživača sa Univerziteta Severne Karoline. Vođa tima je dr Ali Hadžbabaie, docent za građevinsko inženjerstvo i specijalista za optimizaciju saobraćaja. 
 
U studiji objavljenoj u časopisu "Transportation Research Part C: Emerging Technologies", Hadžbabaie i njegove kolege, uključujući tim od nekoliko inženjera saobraćaja, predlažu "belo svetlo" kao ključnu inovaciju u eri autonomnih vozila.
 
Ova ideja je rezultat simulacija i matematičkih modela koji pokazuju da autonomna vozila mogu da komuniciraju bežično među sobom i sa semaforima, koristeći veštačku inteligenciju u realnom vremenu upravljanja protokom vozila. Hadžbabaie ističe da je bela boja samo jedan od mogućih izbora - mogla bi biti i plava ili narandžasta – ali bela simbolizuje "čistoću" i efikasnost distribuiranog računarstva, gde AV preuzimaju ulogu dirigenta saobraćaja.
Ovaj predlog nije usamljen - podržava ga širi krug stručnjaka i institucija koje vide u njemu put ka pametnijim gradovima. 
 
Univerzitet NC stejt, kao vodeći centar za istraživanja saobraćaja u SAD, ima podršku od Nacionalne naučne fondacije (NSF), koja finansira slične projekte vredne milione dolara. Medijske kuće poput Popular Mechanics i ScienceAlert oduševljeno su izvestile o ideji, naglašavajući njenu potencijalnu ulogu u smanjenju saobraćajnih gužvi za čak 94 odsto u scenarijima sa visokim procentom AV.
 
Takođe, savezne agencije poput Federal Highway Administration (FHWA) i National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) indirektno podržavaju ovakve inovacije kroz programe za integraciju AV u postojeću infrastrukturu.
 
U nekim državama, poput Severne Karoline i Mičigena, lokalni stručnjaci za bezbednost saobraćaja, uključujući udruženja inženjera i kompanije poput Waymo i Cruise, već lobiraju za pilot projekte.
 
Na primer, u luci Norfolk u Virdžiniji, gde je saobraćaj predvidiv, predlaže se testiranje belog svetla zbog visokog protoka vozila. Ove grupe ističu da bi belo svetlo pomoglo u prelasku na "povezani saobraćaj", gde AV ne samo da voze, već i misle umesto semafora.
 
Ovde nije samo reč o brzini, već i o bezbednosti. AV mogu predvideti sudare nekoliko sekundi ranije, smanjujući nesreće za 40 do 98 odsto u poređenju sa klasičnim semaforima.
 
Do oktobra 2025. predlog je u fazi istraživanja i pilot testova. Države poput Kalifornije, Arizone i Teksasa, gde se testiraju AV poput onih od Tesle i Ubera, idealni su kandidati za prve implementacije.
 
Lokalne vlasti u Šarlotsvilu u Severnoj Karolini već razmatraju izmene na semaforima, a savezna vlada uložila je 1,2 milijarde dolara u program "Inteligentni saobraćaj" koji podržava ovakve inovacije.
 
Izazovi za ovu novinu predstavljali bi troškovi nadogradnje semafora (oko 5.000-10.000 dolara po komadu), obuka vozača da ne budu zbunjeni četvrtom bojom i regulatorna odobrenja.
 
Međutim, studije pokazuju da bi se ulaganje vratilo kroz smanjenje troškova koje prave gužve, a koje trenutno koštaju SAD 160 milijardi dolara godišnje. Ako se trend nastavi, belo svetlo moglo bi postati standard do 2030-ih, posebno u urbanim centrima poput Njujorka ili San Franciska.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Elmer davež

    26.10.2025 08:33
    U Srbiji se ne poštuje ni crveno svetlo a kamoli neko drugo.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin