Italija bi mogla da izgubi plaže: Kakve su projekcije za naredne decenije?
Prema nedavnim istraživanjima predviđa se da bi Italija mogla da izgubi oko 20 odsto svojih plaža do 2050. godine i oko 40 odsto do 2.100. godine.
Foto: Pixabay
Razlozi su, kako prenosi RTS, porast nivoa mora i erozija obale, klimatske promene, poplava - navodi se u izveštaju Italijanskog geografskog društva.
Jedan od razloga je prevelika urbanizacija obale koja je smanjila prirodnu odbranu i dovela do značajnog gubitka prirodne obale tokom poslednjih nekoliko decenija.
Kako Italijani rizikuju da izgube svoje obale
Odlazak na plažu i iznajmljivanje kabina, ležaljki i suncobrana deo je italijanske kulture kada je odmor u pitanju. Problem nedostatka posetilaca nije toliko izražen vikendom, kada su plaže često prepune, već tokom radne nedelje. Oni koji dođu kao turisti u Italiju troše manje na hranu i piće.
Fabricio Likordari, predsednik udruženja "Assobalneari Italia", koje predstavlja klubove i barove na plaži, pripisuje pad broja dolazaka visokim troškovima života i njihovom uticaju na kupovnu moć.
"Čak i sa dve plate, mnoge porodice jedva sastavljaju kraj s krajem. U takvim okolnostima, prirodno je da među prvim troškovima koji se smanjuju budu oni za razonodu, zabavu i odmore", rekao je Fabricio.
Cena iznajmljivanja ležaljki je takođe česta tema razgovora. Prema podacima udruženja potrošača Altrokonsumo, one su u proseku 17 odsto skuplje nego što su bile pre četiri godine.
Na plažama u regionu Lacio teško je iznajmiti dve ležaljke i suncobran za manje od 30 evra, a cena u popularnom letovalištu Galipoli, u regionu Pulja, košta i do 90 evra dnevno.
Plaže, kao prirodna dobra su van domašaja nekih propisa koji su zastareli, a skoro trećina Italijana, prema statistikama za 2024. i 2025. godinu, nije mogla da priušti godišnji odmor.
Da li su godišnji odmori postali luksuz za Italijane?
Prema podacima Evrostata, 31,4 odsto Italijana, skoro trećina stanovništva, nije moglo sebi da priušti ni jednu nedelju odmora van kuće, što je jedna od najviših stopa u Evropskoj uniji.
Ova brojka predstavlja mnogo više od puke statistike. Ona se primenjuje na više od 18 miliona ljudi koji se suočavaju sa ekonomskim poteškoćama, predstavljajući zemlju, u kojoj se more, nekada simbol slobode i društvene povezanosti, pretvara u luksuz.
Poboljšanje pristupa plažama za sve
Pristup plaži nije samo stvar cene ležaljke, već i načina na koji ljudi mogu da dođu do nje i načina upravljanja prostorom.
Italija bi mogla da preduzme jednostavne, konkretne korake: proširenje regionalnih železničkih usluga i šatl autobusa do besplatnih plaža tokom letnjih vikenda, sa integrisanim kartama i redovnim redovima vožnje, kako bi se smanjili troškovi putovanja i pritisak na parking; i poboljšanje osnovnih usluga na besplatnim plažama, kao što su toaleti, tuševi, fontane i pešačke staze, finansirane fiksnom i transparentnom naknadom.
To nisu apstraktne ideje, već rešenja koja su već uključena u italijanske smernice za upravljanje obalama i uspešno primenjena u drugim evropskim zemljama.
"Vaučer za plažu", finansiran ažuriranim koncesionim naknadama, slično francuskim "Chèques-Vacances", mogao bi da garantuje pristupačne suncobrane i prevoz za domaćinstva sa niskim prihodima. Slično tome, nove koncesije bi mogle da zahtevaju fiksni udeo javno dostupnih opcija socijalne stope, jasno objavljenih i lako proverljivih na mreži.
More kao opšte dobro
More je kolektivno dobro, ne samo posao. Ali da bi ponovo bilo dostupno svima, Italiji je potrebna reforma koja je jasna, pravedna i transparentna.
Institucije imaju odgovornost da saslušaju sve glasove, građane, operatere i lokalne vlasti, i da pretvore debatu u jednostavna, pravedna i primenljiva pravila.
Tek tada, more može ponovo postati otvoren, pristupačan i deljeni prostor, baš kao što je to bilo generacijama.
Primarni uzroci nestanka plaža i obala
Postoje i primarni uzroci kao što su porast nivoa mora usled klimatskih promena i kontinuirane erozije tla.
Ne zaostaje ni ljudski uticaj, Masivna gradnja duž obale koja je namenjena turizmu, kao što su hoteli i turistička naselja, izmenila je pejzaž i stvorila veštačke barijere koje ometaju prirodne procese, ograničavajući sposobnost plaža da se pomeraju u unutrašnjost kako nivo mora raste.
Regionalna ranjivost
Neki regioni u Italiji poput Sardinije, Kampanije, Lacija i Pulje su posebno ugroženi, a projekcije sugerišu da bi mogli da izgube više od polovine svojih sređenih plaža. Zbog toga se očekuju ozbiljne posledice, jer će erozija imati ozbiljne posledice po aktivnosti koje su zavisne od plaža i priobalnog okruženja.
Ugrožena je i polovina italijanske lučke infrastrukture, oko 10 odsto poljoprivrednog zemljišta i područja obale koja su izložena plimi i talasima, kao što je delta reke Po i venecijanska laguna.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
VIDEO: Putnici u Kongu prvo satima sedeli u pregrejanom avionu, pa poiskakali na pistu sa tri metra visine
22.12.2025.•
1
Putnici aviona kompanije Er Kongo bili su primorani da iskaču iz letelice sa visine od oko tri metra kako bi napustili avion na aerodromu Kindu u Kongu, nakon što na pisti nije bilo nikakve opreme za iskrcavanje.
Novi EES sistem kontrole ulaska u EU pravi probleme i na aerodromima
20.12.2025.•
4
Digitalni sistem EU za kontrolu granica izaziva višesatna zadržavanja na pasoškoj kontroli, jer se službe suočavaju sa povećanjem od 70 odsto vremena potrebnog za sprovođenje graničnih provera.
Luvr ponovo otvoren, zaposleni prekinuli štrajk
19.12.2025.•
0
Muzej Luvr u Parizu danas je ponovo otvoren nakon što su zaposleni prekinuli štrajk, saopštili su sindikati i uprava muzeja.
Prilaz Fontani di Trevi počeće da se naplaćuje u februaru
19.12.2025.•
0
Turisti u Rimu koji žele da posete Fontanu di Trevi moraće ubuduće da plate naknadu od dva evra, najavio je danas gradonačelnik Roberto Gvaltijeri.
VIDEO Rim otvorio metro do Koloseuma: Arheološka otkrića će biti turistička atrakcija
17.12.2025.•
0
Posle višegodišnjih kašnjenja i rasta troškova, Rim je otvorio dve nove stanice metroa, uključujući i stanicu kod Koloseuma, na kojima su predstavljena arheološka otkrića koja bi mogla da postanu turističke atrakcije.
Svaki treći let u Evropi kasnio tokom 2025. godine
16.12.2025.•
0
Svaki treći let u Evropi kasnio je tokom 2025. godine, dok je u Nemačkoj kašnjenje zabeleženo kod svakog četvrtog leta, pokazuje najnovija analiza portala FlightRight, koju je objavio Bild.
VIDEO: Otvoren najviši hotel na svetu
15.12.2025.•
0
Svet ima novi najviši hotel, a rekorder se nalazi u Dubaiju.
Putnik na letu za Hongkong usred leta pokušao da otvori vrata aviona
15.12.2025.•
0
Policija Hongkonga uhapsila je putnika koji je bio na letu Cathay Pacifica CX811 iz Bostona za Hongkong, nakon što je prevoznik rekao da je osoba usred leta pokušala da otvori vrata aviona.
Zlatibor i dalje najposećenija planinska destinacija u Srbiji
14.12.2025.•
2
Na Zlatiboru je od januara do oktobra boravilo 382.542 turista, što je za osam procenata više nego u istom periodu prošle godine, objavila je Turistička organizacija Zlatibora.
Zima u Crnoj Gori: Raj za skijaše i sve ljubitelje aktivnog odmora
08.12.2025.•
0
Ako želite da zimu provedete aktivno, na čistom planinskom vazduhu i okruženi netaknutom prirodom, crnogorske planine, poput Durmitora, Bjelasice, Vučja i Hajle, nude izvanredne uslove za sve zimske aktivnosti.
VIDEO: Evropski grad koji je odlučio da živi bez fosilnih goriva
07.12.2025.•
0
U švedskom gradu Vekše autobusi i vozila opštinske uprave koriste biogorivo proizvedeno od kućnog organskog otpada.
Gde za Novu godinu? Najbolja zabava, koncerti i praznični programi širom Crne Gore
02.12.2025.•
0
Da li ste već odlučili gde ćete dočekati Novu godinu?
Problem sa softverom na Erbasu A320 može da poremeti hiljade letova
29.11.2025.•
0
Putnici su upozoreni na moguće poremećaje u avio-saobraćaju nakon što je evropski konzorcijum za proizvodnju putničkih aviona Erbas identifikovao "značajan broj" aviona modela A320 pogođenih softverskim problemom.
London možda uvede turističke takse
24.11.2025.•
1
Britanski parlament trenutno razmatra zakon o ovlašćenjima lokalnih uprava na osnovu kog bi gradonačelnik Londona Sadik Kan mogao da uvede turističku taksu u britanskoj prestonici, prenosi BBC.
Španija od 2026. godine uvodi nova pravila u saobraćaju: Evo o čemu je reč
12.11.2025.•
1
Od 2. januara 2026. godine stupiće na snagu novi paket pravila o bezbednosti u saobraćaju u Španiji.
Zašto vozovi nemaju sigurnosne pojaseve?
12.11.2025.•
3
Možda zvuči čudno kad uporedimo sa automobilima ili avionima, ali vozovi nemaju sigurnosne pojaseve - čak ni brzi vozovi poput japanskog šinkansena.
Rajaner od sredine novembra prelazi na isključivo digitalne bording karte
12.11.2025.•
0
Irska niskobudžetna avio-kompanija Rajaner saopštila je da će od 12. novembra prihvatati isključivo digitalne bording karte, čime se ukida mogućnost korišćenja odštampanih papira za ukrcavanje.
Pariski metro ukida papirne karte
09.11.2025.•
2
Tradicionalne papirne karte pariskog metroa uskoro će biti prošlost, prodaja papirnih karata je obustavljena u celom pariskom mrežnom sistemu metroa i prigradske železnice, saopštile su pariske saobraćajne službe RATP.
Zlatibor najposećenija turistička destinacija u Srbiji
09.11.2025.•
0
U prvih devet meseci ove godine Zlatibor je bio najposećenija turistička destinacija u Srbiji, kada je na ovoj planini boravilo 341.966 turista.
Bez presedanja od Sidneja do Londona: "Kvantas" predstavio novi avion
08.11.2025.•
2
Kompanija "Kvantas" objavila je prve slike aviona "Erbas A350-1000ULR", koji će od 2027. godine obavljati letove bez presedanja između Sidneja i Londona, odnosno Njujorka.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar