VIDEO: Otkrivene pljosnate zvezde koje liče na bundeve

Međunarodni tim astronoma otkrio je novu klasu zvezda čiji boja i oblik neodoljivo podsećaju na bundeve po kojima su i dobile neobičan nadimak.

Reč je o velikim zvezdama sa izraženim velikim brzinama rotacije zbog koje izgledaju pljosnatije nego, recimo, zvezde slične našem Suncu. Otkriće je zanimljivije time što se desilo u vreme priprema za Noć veštica čiji je simbol upravo narandžasta bundeva.

Ove zvezde prvi put je još pre 40 godina predložio Ronald Vebink, ali naši instrumenti su tek sada uspešno identifikovali jedan primerak "bundeve" čiji je svojevrsni potpis natprosečno jaka radijacija x-zraka.

Naučnici su pronašli 18 zvezda čija je radijacija x-zraka u proseku 100 puta veća nego što je to slučaj kod našeg Sunca, objavljeno je u magazinu "Astrophysical Journal".

"Ovih 18 zvezda okreće se oko svoje ose jednom u svega nekoliko dana, dok Sunce svoj okret izvrši jednom mesečno", rekao je Stiv Hauel iz NASA-e dodajući da ubrzana rotacija uzrokuje povećanje aktivnosti kao što su pege i eksplozije.

Najekstremnija otkrivena zvezda je KSw 71, deset je puta veća od Sunca i izbacuje i do 4.000 puta više x-zraka nego naša matična zvezda. Njena rotacija iznosi jednom u 5,5 dana.

Zvezde su identifikovane zahvaljujući svemirskom teleskopu Kepler i NASA-inoj opservatoriji Swift koja čita gama i x-zrake.

"Bundeve" najverovatnije nastaju usled stapanja dve zvezde u sklopu postojećeg binarnog sistema, odnosno sistema u kojem obitavaju dve zvezde koje se okreću oko iste tačke odnosno bericentra.