Putarina poskupljuje za 10 odsto

Povećanjem cena putarina za 10 odsto, država bi obezbedila novac za održavanje i razvoj putne mreže u Srbiji.

Uz to, ova naknada je poslednji put povećana pre osam i po godina, a u međuvremenu su porasle cene materijala, energenata i opreme koja se koristi za održavanje ne, samo auto-puteva, već i svih ostalih saobraćajnica u Srbiji, obrazložili su za Politiku u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Potpredsednica vlade i ministarka Zorana Mihajlović je još prošle nedelje izjavila da bi putarina trebalo da poskupi i navela da je, u odnosu na ostale evropske zemlje koje koriste isti sistem naplate, u našoj zemlji najniža.

"Sa 0,03 evra po kilometru putarina je duplo jeftinija u odnosu na Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku i Portugaliju gde iznosi 0,06 evra. U Turskoj to iznosi 0,039 evra, Grčkoj 0,045, Italiji 0,05, Španiji 0,085, a u Francuskoj 0,095 evra", kažu u Ministarstvu.

JP Putevi Srbije su zahtev o poskupljenju putarine uputili još početkom ove godine navodeći, između ostalog, da je za strance koji putarine plaćaju u evrima, ova naknada u odnosu na 2008. godinu čak pojeftinila za 25 odsto.

U resornom ministarstvu objašnjavaju da nije zahvalno govoriti uopšteno o "manjim putarinama u drugim zemljama", jer u nekim državama postoje i alternativni izvori finansiranja izgradnje i održavanja puteva poput akciza na naftne derivate. Oni navode primer da su subvencije za održavanje puteva koje su dobijane od akcize za gorivo 2011. godine u Srbiji iznosile 18,5 milijardi dinara, a sada su (bez ovih izdvajanja ) 7,5 milijardi dinara.

"Da putevi nižeg prioriteta ne bi bili u lošem stanju neophodno je osigurati dovoljne i stabilne prihode za njihovo održavanje. Frekventnost saobraćaja zavisi od mnogo faktora, a visina naknade za korišćenje je samo jedan od njih. U našem slučaju, ne očekujemo da će doći do smanjenja frekventnosti", kažu u ministarstvu.

Putarina na deonici između Beograda i Niša u ovom trenutku košta 730, od Beograda do Novog Sada 190, a do Rume 120 dinara. Prolazak kroz Srbiju od severa, recimo Mađarske i Horgoša do krajnjeg juga – Tabanovce u Makedoniji, vozače putničkih vozila košta 1.210 dinara, a od Batrovaca do Gradine 1.070 dinara.

Još početkom ove godine, vlada nije dala zeleno svetlo Putevima Srbije za povećanje cena putarina od deset odsto koliko je bilo predloženo, kako ni mnogo puta ranije kada su zahtevali povećanje od 30 odsto. Vozači naravno negoduju, jer smatraju da povećanje cene putarina zahteva i dobre i kvalitetne puteve, što kod nas nije slučaj.

Iz ovog preduzeća kažu da je prihod od naplate putarine u 2015. godini iznosio 16,8 milijardi dinara što je, tvrde, nedovoljno za održavanja putne mreže u Srbiji.

Priča o vinjetama u Srbiji pokrenuta je pre nekoliko godina kada je privatni lobi pokušao da nametne rešenje jedne firme iz srednje Evrope. Da bi se to i realizovalo, Srbija bi morala da investira više desetina miliona evra samo u razvoj novog sistema naplate, da otpusti više stotina radnika na naplatnim rampama, a prodaju vinjeta prepusti benzinskim stanicama koje bi ubirale proviziju. Ne treba zaboraviti da našoj zemlji najveće prihode donosi upravo naplata putarine u teretnom saobraćaju koji za razliku od turističkog – sezonskog, traje cele godine.

U JP „Putevi Srbije“ kažu da se sistem naplate putarine u Srbiji i po smernicama EU tretira kao pravedan.

Na pitanje zašto Srbija nije prihvatila vinjete u sistemu naplate putarine, u ovom preduzeću kažu da prihodi koji se na ovaj način ostvaruju nisu dovoljni za kvalitetno održavanje puteva. "Sve zemlje koje su uvele sistem naplate putem vinjeta za vozila nosivosti veće od 3,5 tona, naplaćuju putarinu po pređenom kilometru, a neke od njih i posebno naplaćuju korišćenje tunela i mostova", kažu u JP „Putevi Srbije“.

Vinjete, iako ranije nekoliko puta najavljivane kao mogući model naplate putarine u Srbiji, definitivno će sačekati neka nova vremena, a opširnije o tome čitajte OVDE.

 

  • Ognjen

    31.08.2016 18:13
    Putarina
    A sto nisu naveli da je u Mađarskoj putarina za 10 dana nepunih 10E, u Austriji takođe za 10 dana vinjeta košta 8,80E dok se u Nemačkoj putarina ne naplaćuje. A ako već poredimo cene, hajde da uporedimo i (ne)kvalitet naših puteva sa putevima u regionu. Duša me zaboli kad pređem granicu. Imamo ubedljivo najgore puteve. Kuda idu pare od putarina???
  • Liman3

    31.08.2016 09:45
    A u kojoj to BH...
    ...se naplacuje putarina i koji je to auto-put sto oni u BH imaju a da nisu ni sami gradjani BH znali da ga imaju i izgleda virtuelno placaju :)
  • Zivan

    31.08.2016 07:09
    Ima osnove za povecanje cene putarine, uz uslov da se prkupljeni novac usmeri na odrzzavanje ptne mrezze. U vreme Bivsse SFRJ u ove namene se izdvajalo 25, jedno vreme i 30, odsto od cene goriva prodatog na pumpamma, danas samo 15 odsto akcize ugradjene u cenu goriva. Stoga su nam i putevi u poredjenju sa evropskim sve slabiji...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija