Putari nikad ne odgovaraju za saobraćajne nezgode

Prema zvaničnim podacima, u Srbiji bezbednost puteva nije uzročnik saobraćajnih nezgoda, iako to u stvarnosti nije tako, kaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.
Putari nikad ne odgovaraju za saobraćajne nezgode
Foto: Pixabay
"Postoje tri faktora saobraćajnih nesreća: greška čoveka, tehnička greška vozila i nebezbedost puta, ali ako pogledamo zvaničnu statistiku za Srbiju ispada da su kriva samo dva faktora - čovek i tehnička neispravnost vozila. Što se tiče puteva, ako pogledamo broj zvanično stradalih zbog nebezbednih puteva, videćemo da je to nula za 2015, a ako pogledmo broj krivičnih prijava, postupaka preduzetih protiv upravljača puta videćemo da put nikada nije odgovoran", kaže Okanović za N1. Dodaje da to ne odgovara statistici u Evropi, gde je put uzročnik do pet odsto nezgoda. 
 
"Bio bih srećan da put apsolutno nikad nije uzročnik nesreća, ali bojim se da to nije tako. Putari moraju da odgovaraju za propuste, kao i lekari, mora da postoji odgovornost u svakoj vrsti profesije i to važi i za putare. Ali ispada da toga nema pa se priča završava na tome da se vozač okrivi za neprilagođenu brzinu", ocenio je Okanović.
 
Prema njegovim rečima, epilog ovih nesreća je da nije nađena krivična odgovornost upravljača puta, što jasno govori da neka javna tužilaštva nisu spremna da pokrenu postupak protiv onoga ko je odgovoran za održavanje puta. Navodi da je zakonom predviđena odgovoronost preduzeća koja upravlja putevima da odgovaraju za nesavesno obavljanje posla, ali da će se retko ćuti da je taj član primenjen.
 
Veliki broj problema na putevima može da se promeni i ne zahteva velika sredstva, ali su procedure duge i čeka se dugo da se reše jednostavni probleme, kaže Okanović: "Veliki problem je sa nedostajućom saobraćajnom signalizacijom, što je problem koji može da se reši za 30 minuta, stavi se novi znak… Nije brzina ono što ubija na putevima, već često stradamo i zbog sporosti. Ne možemo reagovati tako da se reakcija meri u godinama, već u minutama, kao sa vatrogascima, zato apel nadležnima da se uproste procedure i uprosti sistem, da putari mogu odmah da odgovore".
 
Kažnjeni smenom i smanjenjem plate
 
Podsećamo da su dve osobe stradale, a jedna je teško povređena u nesreći u nedelju, na neotvorenoj deonici autoputa Ub-Lajkovac. Vozilo u kom su se nalazila tri starija muškarca ušlo je sa puta na deonicu koja nije bila jasno obeležena, a koja je trebalo da bude zatvorena.
 
Ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović rekla je da su u Putevima Srbije smenjeni zaduženi za nadzor na toj deonici, a da će tehničkom direktoru biti smanjena plata za 20 odsto u naredna tri meseca. Dodala je da je posao tužilašta i policije da utvrde ko je pomerio betonsku barijeru na tom autoputu.
 
Tri pevača Zvezda Granda 22. februara 2013. godine povređena su u saobraćajnoj nesreći na autoputu Novi Sad - Beograd kada je automobil, na neosvetljenom delu autoputa, naleteo na takođe neosvetljene i neobeležene betonske stubove za buduću naplatnu rampu. Samo dan kasnije tridesetogodišnja žena iz Vrbasa poginula je na istom mestu, kada je automobilom udarila u neobeležen betonski stub buduće naplatne rampe.
 
Posle tih nesreća, Zoran Drobnjak, direktor preduzeća Putevi Srbije koje je zaduženo za održavanje tog dela autoputa, pitao se - šta je problem, podseća N1
 
"Ti stubovi su bili lepo ofarbani u crveno-belo. Pa šta ako je bio mrak, video bi ih i ćorav vozač. Ali, ne može da ih vidi ako vozi 200 na sat. Da je vozio koliko je ograničenje, 40 ili 60 na sat, i udario, ništa im se ne bi dogodilo", rekao je Drobnjak. Posle te izjave direktor se izvinio porodici nastradale, a stručnjaci Auto-moto saveza utvrdili su da je vidljivost stuba u koji su automobili udarali sedam puta manja od standardne, a refleksija svetlosti 500 puta niža od minimalne.
 
U junu 2014. godine u Batajnici, na delu autoputa ka Novom Sadu koji je u tom momentu bio u izgradnji, poginulo je pet mladića. Gradilište nije bilo adekvatno obeleženo, a nije bilo ni peščanih barijera koje bi sprečile prolaz automobila. Roditelji nastradalih mladića podneli su krivične prijave protiv odgovornih u Putevima Srbije, kao i u građevinskim preduzećima Planum i Ratko Mitrović - Niskogradnja, koji su bili zaduženi za postavljanje signalizacije. Sudski postupak je još u toku.
 
Vozači su jedini krivci i u nesrećama kada na putu nije očišćen led, kao kada je 2012. u sudaru kod Požarevca jedna beba poginula, a povređeno šest ljudi. Za neprilagođenu brzinu kažnjen je vozač, ali za klizav kolovoz niko. U Putevima Srbije za N1 su odgovorili da u poslednje tri godine protiv tog preduzeća nije podneta ni jedna krivična prijava zbog saobraćajnih nezgoda.
  • Kerefeke

    19.11.2017 15:38
    Onaj ko planira ne zna. Izvodjac kji po tom planu radi ne zna. Ali su zato partijski podobni. Onda se malo kraducka na materijalu sto u svoj dzep , sto u partijsku kasu po nalogu od gore.
    Vrh ih postavio. Vrh ih instruise. Hoce li ih onda pravosudje koje isto tako radi po nalogu vrha osuditi?
    Primer drobnjaka: nakon nekoliko pogibija i njegove srsmne izjave i uprkos dokaza protiv njega tj puteva bude kaznjen premestanjem ns visu funkciju.
    Ali sutra cete opet glasati za njih.
  • Talac

    17.11.2017 13:42
    Najzad nesto pametno i od ovog Okanovica. Ko god je imao prilike da se provoza autoputevima zapadno od Srbije, mogao je da vidi kako treba da se obelezavaju putevi. I radovi na njima takodje. Sve sija i bljesti. A kada se vratite u Srbiju, izgleda kao da je neko ugasio svetlo. Tamni vilajet. Ali bitno je da imamo putokaze na cirilici.
  • daaa

    17.11.2017 13:31
    daaaa
    ovako hocemo u evropu? ma da....

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija