"Država gradi pruge prvenstveno za investitore, pa tek onda za građane"

Najavljena izgradnja pruge aerodrom "Nikola Tesla" - Novi Beograd i rekonstrukcija pruge Požarevac - Majdanpek prvenstveno su usmerene ka potrebama stranih investitora koji od države očekuju unapređenje infrastrukture, ali će od toga bar neku korist imati i građani Srbije, smatra stručna javnost.
"Država gradi pruge prvenstveno za investitore, pa tek onda za građane"
Foto: 021.rs
Pitanje je zašto se najava izgradnje pruge do aerodroma u Surčinu i rekonstrukcija pruge Požarevac - Majdanpek odvijaju baš u ovom trenutku, kada je "Nikola Tesla" pred koncesijom francuske kompanije Vinči, a intenzivno se traži strateški partner za kupovinu RTB Bor.
 
Kako piše Danas, zaključak je da na taj način, pored svih subvencija investitorima, na ovaj način država obezbeđuje i dodatnu koja se može dobro odraziti na njihovo ostvarivanje još većih profita. Sa druge strane, država od toga ne dobija ništa, a građani vrlo malo.
 
Privatizacioni savetnik Branko Pavlović rekao je za Danas da je moguće da je izgradnja pruge od aerodroma do Novog Beograda u stvari deo koncesionog ugovora sa kojim javnost nije upoznata.
 
"Postoji mogućnost da je francuski koncesionar tražio od države da izgradi tu prugu. S obzirom da je aerodrom sad pod koncesijom i da u narednih 25 godina država neće ubirati profit iz poslovanja tog preduzeća, potpuno je jasno i očigledno da neće imati nikakvu korist od izgradnje te pruge. Stoga bi tim poslom trebalo da se bavi koncesionar, a ne država", ističe sagovornik Danasa.
 
On dodaje i da je problematično što se razmišlja o tome da ta pruga bude izgrađena kroz javno-privatno partnerstvo: "Infrastruktura poput železničke mora da bude u rukama države. U slučaju da to ne bude tako to će biti suprotstavljeno interesima građana Srbije. Može se dopustiti da privatni partner bude operator u železničkom saobraćaju, iako praksa pokazuje da je i na tom planu država znatno uspešnija, međutim, pruga u privatnom vlasništvu kompanije koja bi je izgradila bi predstavljala pogubno rešenje po javni interes".
 
Kada je reč o rekonstrukciji pruge Požarevac-Majdanpek, Pavlović ističe da bi, u slučaju da će se tom prugom odvijati i teretni saobraćaj vezan za rad RTB Bor, država morala da se pre prodaje tog preduzeća dogovori sa vlasnikom da i sama ima neku korist.
 
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, Ljubodrag Savić, slaže se sa tvrdnjom da se oba železnička projekta odvijaju zarad interesa stranih investitora, ali smatra da to može da bude korisno i za građane Srbije.
 
"Odavno je trebalo izgraditi prugu Aerodrom "Nikola Tesla" - Novi Beograd, kao i rekonstruisati deonicu Požarevac - Majdanpek, U oba sllučaja putnici će imati korist od toga. Naročito u Beogradu, jer ne bi više zavisili od taksi prevoza do aerodroma i mogli bi veoma brzo i lako da železnicom stignu do njega. Može se reći da je reč o dobrim potezima nadležnih. Inače, uobičajeno je da investitori traže od države u koju ulažu da reši određene infrastrukturne probleme, da ne žele sami da se bave tim i da u krajnjem slučaju odluče da ne dođu u neku zemlju ako te stvari nisu rešene", objašnjava Savić
 
On dodaje i da bi prugu Aerodrom "Nikola Tesla" - Novi Beograd trebalo da gradi država i da ona bude u vlasništvu grada. 
 
"Na taj način bi grad ubirao neki dinar od tog projekta, odnosno od naplate karata. Svako drugo rešenje bi bilo pogrešno i loše za javni interes. Javno-privatno partnerstvo je dobro rešenje i ne treba ga odbacivati, ali ova konstatacija važi samo za dobro uređene i organizovane države kakva Srbija u ovom trenutku nije. U zemljama poput naše, ono se svodi na činjenje poslovnih usluga privatnom sektoru. Samim tim, kad bi došlo do takvog rešenja sa izgradnjom pruge, to bi neizostavno dovelo do monopola. Ako se monopol već ne može izbeći, onda je za građane daleko bolje da to bude javni, a ne privatni monopol kome je jedini interes da zgrće što više novca", zaključuje Savić.
  • anti-bot

    07.06.2018 05:07
    @Vic
    "Verovatno zato što mrviš sendvič po tastaturi dok kucaš."

    Da se nisi malo prevario . Ne moze biti bot neko ko kritikuje sadasnju vlast .
    Botovi su oni koji je podrzavaju.
  • Fakat

    07.06.2018 01:17
    za Evropu i Kinu
    Tako je!
  • Iliuy

    07.06.2018 00:21
    @@Vic

    Da li ste ljuti ?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Priveden Sergej Trifunović

Glumac Sergej Trifunović priveden je nakon što je kod njega pronađena opojna droga, nezvanično saznaje Nova.rs.

Možda uopšte ne bude bagremovog meda

Naglo zahlađenje i veoma niske temperature nepovoljno su se odrazile na pčelarstvo, a od prve bagremove paše praktično neće biti nikakvog prinosa meda.

Brnabić saopštila: Svi izbori 2. juna

Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je danas da je donela odluku da se prihvati zahtev stranaka opozicije da svi lokalni izbori budu održani zajedno sa beogradskim, 2. juna.