Autor: Živan Lazić/foto: Branko Vučković (RFE)

Info
21.06.2016.
09:52 > 08:53
Smanjivanje za trećinu broja radnika u "FAS-u"neće biti najgora vest iz Kragujevca, jer će se veoma brzo pokazati da je zajedničko ulaganje Srbije i Fijata, najavljeno kao posao veka, zapravo poslovni promašaj decenije.
  • KurtaKosta

    22.06.2016 11:50
    Snsvizam
    Meni nije jasno kako to da ne mozemo da vidimo ugovor koji je porpisan i na osnovu toga što su bile ulozene i pare poreskuh obaveznika !!Inače bez proizvodnje drugog modela od fabrike nema ništa ovako se taljega već dve pune godine imam tamo dista prijatelja koji su mi odavno kukali kako sede kući po dve nedelje a primaju pare i da tu nešto opasno smrdi !!!!Znači novi model JE JEDINI SPAS
  • Vratite nam Zastavu

    21.06.2016 18:43
    Da je Sloba bio pametan i prodao Zastavu Volkswagenu, danas bismo imali domaći brend nalik Škodi koja proda milion automobila godišnje s tim da prodaja i dalje raste. Porazna činjenica za nas, ali istinita. Druga propuštena prilika je bila 2008. kada je umesto Zastave kao celine država prodala samo Zastavinu imovinu, ali ne i firmu i to za 1 evro i subvencije od 50 miliona evra svake godine u narednih 10 godina (što je sveukupno 500 miliona evra i to samo na osnovu jedne stavke). I tada je (dakle 2008) Volkswagen bio zainteresovan za Zastavu, da bi na kraju država odlučila da rasturi Zastavu i dovede FIAT koji ima kratkoročne planove. I tako je Srbija postala usputna stanica po prnincipu ako prođe, prođe, ako ne, zna se ko će izvući deblji kraj, sudeći po ugovoru, sigurno ne FIAT. Kada sam već spomenuo Škodu, da kažem i to da je Volkswagen kupio Škodu pre 3 i kusur decenije. Svi znamo u kakvom je stanju Škoda tada bila, da bi nakon višedecenijske strategije Škoda postala jedan od najprodavanijih automobilskih brendova na svetu. Nažalost naša država je 2 puta odbila takvog investitora kao što je Volkswagen (kao i sve druge investitore (poput GM, Ford, PCA i druge velike svetske auto-kompanije koje razmišljaju dugoročno) da bi poverenje ukazala kompaniji koja je još u startu pokazala neozbiljne namere (celi posao oko fabrike automobila je finansijski podržan od države, a ne investitora koji je došao sa 1 evrom i kratkoročnim obavezama (10 godina je malo u auto-industriji).
  • vredi razmisliti

    21.06.2016 14:36
    koliko se secam Dinkiceva zamisao uz befel Borisa Prelepog a sad vidim kriv je vucic, ok ajd nek je kriv al brate peteraste ga
  • Ekonomska doktrina

    21.06.2016 14:07
    Jasni su stručnost i planovi naših moćnika u vlasti.
    Naš je problem što ne razumemo takvu dubokoumnost.
    Otvoriš fabriku za stranca, za čiju izgradnju infrastrukture ti treba više nego što ćeš ikada zaraditi na porezu.
    Stranac otvori najnoviju tehnologiju - proizvodnju čačkalica!
    Dobije stimulaciju za radno mesto od 10.000 evra, mučenički otetih građanu Srbije na porezima.
    On zaposli 3000 ljudi, sa platom koja mu je već obezbeđena.
    Sav profit iznosi iz zemlje, poreza je oslobođen neko vreme.
    Porez na visoku tehnologiju čačkalica je inače poznat kao enorman.
    Dok dođe vreme za porez, on počne da otpušta i prikazuje gubitke.
    Zaista mi je žeo što nisam studirao ekonomiju, da mogu da razumem tako naučne poteze vlade.
    Ako ništa, stranci će moći da se hvale da im doktori nauka u Srbiji vezuje forme auto kablova, jer su i tu počeli da biraju radnu snagu.
    Zašto da im vezuje običan radnik, a ko može inženjer, i to u pelenama?
  • DonJuan

    21.06.2016 13:17
    Krah decenije je dolazak naprednjaka na vlast, a to sto se Fiat sprema da ode je posledica njihove nesposobnosti za bilo sta osim za laz i manipulaciju naroda. Ne postoje garancije da ce bilo koji investitor bilo gde ostati vecno, a na aktuelnoj vlasti je da stvori povoljnu klimu i da ispregovara sto povoljnije uslove za tako nesto... Da podsetim, Fiat je nas najveci izvoznik jos uvek, a to sto nesposobni nazadnjaci nisu mogli da zavrse prugu i autoput uprkos obecanjima niti da ispregovaraju proizvodnju novog modela ide njima na cast a nikako Dinkicu.
  • evgenije

    21.06.2016 13:08
    Prosle godine, negde u oktobru, jedan novinar mi je u privatnom razgovoru rekao da ce se ove godine ukinuti treca smena u Fijatu i da ce ubrzo potom Italijani potpuno izaci iz ovog posla tj. da ce FAS otici pod katanac. Nisam mu bas nesto previse poverovao jer je lik politicki veoma jako obojen pa sve njegove informacije i gledam kroz tu prizmu pljuvanja svega i svacega. No, sada moram priznati da je bio u pravu po pitanju trece smene tako da nema razloga da mu ne verujem i za totalno zatvaranje FAS-a.
  • Nervirach

    21.06.2016 12:23
    E ovako, bolje da skacemo u Dunäv da se sasemo muka jer... sns je kao lon u stklarskoj radnji a ds to radi u rukvicama. Sada vidimo sta je narädio. Secate se pokazivanja ugovora sa zacrnjénim delovima? Pokazace nama a avav aräpske, dodikove, kineske...ugovore. Bice isti takvi. Ds je pokupio sve sto nije zasrafljenoba ovi lome i kidaju tobsto je ostalo. Njveca greska je insistiranje na patriJotizmu, to jest vansrbi da odlucuju. Vojvdjanin ce bolje sacuvati svoje kao sto bi nislija sacuvo svoje.
  • Istina

    21.06.2016 12:01
    Samo lupate gupostu . Za ovu situaciju kriv je samo Vucic i niko vise . Hoce da uzima novac od prodatih automobila a nece da ulozi 33 posto za nov model . I samo da se zna da je nekadasnja Zastava dugovala Fiatu novac sa kojim se moglo izgraditi tri ovakve fabrike . I zato bolje da pojedini cute a ne da pricaju kako im kriv neko drugi sa strane a ne nasi koji gledaju da se ogrebu. Pa sam gradonacelnik je okupio oko sebe ljude sumljivog morala .
  • Ema

    21.06.2016 11:43
    Dobro i obuhvatno obradjena tema. Autor argumentuje koliko je ugovor Srbije o zajednickom ulaganju sa Fijatom los, uradjen u prvom redu radi kratkorocne izborne dobiti jedne preambiciozne i beskrupulozne stranke, preciznije njenog vodjstva. Doduse, Fijat je decenijama poslovao pod zastitom i uhlebljenjem drzave, ali je u SFR Jugoslaviji, kada je u celom proizvodnom lancu bilo angazovano oko 250 preduzeca sa 135.000 zaposlenih, mozda i imalo neke, pre svega socijalne, svrhe.
    U novim okolnostima ugovor je posast po gradjane Srbije. Ako se ne reaguje, kragujevaccki proizvodzac automobila bice ono sto je decenijama bila zelezara Smederevo, trajni proizvodzac ogromnih gubitaka.
    Hvala Zivanu i redkciji 021.rs sto pisu o ozbiljnim temama koji drugi zaobilaze.
  • Vladimir

    21.06.2016 11:41
    Prvo zivim u tom gradu. Sve spekulacije oko fiata i da su tacne i da nisu dale su prividni mir u ovom gradu. Drzava koja se ne drzi obaveza svakako ne doprinosi poboljsanju uslova da Fiat ili bilo ko drugi ostane. Nije tacno da je dolazio sam VW da gleda Zastavu dolazila je Toyota, Kia pa i PSA grupacija ali za sve smo imali isti odgovor tada jedan auto sopstveni. Niko nije belsav da sam sebi pravi konkurenciju... Posto ekonomisti koji su to gledali tada su cutali takodje sada ne treba da se javljaju. Nama treba proizvodjac koji se bori za evropsko trziste a ne evropski prozivodjac... Taj Fiat da tog modela nije bilo sada bi uveliko parcao i Alfu Romeo i Ferrari kako bi se odrzao.... Ali i dalje luke turske su primaljivije od nepristupacnosti Kragujevca.... Stoga sira slika treba ovde. Dinkic iako ga ovde svi kude makar pokusao da nesto od grada napravi mada realnije je bilo da se zastava zatvori radnici pootpustaju i da se taj deo preore i nastavi da se sadi psenica... Ali nikome to tada nije palo na pamet a to ce da se desi nakon svih ovih pokusaja da se ozivi proizvodnja... Nazalost...
  • Hertog

    21.06.2016 11:27
    Kinezi

    Cesto se od drveta ne vidi suma. Jeste Fijat ce otici do kraja godine, ali u Kragujevac ce, to je sad vec izvesno, doci kineski proizvodjac. Kinezi su vec u Bugarskoj! Proguglajte malo i videcete da kineska autoindustrija sad vec broji preko 30 proizvodjaca! Kinezi su kupili Zelezaru Smederevo upravo zbog gradnje pruge Solun-Budimpesta, a ostace celika i za nove automobile. Tako da "no sikiriki". Bice posla.
    A "velikom kompozitoru" zelim da licno uzme ucesce u gradnji pruge. Krampom i lopatom, po ugledu na njegove najmilije preko bare, kad su onomad gradili, ali bez nanogice. Pa kada se zavrsi posao nek iz celije gleda nepregledne kompozicije koje putuju sa juga na sever.
    Nisam politicar i ne dajem prazna obecanja.
  • Filip

    21.06.2016 10:56
    FIAT 500
    Znate zasto su ovaj "prelepi" uato nazvali bas FIAT 500?
    Zato sto se Srbija obavezala na 500 miliona evra "ulaganja"!!!
    Pare i "kajmak" su pokupili, a sada ce nam vrnuti fabriku za 1 evro i 1,2 milijarde evra duga!
  • M.

    21.06.2016 10:56
    @ Kupac automobila
    ... Jedino što njih zapravo vadi je lep italijanski dizajn...

    500L lep? Pa covece kako tu retro kantu mozes nazvati lepom?
  • Aha

    21.06.2016 10:49
    aha@gmail.com
    Ocekujte isto i sa "Beogradom na vodi", vetroparkom (160 miliona evra), prodaja zemlje Arapima, Zelezara, FAP...

    Sve u svemu, ako obijes trafiku dobijes par godina zatvora, a ako proneveris 1.2 milijarde evra, nikom nista. A dugove cemo vracati mi i nasi unuci, naravno jos vecim porezima. Ako ipak krenes da se bunis i odbijes da placas porez jer te pljackaju banditi, dobijes posetu sudskog izvrsitelja pa ces onda imati jos manje u zivotu. Ako pak pozoves naroda da ne placa porez dok se bagra i sljam ne skine sa pozicija, dodju ti policija i DB na vrata i zavrsis u jendeku zbog gradjanske neposlusnosti.

    A trebali bismo mi ustvari da radimo ko Kinezi: ako otkriju korupciju, masovno pogubljenje pa zbogom budalama. Bar ce sledeci paziti sta rade.

  • Posmatrač

    21.06.2016 10:44
    A rusko tržište?
    U tekstu se izgubilo iz vida ono obećanje da će kragujevačka fabrika proizvoditi automobile za rusko tržište! Imajući u vidu sporazum o bescarinskoj trgovini izmedju Rusije i Srbije, Italijani su izgleda kalkulisali da če preko Kragujevca dobiti širok pristup rsukom tržištu. Medjutim, nisu ni Rusi blesavi, pa su ograničili broj vozila na simboličnu meru. Zato se nedavno i digla onolika prašina oko Rusije i Azerbejdžana u vezi izvoza automobila.
    Sve u svemu, neko je ovde a i u Italiji izgeda pravio račun bez krčmara. Pa italijani sigurno sada sele profit, a Srbij će ostati prazna ljuštura i pun džak dugova!
    Sramotna davanja beneficija kako u novcu tako i u vidu oslobadjanja investitora od plaćanja poreza, doprinosa, komunalnih troškova i svega ostalog zaista svvakom normalnom bodu oči! Onaj 'genije' ekonomije Dinkić je uradio šta je uradio, skupa sa expertima koji nisu zasrali samo tamo gde nisu ni bili.
    Zastrašujuće deluje visina duga od 1,2 milijarde evra!
  • Tako je

    21.06.2016 10:37
    Ubise nas lopu.e na vlasti,stalno se isti smenjuju i pune samo svoje dzepove
  • panonius

    21.06.2016 10:35
    posle pijančenja nema j.banja
    Ove gluparije ni Japan ne bi mogao da podnese. Muzičaru mlađane , kompozitore , pogrebniku i klepatoru - gde si sada ???? Verovatno sviruckaš u svojoj vili !! E, da živiš u Kini , ne bi dugo živeo ! A ceh ćemo platjamo mi bre , smrdo!! Još da ti se karitji i mirka i markče vrate , eto nam prosperiteta sa zlatoustustim. A tek kada china željezara proradi..... Jeftin cirkus a skupa karta !!!
  • Crna Gora

    21.06.2016 10:18
    pobediti mora
    ...a Mrkonjic je svojevremeno hteo da Srbija kupi Luku Bar jer ce ubuduce vozila ici preko Bara.
  • pera

    21.06.2016 09:39
    ko je ocekivao da ce biti drugacije
  • Kupac automobila

    21.06.2016 09:12
    jesenas...
    Jesenas sam planirao da pazarim novo vozilo ali se taj plan malo izjalovio. Jedan od kandidata je bio F500L koji je uz reciklažu starog automobila još mogao da bude prihvatljive cene. Da nije tada postojala ta opcija ne bih o njemu ni razmišljao. Jeste on lep ali su cene izuzetno velike, za te pare može i fin "švaba" da se kupi nov a ne italijansko sokoćalo... Jedino što njih zapravo vadi je lep italijanski dizajn...
    Sada se, bar po mene, ispostavlja da je dobro što su mi se planovi izjalovili i nisam uzeo Fiat-a...
  • /

    21.06.2016 09:03
    /
    tapsite, i vi cete ostati bez posla

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna