Kamiondžije iz Srbije od 12. oktobra u problemu: Upozoravaju na moguću lančanu reakciju

Evropska komisija najavila je da će od 12. oktobra početi postepena primena novog Sistema ulaska i izlaska (EES) u zemlje Šengen zone.
Kamiondžije iz Srbije od 12. oktobra u problemu: Upozoravaju na moguću lančanu reakciju
Foto: 021.rs
Ovaj sistem pratiće kretanje državljana trećih zemalja tokom kratkih boravaka u 29 evropskih država.
 
Međutim, uvođenje EES-a moglo bi da donese ozbiljne probleme profesionalnim vozačima iz Srbije i drugih zemalja Balkana koje nisu deo Šengena, a koji svakodnevno dovoze i odvoze robu ka i iz Evropske unije.
Prema novim pravilima, građani iz trećih zemalja neće smeti da provedu više od 90 dana u 180 dana unutar šengenskog prostora. Ovo će važiti i za profesionalne vozače, koji za Danas upozoravaju da taj limit često premašuju zbog prirode svog posla.
 
Poručuju da "profesionalni vozači nemaju naciju" i da bi morali da budu izuzeti iz ovog sistema, ali dodaju da za sada u Briselu nema razumevanja za njihov problem.
 
Ističu da bi primena EES-a mogla dodatno smanjiti prihode vozača iz Srbije, koji su ionako niži u poređenju sa kolegama iz zemalja EU. Takođe, ukazuju da bi primena ovog sistema mogla dodatno pogoršati nedostatak vozača u Srbiji, koji će verovatno želeti da posao pronađu u nekoj zemlji u okviru Šengen zone.
Upozoravaju i da bi roba mogla da stane, jer vozači iz Francuske, Nemačke i drugih država EU nemaju interes da voze terete ka Srbiji, niti da iz nje izvoze robu u Uniju.
 
Predsednik Poslovnog udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju Srbije "Međunarodni transport" Neđo Mandić objašnjava za Danas da ograničenje boravka formalno postoji još od 1985. godine, kada je potpisan Šengenski sporazum.
 
Međutim, dodaje, tada to pravilo nije imalo nikakav efekat, jer je Šengen obuhvatao svega pet zemalja. Danas, kako objašnjava, situacija je potpuno drugačija.
 
"Sada, kada kamion iz Subotice, Novog Sada ili Beograda krene prema EU, za svega nekoliko sati već ulazi u Šengen zonu. Do Nemačke, Belgije, Francuske ili Holandije potrebno je više dana puta, a dok se obavi kompletna tura, vozač lako može da ispuni tih 90 dana i onda više ne može da radi. To je suština problema", ističe on.
Prema njegovim rečima, i danas vozači iz Srbije često prekoračuju dozvoljeni broj dana, ali nastavljaju da voze zbog retkih kontrola i zbog toga što "posao mora da se završi".
 
"Od 12. oktobra, kada počne primena EES sistema, to više neće biti moguće. Na ulasku u Šengen, vozaču će automatski biti saopšteno da je ispunio dozvoljeni broj dana i biće vraćen nazad", upozorava Mandić.
 
Na pitanje kako bi nova pravila mogla da utiču na vozače, prevoznike, ali samim tim i na robu i cene robe, Mandić odgovara da su scenariji različiti. Prema njegovim rečima, prevoznici će zbog čestog prekoračenja od 90 dana dolaziti u situaciju da ostaju bez vozača.
 
"Nije problem da on postavi novog vozača i da obavi posao, ali problem je što nema vozača. Vozaču će biti i najlakše, on može da se pokupi i ode u bilo koju zemlju Šengena, odmah istog dana će biti primljen, zato što svim zemljama nedostaju vozači. Međutim, premestiti preduzeće nije lako", kaže Mandić.
 
Ističe da i preduzeće može da reši problem na isti način kao vozač, ali, dodaje, to nije pametno za državu.
 
"I preduzeće može da reši problem tako što će pokupiti svoj kapital i registrovati firmu u Hrvatskoj, Sloveniji, Mađarskoj, bilo kojoj zemlji, ali to onda znači da Srbija gubi prihode, poreze, doprinose i sve ostalo. U tom slučaju gubi cela privreda", upozorava ovaj sagovornik.
 
Kako dodaje, logično je da će manjak vozača dovesti i do skoka cena, jer oni koji će, navodi, moći da voze podizaće cene, duplo ili za pet puta, u zavisnosti od potražnje.
 
"To će se odraziti na maloprodajne cene i na celokupan lanac snabdevanja", ističe.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Bb-ns

    14.09.2025 11:01
    Pa vi opet na Badnji dan,okačite trobojku,pa gas kroz Novi Sad,i još jače trubite.
  • Darko

    14.09.2025 10:57
    Posao države
    Da li iko stvarno da se iko od ovih lopova od političara bavi bilo kojim problemom u ovoj državi. Pa ljudi nama je zemlja u rasulu oni što treba da se bave sa tim hodaju po nekim antiblokadnim mitinzima troše pare na ljude koji tu dodju itd Država jednostavno više ne postoji
  • Buzga

    14.09.2025 10:28
    Za pitajte se vozači zašto nismo u EU, pa se pridružite studentima i narodu, da rešimo taj problem.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Proizvođač leka Ozempik ukida 9.000 radnih mesta

Danska farmaceutska kompanija Novo Nordisk, matična kompanija leka Ozempik za dijabetičare, saopštila je da će ukinuti 9.000 radnih mesta širom sveta, što predstavlja više od 11 odsto njenog platnog spiska.

Digitalni evro je uskoro među nama

Subota, 25. oktobar, biće značajan dan za Evropsku uniju, zapravo za sve koji se oslanjaju na evro, monetu najlukrativnije političke zajednice na svetu.

Minimalac u Srbiji u 2026. će biti 551 evro

Ministar finanasija Siniša Mali i ministarka za rad Milica Đurđević Stamenkovski saopštili su da će zvaničan predlog biti da minimalna zarada od 1. januara iznosi 551 evro ili 64.554 dinara.