Tu je brzi voz, a da li stiže brzi bus: Novi Sad ispituje mogućnost novog sistema javnog prevoza
Čelnici planiraju uvođenje "brzih" autobuskih linija u Novom Sadu, što bi zahtevalo određene izmene u sistemu javnog prevoza, saznaje 021.rs.
Foto: 021.rs
Upravo se traže inženjeri koji bi analizirali i projektovali rute i uopšte odvijanje javnog prevoza u uslovima kad saobraćaj diktira brzinu i veću pouzdanost.
Najpre, Gradska uprava za saobraćaj i puteve putem tendera traži autore studije o merama kojima bi se poboljšala brzina, kvalitet i atraktivnost javnog prevoza.
Ovo je još jedna u nizu saobraćajnih studija proteklih godina u Novom Sadu, s ciljem poboljšanja javnog prevoza. Sve protekle studije, a naročito one veće poput Smart plana za Novi Sad, pokazale su da se u javni prevoz mora više ulagati. Javni prevoz je proteklih godina pogođen velikim odlivom radne snage, a u tenderskoj dokumentaciji se navodi kako je vozni park obnovljen prethodnih godina i da je prosečna starost autobusa sada iznad proseka u zemljama Evropske unije. Uprkos poboljšanjima, postoje problemi.
"Pokrivenost grada linijama javnog prevoza izolinijama do 300 metara je preko 90 odsto, što je takođe iznad evropskog proseka, a u toku je implementacija informacionog sistema u vozilima i stajalištima. Bez obzira na to, vreme prevoza i tačnost, kao pokazatelje koji značajno utiču na odluku građana o korišćenju javnog prevoza, nije moguće značajnije poboljšati ukoliko vozila saobraćaju u uslovima mešovitog saobraćajnog toka. Zbog činjenice da se autobusi zaustavljaju na stajalištima radi izmene putnika, u uslovima mešovitog saobraćajnog toka vreme putovanja autobusa će uvek biti duže u poređenju sa vremenom putovanja koje se realizuje putničkim automobilom", navode u Gradskoj upravi za saobraćaj i puteve.
Kako objašnjavaju, da bi se zaustavili negativni trendovi i povećala konkurentnost, potrebno je razmotriti mogućnosti uspostavljanja komponenata javnog prevoza visokih performansi, odnosno brzih autobuskih linija, koje bi bile izolovane od uticaja mešovitog saobraćajnog toka.
Jedan od ciljeva gradskih čelnika je smanjenje subvencija koje GSP redovno dobija iz gradskog budžeta, a bez kojih faktički ne bi mogao da funkcioniše ni na ovom nivou.
"Takođe, očekuje se da bi se sa uvođenjem nove komponente sistema javnog prevoza moglo očekivati smanjenje negativnih uticaja na životnu sredinu (povećanjem brzine kretanja vozila, odabirom vozila sa niskim ili nultim emisijama. Osnovni zadatak Studije bio bi da se definišu glavni pravci duž kojih bi se uveo sistem brzih autobuskih linija. Pri tom bi, izbor pravaca trebalo zasnovati na već urađenim strateškim dokumentima i studijama", navodi se u dokumentaciji.
Na autorima studije je definisanje trasa, odnosno profila kretanja autobusa, raspored autobuskih stajališta, ali i procena potražnje duž koridora za period od narednih 20 godina. Na njima je i da izračunaju koliko bi sve ove inovacije koštale, kao i koliko je sama ideja, a buduća investicija isplativa za Grad Novi Sad.
Brze GSP linije trebalo bi da ne zavise i da ne ometaju opšti saobraćaj, što može da podrazumeva trasu duž središnjeg ostrva ili sopstvenu trasu kretanja, radi manje zagušenja.
Ukoliko brzi autobusi budu koristili središnje trase, pretpostavlja se da bi se primenio novi sistem naplate vožnje, odnosno zatvoreni sistem naplate, koji imaju metroi. Postojeći sistem naplate mogao bi da se zadrži na linijama koje se kreću svojim klasičnim trasama.
Novina koja bi naročito bila od značaja osobama sa invaliditetom i starijim putnicima je izmena visine staničnih platformi, odnosno usaglašavanje visine platforme i poda vozila, čime bi se i ubrzao protok putnika.
Skuplja novina bi bila centriranje stanice duž središnjeg koridora, čime bi putnici mogli da koriste oba smera kretanja, slično tramvajskoj vožnji.
Gradska uprava naglašava da bi projektovanje pešačke i biciklističke infrastrukture visokog standarda duž koridora brzih autobuskih linija omogućilo da se postigne bolja pristupačnost sistemu, ali i da se poveća bezbednost duž njega.
Autobusi bi određenim izmenama u regulisanju saobraćaja na raskrsnicama mogli čak da dobiju prioritet prolaza, ali ovakve izmene podrazumevaju učešće širokog kruga donosilaca odluka.
Stručnjaci zainteresovani za ovaj posao imaju rok do 10. oktobra da se jave na tenderu. Za izradu studije dobiće najviše 3,3 miliona dinara, najmanje 180 dana, a najviše godinu dana od dana zaključenja ugovora.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
UŽIVO VIDEO: Desetine hiljada građana kod Železničke stanice u Novom Sadu, a kolone još pristižu
01.11.2025.•
4
Velikim komemorativnim skupom građana i studenata iz svih krajeva Srbije danas, 1. novembra u Novom Sadu se obeležava godinu dana od pada nadstrešnice Železničke stanice i smrti 16 osoba.
Marta Kos: Novosadska tragedija menja Srbiju, ono što građani traže su vrednosti i EU
01.11.2025.•
0
Komesarka EU za proširenje Marta Kos napisala je danas povodom godišnjice pada nadstrešnice u železničkoj stanici u Novom sadu da "ta tragedija menja Srbiju".
U nedelju sunčano i toplo
01.11.2025.•
0
U Novom Sadu će u nedelju ujutru biti kratkotrajne magle, a tokom dana pretežno sunčano i toplo.
Bulevar oslobođenja od jutros prepun ljudi, samo pekara "Hleb i kifle" zatvorila vrata građanima
01.11.2025.•
4
Na dan godišnjice tragedije u Novom Sadu kada je poginulo 16 ljudi i dece, građani Novog Sada i iz cele Srbije od jutros su već na glavnom bulevaru koji završava kod železničke stanice.
TAJMLAJN: Ne zaboravljaju se ni laži
01.11.2025.•
0
Tokom godinu dana izrečeno je mnoštvo laži, kako o padu nadstrešnice, tako i o građanima i studentima koji su ustali zahtevajući pravdu za nastradale i kažnjavanje odgovornih.
VIDEO: Gužva na auto-putu ka Novom Sadu
01.11.2025.•
2
Na auto-putu od Beograda ka Novom Sadu jutros su gužve.
Novi Sad, godinu dana posle: Ništa osim tih krovova
01.11.2025.•
1
Prošlo je godinu dana od tog dana. I kada se u Novom Sadu kaže "taj dan", zna se na koji se dan misli.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 18 beba
01.11.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 18 beba.
Svi detalji današnjeg komemorativnog skupa u Novom Sadu: Ovo je plan
01.11.2025.•
0
Komemorativni skup povodom godišnjice nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu, kada je u padu nadstrešnice poginulo 16 osoba, održaće se danas, 1. novembra.
Liturgija i parastos stradalima u padu nadstrešnice danas u Sabornom hramu
01.11.2025.•
22
Liturgija i parastos stradalima u padu nadstrešnice Železničke stanica, kao i svim upokojenim pravoslavnim hrišćanima, održaće se u subotu, 1. novembra, u Sabornom hramu u Novom Sadu.
U Novom Sadu danas lep prolećni dan: Biće sunčano i toplo
01.11.2025.•
0
Danas će u Novom Sadu biti sunčano i veoma toplo za ovo doba godine.
Srbi u dijaspori: Obeležavanje godišnjice tragedije u Novom Sadu danas u 50 gradova sveta
01.11.2025.•
1
Građani u dijaspori saopštili su da će se 1. novembra pridružiti pozivu studenata i obeležiti godišnjicu pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu.
Godinu dana od pada nadstrešnice: Šta nam se sve dogodilo
01.11.2025.•
9
Tragedija, bes, hapšenja, policijska brutalnost, sukobi građana i pristalica vlasti, zvučni top - ovako se u crticama može opisati poslednjih 12 meseci u Novom Sadu i Srbiji.
VIDEO: Srbija dočekana u Novom Sadu pred komemorativni skup povodom pada nadstrešnice
01.11.2025.•
14
Nekoliko hiljada Novosađana dočekalo je studente i građane koji su danima pešačili u Novi Sad povodom komemorativnog skupa 1. novembra.
FOTO, VIDEO: Doček u Novom Sadu - snimci iz drona
31.10.2025.•
6
Više hiljada Novosađana dočekuje studente i građane koji pešače iz različitih gradova ka Novom Sadu.
Student iz Novog Pazara zaprosio devojku na Mostu slobode
31.10.2025.•
17
Student Daris Šutković zaprosio je Džejlu Ahmetović, na Mostu slobode, posle 16 dana pešačenja iz Novog Pazara.
Studenti u blokadi o Vučićevom pozivu na dijalog: A pre mesec dana je naredio da nas sve prebiju i pohapse
31.10.2025.•
18
Studenti u blokadi reagovali su na izjave predsednika Srbije Aleksandra Vučića koji je pozvao na dijalog i izvinio se zbog stvari koje je izgovorio.
Bačulovu se na teret stavlja pozivanje na nasilnu promenu ustavnog uređenja
31.10.2025.•
9
Odborniku u Skupštini Novog Sada Miši Bačulovu, koji je danas uhapšen, na teret se stavlja pozivanje na nasilnu promenu ustavnog uređenja, izjavio je advokat Milan Alanović.
VIDEO: Studenti u Kisaču pozdravili jedinu preživelu u padu nadstrešnice
31.10.2025.•
2
Studenti i građani koji pešače iz Subotice zastali su u Kisaču, gde su pozdravili Teodoru Martinko, jedinu osobu koja je preživela pad nadstršenice.
Počinje primena popusta za prijavu stanja brojila, produžen rad Kontakt centra elektrodistribucije za vikend
31.10.2025.•
0
Popust od šest odsto na račun za električnu energiju od sada će imati oni koji od 1. do 6. u mesecu sami prijave stanje brojila Elektrodistribuciji Srbije i plate račun do 20. u mesecu.
Advokat: Bačulov se nalazi u Upravi kriminalističke policije, ne znam šta mu se stavlja na teret
31.10.2025.•
6
Odbornik u Skupštini Novog Sada Miša Bačulov se, pošto je danas uhapšen, nalazi u zgradi Uprave kriminalističke policije (UKP) na Novom Beogradu, po nalogu tužilaštva, izjavio je advokat Milan Alanović.
Komentari 46
Marko
Srdjan
to ubraja u svoje velike uspehe pa neka nam sad i prevoz iz stanova obezbedi
Balkanski spijun
Znas li koliko ti npr. vremena treba da metroom stignes sa kraja na kraj Beca? (15-20 min)
I koliko ljudi moze stati samo u jednu kompoziciju (200-300)
I da kompozicije idu svakih 4-5 min u spicu, izracunaj kolicinu ljudi koja se moze prevesti iz A u B (za samo 15 min.)
I to je fantaziranje?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar