FOTO Obnova železničke stanice u Novom Sadu tajna: Kinezi tako žele, a ministarstvo poslušno
Ministarstvo saobraćaja odbija da otkrije podatke o rekonstrukciji železničke stanice u Novom Sadu, jer kineski izvođač ne želi da oni budu dostupni javnosti pre završetka projekta.
Foto: 021.rs
S obzirom na to da je rekonstrukcija stanice počela još u oktobru 2021. godine, pa da je stanica svečano otvorena u jeku predizborne kampanje u martu 2022. godine, te, kako je javio N1, ponovo zatvorena zbog radova, pitali smo Ministarstvo saobraćaja i JP "Infrastruktura Železnice Srbije" da nam dostave ugovore i fakture u vezi sa ovim poslom.
Umesto dokumentacije, od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i inrastrukture, dobili smo odgovor u kome navode da su "kontaktirali kinesku ugovornu stranu" koja ih je obavestila da "nije saglasna da se bilo koji podaci iz ugovora i u vezi sa ugovorom dostavljaju trećim licima pre završetka projekta, odnosno pre dobijanja potvrde o dobro urađenom poslu".
Ministarstvo je portalu 021.rs dostavilo i dopis izvođača radova, kineskog konzorcijuma CRIC&CCCC ("China Railway International Co.Ltd" i "China Communications Construction Company Ltd").
U dopisu koji potpisuje Đi Fengžan, predstavnik ovog konzorcijuma, navodi se da oni nisu saglasni sa dostavljanjem podataka trećem licu, odnosno novinarki portala 021.rs.
Ovo je neobično jer Ministarstvo nije dostavilo zakonski osnov po kom se javnosti uskraćuju dokumenta.
Po Zakonu o slobodnom pristupu informacija od javnog značaja, organ vlasti može uskratiti informaciju ukoliko bi time ugrozio život ili zdravlje nekog lica, ugrozio ili otežao otkrivanje i procesuiranje krivičnog dela, ugrozio odbranu zemlje, smanjio sposobnost države da upravlja ekonomskim procesima, ugrozio sprovođenje monetarne, devizne ili fiskalne politike, povredio pravo intelektualne ili industrijske svojine ili ugrozio životnu sredinu.
Kao još jedan osnov, navodi se objavljivanje informacije ili dokumenta za koji je propisima ili službenim aktom zasnovanim na zakonu određeno da se čuva kao tajni podatak. Međutim, Ministarstvo u svom odgovoru nije navelo da su ova dokumenta označena kao tajna.

Šabić: Nismo mi kolonija
Bivši poverenik za informacije od javnog značaja i advokat Rodoljub Šabić za 021.rs kaže da je ovakvo postupanje krajnje neozbiljno, ali i standardno ponašanje naših vlasti u poslednjih nekoliko godina.
"Naša vlast poslednjih nekoliko godina uskraćuje informacije javnosti po toj 'šemi' - strani partner nije saglasan. Kada govorimo o nekom komercijalnom ugovoru koji je država, odnosno neki državni organ, zaključila sa nekom stranom kompanijom, nebitno kojom, to je ugovor, to je pravni posao. Zbog ugovora se ne mogu stavljati van snage imperativne odredbe zakona. Naš zakon izričito predviđa vaše pravo na pristup informacijama od javnog značaja, a to su sve informacije nastale u radu organa javne vlasti", objašnjava Šabić.
Šabić dodaje da, ako organ vlasti smatra da može javnosti da uskrati pristup informacijama, on mora da se pozove na neki od razloga koji je predviđen zakonom.
"Kao jedan od razloga za uskraćivanje informacija jeste i ta tajnost. Međutim, postavlja se pitanje - kakva i kada? Dakle, ne može naša strana da ugovara sa stranim partnerima blanko ništa i da to uslovljava njihovom saglasnošću. Sve i da postoje u ugovoru neke informacije koje su tajna kineskog partnera - neka specifična pravila organizacije posla, neka nova tehnologija, neki know-how koji jeste poslovna tajna, to bi eventualno moglo da se uskrati. Ali to da uskrate kompletan ugovor zato što kineski partner ne da, pa nismo mi kolonija", ističe sagovornik 021.rs.

Šabić naglašava da kineski partner ne može da uslovljava primenu naših zakona. On dodaje da čak i da je dokument formalno označen kao tajna (što Ministastvo nigde ne navodi) to nije dovoljno da se uskrati informacija, već je potreban i materijalno-pravni osnov.
"To što sam ja na neki papir stavio plavi štambilj na kome piše 'poverljivo' ili 'strogo poverljivo', to samo po sebi ne znači da to i jeste osnov da se uskrati informacija. Potrebno je da se iza te poverljivosti krije neki legitiman interes koji je preči od prava javnosti da zna. A oni u ovom slučaju to ne objašnjavaju. Njihovo jedino objašnjenje je 'ne da kineski partner'. To je apsolutno nedovoljno i čak ponižavajuće", zaključuje Šabić.
Pompezno otvorena - u tišini zatvorena
Rekonstrukcija novosadske železničke stanice ulazi u svoju četvrtu godinu. Nakon što je pompezno otvorena u jeku izborne kampanje sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem i premijerom Mađarske Viktorom Orbanom 2022. godine, isti taj deo koji je predstavljen javnosti kao veliki uspeh Srpske napredne stranke, a pre svega, Aleksandra Vučića, ponovo je zatvoren godinu dana kasnije.

Od tada, kako se može videti na licu mesta, obnavlja se već obnovljeni deo. Režimski mediji ovo su najavili kao "novu fazu radova" i objavili da su radovi u holu "delimično završeni prošle godine" zbog puštanja u saobraćaj brze pruge, te da su na pomolu poslovi većeg obima.

Od aprila prošle godine, hol je zatvoren, a putnici u staničnu zgradu ulaze u delu u kom se nalazi pothodnik i odatle idu do perona.
Pomoćnik rukovodoica projekta izgradnje brze pruge od Novog Sada do Subotice Veselin Simović, krajem marta prošle godine rekao je da novi radovi podrazumevaju zamenu plafona, fasadne stolarije, osvetljenja, mermernih ploča i izgradnju galerije.
Procenio je tada da će radovi trajati četiri meseca. Od tada je prošlo skoro 10 meseci. Hol stanice je još uvek zatvoren, a ne vidi se ni veliki napredak u radovima.
Procenio je tada da će radovi trajati četiri meseca. Od tada je prošlo skoro 10 meseci. Hol stanice je još uvek zatvoren, a ne vidi se ni veliki napredak u radovima.
Osim što putnici moraju da ulaze na stanicu kroz deo koji nije predviđen za to, problem predstavlja i to što ekskluzivno pravo na korišćenje perona glavne stanice imaju samo vozovi koji saobraćaju ka Beogradu. Kako je javio N1, oni koji putuju za Sombor, Odžake ili prema hrvatskoj granici idu autobusom do ranžirne, teretne stanice i tamo se ukrcavaju na voz. Ova stanica nema čekaonicu, ni nadstrešnicu.
Železnička stanica je prve probleme nakon "šminkanja" imala pola godine pošto su radovi, deklarativno, bili završeni. Tada je veliki deo plafona prokišnjavao, a pojedine prostorije poput čekaonice za decu bile su zatvorene.
Kina, Vučić, Orban
Prvi putnici voza "Soko" bili su Vučić i Orban.
"Ja ne mogu da vam opišem koliko sam ponosan. Obnovili smo posle 60 godina ovu stanicu", rekao je Vučić na "svečanom dočeku" voza.
Već tada su kamere 021.rs zabeležile da radovi na obnovi stanice nisu bili završeni, a veliko platno je prikrivalo deo stanice u kom su se radovi izvodili.
Delimičnu sanaciju stanice uradio je konzorcijum kineskih kompanija "China Railway International" i "China Communications Construction Company", koji su angažovani i na izgradnji brze pruge.
Ovi radovi, zajedno sa izgradnjom pruge na deonici Novi Sad - Beograd, koštali su prema informacijama koje su nadležni bili spremni da puste u javnost, 935 miliona dolara.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosadski studenti sutra odaju poštu studentkinji koja je umrla od povreda zadobijenih u padu nadstrešnice
16.11.2025.•
1
Novosadski studenti su saopštili da će u ponedeljak, 17. novembra, odati počast studentkinji Filološkog fakultetu u Beogradu Anji Radonjić, jednoj od žrtava pada nadstrešnice u Novom Sadu.
U pripremi Novosadska deklaracija - poznato ko su autori i šta je njen cilj
16.11.2025.•
19
U Srbiji ne manjka ljudi koji razumeju potrebu za alternativom Aleksandru Vučiću, ali potrebno je definisati jasnu politiku koja će građanima obezbediti ono o čemu smo do sada samo slušali.
Još sutra veoma toplo u Novom Sadu, a onda naglo zahlađenje
16.11.2025.•
0
Nedelja pred nama u Novom Sadu će početi veoma toplo, a onda sledi naglo zahlađenje.
Prevoznik Milomir Jaćimović sedmi dan štrajkuje glađu kod Banovine
16.11.2025.•
0
Autoprevoznik Milomir Jaćimović sedmi dan štrajkuje glađu ispred Banovine.
I danas u Novom Sadu toplo uz umerenu oblačnost
16.11.2025.•
0
Danas će u Novom Sadu biti umereno oblačno i veoma toplo za ovo doba godine.
FOTO, VIDEO Završene današnje blokade u Novom Sadu
15.11.2025.•
1
Blokada autobuske stanice u Novom Sadu trajala je od 16 do 18 časova.
Licitacije za zakup poslovnih prostora i prodajnih mesta na pijacama u sredu
15.11.2025.•
0
Javne licitacije za davanje u zakup slobodnih poslovnih prostora, prodajnih mesta na pijacama u Novom Sadu i mesta za prodaju jelki na Ribljoj i Limanskoj pijaci održaće se u sredu, 19. novembra.
Naredna dva dana u Novom Sadu sunčana i topla, pa zahlađenje
15.11.2025.•
0
Nedelja i ponedeljak pred Novosađanima biće poprilično topli i sunčani, nakon čega sledi naglo zahlađenje.
Milomir Jaćimović šesti dan štrajkuje glađu
15.11.2025.•
4
Autoprevoznik Milomir Jaćimović ispred zgrade Banovine šesti dan štrajkuje glađu.
Godinu dana od prvog odavanja pošte nastradalima u Novom Sadu: Više od 1.000 minuta tišine
15.11.2025.•
6
Pre tačno godinu dana, u 11.52 časa, Novosađani su prvi put odali poštu nastradalima u padu nadstrešnice Železničke stanice. Taj dan bio je petak, kao i 1. novembar, dve nedelje pre toga.
Lepe vesti iz Betanije: Rođeno 26 beba, među njima i bliznakinje
15.11.2025.•
0
U porodilištu Betanija u prethodna 24 sata rođeno je 26 beba.
Danas blokada autobuske stanice u Novom Sadu: "Studentska, u jednom pravcu"
15.11.2025.•
33
Studenti u blokadi novosadskih fakulteta najavili su za danas, 15. novembra, blokadu kod glavne autobuske stanice.
Momiroviću i Vesiću produžen kućni pritvor, kao i za još sedmoro okrivljenih
14.11.2025.•
1
Bivšim ministrima Tomislavu Momiroviću i Goranu Vesiću sud je produžio kućni pritvor za još tri meseca, potvrđeno je u Višem sudu u Beogradu.
Jaćimović: Autobusi nisu vraćeni, to su lažne informacije
14.11.2025.•
5
Prevoznik Milomir Jaćimović koji peti dan štrajkuje glađu ispred Banovine demantovao je navode koji su se pojavili tokom jučerašnjeg dana da su mu autobusi vraćeni.
Uvodi se noćno dežurstvo u Domu zdravlja na Novom naselju
14.11.2025.•
13
Noćno dežurstvo biće uvedeno u Domu zdravlja na Novom naselju, od ponedeljka, 17. novembra.
Novi direktor Instituta za javno zdravlje Vojvodine Milorad Španović, umesto Milene Tabaković
14.11.2025.•
0
Novi v. d. direktor Instituta za javno zdravlje Vojvodine je dr Milorad Španović, koji je na ovo mesto došao umesto Milene Tabaković, ćerke guvernerke Narodne banke Srbije.
Ponovo raspisan tender za istraživanje klizišta kod Kameničkog parka: Godinu dana posle obustave prethodnog
14.11.2025.•
0
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije ponovo je pokrenula javnu nabavku za izradu projekta istražnih radova za sanaciju klizišta u delu Kameničkog parka, Mosta slobode i zone Ribnjaka.
Podnet zahtev za oduzimanje titule "Grad močvara" Novom Sadu: "Direktna kontradiktornost stvarnosti"
14.11.2025.•
3
Nevladina organizacija "Svet i Dunav" i Ekološki front uputili su formalni zahtev za oduzimanje titule "Grad močvara" Novom Sadu.
Moguća tužba za naknadu štete protiv "SNS junaka" koji su tukli studente u Novom Sadu
14.11.2025.•
8
Dvoje studenata, koje su 28. januara u Novom Sadu pretukla četvorica aktivista Srpske napredne stranke, koje je pomilovao predsednik Aleksandar Vučić, verovatno će podneti tužbu za naknadu štete protiv njih.
FOTO: Vikendice u Novom Sadu - šta može da se pronađe?
14.11.2025.•
0
Vikendicu ili prostor na kojoj biste mogli da je izgradite nije lako pronaći.
U Betaniji u jednom danu rođeno 26 beba
14.11.2025.•
0
U porodilištu Betanija u prethodna 24 sata rođeno je 26 beba.
Komentari 38
Ako
Oni toliko kradu ali ne rade apsolutno nista. 16 miliona e za sta, za dodatni teret i unistene zivote, zatrte porodice.
Ako ovo prezive u NS, svi treba da umremo.
Zee d’état
Lea
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar