Pruga Novi Sad - Beograd: Vlast krije ko je pio, plaćao i krao
Savet za borbu protiv korupcije preporučio je Tužilaštvu za organizovani kriminal da ispita tokove novce u slučaju rekonstrukcije pruge Beograd - Novi Sad, koji su višestruko uvećani u odnosu na ugovorenu cenu.
Foto: 021.rs
Takođe, preporučuje se Tužilaštvu za organizovani kriminal (TOK) da ispita eventualnu krivičnu odgovornost izvođača, podizvođača (i njihovih podizvođača), kao i dobavljača, zbog sumnje da su nestručnim i nesavesnim radom, ili isporukom roba lošeg kvaliteta, doprinelu rušenju nadstrešnice zgrade Železničke stanice u Novom Sadu, što je dovelo do stradanja 16 osoba i teškog povređivanja mlade devojke.
Tvrdnje vlasti da je data kompletna dokumentacija nije "argumentovana činjenicama", ističe Savet.
O kakvom se javašluku u slučaju brze pruge između Novog Sada i Beograda radi govori i to da Ministarstvo građevinarstva i Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) imaju različite podatke o ugovorenoj vrednosti i konačnoj ceni radova. Savet ukazuje da je to znak da se projekat vredniji od milijarde dolara izvodio bez ikakve kontrole finansijske dokumentacije.
Takođe, ne zna se ko od podizvođača je bio angažovan na kom mestu, a nejasno je i na koji način je uopšte došlo do konačne cene radove.
Nisu pravdali troškove od starta
Savet za borbu protiv korupcije podseća da su izveštaj o radovima na ovoj deonici radili 2020. godine, kada je "fizička realizacija izgradnje bila veoma niska", premda su bila potrošena značajna finansijska sredstva.
"U toku izrade Izveštaja iz 2020. godine Infrastruktura železnice Srbije je u više navrata menjala podatke koje je dostavljala Savetu, jer nije mogla da obrazloži u tom momentu neslaganja po osnovu neopravdanog avansa datog Izvođaču, koji je tada iznosio oko 80 miliona dolara", ističe Savet.

Nakon odugovlačenja, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture slagalo je da ono nije nadležno da prati realizaciju projekta rekonstrukcije. Savet ističe da je to apsolutna neistina, jer je Ministarstvo građevinarstva bilo finansijer u ovom poslu.
Savet za borbu je još pre pet godina Vladi Srbije dao preporuke upravo zato što je bilo onemogućeno transparentno praćenje troškova gradnje. Vlada je, kao uvek do sada, ignorisala preporuke Saveta, premda se tada oglasila tadašnja ministarka Zorana Mihajlović, koja je uputila dopis sa pretećim tonom u kojem se navodi da će ministarstvo na čijem je čelu pokrenuti procedura da Vlada Srbije preispita rad Saveta i da se ovo reformiše. Time se, ukazuje Savet, dovodi u pitanje da je Zorana Mihajlović uopšte i pročitala tadašnji izveštaj ovog tela.
I dalje se prikrivaju podaci
Važno je i to da su se, smatra Savet, Ministarstvo građevinarstva i Infrastrukture železnice Srbije ograđivale od svojih nadležnosti kako bi izbegle odgovornost za propuste koje imaju nesagledive propuste.
"Pored toga, veoma su upitne reference izvođača i podizvođača što je od najvažnijeg značaja, imajući u vidu da direktno utiču na kvalitet gradnje, a samim tim na bezbednost svih učesnika u saobraćaju", ističu u Savetu za borbu protiv korupcije.
Savet je za potrebe pisanja novog izveštaja poslao nekoliko pitanja Ministarstvu građevinarstva i Infrastrukturi železnice Srbije.

Pitanja se odnose na procenjenu i realizovanu vrednost izgradnje brze pruge Beograd - Novi Sad, na izvore finansiranja izgradnje, kao i ko su bili izvođači i podizvođači, koje vrste poslova su obavljali i na koji način su za to birani, koji stanični objekti su rekonstruisani a koji novoizgrađeni (i ko je radio na njima), te koje firme su nadzirale ove poslove i u kom postupku su za to odabrane.
U svom odgovoru Ministarstvu nije odgovorilo u potpunosti, a uočljivo je da se Železnička stanica u Novom Sadu čak ni ne navodi među stanicama koje su rekonstruisane.
"Nisu dostavljeni podaci koji izvođači i podizvođači su vršili radove na staničnim objektima, koja je bila ugovorena a koja konačna vrednost radova po svakom objektu, kao i postupak po kome su odabrani. Za Železničku stanicu Novi Sad nisu dati nikakvi podaci, čak ni da li je rekonstruisana", ukazuje Savet.
Otvorena sumnja na korupciju
Prema odgovoru Ministarstva građevinarstva, ugovorena vrednost radova za izgradnju i modernizaciju pruge BG-NS bila je 935,3 miliona dolara, ali je vrednost izvedenih radova bila veća od jedne milijarde dolara.
Ipak, na osnovu odgovora koji su ustupljeni Savetu, postoji i nejasnoća.
"Ako se ima u vidu da je konačna vrednost rekonstrukcije i modernizacije pruge Beograd Centar - Novi Sad iznosila po podacima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture 1.067.503.040,67 dolara, postavlja se pitanje iz kojih izvora je finansirano 132.109.014,67 dolara (razlika između ugovorene i konačne vrednosti)", navodi Savet u svom izveštaju.
Problem je, između ostalog, na koji način se povlačio novac iz ruskog i kineskog kredita. Tako se informacije razlikuju, pa je prema Ministarstvu finansija od 2013. do 2020. godine iz ruskog kredita povučeno 628,3 miliona dolara, Ministarstvo građevinarstva je govorilo oko 440,3 miliona dolara, dok je Infrastruktura železnica Srbije imala podatak o 528 miliona dolara.
"Ako se ima u vidu da Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao ni Infrastruktura železnice Srbije nisu dostavili podatke Savetu ni po nalogu Poverenika, o ukupno potrošenim sredstvima iz ruskog kredita za deonicu koja je završena, onda je opravdana sumnja da se radi o prikrivanju tih podataka, a samim tim i sumnji na korupciju. Ne postoji ni jedan drugi razlog da taj podatak ne bude transparentan, s obzirom da se radi o trošenju javnih sredstava", navodi se u izveštaju.
Savet izražava nadu da će Ministarstvo građevinarstva kao finansijer projekta i IŽS kao investitor morati podatke o trošenju da predoče, ako ne Savetu, onda svakako tužilaštvu.

Osim što nije dostavilo podatke o povučenim sredstvima iz ruskog kredita, Ministarstvo nije objasnilo ni vrednosti radova i usluge po izvođačima i podizvođačima, kao ni postupke po kojima su birani.
"Postavlja se pitanje kako jedna kompetentna institucija, kao što bi trebalo da bude Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, može kao Finansijer odobravati isplate po finansijskim dokumentima, ako, kako navode, ne raspolaže podacima o kojim podizvođačima se radi. Kako je ovo Ministarstvo servisiralo preko milijardu dolara na ime obaveza prema izvođačima, podizvođačima, podizvođačima podizvođača, dobavljačima, a da nema uvid u stvarne troškove pojedinačno po svakom subjektu? Ako takve podatke ne poseduje ni Infrastruktura železnice Srbije, nije jasno kako se došlo do konačne cene koštanja i na osnovu koje finansijske dokumentacije", ističe Savet za borbu protiv korupcije.
Infrastruktura železnice Srbije dostavila je Savetu više informacija, ali ne u potpunosti, tako se zaključuje da IŽS ne raspolaže informacije o tome koji podizvođač je bio angažovan na kom službenom mestu, niti koja je bila ugovorena vrednost njihovih radova.
"Iz podataka koje je Savetu dostavila Infrastruktura železnice Srbije može se videti da je ugovorena vrednost radova na deonici pruge Beograd - Novi Sad 994.356.041,11 dolara, a konačna cena koštanja 1.136.741.195,70 dolara. Razlika u podacima o ugovorenoj i konačnoj ceni izgradnje pruge na deonici Beograd - Novi Sad, koje su dali Investitor (železnice) i Finansijer (Ministarstvo), za ugovorenu vrednost je oko 59 miliona dolara, a za konačnu cenu koštanja razlika u podacima je oko 70 miliona dolara", stoji u izveštaju.
Kako ukazuje Savet, nedostupni i neusaglašeni podaci pokazuju da se projekat sprovodio bez ikakve finansijske kontrole. Takođe, obe institucije dostavile su samo nazive nekih izvođača, podizvođača i dobavljača, ali bez kompletnog odgovora o vrsti i vrednosti radova, dobara i usluga koje su isporučili.
"Bez kompletnog odgovora o vrednosti i vrsti radova po svakom subjektu (izvođač, podizvođač, podizvođač podizvođača, dobavljač) ne mogu se pratiti tokovi novca, kao ni reference tih subjekata. Samo nazivi nekih izvođača i podizvođača koje su dostavili Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastruktura železnice Srbije, ne daju mogućnost za pravu analizu, u smislu da li je izvršen odabir najkvalifikovanijih privrednih subjekata za izuzetno zahtevan posao, kao što je izgradnja brze pruge", poručuje Savet.
Da li se izvođačima veruje na reč?
Nedostavljanje podataka o trošenju novca ni posle rešenja Poverenika za informacije od javnog značaja "nedvosmisleno upućuje na zaključak da se taj podatak iz nekih razloga prikriva od javnosti".
Savet smatra da se neprihvatljivi odgovori Ministarstva saobraćaja i IŽS-a o tome da nemaju podatke o troškovima izgradnje po svakom izvođači i podizvođači, kao i vrsti postupka po kom su izabrani.
"Ako se u komercijalnom ugovoru navodi da Investitor - Infrastruktura železnice Srbije daje saglasnost Izvođaču iz Kine na odabrane podizvođače preko Finansijera - Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u pisanoj formi, to znači da su im dostupni podaci o nazivu podizvođača, vrsti radova, vrsti usluga i dobara, kao i visini ponude i referencama podizvođača", podseća Savet.
Ukoliko Ministarstvo građevinarstva i IŽS tvrde da nemaju podatke o vrsti i vrednosti troškova pojedinačno po svakom izvođaču i podizvođaču, postavlja se pitanje kako su formirali konačnu cenu radova na deonici pruge između Novog Sada i Beograda.
"Da li to znači da se Izvođačima veruje na reč, pa je njihov svaki isporučeni dokument prihvatljiv Investitoru i Finansijeru? Posebno je interesantan odgovor Infrastrukture železnice Srbije da sa izvođačima iz Rusije nije ni ugovorena obaveza izvođača da dobije saglasnost od Investitora i Finansijera za izbor podizvođača", piše u izveštaju.
Zato, kažu u Savetu za borbu protiv korupcije, ne čudi što se podaci Ministarstva i IŽS o konačnoj ceni radova razlikuju za oko 70 miliona dinara.
"Zbog netransparentnosti u radu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije, nedostupna je i informacija zbog čega je konačna cena koštanja za izgradnju i modernizaciju železničke pruge na deonici Beograd - Novi Sad veća za 142 miliona dolara od ugovorene vrednosti (podaci železnice)", zaključuje Savet.
Ceo izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije pročitajte na OVOM LINKU.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Autobusom Jaćimovića na protest u Novi Pazar otišlo 80 ljudi iz Novog Sada
21.12.2025.•
5
Oko 80 građana krenulo je rano jutros iz Novog Sada na protest u Novom Pazaru, autobusom prevoznika Milomira Jaćimovića.
Novosađani, evo kakav vazduh dišete ovog jutra
21.12.2025.•
9
Vazduh u Novom Sadu je i danas umereno zagađen, podaci su Agencije za zaštitu životne sredine.
Slobodan univerzitet pokrenuo Registar pravnog nasilja i zloupotrebe institucija
20.12.2025.•
0
Akademska mreža Slobodan univerzitet pokrenula je Registar pravnog nasilja i zloupotrebe institucija.
Nepoznata osoba zapalila novogodišnji vozić na Trgu slobode
20.12.2025.•
4
Nepoznata osoba sinoć je zapalila dekorativni praznični vozić koji se u okviru manifestacije Novosadski Zimzolend nalazio na Trgu slobode.
I na ovaj tmurni dan ima lepih vesti: U Novom Sadu rođeno 14 beba, među njima i bliznakinje
20.12.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 14 beba.
Kakvog je kvaliteta vazduh u Novom Sadu danas: Ovo su zvanični podaci
20.12.2025.•
12
Vazduh u Novom Sadu je danas umereno zagađen, pokazuju podaci Agencije za zaštitu životne sredine.
Za sanaciju nebezbedne kupole u Jovinoj gimnaziji iz pokrajinskog budžeta 56,4 miliona dinara
20.12.2025.•
18
Pokrajinska vlada će sa 56,4 miliona dinara finansirati radove na sanaciji krovne kupole na objektu Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj".
Novosađani, vojska vas ponovo poziva na dobrovoljno služenje vojnog roka
20.12.2025.•
51
Javni konkurs za prijavu kandidata za dobrovoljno služenje vojnog roka sa oružjem i kurs rezervnih oficira Vojske Srbije je otvoren, navodi Centar Ministarstva odbrane Novi Sad.
Jaćimović rekao da u nedelju vozi studente na skup u Novi Pazar - "makar mi oduzeli autobuse"
20.12.2025.•
6
Prevoznik Milomir Jaćimović izjavio je da će organizovati prevoz za studente iz Novog Sada koji planiraju odlazak na protest u nedelju, 21. decembra u Novi Pazar.
Uređenje gradskog jezgra: Raspisan tender za radove od 640 miliona
19.12.2025.•
12
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije raspisala je novi tender za uređenje Ulice Modene i dela Ilije Ognjanovića, a vrednost radova procenjena je na 640 miliona dinara, sa uračunatim porezom.
Šest meseci zatvora Novosađaninu zbog napada na ekipu Informera
19.12.2025.•
5
Novosađaninu Goranu Kajfešu, uhapšenom u avgustu zbog napada na televizijsku ekipu Informera, danas je izrečena kazna od šest meseci zatvora.
ANKETA: Podržavate li javno-privatno partnerstvo za GSP?
19.12.2025.•
25
JGSP "Novi Sad" je u sve većim problemima. Iako je poslednjih godina obnovljen vozni park, prosečna starost i dalje nije na zadovoljavajućem nivou.
Osumnjičenom za napad na ekipu Informera obezbeđen smeštaj kod Milomira Jaćimovića
19.12.2025.•
4
Autoprevoznik Milomir Jaćimović ponudio je smeštaj Goranu Kajfešu koji je i dalje u pritvoru, jer nema prijavljeno mesto prebivališta.
Nestašica đačkih knjižica u Novom Sadu: Problem pred kraj polugodišta
19.12.2025.•
15
Raspust u Novom Sadu i Vojvodini počinje od sledećeg utorka, a neki đaci još uvek nemaju knjižice, i trenutno ne mogu da ih pronađu.
Gradski prevoz u Novom Sadu: Planirano poskupljenje karata, bez plana za nove autobuse
19.12.2025.•
63
Javno gradsko saobraćajno preduzeće "Novi Sad" ni u 2026. godini ne planira nabavku novih autobusa, ali planira se povećanje cene karata.
Novosadska policija: Svesni da se alkohol konzumira tokom slava, apelujemo na sve učesnike u saobraćaju
19.12.2025.•
3
Policijska uprava u Novom Sadu apelovala je na sve učesnike u saobraćaju uoči slava i prazničnih proslava.
UNICEF uplatnice uz račune Informatike: Novosađani mogu da doniraju novac
19.12.2025.•
4
Novosađani će tokom decembra imati priliku da podrže unapređenje mentalnog zdravlja i blagostanja dece i mladih u Srbiji putem novčanih donacija.
Komentari 7
Kostov
Tim postupkom je zeleznica (sluzba koja se bavi izdavanjem) na svestan nacin ugrozila zivote ljudi.
Ozbiljno pitanje za Tuzilastvo !
Žil
Viki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar