Pruga Novi Sad - Beograd: Vlast krije ko je pio, plaćao i krao

Savet za borbu protiv korupcije preporučio je Tužilaštvu za organizovani kriminal da ispita tokove novce u slučaju rekonstrukcije pruge Beograd - Novi Sad, koji su višestruko uvećani u odnosu na ugovorenu cenu.
Pruga Novi Sad - Beograd: Vlast krije ko je pio, plaćao i krao
Foto: 021.rs
Takođe, preporučuje se Tužilaštvu za organizovani kriminal (TOK) da ispita eventualnu krivičnu odgovornost izvođača, podizvođača (i njihovih podizvođača), kao i dobavljača, zbog sumnje da su nestručnim i nesavesnim radom, ili isporukom roba lošeg kvaliteta, doprinelu rušenju nadstrešnice zgrade Železničke stanice u Novom Sadu, što je dovelo do stradanja 16 osoba i teškog povređivanja mlade devojke.
 
Tvrdnje vlasti da je data kompletna dokumentacija nije "argumentovana činjenicama", ističe Savet. 
O kakvom se javašluku u slučaju brze pruge između Novog Sada i Beograda radi govori i to da Ministarstvo građevinarstva i Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) imaju različite podatke o ugovorenoj vrednosti i konačnoj ceni radova. Savet ukazuje da je to znak da se projekat vredniji od milijarde dolara izvodio bez ikakve kontrole finansijske dokumentacije
 
Takođe, ne zna se ko od podizvođača je bio angažovan na kom mestu, a nejasno je i na koji način je uopšte došlo do konačne cene radove. 
Nisu pravdali troškove od starta
 
Savet za borbu protiv korupcije podseća da su izveštaj o radovima na ovoj deonici radili 2020. godine, kada je "fizička realizacija izgradnje bila veoma niska", premda su bila potrošena značajna finansijska sredstva.
 
"U toku izrade Izveštaja iz 2020. godine Infrastruktura železnice Srbije je u više navrata menjala podatke koje je dostavljala Savetu, jer nije mogla da obrazloži u tom momentu neslaganja po osnovu neopravdanog avansa datog Izvođaču, koji je tada iznosio oko 80 miliona dolara", ističe Savet. 
 
  
 
Nakon odugovlačenja, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture slagalo je da ono nije nadležno da prati realizaciju projekta rekonstrukcije. Savet ističe da je to apsolutna neistina, jer je Ministarstvo građevinarstva bilo finansijer u ovom poslu. 
 
Savet za borbu je još pre pet godina Vladi Srbije dao preporuke upravo zato što je bilo onemogućeno transparentno praćenje troškova gradnje. Vlada je, kao uvek do sada, ignorisala preporuke Saveta, premda se tada oglasila tadašnja ministarka Zorana Mihajlović, koja je uputila dopis sa pretećim tonom u kojem se navodi da će ministarstvo na čijem je čelu pokrenuti procedura da Vlada Srbije preispita rad Saveta i da se ovo reformiše. Time se, ukazuje Savet, dovodi u pitanje da je Zorana Mihajlović uopšte i pročitala tadašnji izveštaj ovog tela. 
I dalje se prikrivaju podaci
 
Važno je i to da su se, smatra Savet, Ministarstvo građevinarstva i Infrastrukture železnice Srbije ograđivale od svojih nadležnosti kako bi izbegle odgovornost za propuste koje imaju nesagledive propuste. 
 
"Pored toga, veoma su upitne reference izvođača i podizvođača što je od najvažnijeg značaja, imajući u vidu da direktno utiču na kvalitet gradnje, a samim tim na bezbednost svih učesnika u saobraćaju", ističu u Savetu za borbu protiv korupcije.
 
Savet je za potrebe pisanja novog izveštaja poslao nekoliko pitanja Ministarstvu građevinarstva i Infrastrukturi železnice Srbije. 
 
  
 
Pitanja se odnose na procenjenu i realizovanu vrednost izgradnje brze pruge Beograd - Novi Sad, na izvore finansiranja izgradnje, kao i ko su bili izvođači i podizvođači, koje vrste poslova su obavljali i na koji način su za to birani, koji stanični objekti su rekonstruisani a koji novoizgrađeni (i ko je radio na njima), te koje firme su nadzirale ove poslove i u kom postupku su za to odabrane.
 
U svom odgovoru Ministarstvu nije odgovorilo u potpunosti, a uočljivo je da se Železnička stanica u Novom Sadu čak ni ne navodi među stanicama koje su rekonstruisane. 
 
"Nisu dostavljeni podaci koji izvođači i podizvođači su vršili radove na staničnim objektima, koja je bila ugovorena a koja konačna vrednost radova po svakom objektu, kao i postupak po kome su odabrani. Za Železničku stanicu Novi Sad nisu dati nikakvi podaci, čak ni da li je rekonstruisana", ukazuje Savet.
 
Otvorena sumnja na korupciju
 
Prema odgovoru Ministarstva građevinarstva, ugovorena vrednost radova za izgradnju i modernizaciju pruge BG-NS bila je 935,3 miliona dolara, ali je vrednost izvedenih radova bila veća od jedne milijarde dolara.
 
Ipak, na osnovu odgovora koji su ustupljeni Savetu, postoji i nejasnoća. 
 
"Ako se ima u vidu da je konačna vrednost rekonstrukcije i modernizacije pruge Beograd Centar - Novi Sad iznosila po podacima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture 1.067.503.040,67 dolara, postavlja se pitanje iz kojih izvora je finansirano 132.109.014,67 dolara (razlika između ugovorene i konačne vrednosti)", navodi Savet u svom izveštaju.
 
Problem je, između ostalog, na koji način se povlačio novac iz ruskog i kineskog kredita. Tako se informacije razlikuju, pa je prema Ministarstvu finansija od 2013. do 2020. godine iz ruskog kredita povučeno 628,3 miliona dolara, Ministarstvo građevinarstva je govorilo oko 440,3 miliona dolara, dok je Infrastruktura železnica Srbije imala podatak o 528 miliona dolara. 
 
"Ako se ima u vidu da Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao ni Infrastruktura železnice Srbije nisu dostavili podatke Savetu ni po nalogu Poverenika, o ukupno potrošenim sredstvima iz ruskog kredita za deonicu koja je završena, onda je opravdana sumnja da se radi o prikrivanju tih podataka, a samim tim i sumnji na korupciju. Ne postoji ni jedan drugi razlog da taj podatak ne bude transparentan, s obzirom da se radi o trošenju javnih sredstava", navodi se u izveštaju.
 
Savet izražava nadu da će Ministarstvo građevinarstva kao finansijer projekta i IŽS kao investitor morati podatke o trošenju da predoče, ako ne Savetu, onda svakako tužilaštvu. 
 
  
 
Osim što nije dostavilo podatke o povučenim sredstvima iz ruskog kredita, Ministarstvo nije objasnilo ni vrednosti radova i usluge po izvođačima i podizvođačima, kao ni postupke po kojima su birani.
 
"Postavlja se pitanje kako jedna kompetentna institucija, kao što bi trebalo da bude Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, može kao Finansijer odobravati isplate po finansijskim dokumentima, ako, kako navode, ne raspolaže podacima o kojim podizvođačima se radi. Kako je ovo Ministarstvo servisiralo preko milijardu dolara na ime obaveza prema izvođačima, podizvođačima, podizvođačima podizvođača, dobavljačima, a da nema uvid u stvarne troškove pojedinačno po svakom subjektu? Ako takve podatke ne poseduje ni Infrastruktura železnice Srbije, nije jasno kako se došlo do konačne cene koštanja i na osnovu koje finansijske dokumentacije", ističe Savet za borbu protiv korupcije.
 
Infrastruktura železnice Srbije dostavila je Savetu više informacija, ali ne u potpunosti, tako se zaključuje da IŽS ne raspolaže informacije o tome koji podizvođač je bio angažovan na kom službenom mestu, niti koja je bila ugovorena vrednost njihovih radova. 
 
"Iz podataka koje je Savetu dostavila Infrastruktura železnice Srbije može se videti da je ugovorena vrednost radova na deonici pruge Beograd - Novi Sad 994.356.041,11 dolara, a konačna cena koštanja 1.136.741.195,70 dolara. Razlika u podacima o ugovorenoj i konačnoj ceni izgradnje pruge na deonici Beograd - Novi Sad, koje su dali Investitor (železnice) i Finansijer (Ministarstvo), za ugovorenu vrednost je oko 59 miliona dolara, a za konačnu cenu koštanja razlika u podacima je oko 70 miliona dolara", stoji u izveštaju.
 
Kako ukazuje Savet, nedostupni i neusaglašeni podaci pokazuju da se projekat sprovodio bez ikakve finansijske kontrole. Takođe, obe institucije dostavile su samo nazive nekih izvođača, podizvođača i dobavljača, ali bez kompletnog odgovora o vrsti i vrednosti radova, dobara i usluga koje su isporučili.
 
"Bez kompletnog odgovora o vrednosti i vrsti radova po svakom subjektu (izvođač, podizvođač, podizvođač podizvođača, dobavljač) ne mogu se pratiti tokovi novca, kao ni reference tih subjekata. Samo nazivi nekih izvođača i podizvođača koje su dostavili Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastruktura železnice Srbije, ne daju mogućnost za pravu analizu, u smislu da li je izvršen odabir najkvalifikovanijih privrednih subjekata za izuzetno zahtevan posao, kao što je izgradnja brze pruge", poručuje Savet.
 
Da li se izvođačima veruje na reč?
 
Nedostavljanje podataka o trošenju novca ni posle rešenja Poverenika za informacije od javnog značaja "nedvosmisleno upućuje na zaključak da se taj podatak iz nekih razloga prikriva od javnosti".
 
Savet smatra da se neprihvatljivi odgovori Ministarstva saobraćaja i IŽS-a o tome da nemaju podatke o troškovima izgradnje po svakom izvođači i podizvođači, kao i vrsti postupka po kom su izabrani.
 
"Ako se u komercijalnom ugovoru navodi da Investitor - Infrastruktura železnice Srbije daje saglasnost Izvođaču iz Kine na odabrane podizvođače preko Finansijera - Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u pisanoj formi, to znači da su im dostupni podaci o nazivu podizvođača, vrsti radova, vrsti usluga i dobara, kao i visini ponude i referencama podizvođača", podseća Savet.
 
Ukoliko Ministarstvo građevinarstva i IŽS tvrde da nemaju podatke o vrsti i vrednosti troškova pojedinačno po svakom izvođaču i podizvođaču, postavlja se pitanje kako su formirali konačnu cenu radova na deonici pruge između Novog Sada i Beograda.
 
"Da li to znači da se Izvođačima veruje na reč, pa je njihov svaki isporučeni dokument prihvatljiv Investitoru i Finansijeru? Posebno je interesantan odgovor Infrastrukture železnice Srbije da sa izvođačima iz Rusije nije ni ugovorena obaveza izvođača da dobije saglasnost od Investitora i Finansijera za izbor podizvođača", piše u izveštaju.
 
Zato, kažu u Savetu za borbu protiv korupcije, ne čudi što se podaci Ministarstva i IŽS o konačnoj ceni radova razlikuju za oko 70 miliona dinara. 
 
"Zbog netransparentnosti u radu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije, nedostupna je i informacija zbog čega je konačna cena koštanja za izgradnju i modernizaciju železničke pruge na deonici Beograd - Novi Sad veća za 142 miliona dolara od ugovorene vrednosti (podaci železnice)", zaključuje Savet.

Ceo izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije pročitajte na OVOM LINKU.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Milan

    05.11.2025 17:25
    Konačno u pravim smeru
    Tako je, direktori Zeleznica su odgovorna lica.
  • Veternik

    05.11.2025 17:05
    Ko je odgovoran
    Pitajte i infrastrukturu željence Srbije koja je dozvoljena i po čijem nalogu je dozvoljena da se izdaje poslovni prostor za postavljanje bankomata, kartomata, otvaranje šaltera za informacije, otvaranje šaltera za prodaju karata, otvaranje šaltera banke u delu objekta Vestibul koji nije imao upotrebnu građinsku dozvolu. Znači, ako su stručne službe to sve znale, kako su smele da zaključe ugovor za izdavanje poslovnog i reklamnog prostora trećim licima? Treba tražiti odgovorne u infrastrukturi željenja Srbije. Na taj način su usmeravale na direktan ili indirektar način putnike da se kreću ispod nastrašnice ili da se zadržavaju ispod nastrašnice. Treba tražiti odgovorne zašto je zaključen ugovor sa trećim licima, pravnim ili fizičkim, znači za izdavanje poslovnog prostora u objektu koji se tretirao u tom momentu kao gradilište i na kraju krajeva nije imao ni upotrebnu dozvolu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti