Tenderi za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu: Moguće su komplikacije

Tender Infrastrukture železnice Srbije za projektovanje i izvođenje radova na sanaciji krila A i D stanice Novi Sad, kao i stanica Bačka Topola i Subotica, dodatno će poskupeti ovaj ionako veoma skup projekat.
Tenderi za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu: Moguće su komplikacije
Foto: 021.rs
Uz to, potencijalno može i da zakomplikuje ionako komplikovanu situaciju nastalu nakon pada nadstrešnice, piše Forbes Srbija.
 
Na Portalu javnih nabavki ne navodi se procenjena vrednost radova. 
 
Međutim, Infrastruktura železnice Srbije objavila je da je Vlada za ove namene izdvojila 453,75 miliona dinara odnosno oko 3,9 miliona evra (uz još oko 1,3 miliona evra za uređenje stajališta tehničko-putničke stanice Novi Sad). 
Imajući u vidu da je predviđena sanacija praktično četiri objekta (krila A i D su tehnički posmatrano zasebne celine), može se naslutiti da nije reč o preterano obimnim radovima.
 
Oni su, ipak, kako se može videti iz tenderske dokumentacije, neophodni na osnovu inspekcijskih nadzora sprovedenih nakon pada nadstrešnice, kao i elaborata o proveri statičke stabilnosti objekata.
 
Inspekcijski nadzori
 
O kojim radovima je reč ne vidi se na portalu, već se navodi da će oni biti definisani projektom. U tenderskoj dokumentaciji navedeno je načelno da se to radi "u cilju dovođenja staničnih zgrada u funkcionalno propisano stanje u smislu izvođenja konstruktivnih, građevinskih radova, kao i vraćanja završnih obrada površina u prvobitno stanje".
S druge strane, Infrastruktura železnice Srbije na upit Forbes Srbija nije odgovorila i dala pojašnjenje šta je tačno potrebno da se uradi.
 
Ono što je Radio slobodna Evropa ranije objavio jeste da su inspekcijski nadzori utvrdili da se stanje stanice u Subotici ocenjuje kao "veoma oštećeno" odnosno nezadovoljavajuće. Predložena je sanacija objekta.
 
I nadzor za stanicu u Bačkoj Topoli nije bio povoljan, jer su uočene pukotine na nosećim zidovima. Inspekcija je tada utvrdila "nezakonito poslovanje i postupanje". I za jednu i za drugu zgradu naložena je provera statičke stabilnosti. Provera statičke stabilnosti novosadske stanice je u toku.
 
Resorna ministarka objašnjavala je u parlamentu da su objekti ocenjeni kao nebezbedni jer nisu u skladu sa tzv. euro kodom, odnosno strožim evropskim standardima gradnje. Usklađivanje sa evropskim standardima je IŽS naveo u svojoj objavi kao razlog za raspisivanje tendera.
 
Premeštanje putnika u Novi Sad
 
Za putnike je u ovom trenutku mnogo značajniji drugi tender za uređenje stajališta TPS Novi Sad. On podrazumeva omogućavanje pristupa automobilima do te male stanice sa Rumenačkog puta, kao i uređenje biciklističke staze i parkinga na ovom prostoru. To će omogućiti da se putnici ukrcavaju i iskrcavaju na ovoj lokaciji. Predviđeno je da pobednik dobije do 60 kalendarskih dana da izradi projektnu dokumentaciju nakon što mu bude odobreno idejno rešenje.
 
Potom sledi nedefinisani period pribavljanja dozvola, a nakon toga 120 kalendarskih dana za izvođenje radova. Što znači da Novosađani neće moći da koriste ovo stajalište u predviđenom kapacitetu još najmanje do sredine sledeće godine, a možda i kasnije.
 
S druge strane, sanacija krila A glavne stanice u Novom Sadu sugeriše da bi naknadno promet putnika mogao da bude vraćen u ovaj objekat. Krilo A (levo od glavnog hola ispred kog je pala nadstrešnica, prepoznatljivo po velikom satu) i tokom projekta je korišćeno za prolazak putnika do perona tako da bi ponovo mogla da se koristi.
 
Ovde su rokovi duži. Rok za izradu projekta je 40 dana (što dodatno ukazuje da je reč o manjem obimu radova), ali je termin za završetak radova 200 kalendarskih dana.
 
Mešanje radova?
 
Ono što ostaje nejasno, kakopiše Forbes Srbija, jeste odnos ovih radova u odnosu na radove koji su izvođeni tokom projekta s kineskim konzorcijumom. Tačnije, da li su završili svoj deo posla, na koji se nadovezuju novi ili ima preklapanja. I zašto se ulazi u ovaj posao iako je komercijalni ugovor iz 2018. na snazi?
 
Forbes Srbija razgovarao je sa jednim učesnikom na projektu, kao i sa advokatom upućenim u građevinske projekte. I jedan i drugi sagovornik saglasni su da postojanje važećeg ugovora za rekonstrukciju pruge nije prepreka da se uđe u novi.
 
"Mogu da imaju i tri dodatna izvođača, ali ovako nešto se ne radi jer je za investitora potrebno da ima jasnu situaciju ko je odgovoran za koji deo radova", kaže nam advokat.
 
On ukazuje da pravljenje novog ugovora sa novim izvođačem komplikuje situaciju.
 
"Opcija bi bila da su raskinuli stari ugovor pa da idu na novi sa novim izvođačem. Ili da su sproveli veštačenje koje bi jasno razgraničilo šta je dosad urađeno i ko je za šta odgovoran. Nijedan ozbiljan izvođač ne bi ulazio u priču u kojoj su nerešeni odnosi. Moraju da budu jasno razdvojeni radovi", objašnjava.
 
Ono na šta ukazuje jeste i da se u tenderu koristi termin "dodatni radovi", a ne novi. I dodaje da dodatne radove izvodi postojeći izvođač, a nove poslove novi.
Veštačenje
 
I sagovornik koji je deo projekta ukazuje na pitanje razgraničenja radova. Njegova je procena da će se ceo projekat završiti veštačenjem kako bi se nakon tragedije utvrdilo šta je tačno urađeno.
 
Međutim, dodatni problem moglo bi da predstavlja to što bi projekat nakon veštačenja mogao da završi na arbitraži kako bi se konačno rešilo šta je urađeno i šta je Srbija obavezna da plati.
 
Ono što vidi kao ključni problem jeste pitanje kako prvobitnim projektom nisu bili predviđeni radovi koji su sada traženi (resorna ministarka objasnila je ranije da u trenutku izrade projekta nisu važili isti propisi kao sada). Forbes Srbija ranije je pisao da je kineski konzorcijum u više navrata upozoravao državu na loše stanje stanica severno od Novog Sada i da su deo posla uradili i o svom trošku da bi ih doveli u upotrebljivo stanje.
 
Tender za stanice u Novom Sadu, ali i drugim mestima, više vidi kao političku odluku, odnosno potrebu da se te stanice što pre otvore za prolaz putnika.
 
Šta je još upitno u ovom poslu možete čitati u tekstu Forbes Srbija na OVOM LINKU.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Reaktor

    10.12.2025 08:54
    plan terapije

    Interna medicina, prvi čas:
    Kod svake bolesti:
    1.) Ukloniti uzrok
    2.) Sanirati posledice
    3.) Rehabilitacija

  • mile

    10.12.2025 08:32
    ne dirajte nista
    Nisu ni poceli, a komplikacije su vec krenule...
  • Arena

    10.12.2025 08:32
    Sve rušiti
    Sve treba rušiti i poravnati. Na mestu sadašnje kobne železničke stanice treba da bude spomen park a dalje, prema Lidlu da se gradi nova stanica, savremena i bezbedna. Prostora ima. Kada može da se ruši ceo Generalštab, začto ne može i ova nesrećna tvorevina?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti