Kristina Kovač, žene i izgled: „Prirodna žena", fotografija zbog koje su one podigle glas na Balkanu

Kako je jedna fotografija pokrenula lavinu na Balkanu.
Dajana, Biljana, Anja i Ida
BBC
Dajana, Biljana, Anja i Ida samo su neke od žena koje su Kristini pružila podršku

Kada je kantautorka Kristina Kovač na društvenim mrežama objavila fotografiju sa maloletnom ćerkom sa letnjeg odmora, verovatno nije ni slutila da će pokrenuti pravu malu revoluciju.

Uvredljivi komentari i naslovi pojedinih medija na račun Kovač, koja je na fotografiji bez šminke, razbesneo je korisnice društvenih mreža koje su ubrzo pokrenule sopstvenu kampanju uz heštegove #PrirodnaŽena i #VolimPrirodnuŽenu.

I poznate i nepoznate, različitih godina i iz skoro svih zemalja Balkana, stotine devojaka i žena već nekoliko dana postaviljaju fotografije na kojima poziraju bez šminke i sređene frizure.

U pisanom odgovoru za BBC na srpskom, Kovač je izjavila da ne želi da to što je ona javna ličnost odvlači od suštine akcije i da zato još uvek nije odlučila da li želi da govori za medije.

„Moja priča je incijalna kapisla", rekla je pevačica.

Podrška

Ana Ivanov, master psihološkinja i psihoterapeutkinja, smatra da je „problem u nevidljivosti jedne 'prosečne' žene u medijima".

„Kod mladih žena to može proizvesti anksioznost zbog toga što ne znamo šta treba da očekujemo i depresivnost onda kada ne desi ono što smo očekivali", objašnjava Ivanov.

Među prvima koja je Kristini pružila podršku bila je pevačica Ida Prester.

ida prester
BBC

„Najbitnije je da ne ćutimo i ne pravimo se da to ne postoji. Postoji, užasno je i moramo da reagujemo", kaže Prester za BBC na srpskom.

Ona je pozvala pratioce da „zajedno ustanu" protiv ovakvog medijskog izveštavanja i sama postavila fotografiju na kojoj je bez šminke i filtera.

„Teror mladosti i fotošopirane lepote utiču na sve nas, u tom svetu odgajamo našu decu, prepunu frustracija i skroz nerealnih očekivanja od sebe", dodaje Ida.

Smatra da se na posramljivanje ljudi zbog izgleda mora odgovoriti posramljivanjem medija koji to rade.

„Na taj način se u društvu skreće pažnja da su takvi naslovi skandalozni i neprihvatljivi i da lepota ili manjak ljepote nije ono što treba da definiše ženu, već karakter i ono što radi ", kaže pevačica.

Makedonka Biljana Stojčevska iz Kruševa kaže za BBC na srpskom da je pružila podršku Kristini jer se to uklapa u način života koji živi.

„Svaki dan živim kao prirodna žena", dodaje.

Stojčevska radi kao programska koordinatorka u Mladinskom sojuzu (Omladinskom savezu) u Kruševu i kaže da se trudi da promoviše vrednosti koje bi pomogle mladim ženama da shvate kako nije važna samo spoljašnja lepota.

„Ova kampanja sa Kristinom Kovač me je sama pronašla", kaže Biljana.

Sličnog stava je i Anja Grubačić, studentkinja Fakulteta političkih nauka i politička aktivistkinja iz Banje Luke.

Anja Grubačić
BBC
Anja Grubačić

„Kristina i sve Kristine ovog sveta lepše su sa iskrenim osmehom, borama i sedom kosom od svih savršenih lepotica sa naslovnih strana", kaže Grubačić za BBC na srpskom.

Navodi da već duže vreme prati kako se žene, posebno mlade devojke, neprestano upoređuju sa savršenim lepoticama sa naslovnih strana.

„I onda sebi nikada nisu dovoljno dobre, lepe i zgodne", kaže ona.

Smatra da zbog naslova u medijima poput „Kako treba da izgleda savršena žena", one sebi nabijaju komplekse i ne uživaju u sopstvenom telu, iako su zapravo divne takve kakve jesu.

Grubačić govori da se žene stalno „mere" prema dužini suknje, kose, noktiju, kilogramima i svećicama na torti.

„Zato nam je bila potrebna kampanja Kristine Kovač - da pokažemo da je svaka žena lepa baš onakva kakva jeste",

„Jer o lepoti ne govore bore, seda kosa, celulit ili strije, već nešto mnogo dublje i dalje od toga", kaže Anja.

I Dajana Kuzmanović iz Banja Luke, ekonomistkinja i autorka bloga „Heroji po šiframa", pridružila se kampanji.

„Svaka žena ima pravo da bude kakva želi da bude, sve dok je to njena želja, a ne nastojanje da se uklopi u okvir koji mediji nameću, jer su ti okviri lažni i nisu lepi", kaže Kuzmanović za BBC na srpskom.

Pod pritiskom, ima žena koje češće posećuju frizera i kozmetičara, umesto stomatologa, ginekologa, dermatologa ili radiologa, kaže ona.

Dajana Kuzmanović
BBC
Dajana Kuzmanović

Međutim, pozorišna rediteljke Minja Bogavac kaže da, između ostalog, stavljanjem pomenutih heštegova „dajemo legitimitet još jednoj podeli žena na 'prirodne' i 'neprirodne'."

Tako se, tvrdi Bogavac, „implicitno šejmuju one druge, a eksplicitno opet govori o tome kako žene IZGLEDAJU i da li imaju pravo da izgledaju kako god izgledaju".

Šta je cilj ove akcije

Kristina Kovač kaže da je bila zatečena brojnim komentarima i reakcijama žena koje su se javljale iz celog sveta.

„Sve nas, spojila je ta jedna, jako bitna stvar - nepristajanje na to da budemo izložene ismevanju, okačene na stub srama, proglašene propalim, ružnim, zapuštenim", napisala je Kristina na Fejsbuku.

Cilj ove akcije nije da se „pljuju" žene koje za sebe biraju da se podvrgnu hirurškim intervencijama ili koje se šminkaju, odnosno da ne postoji podela na „prirodne" i „neprirodne" žene, dodala je.

„Želimo da mediji i društvo shvate da imamo pravo i slobodu da izgledamo kako želimo u datom trenutku", piše Kovač.


Pogledajte video o tome zašto se vodi polemika oko rodno osetljivog jezika


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Nidja

    20.07.2021 09:02
    Bravo!
    Priroda je selekcijom ucinila svoje.
    Najlepse su prirodne zene,svaka zraci na svoj nacin,dok ovi napumpani frikovi sve iste kao pod kalup.
    Hocemo li da cenimo prirodne zene ,obrazovane domacice i majke ili ove babaroge sa osmoljetkama koje ciste pistolje kriminalcima,pinkoruse i dubai kurirke?
    Svaka cast,puna podrska

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC