Globalna nestašica čipova za automobile stvorila problem i u Srbiji

Ko danas u Srbiji naruči vozilo, koje se ne nalazi na lageru uvoznika, na njegovu isporuku čekaće četiri meseca, a možda i duže.
Globalna nestašica čipova za automobile stvorila problem i u Srbiji
Foto: Pixabay (ilustracija)
Globalna nestašica čipova i poremećeni nabavni tokovi, još od prvog kvartala ove godine, najviše pogađaju i usporavaju automobilsku industriju. Bez ovog poluprovodnika nije moguće napraviti moderno vozilo i zato njegov nedostatak dovodi do zastoja u proizvodnji, a time i do manjka automobila u ponudi.
 
Nema jedinstvene procene do kada će ove teškoće mučiti potrošače i u Srbiji i širom Evrope. Kako pišu Novosti, poznavaoci prilika na srpskom tržištu očekuju da bi situacija mogla da se normalizuje početkom naredne godine, a neki proizvođači čipova smatraju da će to biti moguće tek 2023. godine.
 
Sa ovim problemima suočio se i Stefan Marković iz Beograda. On je bio neprijatno iznenađen prilikom kupovine novog putničkog auta.
 
"Odlučio sam se za brend Škoda i u prvoj ponudi koju mi je ovlašćeni prodavac poslao naveli su da ću na vozilo čekati 150 dana. Zaista mi je delovalo neverovatno da je potrebno pet meseci za isporuku jednog auta. Kasnije su mi, kao izuzetno povoljnu vest koja je trebalo da me obraduje, saopštili da će mi nova kola stići ranije nego što su mislili, za 120 dana", kaže Marković za Novosti.
 
Ovlašćeni prodavac mu je objasnio razloge zbog kojih je došlo do problema u snabdevanju, ali to nije utešilo Markovića, imajući u vidu da je kupovina vozila značajna stvar za svaku porodicu i pojedinca. On je kaparisao auto, a za četiri meseca, kada mu konačno bude isporučen četvorotočkaš, isplatiće ostatak.
 
Jedan od uzroka nestašice čipova na globalnom tržištu je nagli porast tražnje za ovim elementom zbog velikog rasta prodaje laptopa, mobilnih telefona i gejming konzola, u koje se, takođe, ugrađuje.
 
S druge strane, proizvođači automobila nisu očekivali da će u vreme pandemije doći do tako brzog povećanja kupovine vozila, i nisu blagovremeno naručili dovoljne količine ovih poluprovodnika.
 
Tako je došlo do velike tržišne neravnoteže između potražnje za čipovima i kapaciteta. Jedan od većih proizvođača u Evropi, francusko-italijanski STMicroelectronics procenjuje da će se situacija stabilizovati tek 2023. godine.
 
Potrošači i trgovci u Srbiji našli su način da doskoče teškoćama u isporuci vozila, zbog kojih čekanje traje mesecima. Kako nezvanično saznaju Novosti, pojedini uvoznici omogućavaju kupcima da preuzmu automobile bez tzv. info-zabavnog sistema, za koji su neophodni čipovi, a kada stigne, naknadno ga ugrađuju.
 
Neki vlasnici vozila ne žele ni da čekaju isporuku tog dela, već ga sami nabavljaju posebno. Kao i sve ostalo i to se može naći kod Kineza.
 
Smanjuju količine
 
Japanska auto-kompanija Toyota najavila je da će u septembru smanjiti proizvodnju za 40 odsto zbog globalne nestašice čipova.
 
Prema pisanju nemačkih medija, slična situacija je i u Audiju. Dok ne stignu potrebne komponente odlučili su da produže letnji odmor za oko 10.000 radnika, a da ostalima skrate radno vreme. Kako su objavili, u prvoj polovini godine zbog nestašice delova napravili su oko 50.000 automobila manje od naručenih.
 
Moguće smanjenje proizvodnje najavili su i Volkswagen, te američki General Motors i Ford.
 
U Srbiji je za prvih sedam meseci ove godine prodato 15.217 novih putničkih automobila, a u istom periodu prošle 12.197, što je porast od 24,76 odsto.
 
Takođe, novi četvorotočkaši su poskupeli od početka godine, a koliko zavisi od modela. Kod jeftinijih su porasle od 1.500 do 2.000 evra, a kod skupljih i luksuznijih automobila i više. Osim velike potražnje, na to je uticalo veliko poskupljenje čelika na svetskim berzama i novi evropski propisi koji su zahtevniji u pogledu ispunjavanja standarda Evro 6-D Full, navode Novosti.
 
Ima procena na svetskom nivou da bi na isporuku automobila moglo da se čeka duže nego do sada i da bi cene mogle da nastave da rastu.

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • Wagen

    30.08.2021 16:19
    Golf 2
    A baš sam mislio da zamenim Golfa dvojku, e sada baš neću.
  • Nela

    29.08.2021 16:34
    Da, nije još počelo “preoravanje” Srbije i RioTinto još uvek ne vadi litijum za čip.
    Ako neko hoće vozilo bolje da smisli bez litijuma i goriva. Tako je i ekološki i funkcionalno, svi zadovoljni.
  • Ja

    29.08.2021 10:53
    Koliko smarate vec sa Vucicem u komentarima! Kad bi 021 okacio neki recept pojedinci bi opet nasli neku konekciju sa prvorodjenim.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Raste dug za kredite

Na kraju septembra ukupan dug po bankarskim kreditima u Srbiji bio je 3.050 milijardi dinara.

Politika kreirala aktuelnu svetsku energetsku krizu

Dramatične nestašice i uzleti cena fosilnih goriva i struje na više mesta širom sveta, gde se već nedeljama ispoljava energetska kriza, ponajviše su ukazali na preteran uticaj politike na energetiku.

Evro sutra 117,56 dinara

Dinar će sutra neznatno promeniti vrednost prema evru i zvanični srednji kurs biće 117,5603 dinara, objavila je Narodna banka Srbije.

Vreme je da struja poskupi

EPS već decenijama ne uspeva da iz poslovanja investira, pa proizvodnja struje godinama opada, dok se iz pogona emituju zagađenja i petostruko više nego što je dopušteno po ekološkim standardima.