Subvencije za zamenu starih dizelaša kasne: Šta se dešava sa planom Vlade?

Vlada Srbije je pre više od godinu dana usvojila Program zaštite vazduha od 2022. do 2030. godine sa akcionim planom.
Subvencije za zamenu starih dizelaša kasne: Šta se dešava sa planom Vlade?
Foto: Pixabay
Jedna od mera predviđena ovim planom jeste i finansijski podsticaj za zamenu najstarijih dizel vozila novijim, koja manje zagađuju životnu sredinu, piše Biznis.rs.
 
Međutim, prijave zainteresovanih građana za ovu akciju još uvek nisu ni počele, iako je to trebalo da se desi još u oktobru, dakle pre dva meseca.
Nagoveštavalo se da bi u oktobru 2023. tbalo da budu usvojeni kriterijumi kako za prijavu građana, tako i za reciklažne centre, a zatim je trebalo da usledi javni poziv za sve zainteresovane koji bi učestvovali u procesu reciklaže vozila. 
 
Potom se do kraja jeseni očekivao završetak prijavljivanja građana, da bi od 1. januara 2024. godine počela dodela subvencija.
Ova akcija će biti realizovana uprkos kašnjenju, a kako saznaje Biznis.rs – čeka se da Agencija za bezbednost saobraćaja donese Pravilnik koji će regulisati ovu oblast/akciju. To bi trebalo da se desi veoma brzo, nakon čega će početi prijave zainteresovanih.
 
Podsetimo, podsticaji za nabavku ekološki čistijih vozila iznosiće 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila (kamioni čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 12 tona) i 2.900 evra za kupovinu autobusa. 
 
Takođe je naglašeno da finansijski podsticaji pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih Euro 6 ili Euro VI vozila.
 
Da bi se ovaj potez države realizovao Agencija za bezbednost saobraćaja daje predlog mehanizama podrške iz javnih sredstava za otpremanje starih dizel putničkih automobila, teretnih vozila i autobusa u reciklažne centre, dok su partneri u realizaciji Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstvo zaštite životne sredine.
 
Za realizaciju planova iz strateškog dokumenta najavljena su ulaganja od 2,6 milijardi evra, od kojih je 102 miliona evra namenjeno za obnovu voznog parka otpremanjem najstarijih putničkih vozila, lakih teretnih vozila, kao i autobusa, u centre za reciklažu.
 
Ova mera podrazumeva da će se subvencijama omogućiti otpremanje najstarijih vozila iz voznog parka u reciklažne centre, a cilj je da do 2025. godine na ovaj način bude otpremljeno 122.300 vozila, a u 2026. godini još 17.900.
Usvojeni Program zaštite vazduha u Republici Srbiji predviđa da se od 1. januara 2024. godine zabrani uvoz polovnih vozila sa standardima evro 3 i evro 4 emisionih gasova, a od 1. januara 2025. godine i standard evro 5.
 
Srbija će svakako morati da ubrza prelazak na ekološki prihvatljiva vozila, odnosno električne automobile, a prvi korak je upravo smanjenje broja dizelaša na putevima, odnosno polovnih vozila uopšte.
 
Često se ističe da je prosek starosti automobila u Srbiji 17 godina, i to je značajno više od onog u Evropskoj uniji koji iznosi 12 godina. 
 
Najavljena akcija subvencija za zamenu starih dizešala trebalo bi da popravi ovaj prosek i da pomogne da se na putevima Srbije voze nešto mlađi automobili.
  • Rade

    20.02.2024 11:54
    Kada?
    Molim vas da svojim novinarskim autoritetom pritisnete nadlezne da izadju sa infirmacijama vezanim za subvencije Takodje molim da postavite pitanje zasto nisu obuhvacena vozila sa benzinskim motorom iste kategorije. Hvala
  • Nikola

    06.02.2024 09:59
    Prijava za subvencije
    Gde i kad moze da se prijavi za ovu subvenciju? Moze li se negde naci jasno postavljeni uslovi i uputstvo za prijavu?
  • w/e

    01.01.2024 22:02
    source
    "Srbija će svakako morati da ubrza prelazak na ekološki prihvatljiva vozila, odnosno električne automobile, a prvi korak je upravo smanjenje broja dizelaša na putevima, odnosno polovnih vozila uopšte."

    Ko je izvor ove dezinformacije? Cime se Srbija obavezala da ubrza prelazak na vozila za koja vecina naroda nema novca, a za koja ne postoji adekvatna infrastruktura? U Novom Sadu postoje 2 mesta sa punjacima za elektricna vozila, ali neko tvrdi da moramo da ubrzamo kupovinu takvih vozila?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Koja država EU je najzaduženija?

Javni dug zemalja Evrozone je na kraju četvrtog tromesečja 2023. godine pao sa 89,9 odsto u prethodnom kvartalu na 88,6 odsto, objavio je Evrostat.

Bernar Arno najbogatiji na svetu

Francuski biznismen Bernar Arno, koji ima kontrolni paket akcija u holdingu LVMH, vodećem svetskom proizvođaču luksuzne robe, nalazi se na prvom mestu na rang listi najbogatijih ljudi sveta.