Vučić rekao da će zamoliti Sija da Kina otvori fabriku vozova u Srbiji: Koliko je to realno?
Ako bi nadležni u Srbiji uspeli da ubede kineske investitore da u našoj zemlji nikne fabrika vozova i lokomotiva, to bi predstavljalo značajan doprinos razvoju srpske privrede.
Međutim, kako piše Danas, veliko je pitanje da li postoje uslovi, odnosno ekonomski interes Pekinga za takav projekat.
Fabrika vozova i lokomotiva, odnosno izgradnja iste na našim prostorima, jedna je od molbi koju je predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio da će upititi svom kineskom kolegi Si Đinpingu tokom njegove zvanične posete Beogradu.
"Moliću predsednika Sija, jer nema više vozova ni u Evropi, možemo li da pokrenemo ponovo fabriku lokomotiva, fabriku vozova. To bi nama u strateškom smislu mnogo dalo", izjavio je Vučić neposredno pre posete Si Đinpinga Beogradu dodavši da je Srbija imala fabrike vozova u Smederevskoj Palanci i Kraljevu i da sada ima stručnjaka u toj oblasti.
Konstatacija da Srbija i dalje ima stručnjake u oblasti izgradnje vozova i lokomotiva je apsolutno tačna, ali ne i ona da u našoj zemlji fabrika vozova više nema.
Naime, Fabrika šinskih vozila "Goša" i dalje postoji, tako što ju je 2019. godine iz stečaja kupila smederevska firma "Želvoz 026" koja u svom vlasništvu drži i fabriku za remont vozova "Želvoz" u tom gradu.
Naime, u ime te kompanije kao kupac Goše je nastupio Boban Rajić, poznat po tome što je u njegovom vlasništvu i dnevni list Večernje novosti kao i 50 odsto akcija Politike.
Iako više nije gigant kakav je nekada bila, niti zapošljava toliki broj ljudi, Goša i dalje radi, a krajem 2022. godine se pojavila i vest da je u njenim pogonima u Smederevskoj Palanci projektovan i proizveden vagon za prevoz kontejnera. Tom prilikom je rečeno i da se taj tip vagona po prvi put proizvodi u Srbiji, a spada u najtraženije teretne vagone u svetu.
S druge strae, Fabrika vagona u Kraljevu je otišla u stečaj 2016. godine, a šest godina kasnije ju je kupio konzorcijum beogradske kompanije Nelt i čačanskog Prvog maja, ali proizvodnja u njoj nije ponovo pokrenuta.
S obzirom na to da su fabrike u Smederevskoj Palanci i Kraljevu svojevremeno bile privatizovane, ali da su se strani investitori iz njih povukli nakon čega je usledio stečaj, racionalno je zapitati se da li bi tako nešto moglo da se desi i u slučaju da Kina izgradi fabriku vozova u Srbiji, jer dosadašnja praksa pokazuje da za strane investitore (Goša je bila u vlasništvu slovačkog, a Fabrika vagona u Kraljevu ukrajinskog kapitala) poslovanje u tom biznisu bar na našim prostorima nije održivo.
Takođe, postavlja se i pitanje da li bi pokretanje nove fabrike vozova i lokomotiva ugrozilo poslovanje Goše u Smederevskoj Palanci, a na taj način i radna mesta zaposlenih u njoj.
Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović kaže za Danas "da je za Gošu kasno", da je do ekonomskog oporavka tog preduzeća moralo da dođe znatno ranije i da nije moguće da se ono vrati na "zelenu granu", odnosno da ima onaj obim proizvodnje i broj zaposlenih iz svojih najboljih dana.
"Dolazak kineskog investitora koji bi u Srbiji otvorio fabriku vozova bila bi značajna stvar i što je najvažnije otvorila bi se nova radna mesta. Ne verujem da bi se Kinezi tako lako povukli iz Srbije, gde je radna snaga jeftinija nego u većini zemalja Evrope, kao što je bio slučaj sa stranim vlasnicima Goše i Fabrike vagona u Kraljevu. Tako da bi takav jedan projekat bio izuzetno dobra stvar, naravno pod uslovom da Kinezi nađu svoj interes u tom poslu i ozbiljno mu pristupe", navodi sagovornik beogradskog lista.
S druge strane, konsultant za strane investicije Mahmud Bušatlija za Danas ističe da takva investicija za Kineze ne bi bila održiva, to jest da ne postoji logistika koja bi omogućila realizaciju projekta.
"Nekada, u vreme SFR Jugoslavije fabrike sa ovih prostora su proizvodile kvalitetne vagone i dobijale poslove na međunarodnim konkursima. Vremena su se promenila i tako nešto više nije moguće. Kina je zemlja u kojoj se grade moderni i kvalitetni vozovi. Ako bi Kinezi odlučili da u Srbiji pokrenu fabriku koja bi proizvodila železničke vagone, susreli bi se sa velikom preprekom. A to je da bi te vozove uopšte bilo moguće graditi, prethodno treba podići niz industrijskih postrojenja za proizvodnju raznih komponenata od kojih se oni grade. U Srbiji takvih fabrika nema niti postoje uslovi da se tako razvijena industrijska postrojenja pokrenu, te je onda iluzorno razmišljati na temu da bi Kina mogla da postane vlasnik fabrike za proizvodnju vozova i lokomotiva na teritoriji Srbije", zaključuje isti sagovornik.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Novo zaduživanje: Država proširila emisiju obveznica
11.12.2025.•
0
Pred sam kraj godine, prema odluci koja je izašla u Službenom glasniku, Vlada Srbije odlučila je da se zaduži za dodatnih 200 miliona evra emisijom obveznica.
Na ECD platformi od danas kupovina i prodaja digitalne verzije zlata
11.12.2025.•
0
Na ECD platformi od danas je dostupna kupovina/prodaja Tether Golda (XAUt) - digitalne verzije zlata.
NBS zadržala referentnu kamatnu stopu na 5,75 odsto
11.12.2025.•
1
Izvršni odbor Narodne banke Srbije (NBS) odlučio je da referentnu kamatnu stopu zadrži na nivou od 5,75 odsto.
Lavrov: Pod određenim uslovima moguća nacionalizacija NIS-a uz saglasnost Rusije
11.12.2025.•
40
Šef ruske diplomatije Sergej Lavrov izjavio je da pod određenim uslovima može doći do nacionalizacije NIS-a, uz saglasnost Rusije, objavila je agencija Tas.
Ekonomista Đogović: Država neće smanjiti akcize na gorivo jer mora da puni budžet zbog Expo-a
11.12.2025.•
11
Ekonomista Saša Đogović ocenio je da zbog nerešavanja situacije oko NIS-a zemlja već trpi ekonomske posledice i upozorio da bi negativni efekti mogli biti daleko ozbiljniji ukoliko se taj problem ne reši u januaru.
Manje od 60.000 multimilionera kontroliše većinu bogatstva u svetu
10.12.2025.•
3
Manje od 60.000 multimilionera, odnosno 0,001 odsto stanovništva sveta, danas kontroliše tri puta veće bogatstvo od donje polovine čovečanstva.
Francuska kompanija Vansi više nije zainteresovana za banjalučki aerodrom
10.12.2025.•
1
Francuska kompanija Vansi Erports, jedan od najvećih aerodromskih operatera na svetu, više nije zainteresovana za koncesiju nad Aerodromom Banjaluka.
SAD produžio rok za pregovore o kupovini imovine Lukoila do 17. januara
10.12.2025.•
1
Sjedinjene Američke Države produžile su danas rok za pregovore o kupovini globalne imovine ruske naftne kompanije Lukoil za nešto više od mesec dana, odnosno do 17. januara.
Ko je Milan Nedeljković, budući šef BMW-a: Nemački mediji detaljno o "novom čoveku" iz Srbije
10.12.2025.•
10
Nemački mediji detaljno se bave novim šefom BMW-a Milanom Nedeljkovićem, koji je rođen u Srbiji, a odrastao u Nemačkoj.
Narodna banka Srbije: Nema nestašice evra, kazne svima koji izvlače korist iz trenutne situacije
10.12.2025.•
6
Narodna banka Srbije kaže da je preduzela mere iz svoje nadležnosti kako bi osigurala da kanali snabdevanja banaka i ovlašćenih menjača evrom i drugim stranim valutama i u danima povećane tražnje funkcionišu nesmetano.
Fajnenšel tajms: Arapski Adnok glavni kandidat za kupovinu NIS-a, a vlast Srbije sve nervoznija zbog Rusa
10.12.2025.•
10
Državna energetska kompanija UAE "Adnok" pojavila se kao glavni kandidat za kupovinu ruskog većinskog udela u jedinoj rafineriji nafte u Srbiji, dok Beograd postaje sve frustriraniji zbog odugovlačenja Moskve.
Koliki maksimalni kurs smeju da računaju menjačnice?
10.12.2025.•
23
U Bujanovcu se evro u utorak u menjačnicama prodavao i po 120 dinara, uz ocenu da će, zbog velike tražnje kurs biti još viši.
Srbin Milan Nedeljković preuzima čelo BMW-a od maja 2026. godine
09.12.2025.•
18
Inženjer dr Milan Nedeljković preuzeće funkciju predsednika Upravnog odbora BMW AG počevši od 14. maja 2026. godine.
Dug Srbije i precenjeni dinar: Skupo će nas koštati
09.12.2025.•
41
Aleksandar Vučić često ističe kako je javni dug Srbije iznosi 43 odsto BDP-a.
Mali: BDP po glavi stanovnika u Srbiji porastao sa 4.800 na 15.800 evra
09.12.2025.•
16
Ministar finansija Srbije, Siniša Mali izjavio je da je Srbija od 2012. godine do danas uvećala bruto domaći proizvod (BDP) po glavi stanovnika sa 4.800 na 15.800 evra, saopštilo je to Ministarstvo.
Vučić: Krajnji rok za rešavanje pitanja NIS-a 15. januar
09.12.2025.•
41
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je danas da su moguće tri opcije za rešenje situcije u kojoj se našla Naftna industrija Srbije (NIS) koja je pod američkim sankcijama.
Evro u Bujanovcu 120 dinara
09.12.2025.•
6
Jedan evro se u lokalnim menjačnicama u Bujanovcu prodaje za 120 dinara, ali menjači kažu da će zbog velike potražnje danas probiti ovu cifru, piše portal Bujanovačke.
Ekonomisti o tome zašto je došlo do nestašice evra u menjačnicama: Tri su razloga za to
09.12.2025.•
38
U poslednje dve nedelje došlo je do porasta tražnje evra u menjačnicama, a to je deličino rezultat objave informacija o Naftnoj industriji Srbije.
IBM preuzima platformu Konfluent za 11 milijardi dolara
09.12.2025.•
1
Američka kompanija IBM saopštila je da preuzima platformu za strimovanje podataka Konfluent za 11 milijardi dolara u gotovini.
Rakić: Niko ne postavlja pitanje šta se dešava sa naftom koja se crpi iz naftnih polja u Vojvodini
08.12.2025.•
26
Oko hiljadu privatnih pumpi u Srbiji mogu bez problema da obezbede snabdevanje tržišta naftnim derivatima, izjavio je predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih pumpi Milan Rakić.
Fiskalnih kasa neće biti na pijačnim tezgama ni naredne godine: Rok ponovo pomeren
08.12.2025.•
16
Prodavci na pijačnim tezgama ni sledeće godine neće morati da koriste fiskalne kase, pošto je Vlada Srbije usvojila izmenu uredbe koja to reguliše.
Komentari 31
Lila
/
bolje da ga zamoli da pocne onaj deo do budimpeste.
Zeze
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar