Vučić rekao da će zamoliti Sija da Kina otvori fabriku vozova u Srbiji: Koliko je to realno?

Ako bi nadležni u Srbiji uspeli da ubede kineske investitore da u našoj zemlji nikne fabrika vozova i lokomotiva, to bi predstavljalo značajan doprinos razvoju srpske privrede.
Međutim, kako piše Danas, veliko je pitanje da li postoje uslovi, odnosno ekonomski interes Pekinga za takav projekat.
 
Fabrika vozova i lokomotiva, odnosno izgradnja iste na našim prostorima, jedna je od molbi koju je predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio da će upititi svom kineskom kolegi Si Đinpingu tokom njegove zvanične posete Beogradu.
 
"Moliću predsednika Sija, jer nema više vozova ni u Evropi, možemo li da pokrenemo ponovo fabriku lokomotiva, fabriku vozova. To bi nama u strateškom smislu mnogo dalo", izjavio je Vučić neposredno pre posete Si Đinpinga Beogradu dodavši da je Srbija imala fabrike vozova u Smederevskoj Palanci i Kraljevu i da sada ima stručnjaka u toj oblasti.
Konstatacija da Srbija i dalje ima stručnjake u oblasti izgradnje vozova i lokomotiva je apsolutno tačna, ali ne i ona da u našoj zemlji fabrika vozova više nema.
 
Naime, Fabrika šinskih vozila "Goša" i dalje postoji, tako što ju je 2019. godine iz stečaja kupila smederevska firma "Želvoz 026" koja u svom vlasništvu drži i fabriku za remont vozova "Želvoz" u tom gradu.
 
Naime, u ime te kompanije kao kupac Goše je nastupio Boban Rajić, poznat po tome što je u njegovom vlasništvu i dnevni list Večernje novosti kao i 50 odsto akcija Politike.
Iako više nije gigant kakav je nekada bila, niti zapošljava toliki broj ljudi, Goša i dalje radi, a krajem 2022. godine se pojavila i vest da je u njenim pogonima u Smederevskoj Palanci projektovan i proizveden vagon za prevoz kontejnera. Tom prilikom je rečeno i da se taj tip vagona po prvi put proizvodi u Srbiji, a spada u najtraženije teretne vagone u svetu.
 
S druge strae, Fabrika vagona u Kraljevu je otišla u stečaj 2016. godine, a šest godina kasnije ju je kupio konzorcijum beogradske kompanije Nelt i čačanskog Prvog maja, ali proizvodnja u njoj nije ponovo pokrenuta.
 
S obzirom na to da su fabrike u Smederevskoj Palanci i Kraljevu svojevremeno bile privatizovane, ali da su se strani investitori iz njih povukli nakon čega je usledio stečaj, racionalno je zapitati se da li bi tako nešto moglo da se desi i u slučaju da Kina izgradi fabriku vozova u Srbiji, jer dosadašnja praksa pokazuje da za strane investitore (Goša je bila u vlasništvu slovačkog, a Fabrika vagona u Kraljevu ukrajinskog kapitala) poslovanje u tom biznisu bar na našim prostorima nije održivo.
 
Takođe, postavlja se i pitanje da li bi pokretanje nove fabrike vozova i lokomotiva ugrozilo poslovanje Goše u Smederevskoj Palanci, a na taj način i radna mesta zaposlenih u njoj.
 
Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović kaže za Danas "da je za Gošu kasno", da je do ekonomskog oporavka tog preduzeća moralo da dođe znatno ranije i da nije moguće da se ono vrati na "zelenu granu", odnosno da ima onaj obim proizvodnje i broj zaposlenih iz svojih najboljih dana.
 
"Dolazak kineskog investitora koji bi u Srbiji otvorio fabriku vozova bila bi značajna stvar i što je najvažnije otvorila bi se nova radna mesta. Ne verujem da bi se Kinezi tako lako povukli iz Srbije, gde je radna snaga jeftinija nego u većini zemalja Evrope, kao što je bio slučaj sa stranim vlasnicima Goše i Fabrike vagona u Kraljevu. Tako da bi takav jedan projekat bio izuzetno dobra stvar, naravno pod uslovom da Kinezi nađu svoj interes u tom poslu i ozbiljno mu pristupe", navodi sagovornik beogradskog lista.
S druge strane, konsultant za strane investicije Mahmud Bušatlija za Danas ističe da takva investicija za Kineze ne bi bila održiva, to jest da ne postoji logistika koja bi omogućila realizaciju projekta.
 
"Nekada, u vreme SFR Jugoslavije fabrike sa ovih prostora su proizvodile kvalitetne vagone i dobijale poslove na međunarodnim konkursima. Vremena su se promenila i tako nešto više nije moguće. Kina je zemlja u kojoj se grade moderni i kvalitetni vozovi. Ako bi Kinezi odlučili da u Srbiji pokrenu fabriku koja bi proizvodila železničke vagone, susreli bi se sa velikom preprekom. A to je da bi te vozove uopšte bilo moguće graditi, prethodno treba podići niz industrijskih postrojenja za proizvodnju raznih komponenata od kojih se oni grade. U Srbiji takvih fabrika nema niti postoje uslovi da se tako razvijena industrijska postrojenja pokrenu, te je onda iluzorno razmišljati na temu da bi Kina mogla da postane vlasnik fabrike za proizvodnju vozova i lokomotiva na teritoriji Srbije", zaključuje isti sagovornik.
  • Lila

    13.05.2024 19:29
    Kineska dobra volja se obično podupire sa ogromnim izdacima. Nema besplatnog ručka. Imali smo Gošu, radila super, pa smo je rasturili. I sad će Kinezi da nam prave vozove. Jadno.
  • /

    13.05.2024 18:06
    /
    kakva demagogija.
    bolje da ga zamoli da pocne onaj deo do budimpeste.
  • Zeze

    13.05.2024 13:49
    Bas nesto nerazumem
    Na moj komentar o letecim taksijima mnogo minusa jel to znaci da vi nemate poverenja u vodu sram vas bilo gluperde

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija