
Vučić rekao da će zamoliti Sija da Kina otvori fabriku vozova u Srbiji: Koliko je to realno?
Ako bi nadležni u Srbiji uspeli da ubede kineske investitore da u našoj zemlji nikne fabrika vozova i lokomotiva, to bi predstavljalo značajan doprinos razvoju srpske privrede.
Međutim, kako piše Danas, veliko je pitanje da li postoje uslovi, odnosno ekonomski interes Pekinga za takav projekat.
Fabrika vozova i lokomotiva, odnosno izgradnja iste na našim prostorima, jedna je od molbi koju je predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio da će upititi svom kineskom kolegi Si Đinpingu tokom njegove zvanične posete Beogradu.
"Moliću predsednika Sija, jer nema više vozova ni u Evropi, možemo li da pokrenemo ponovo fabriku lokomotiva, fabriku vozova. To bi nama u strateškom smislu mnogo dalo", izjavio je Vučić neposredno pre posete Si Đinpinga Beogradu dodavši da je Srbija imala fabrike vozova u Smederevskoj Palanci i Kraljevu i da sada ima stručnjaka u toj oblasti.
Konstatacija da Srbija i dalje ima stručnjake u oblasti izgradnje vozova i lokomotiva je apsolutno tačna, ali ne i ona da u našoj zemlji fabrika vozova više nema.
Naime, Fabrika šinskih vozila "Goša" i dalje postoji, tako što ju je 2019. godine iz stečaja kupila smederevska firma "Želvoz 026" koja u svom vlasništvu drži i fabriku za remont vozova "Želvoz" u tom gradu.
Naime, u ime te kompanije kao kupac Goše je nastupio Boban Rajić, poznat po tome što je u njegovom vlasništvu i dnevni list Večernje novosti kao i 50 odsto akcija Politike.
Iako više nije gigant kakav je nekada bila, niti zapošljava toliki broj ljudi, Goša i dalje radi, a krajem 2022. godine se pojavila i vest da je u njenim pogonima u Smederevskoj Palanci projektovan i proizveden vagon za prevoz kontejnera. Tom prilikom je rečeno i da se taj tip vagona po prvi put proizvodi u Srbiji, a spada u najtraženije teretne vagone u svetu.
S druge strae, Fabrika vagona u Kraljevu je otišla u stečaj 2016. godine, a šest godina kasnije ju je kupio konzorcijum beogradske kompanije Nelt i čačanskog Prvog maja, ali proizvodnja u njoj nije ponovo pokrenuta.
S obzirom na to da su fabrike u Smederevskoj Palanci i Kraljevu svojevremeno bile privatizovane, ali da su se strani investitori iz njih povukli nakon čega je usledio stečaj, racionalno je zapitati se da li bi tako nešto moglo da se desi i u slučaju da Kina izgradi fabriku vozova u Srbiji, jer dosadašnja praksa pokazuje da za strane investitore (Goša je bila u vlasništvu slovačkog, a Fabrika vagona u Kraljevu ukrajinskog kapitala) poslovanje u tom biznisu bar na našim prostorima nije održivo.
Takođe, postavlja se i pitanje da li bi pokretanje nove fabrike vozova i lokomotiva ugrozilo poslovanje Goše u Smederevskoj Palanci, a na taj način i radna mesta zaposlenih u njoj.
Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović kaže za Danas "da je za Gošu kasno", da je do ekonomskog oporavka tog preduzeća moralo da dođe znatno ranije i da nije moguće da se ono vrati na "zelenu granu", odnosno da ima onaj obim proizvodnje i broj zaposlenih iz svojih najboljih dana.
"Dolazak kineskog investitora koji bi u Srbiji otvorio fabriku vozova bila bi značajna stvar i što je najvažnije otvorila bi se nova radna mesta. Ne verujem da bi se Kinezi tako lako povukli iz Srbije, gde je radna snaga jeftinija nego u većini zemalja Evrope, kao što je bio slučaj sa stranim vlasnicima Goše i Fabrike vagona u Kraljevu. Tako da bi takav jedan projekat bio izuzetno dobra stvar, naravno pod uslovom da Kinezi nađu svoj interes u tom poslu i ozbiljno mu pristupe", navodi sagovornik beogradskog lista.
S druge strane, konsultant za strane investicije Mahmud Bušatlija za Danas ističe da takva investicija za Kineze ne bi bila održiva, to jest da ne postoji logistika koja bi omogućila realizaciju projekta.
"Nekada, u vreme SFR Jugoslavije fabrike sa ovih prostora su proizvodile kvalitetne vagone i dobijale poslove na međunarodnim konkursima. Vremena su se promenila i tako nešto više nije moguće. Kina je zemlja u kojoj se grade moderni i kvalitetni vozovi. Ako bi Kinezi odlučili da u Srbiji pokrenu fabriku koja bi proizvodila železničke vagone, susreli bi se sa velikom preprekom. A to je da bi te vozove uopšte bilo moguće graditi, prethodno treba podići niz industrijskih postrojenja za proizvodnju raznih komponenata od kojih se oni grade. U Srbiji takvih fabrika nema niti postoje uslovi da se tako razvijena industrijska postrojenja pokrenu, te je onda iluzorno razmišljati na temu da bi Kina mogla da postane vlasnik fabrike za proizvodnju vozova i lokomotiva na teritoriji Srbije", zaključuje isti sagovornik.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Sutra ističe rok za uvođenje sankcija NIS-u
26.08.2025.•
3
Rok za primenu američkih sankcija Naftnoj industriji Srbije ističe sutra, 27. avgusta.
Dvadeset najvećih kineskih kompanija u Srbiji prošle godine zaradile milijardu evra
25.08.2025.•
5
Dvadeset najvećih kineskih kompanija u Srbiji prošle godine inkasirale su 865 milijardi dinara odnosno 7,4 milijarde evra i ostvarile 123 milijarde dinara neto dobiti, objavio je Forbs Srbija.
NBS naložila bankama da do 15. septembra pripreme ponude povoljnijih kredita
25.08.2025.•
4
Narodna banka Srbije (NBS) saopštila je danas da je naložila bankama koje odobravaju potrošačke i gotovinske kredite u dinarima, kao i stambene kredite, da do 15. septembra svoje aktuelne ponude ažuriraju.
Glamočić: Kukuruz jedini podbacio zbog suše, ipak biće ga dovoljno
24.08.2025.•
4
Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Dragan Glamočič izjavio je da je ove godine jedino kukuruz podbacio od svih poljoprivrednih kultura i to od sedam do osam odsto u odnosu na prošlu godinu.
Vučićeve "čudesne mere": "Bože, da l’ iko još može da poveruje?"
23.08.2025.•
31
Kako je najavio, predsednik Srbije Aleksandar Vučić predstaviće u nedelju "paket novih ekonomskih mera".
Rajaner traži reakciju evropskih institucija zbog štrajka kontrole letenja u Srbiji
23.08.2025.•
6
Najveći evropski lou-kost avio-prevoznik Rajaner saopštio je da je samo u prva dva dana štrajka srpskog Sindikata kontrole letenja odložio 99 letova.
Američke Federalne rezerve najavile mogućnost smanjenja kamate
22.08.2025.•
0
Predsednik Federalnih rezervi (Fed) Džerom Pauel danas je najavio mogućnost snižavanja kamatne stope narednih meseci.
Mask tražio od Zakerberga da mu pomogne da finansira preuzimanje OpenAI
22.08.2025.•
1
Najbogatiji čovek na svetu Ilon Mask tražio je od izvršnog direktora kompanije Meta Marka Zakerberga da mu pomogne da finansira preuzimanje OpenAI vredno 97,4 milijardi dolara početkom 2025, pokazuju sudski dokumenti.
NIS od SAD traži ponovno odlaganje sankcija
22.08.2025.•
4
Naftna industrija Srbije (NIS) uputila je zvaničan zahtev Odeljenju za kontrolu strane imovine Sekretarijata za finansije (OFAC) SAD za ponovno odlaganje sankcija.
Objavljene nove cene goriva
22.08.2025.•
9
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti danas u 15 časova.
Nove sankcije SAD za kineske kompanije koje ilegalno trguju sa Teheranom
22.08.2025.•
0
Američki Stejt department uveo je sankcije protiv dve kineske kompanije koje upravljaju terminalom i skladištem za sirovu naftu i naftne derivate.
EU i SAD objavile zajedničku izjavu o transatlantskoj trgovini
21.08.2025.•
0
Evropska unija i SAD su danas objavile zajedničku izjavu u kojoj se obavezuju da će raditi na obnavljanju stabilnosti i predvidljivosti u međusobnoj trgovini i investicijama, u korist preduzeća i građana.
Mali: Marže u najvećim trgovinskim lancima biće do 20 odsto
21.08.2025.•
6
Ministar finansija Siniša Mali je posle sastanka sa predstavnicima trgovinskih lanaca najavio da će marže u najvećim lancima biti ograničene na maksimalnih 20 odsto.
Vučićeve ekonomske mere za pomoć siromašnima: "Još jedna njegova prevara, a i nije nadležan"
21.08.2025.•
33
Nove ekonomske mere, koje je najavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić kao pomoć siromašnima, biće prevara kao i sve što je do sada radio u ekonomskoj politici, izjavio je ekonomista Božo Drašković.
MMF smatra da struja u Srbiji treba da poskupi jednom godišnje: Postoji li opravdanje za to?
21.08.2025.•
39
Nakon nedavne najave da će cena struje za domaćinstva do kraja septembra poskupeti za sedam odsto, što je, kako su rekli predstavnici države, dogovoreno sa MMF, iz ove finansijske institucije stigla je nova preporuka.
ASNS: Da minimalna zarada od januara bude 750 evra
20.08.2025.•
20
Povodom utvrđivanja nove minimalne cene rada, Asocijacija slobodnih i nezavisnih sindikata ukazuje da ponovo nisu adekvatno vrednovani kriterijumi utvrđeni Zakonom o radu.
Prepolovljeni prinosi šećerne repe u Srbiji
19.08.2025.•
3
Prinosi šećerne repe u Srbiji su zbog suše više nego prepolovljeni - koren joj je malo deblji od šargarepe, kažu poljoprivrednici.
Kad realnost demantuje politički performans: Cene koje Vučić obećava već postoje ili su čak i niže
19.08.2025.•
38
Aleksandar Vučić je u subotu na svom Instagram nalogu govorio o novoj borbi države protiv visokih cena i "onih koji ostvaruju velike profite".
Minimalac od 500 evra dovoljan i za 2026. godinu, smatra Unija poslodavaca
18.08.2025.•
107
Povećanje minimalne zarade u Srbiji od 1. oktobra sa 53.592 dinara (457 evra) na 58.630 dinara (500 evra), koje bi važilo do kraja ove godine, dovoljno je i za 2026. godinu.
Kripto edukacija na srpskom - zaostajemo li za svetom?
18.08.2025.•
0
U Srbiji ima ljudi koji su rudarili bitkoin još dok mu je cena bila ispod 100 dolara. Mnogi frilenseri već godinama primaju uplate iz inostranstva upravo u kriptu.
Nedeljama ne radi sistem za overu: Advokat o tome imate li pravo na odštetu
17.08.2025.•
9
Pad pravnog informacionog sistema usled hakerskog napada izazvao je veliku štetu građanima koji u ovoj situaciji već mesec dana ne mogu da overe ugovore.
Komentari 31
Lila
/
bolje da ga zamoli da pocne onaj deo do budimpeste.
Zeze
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar