![Mali: Ljudi nisu svesni značaja posete kineskog predsednika Srbiji Mali: Ljudi nisu svesni značaja posete kineskog predsednika Srbiji](/application//images/021-default.jpg)
Vučić rekao da će zamoliti Sija da Kina otvori fabriku vozova u Srbiji: Koliko je to realno?
Ako bi nadležni u Srbiji uspeli da ubede kineske investitore da u našoj zemlji nikne fabrika vozova i lokomotiva, to bi predstavljalo značajan doprinos razvoju srpske privrede.
Međutim, kako piše Danas, veliko je pitanje da li postoje uslovi, odnosno ekonomski interes Pekinga za takav projekat.
Fabrika vozova i lokomotiva, odnosno izgradnja iste na našim prostorima, jedna je od molbi koju je predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio da će upititi svom kineskom kolegi Si Đinpingu tokom njegove zvanične posete Beogradu.
"Moliću predsednika Sija, jer nema više vozova ni u Evropi, možemo li da pokrenemo ponovo fabriku lokomotiva, fabriku vozova. To bi nama u strateškom smislu mnogo dalo", izjavio je Vučić neposredno pre posete Si Đinpinga Beogradu dodavši da je Srbija imala fabrike vozova u Smederevskoj Palanci i Kraljevu i da sada ima stručnjaka u toj oblasti.
Konstatacija da Srbija i dalje ima stručnjake u oblasti izgradnje vozova i lokomotiva je apsolutno tačna, ali ne i ona da u našoj zemlji fabrika vozova više nema.
Naime, Fabrika šinskih vozila "Goša" i dalje postoji, tako što ju je 2019. godine iz stečaja kupila smederevska firma "Želvoz 026" koja u svom vlasništvu drži i fabriku za remont vozova "Želvoz" u tom gradu.
Naime, u ime te kompanije kao kupac Goše je nastupio Boban Rajić, poznat po tome što je u njegovom vlasništvu i dnevni list Večernje novosti kao i 50 odsto akcija Politike.
Iako više nije gigant kakav je nekada bila, niti zapošljava toliki broj ljudi, Goša i dalje radi, a krajem 2022. godine se pojavila i vest da je u njenim pogonima u Smederevskoj Palanci projektovan i proizveden vagon za prevoz kontejnera. Tom prilikom je rečeno i da se taj tip vagona po prvi put proizvodi u Srbiji, a spada u najtraženije teretne vagone u svetu.
S druge strae, Fabrika vagona u Kraljevu je otišla u stečaj 2016. godine, a šest godina kasnije ju je kupio konzorcijum beogradske kompanije Nelt i čačanskog Prvog maja, ali proizvodnja u njoj nije ponovo pokrenuta.
S obzirom na to da su fabrike u Smederevskoj Palanci i Kraljevu svojevremeno bile privatizovane, ali da su se strani investitori iz njih povukli nakon čega je usledio stečaj, racionalno je zapitati se da li bi tako nešto moglo da se desi i u slučaju da Kina izgradi fabriku vozova u Srbiji, jer dosadašnja praksa pokazuje da za strane investitore (Goša je bila u vlasništvu slovačkog, a Fabrika vagona u Kraljevu ukrajinskog kapitala) poslovanje u tom biznisu bar na našim prostorima nije održivo.
Takođe, postavlja se i pitanje da li bi pokretanje nove fabrike vozova i lokomotiva ugrozilo poslovanje Goše u Smederevskoj Palanci, a na taj način i radna mesta zaposlenih u njoj.
Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović kaže za Danas "da je za Gošu kasno", da je do ekonomskog oporavka tog preduzeća moralo da dođe znatno ranije i da nije moguće da se ono vrati na "zelenu granu", odnosno da ima onaj obim proizvodnje i broj zaposlenih iz svojih najboljih dana.
"Dolazak kineskog investitora koji bi u Srbiji otvorio fabriku vozova bila bi značajna stvar i što je najvažnije otvorila bi se nova radna mesta. Ne verujem da bi se Kinezi tako lako povukli iz Srbije, gde je radna snaga jeftinija nego u većini zemalja Evrope, kao što je bio slučaj sa stranim vlasnicima Goše i Fabrike vagona u Kraljevu. Tako da bi takav jedan projekat bio izuzetno dobra stvar, naravno pod uslovom da Kinezi nađu svoj interes u tom poslu i ozbiljno mu pristupe", navodi sagovornik beogradskog lista.
S druge strane, konsultant za strane investicije Mahmud Bušatlija za Danas ističe da takva investicija za Kineze ne bi bila održiva, to jest da ne postoji logistika koja bi omogućila realizaciju projekta.
"Nekada, u vreme SFR Jugoslavije fabrike sa ovih prostora su proizvodile kvalitetne vagone i dobijale poslove na međunarodnim konkursima. Vremena su se promenila i tako nešto više nije moguće. Kina je zemlja u kojoj se grade moderni i kvalitetni vozovi. Ako bi Kinezi odlučili da u Srbiji pokrenu fabriku koja bi proizvodila železničke vagone, susreli bi se sa velikom preprekom. A to je da bi te vozove uopšte bilo moguće graditi, prethodno treba podići niz industrijskih postrojenja za proizvodnju raznih komponenata od kojih se oni grade. U Srbiji takvih fabrika nema niti postoje uslovi da se tako razvijena industrijska postrojenja pokrenu, te je onda iluzorno razmišljati na temu da bi Kina mogla da postane vlasnik fabrike za proizvodnju vozova i lokomotiva na teritoriji Srbije", zaključuje isti sagovornik.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Poljoprivrednici će nastaviti pregovore sa Vučevićem
26.07.2024.•
1
Poljoprivrednici nekoliko udruženja, koja su prošle godine predvodila proteste, nastaviće pregovore za mesec dana sa premijerom Milošem Vučevićem.
Mihajlović: Šta znači minimalna korpa, da li pojedine porodice moraju manje da jedu?
26.07.2024.•
3
Sekretar Veća Saveza samostalnih sindikata Srbije (SSSS) Zoran Mihajlović rekao je da će taj sindikat tražiti da minimalna zarada ove godine bude najmanje 55.000 dinara.
EU danas prebacuje Ukrajini 1,5 milijardi evra prihoda od zamrznute ruske imovine
26.07.2024.•
3
EU će danas prebaciti Ukrajini 1,5 milijardi evra prihoda od zamrznute ruske imovine, izjavila je predsednica Evropske komisije (EK) Ursula fon der Lajen.
Najveći broj polovnih vozila iz Švajcarske završi u Srbiji
26.07.2024.•
6
Izvoz polovnih vozila iz Švajcarske je milionski posao, a 2023. godine srazmerno najveći broj ih je završio u Srbiji, pokazuje istraživanje švajcarske radio-televizije SRF.
Objavljene nove cene goriva koje će važiti narednih nedelju dana
26.07.2024.•
3
U Srbiji će u narednih sedam dana maksimalna maloprodajna cena evrodizela iznositi 202 dinara za litar, a benzina 191 dinar.
Ipak još ništa od privatizacije Jugoslovenskog rečnog brodarstva: Poništen poziv, ne zna se zašto
26.07.2024.•
2
Ministarstvo privrede je bez obrazloženja poništilo javni poziv za privatizaciju Jugoslovenskog rečnog brodarstva (JRB) sa sedištem u Beogradu.
Jedan odsto najbogatijih na planeti za 10 godina zaradio 42 biliona dolara
26.07.2024.•
1
Jedan odsto najbogatijih na svetu povećao je svoje bogatstvo za više od 42 biliona dolara u prošloj deceniji, otkrio je Oksfam.
Svetske rezerve zlata nestaće za 20 godina: Ulaganje u nekretnine nije toliko isplativo, evo zašto
26.07.2024.•
15
Cena zlata već duže vreme je na istorijskom maksimumu. Globalna kriza, ratovi, inflacija i opšta nesigurnost doveli su do toga da skoči tražnja za ovim plemenitim metalom.
Opala prodaja polovnih vozila u Srbiji: Najviše se kupuju dizelaši stariji od 10 godina
26.07.2024.•
10
U Srbiji je u prvoj polovini ove godine prodato ukupno 63.795 polovnih automobila, što je 1,2 odsto manje nego u isto vreme prošle godine, pokazala je analiza sajta Polovni automobili.
Mali tvrdi da Srbija nije prezadužena, a opozicija da je vlast razmontirala državu
25.07.2024.•
11
Ministar finansija Siniša Mali danas je izjavio da, bez obzira na nova državna zaduženja, ne postoji opasnost da Srbija bude prezadužena i da ne može da otplaćuje javni dug.
Statističke opsene: Ni prosečna, a kamoli medijalna zarada nije dovoljna za normalan život
25.07.2024.•
15
Iako se predsednik Srbije Aleksandar Vučić hvali prosečnom platom od preko 100.000 dinara, u Srbiji 800.000 ljudi živi u apsolutnom siromaštvu, a 60 odsto jedva sastavlja kraj sa krajem.
Reno će u Sloveniji proizvoditi električnu verziju modela "tvingo"
25.07.2024.•
2
Predstavnici francuskog proizvođača automobila Reno su potpisali memorandum sa Vladom Slovenije o proizvodnji redizajnirane verzije svog električnog modela "tvingo" u fabrici u Novom Mestu.
Mali: Prosečna plata u decembru biće veća od 900 evra, a do kraja 2027. godine 1.400 evra
24.07.2024.•
24
Prosečna plata u Srbiji u maju je iznosila je 100.170 dinara ili 855 evra, a do kraja ove godine biće veća od 900 evra, rekao je danas ministar finansija Siniša Mali.
Nova električna fiat panda - igračka bogatih ili dostupna i "običnom" građaninu?
24.07.2024.•
17
Svečano najavljena proizvodnja od jeseni električnog modela fiat grande panda u Kragujevcu će nesumnjivo uticati na statistiku domaće industrijske proizvodnje.
Pokrenuta nova privatizacija Jugoslovenskog rečnog brodarstva
24.07.2024.•
3
Ministarstvo privrede objavilo je javni poziv za učešće u postupku javnog prikupljanja ponuda sa javnim nadmetanjem radi prodaje kapitala Jugoslovenskog rečnog brodarstva (JRB) sa sedištem u Beogradu.
Srbija ove godine uvezla 65.000 polovnih vozila: I dalje gomilamo ona sa euro 3 i euro 4 motorom
23.07.2024.•
13
U prvih šest meseci ove godine u Srbiju je uvezeno 65.275 polovnih automobila, od čega je 12.703 marke "folksvagen", objavila je Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.
Poslanici danas daju "amin" na zaduživanje Srbije za 1,2 milijarde evra: Najviše za stadion
23.07.2024.•
35
Skupština Srbije započela je prvo vanredno zasedanje u aktuelnom sazivu, a od 60 tačaka koje su na dnevnom redu svaka šesta tiče se novih zaduživanja i servisiranja starih dugova.
Građevina u EU usporava, dok u Srbiji "cveta"
23.07.2024.•
3
Dok gradnja u zoni evra i celoj Evropskoj uniji poslednjih meseci polako usporava, u Srbiji se čini da krize nema.
Paori u muci: Rekordna žetva, skromna zarada
23.07.2024.•
15
Većina poljoprivrednih useva drastično će osetiti ekstremno toplo leto.
Pad IT sistema širom sveta uzrokovao gubitak veći od milijardu dolara: Ko će platiti ceh?
23.07.2024.•
3
Iza pada IT sistema prošle nedelje stoji greška CrowdStrike kompanije za sajberbezbednost, ali još nije poznato ko će nadoknaditi gubitke nastale usled digitalne blokade.
Izvršni direktor Stelantisa: Memorandum sa EU o sirovinama dobar potez za Srbiju
23.07.2024.•
4
Izvršni direktor kompanije Stelantis Karlos Tavares izjavio je da je Memorandum o strateškom partnerstvu u oblasti mineralnih sirovinaSrbije i EU veoma dobar potez za Srbiju po pitanju litijuma.
Komentari 31
Lila
/
bolje da ga zamoli da pocne onaj deo do budimpeste.
Zeze
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar