U slučaju da NIS-u budu uvedene sankcije: Kolike su rezerve Srbije i koja su rešenja?
U slučaju da SAD uvedu najrigoroznije sankcije Naftnoj industriji Srbiji (NIS), koje bi podrazumevale nemogućnost kupovine i prerade nafte, Srbija bi sa trenutnim rezervama izdržala oko dva meseca.
Foto: Beta/AP
Ovaj podatak, kako za Danas kaže energetski stručnjak Bogdan Petrović, znamo iz izjave predsednika Srbije Aleksandra Vučića, ali je, primećuje, ostao nejasan da li imamo zalihe nafte za dva meseca ili derivata, koje derivate imamo i u kojim količinama.
Zvanični podaci, koje bi trebalo da objavljuje Republička direkcija za robne rezerve, ne postoje. Na sajtu ove institucije navodi se da se u njihovim skladištima čuvaju energenti, metali, deo žitarica, so, konzerve i druge robe, ali ne i u kojim količinama.
Petrović ističe da bi Srbija po evropskim propisima trebalo da ima rezerve za tri meseca.
"Mi kroz račune za gorivo plaćamo finansiranje rezerve za naftne derivate, a posao države je da obezbedi rezerve za tri meseca", pojašnjava on.
Pored državnih rezervi, i NIS ima svoje rezerve, te bi deo zaliha izašao i iz njegovih skladišta, što bi državi dalo na vremenu da nabavi gorivo i snabde tržište, a možda i vremena da sakupi novac i preuzme ceo ili deo NIS-a, kako bi ova jedna od najvećih kompanija u Srbiji nastavila sa poslovanjem.
Petrović smatra da je NIS nakon moguće najave o uvođenju sankcija verovatno počeo sa većom količinom uvoza nafte preko Jadranskog naftovoda (JANAF).
Kako bi NIS-ovo gorivo moglo da se zameni?
NIS je ključana figura u Srbiji za nabavku i preradu nafte. Čak 70 odsto dizela i 85 odsto benzina, koji se protroši u Srbiji, dolazi iz NIS-ove rafinerije u Pančevu, dok ostatak dolazi iz uvoza, rekao je ranije predsednik Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) Tomislav Mićović za RTS.
Zbog toga bi svaki poremećaj u nabavci ili preradi nafte u NIS-u mogao da dovede do nestašice goriva i skoka njihovih cena.
Prema podacima Agencije za energetiku (AERS) iz 2023. godine, od ukupnog broja benzinskih pumpi u Srbiji, čak 20 odsto su NIS-ove.
Međutim, i ostali prodavci goriva kupuju gorivo iz rafinerije Pančevo, ali ima onih i koji uvoze derivate, među kojima su MOL i OMV.
A kako bi NIS-ovo gorivo moglo da se zameni? Pre svega, država bi naftne derivate mogla da uvozi iz rafinerija u regionu i to na tri načina. Prvi je baržama preko Dunava (način na koji deo derivata već i pristiže), drugi železnicom, a treći kamionima u cisternama.
Međutim, 70 odsto dizela i 85 odsto benzina ne bi moglo tako brzo da se nabavi na tržištu, ukazao je ranije Tomislav Mićović.
"Nemoguće je logistički obezbediti tako brzo velike količine derivata nafte u okruženju", rekao je on.
To je nedavno potvrdio i enegetski stručnjak i ekonomista Goran Radosavljević za Danas koji je rekao da je naročito dopremanje goriva kamionima pitanje logističke izvodljivosti.
"Pitanje je da li postoji dovoljno kamiona i rezerovara da se to gorivo dopremi, a sve to bi uticalo na rast cena goriva", upozorio je Radosavljević.

Bogdan Petrović smatra da će manji problem biti nabaviti dizel i benzin za opštu potrošnju, odnosno za građane, koliko će biti veliki problem za Elektroprivredu Srbije da nabavi mazut.
"EPS je veliki potrošač mazuta, jer ga koristi za potpaljivanje uglja u TENT u Obrenovcu. To je mnogo veći problem. Ukoliko bi nestalo mazuta, onda bi pala i proizvodnja struje koja je, inače, nedovoljna u uslovima suše i slabog vodostaja koji trenutno vlada, a EPS je trenutno neto uvoznik struje. I deo toplana u Srbiji koristi mazut. Međutim, s obzirom na to da smo na pola grejne sezone, očekujem da će se to izgurati", kaže Petrović.
Kada je reč o opštoj potrošnji, odnosno nabavci dizela i benzina za vozače, to će, kako smatra, biti manji problem da se nadoknadi, jer se i sada određene količine uvoze.
"U tom slučaju, uvoz će se povećati, ali će se povećati i transportni troškovi zbog uvoza. Jeste da postoji i pitanje koliko trenutno u regionu ima viška kapaciteta koje mogu da pokriju srpske potrebe, ali pretpostavljam da neće biti veliki problem i da će biti dovoljno goriva", navodi Petrović, a kao primer dodaje to što je NIS ove godine imao remont u rafineriji Pančevo i da nije došlo do nestašice goriva.
Remont je trajao oko tri meseca. Uprkos remontu, ukazuje Petrović, NIS će godinu završiti sa dobitkom.
Govoreći o mogućem povećanju cene goriva zbog viših transportnih troškova u slučaju povećanog uvoza, Petrović smatra da bi država mogla da uskoči sa smanjenjem akcize, tako da rast cena goriva, u tom slučaju, "ne bi bio veliki udar na džep potrošača".
Šta su rešenja?
Za izlazak iz ove situacije, moguće je nekoliko scenarija:
- nacionalizacija;
- potpuni otkup ruskog dela;
- delimični otkup ruskog dela do nivoa na kome država ima većinski udeo;
- dogovor sa SAD da te sankcije ne budu primenjene;
- dogovor sa ruskom stranom da se njihov deo proda nekoj drugoj kompaniji.
Predsednik Vučić je rekao da je jedno od rešenja da se smanji udeo ruskog vlasništva u kompaniji NIS ispod 50 odsto i dodao da je teško da Rusi pristanu na to da Srbija otkupi od njih ceo udeo u NIS-u.
Na pitanje da li bi Rusi pristali da prodaju ceo udeo u NIS-u Srbiji, Radosavljević je ranije rekao za Danas da smatra da Rusi u Srbiji nemaju samo ekonomski interes nego i politički, i da će ostati tu i ukoliko tog ekonomskog razloga ne bude.
"Ono što je meni tu najproblematičnije što bi u slučaju sankcija NIS-u to bile prve direktne sankcije državi, jer je država 30 odsto vlasnik te kompanije. Posledice toga bi bile prilično velike ne samo u ekonomskom nego i u političkom smislu. Zbog toga nisam siguran da će do takvih sankcija uopšte doći, a i ukoliko bude došlo to bi mogla biti neka indirektna zabrana ili kontrola finansijskih tokova", rekao je Radosavljević.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Brkić: Kupac ruskog udela u NIS-u najverovatnije šeik Muhamed bin Zajed i naftna kompanija Abu Dabija
19.11.2025.•
48
Nacionalna naftna kompanija Abu Dabija - ADNOC najverovatniji je kupac ruskog udela u Naftnoj industriji Srbije (NIS).
Privredna komora Srbije: Profesionalni vozači na udaru šengenskih pravila
19.11.2025.•
4
Ograničen boravak profesionalnih vozača iz Srbije na teritoriji Evropske unije (EU), već ima, a tek će imati ozbiljne posledice na srpske vozače, lance snabdevanja, privredu i izvoz.
Tabaković o "specijalnoj operaciji" vezanoj za NIS: "O njoj se ne govori"
19.11.2025.•
13
Guverner Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković je rekla da se o "specijalnoj operaciji" koju je pominjanaa na sednici Vlade Srbije o NIS-u ne govori kako se ne bi otkrivali dalji planovi i strategije.
Vlada na vanrednoj sednici odlučila: Osniva još jedno gasno preduzeće
19.11.2025.•
9
Vlada Srbije je na vanrednoj sednici odlučila da se upravljanje gasnom infrastrukturom poveri novom preduzeću, dok će Srbijagas nastaviti da snabdeva tržište gasom i to će mu biti glavna uloga.
Narodna banka Srbije dobila upozorenje zbog mogućih sekundarnih sankcija zbog NIS-a
19.11.2025.•
13
Guvernerka NBS Jorgovanka Tabaković izjavila je da je centralna banka Srbije dobila upozorenje o mogućnosti uvođenja tzv. sekundarnih sankcija zbog NIS-a.
Rusi pristali da prodaju svoj udeo u NIS-u: Ministarka ne kaže kome, ali ističe da se ništa ne krije
19.11.2025.•
39
Ruski vlasnici su pristali da prodaju svoj deo vlasništva u NIS-u koji iznosi 56,15 odsto.
Tabaković: Inflacija usporila zahvaljujući ograničenju trgovačkih marži, BDP će biti manji od očekivanog
19.11.2025.•
5
Usporavanje inflacije u Srbiji na 2,8 odsto u oktobru ove godine najvećim delom je rezultat primene uredbe o organičavanju trovačkih marži.
Moguće nove sankcije: Ako Tramp zbog Rusije uvede carine od 500 odsto, Srbija bi mogla da se nađe na udaru
19.11.2025.•
32
Sjedinjene Američke Države spremne su da pređu na radikalnije mere ukoliko diplomatski odnosi i dosadašnji pritisci na Rusiju na uspeju.
Vlada Srbije danas zaseda: Biće razmotren paket energetskih propisa
19.11.2025.•
3
Vlada Srbije danas će održati sednicu na kojoj će biti razmotren paket energetskih propisa.
NIS ponovo traži od SAD dozvolu da posluje tokom pregovora o promeni vlasničke strukture
19.11.2025.•
0
Naftna industrija Srbije podnela je 18. novembra Kancelariji za kontrolu strane imovine (OFAC) Ministarstva finansija SAD novi zahtev za izdavanje posebne licence.
Bajatović: Ruski kapital u NIS-u moraće da bude anuliran
19.11.2025.•
21
Direktor Srbijagasa Dušan Bajatović izjavio je da prodaju NIS-a Rusima 2008. ne vidi kao loš poslovni potez, ali da ruski kapital u toj kompaniji mora da bude anuliran, jer NIS mora da nastavi da radi.
Honda povukla više od 250.000 hibridnih vozila zbog softverske greške
19.11.2025.•
0
Japanski proizvođač automobila Honda povukao je sa tržišta SAD više od 256.600 svojih hibridnih vozila "akord".
Generalni direktor NIS-a: "Akcionari vode pregovore, kompanija nastavlja stabilno poslovanje"
18.11.2025.•
7
Generalni direktor Naftne industrije Srbije (NIS) Kiril Tjurdenjev obratio se večeras zaposlenima i obavestio ih da akcionari te kompanije "aktivno vode pregovore sa svim zainteresovanim stranama".
Macut i Đedović Handanović: Snabdevanje energentima stabilno, dopremaju se tone naftne, benzina i dizela
18.11.2025.•
5
Premijer Đuro Macut razgovarao je sa ministarkom rudarstva i energetike Dubravkom Đedović Handanović o situaciji u tom sektoru i merama koje država preduzima kako bi se ublažile posledice sankcija NIS-u.
Može li se sačuvati NIS?
18.11.2025.•
12
Teška su vremena, ratuje se na bezbroj lokacija širom globusa.
Kako bi izgledala nacionalizacija NIS-a - da li je uopšte moguća
18.11.2025.•
8
Rasplet u vezi sa sankcijama NIS-u morao bi uskoro da se reši, ali i dalje nema jasnih naznaka kako.
Mađarski ministar: MOL bi mogao da preuzme deo akcija NIS-a
17.11.2025.•
11
Ministar spoljnih poslova Mađarske Peter Sijarto je izjavio da bi mađarska naftna kompanija MOL mogla da preuzme deo Naftne industrije Srbije (NIS) koja je pod sankcijama SAD zbog ruskog vlasništva.
Evropska komisija: Ekonomija Srbije znatno usporila
17.11.2025.•
9
Evropska komisija (EK) danas je objavila jesenje ekonomske prognoze.
Vlasnici benzinskih pumpi: Do 1. decembra snabdevanje gorivom stabilno, dalje je neizvesno
17.11.2025.•
7
Vlasnici najbrojnijih benzinskih pumpi u Srbiji, posle Naftne industrije Srbije (NIS), rekli su da će do 1. decembra biti dovoljno goriva.
Ministarka trgovine: Uredba o maržama naterala trgovce da budu efikasniji
17.11.2025.•
7
Najavljeno zatvaranje jednog broja objekata trgovinskog lanca Delez u Srbiji delom je posledica uredbe o ograničenju marži, ali ne kao negativna posledica te uredbe, izjavila je ministarka trgovine Jagoda Lazarević.
Stručnjak za energetiku: Biće goriva, ali je pitanje koliko će ono koštati
17.11.2025.•
7
Stručnjak za energetiku Miloš Zdravković izjavio je da ne očekuje probleme sa snabdevanjem gorivom na pumpama, ali da je pitanje koliko će ono koštati.
Komentari 18
Plaćač poreza
Izvidjac Futog
Vlada
Evo,za pet godina uvešćemo sankcije,samo da se reorganizujemo?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar