Menu 021

Lenard Koen je rekao da je poezija dokaz života - i bio je u pravu

Petnaesti studijski album Lenarda Koena "Thanks for the Dance" objavljen je posthumno, a izdanje na kojem se nalazi devet pesama donosi nam gotovo pola sata "koenštine".
Info 22.11.2019. | 14:54 > 15:11
Kada je na konferenciji povodom izlaska albuma You Want it Darker, po mnogima jednog od najvažnijih albuma 2010-ih, Koen odrecitovao deo pesme Listen to the Hummingbird, novinar ga je upitao da li će se ona naći na sledećem izdanju, a pesnik je odgovorio: "Božja volja". Tako je i bilo, 18 dana kasnije, već teško oboleo, Koen je pao i preminuo u 82. godini.
 
Jedino što ga je u tom momentu držalo u životu bilo je kompletiranje njegove završne zbirke poezije The Flame, u koju je sabrao i neke od stihova koji su se našli na posthumno objavljenom albumu Thanks for the Dance. I takva je volja bila da pesma Happens to the Heart, koja otvara finalnu zbirku poezije, otvara i Koenov 15. studijski album, dok poslednja pesma koju je odrecitovao pred javnošću Listen to the Hummingbird, zatvara ovo izdanje.
 
Vokali su snimljeni tokom dva sata jednog losanđeleskog popodneva, a potom je bilo potrebno tri godine da bi se od toga stvorio album koji će potpuno legitimno nastavljati tamo gde je Koen stao. 
 
Koenov glas na albumu Thanks for the Dance je kao i na You Want it Darker, kombinacija više od 100.000 cigareta, alkohola i poslednjih udisaja. I dok je You Want it Darker ultimativni oproštaj od sveta, Thanks for the Dance je refleksija na sve ono što je činilo Koenovu poetiku i muziku. Ponovo je Koen upetljan u svoje čvorove seksa, haljina, patnje, odlaska i povratka, sumiranja sopstvenog života. 
 
 
Za muzički deo, kao i na You Want it Darker, dobar deo zasluga odlazi Koenovom sinu, Adamu. Ovog puta je okupio ekipu bliskih Koenovih saradnika poput Haviera Masa ili Dženifer Vorns, pa do muzičara na čiju je muziku značajno uticao, kao što su Dejmijen Rajs i Lesli Fajst. Havijer Mas kada je uzeo instrument u ruke i stavio slušalice na uši, počeo je da plače rekavši da je mislio da više nikad neće moći da svira sa Lenardom. 
 
Naravno, nezaobilazan deo albuma je i pesma u kojoj se Koen osvrće na svet oko sebe, ali i na odnos sa bogom, pa pesnik zapaža i pita se: You smile at your suffering/ The sweetest reprieve/ Why did you leave us?/ Why did you leave?, dodajući distopijsku sliku uz, kao i uvek, tračak svetla: It's torn where there's beauty/ It's torn where there's death/ It's torn where there's mercy/ But torn somewhat less.
 
Da je kojim slučajem Koen, iz ko zna kog razloga, prolazio centrom Novog Sada dok je bio živ i da je podigao pogled ka oronuloj zgradi preko puta Vladičanskog dvora, verovatno bi zastao pred muralom Jedina istina francuskog umetnika Remeda. Jer Jedina istina ukazivala je ono čemu se posvetio i Koen u svojoj pesmi Puppets, koju otvara veoma oštro: German puppets burnt the Jews/ Jewish puppets did not choose. Kao što je Remed ukazao na odnos sile i čoveka, odnos onoga ko kontroliše i lutaka, tako i Koen ukazuje na lutke koje su svuda oko nas i sve oko nas, na lutke kakve smo i sami mi:
 
Puppet me and puppet you
Puppet German, puppet Jew
 
Puppet presidents command
Puppet troops to burn the land
 
Puppet fire, puppet flames
Feed on all the puppet names.
 
Za razliku od Jedine istine koju je, bukvalno, preškrabala bogougodna istorija, Koenova će nastaviti blasfemično da ukazuje na laž u onome što je sveto i na svetlo u onome što nije
 
 
Nakon Moving on, u kojoj se može učitati još jedna posveta Koenovoj večitoj muzi Merijen, kanadski pesnik otvara svoju erotičnu The Night of Santiago u kojoj nam još jednom govori o svom odnosu prema ženama. Još jednom se otvara Koen kazujući da nije bio ništa osim čoveka koji je umeo da greši, koji je bio svestan da greši i koji je to umeo da pretoči u reč i zvuk. I ponovo tu Koen zvuči kao stari ladies man, ali nad tim zvukom lebde i razlozi zbog kojih je rekao da ga je ta reputacija koštala toga da se s gorčinom smeje kroz 10.000 noći koje je proveo sam. 
 
Sa nekim pesmama publika je već mogla da se upozna. Album je najavljen singlovima The Goal i What Happens to the Heart, koja je svojom ironijom brzo privukla pažnju. I was always working steady, I never called it art. I got my shit together, meeting Christ and reading Marx, počinje Koen. I What Happens to the Heart i The Goal predstavljaju svođenje računa, sagledavanje plusa ili minusa na kraju salda - I'm almost alive/ I'm almost at home.
 
Od ranije poznata pesma je i The Hills, koju je Koen godinama dorađivao, a demo verzija se može naći i na internetu, s obzirom na to da je puštana na radio stanicama. Ipak, ovog puta Koen donosi nešto izmenjenu verziju, kako tekstualno, tako i melodijski. Thanks for the Dance, po kojoj je i nazvan album, otpevana je još 2006. na albumu Andžani Tomas Blue Alert, za koji je tekst pisao Koen. Međutim, u Koenovoj izvedbi poprima nova značenja, uviđamo još jedan osvrt na vezu sa Merijen i njihovo nerođene dete (And the baby you carried/ It was almost a daughter or a son). I na tom mestu još jednom Koen zastaje i shvata da je sve bilo fino i brzo.
 
 
I onda, na kraju, Koen u svojoj završnoj reči podseća da je samo čovek, pa zaključuje: Listen to the hummingbird/ Whose wings you cannot see/ Listen to the hummingbird/ Don't listen to me.
 
Album You Want it Darker bio je savršeni testament čoveka koji je svestan svog kraja, čoveka koji je veći deo svoje karijere posvetio pokušajima da uz pomoć reči prodre do same suštine ljudskih osećanja, ljudske lepote i banalnosti, požude i slabosti. U tom kontekstu Thanks for the Dance nije morao ni da se desi, ali nam je drago da se ipak dogodio.
 
You'll be hearing from me baby, long after I'm gone, pevao je Koen na albumu I'm Your Man iz 1988. godine, a tri decenije kasnije dokazao nam je da je to ozbiljno mislio.
 
------
 
Povodom objavljivanja albuma Thanks for the Dance, u Radio kafeu (Miletićeva 45), u nedelju, 24. novembra, organizovaće se Veče posvećeno Lenardu Koenu, na kojem će prisutni gledati film, slušati novi album i stare pesme, a moći će da probaju i Koenov koktel Red Needle. Više o tome OVDE.
Autor: Zoran Strika - strika@021.rs
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • Perke
    23.11.2019 17:11
    Legenda
  • Hvala vam
    23.11.2019 09:57
    Veliki Koen i divni gubitnik
  • my name is nobody
    22.11.2019 22:51
    Moje skromno mišljenje - ostaviti bar jedan komentar na ovu vest. Ima nas.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
O nama Oglašavanje Kontakt Impresum Uslovi i pravila korišćenja Pošalji vest