Otkrivena crna rupa koja ne uništava, već stvara zvezde

Naučnici su otkrili crnu rupu u središtu patuljaste galaksije koja izbacuje mlazove gasa duge 500 svetlosnih godina, u kojima se formiraju nove zvezde.
Otkrivena crna rupa koja ne uništava, već stvara zvezde
Astronomi su i pre uočili supermasivne crne rupe koje stvaraju povoljne uslove za rađanje zvezda, ali se do sada smatralo da crne rupe koje se nalaze u patuljastim galaksijama, koje sadrže milijardu zvezda ili manje, onemogućuju njihovo formiranje.
Astrofizičar Zakari Šut sa Državnog univerziteta Montane i njegove kolege posmatrali su crnu rupu u patuljastoj galaksiji Hen 2-10, udaljenu oko 34 miliona svetlosnih godina, i uočili kako izbacuje oblak jonizujućeg gasa koji je dugačak gotovo 500 svetlosnih godina. Ovaj oblak se protezao od galaktičkog centra pa sve do ivice galaksije gde se i formiraju zvezde, piše New Scientist.
Astronome zanimaju patuljaste galaksije poput Hen 2-10 jer bi one mogle ličiti na galaksije iz ranog perioda svemira. U slučaju da se zakoni iza evolucije galaksija nisu promenili, ti podaci bi nam mogli pomoći u razumevanju razvoja galaksija poput našeg Mlečnog puta.

"Svaki put kada uočimo nove interakcije između galaksija i njihovih crnih rupa, posebno u ovakvim patuljastim galaksijama, možemo saznati nešto više o procesima iza nastanka zvezda i formiranja galaksija u ranom svemiru", rekao je Šut.

Patuljaste galaksije obično u svom središtu imaju crnu rupu ili supernovu, ali su toliko mutne da je teško odrediti šta se tačno tamo nalazi. Međutim, naučnici su prilikom proučavanja Hen 2-10 koristili novu metodu visoke razolucije, što može pomoći pri budućem snimanju drugih patuljastih galaksija.

"Ovo je velik korak napred jer možemo sa sigurnošću reći da se radi o crnoj rupi, a ne supernovi", rekla je astrofizičarka Džoana Piotrovska sa Kembridž univerziteta.

Istraživanje pod nazivom "Black-hole-triggered star formation in the dwarf galaxy Henize 2-10" objavljeno je u časopisu "Nature".

• Mile rent-a mozak

24.01.2022 18:45
    U naslovu slobodno možete staviti, umesto "crne rupe" - "predsednikovo dupe". U textu i ne morate.
  • "Savko

24.01.2022 15:31
    Na žalost, izmislii su i internet i onda ga dali majmunima.
  • Savko

24.01.2022 13:37
    NASA propaganda
    Opet nešto izmišljaju...

Instagram menja izgled

Instagram dobija novo "vizuelno osveženje", a to će se odnositi na novi logo, font i raspored reklama preko celog ekrana.

WhatsApp testira novu funkciju

Ako odlučite da napustite WhatsApp grupu koja postaje sve bučnija ili irelevantnija, aplikacija će objaviti obaveštenje koje svako može da vidi u ćaskanju.

"Kjuriositi" na Marsu otkrio "vrata"

Nasin rover "Kjuriositi" snimio je veoma zanimljiv prizor na Marsu prošle nedelje – pravilnu pravougaonu pukotinu u stenama, koja neodoljivo podseća na vrata ili ulaz koji vodi u podzemlje.

Apple gasi proizvodnju iPoda

Apple je objavio da nakon dve decenije gasi proizvodnju iPoda, uređaja koji je promenio način slušanja muzike i pomogao da se završi vladavina CD-a.

Mask: Ukinuo bih Tviterovu zabranu Trampu

Ilon Mask je izjavio da će ukinuti trajnu zabranu korišćenja Tvitera koju je ta društvena mreža uvela bivšem predsedniku Donaldu Trampu ako se realizuje njegov plan da kupi tu kompaniju.