Otkrivena crna rupa koja ne uništava, već stvara zvezde

Naučnici su otkrili crnu rupu u središtu patuljaste galaksije koja izbacuje mlazove gasa duge 500 svetlosnih godina, u kojima se formiraju nove zvezde.
Otkrivena crna rupa koja ne uništava, već stvara zvezde
Astronomi su i pre uočili supermasivne crne rupe koje stvaraju povoljne uslove za rađanje zvezda, ali se do sada smatralo da crne rupe koje se nalaze u patuljastim galaksijama, koje sadrže milijardu zvezda ili manje, onemogućuju njihovo formiranje.
Astrofizičar Zakari Šut sa Državnog univerziteta Montane i njegove kolege posmatrali su crnu rupu u patuljastoj galaksiji Hen 2-10, udaljenu oko 34 miliona svetlosnih godina, i uočili kako izbacuje oblak jonizujućeg gasa koji je dugačak gotovo 500 svetlosnih godina. Ovaj oblak se protezao od galaktičkog centra pa sve do ivice galaksije gde se i formiraju zvezde, piše New Scientist.
Astronome zanimaju patuljaste galaksije poput Hen 2-10 jer bi one mogle ličiti na galaksije iz ranog perioda svemira. U slučaju da se zakoni iza evolucije galaksija nisu promenili, ti podaci bi nam mogli pomoći u razumevanju razvoja galaksija poput našeg Mlečnog puta.

"Svaki put kada uočimo nove interakcije između galaksija i njihovih crnih rupa, posebno u ovakvim patuljastim galaksijama, možemo saznati nešto više o procesima iza nastanka zvezda i formiranja galaksija u ranom svemiru", rekao je Šut.

Patuljaste galaksije obično u svom središtu imaju crnu rupu ili supernovu, ali su toliko mutne da je teško odrediti šta se tačno tamo nalazi. Međutim, naučnici su prilikom proučavanja Hen 2-10 koristili novu metodu visoke razolucije, što može pomoći pri budućem snimanju drugih patuljastih galaksija.

"Ovo je velik korak napred jer možemo sa sigurnošću reći da se radi o crnoj rupi, a ne supernovi", rekla je astrofizičarka Džoana Piotrovska sa Kembridž univerziteta.

Istraživanje pod nazivom "Black-hole-triggered star formation in the dwarf galaxy Henize 2-10" objavljeno je u časopisu "Nature".
  • Mile rent-a mozak

24.01.2022 18:45
    U naslovu slobodno možete staviti, umesto "crne rupe" - "predsednikovo dupe". U textu i ne morate.
  • "Savko

24.01.2022 15:31
    Na žalost, izmislii su i internet i onda ga dali majmunima.
  • Savko