Ta novina propisana je novom uredbom o markiranju goriva, koja je u novembru bila na javnoj raspravi i koju bi Vlada Srbije trebalo uskoro da usvoji, a primena bi mogla početi u prvoj polovini sledeće godine.
Prema rečima generalnog sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislava Mićovića, da je provera goriva u rezervoarima neophodna iz tog udruženja ističu još od uvođenja njegovog markiranja jer svi kanali sivog tržišta završavaju u rezervoarima vozila.
"Bez obzira na mere koje se preduzimaju da se spreče nelegalni tokovi na tržištu, takvih pojava ima, a na kraju se sve završi u rezrvoarima automobila i zato je ta kontrola veoma važna. To će, sigurno je, doprineti tome da oni koji posluju nelegalno izgube kupce, koji neće želeti da, kupovinom takvog goriva, rizikuju visoke kazne", kaže Mićović.
Koncentarcija markera iz rezervoara lako se može utvrditi, a u to su se, kaže Mićović, uverili naši prevoznici pre nekoliko godina, vozeći van Srbije. Naime, mnogi su umesto dizela, kao pogonsko gorivo koristili lož-ulje, što je kontrola u zemljama Evropske unije, gde se taj derivat takođe markira, detektovala i sankcionisala.
"Marker za lož-ulje je jedinstven i koristi se i u Evropi i Srbiji, a lož-ulje se ne može se koristiti kao pogonsko gorivo jer je namenjeno za proizvodnju toplotne energije i oslobođeno je akciza, tako da se njegovim korišćenjem kao pogonskog goriva, zapravo, izbegava plaćanje poreza, a na dizel-gorivo akcize se plaćaju. UNKS odavno ukazuje na ogroman problem nelojalne konkurencije jer se masovno namešava bazno ulje, koje je takođe neakcizni proizvod, u dizel-gorivo. Za proteklih 11 meseci uvezeno je oko 75.000 tona tog derivate nafte, a realne godišnje potrebe su do 25.000 tona. Ipak, reakcija još nema, a samo po osnovu utaje akcize, državni buyet uskraćen za oko 25.000.000 evra", naveo je Mićović.
Prema Mićovićevim rečima, uzimanjem uzoraka iz rezervoara i eventualnim utvrđivanjem da gorivo nema zadovoljavajuću koncentraciju markera može se s velikom sigurnošću konstatovati da je u vozilu gorivo iz nelegalnih tokova.
Kontrola goriva iz rezervoara uglavnom se odnosi na transportna preduzeća, preduzetnike i poljoprivredna preduzeća i obavljaće se na parkinzima tih firmi.
"
U rezervoarima vozila preduzeća koja se bave međunarodnim transportom može se očekivati da koncentracija markera neće biti odgovarajuća, ali to svakako ne bi trebalo da bude slučaj s gorivom u rezervoarima poljoprivrednih mašina, traktora, kombajna... pa čak i 70 odsto voznog parka transportnih preduzeća koja svoju delatnost obavljaju malim kamionima, dostavnim vozilima", kaže Mićović za
"Dnevnik".
Ukoliko se u rezervoaru pronađe gorivo nelegalnog porekla, odnosno ono u kojem koncentracija markera nije odgovarajuća, novom uredbom su propisane kazne od 50.000 dinara do 2.000.000 i zabrana rada do tri godine. Izuzetak su vozila koja su gorivo sipala u inostranstvu, uz dokaz o kupovini derivata van Srbije.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 8
Zoran
Pogledajte gužve na mostu u Šepku. U Bosni je dizel jeftiniji i do 40 dinara po litru. Zasto akcize ne dovedete na nivo susednih država. Ovako mnogo država gubi, plus gube firme koje drže pumpe uz granicu. Naopako radite državna birokratijo.
jo
pawlle
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar