Dve adrese za žalbe nezadovoljnih pacijenata

Jedan je zaštitnik prava osiguranika u domu zdravlja ili bolnici, a drugi savetnik za zaštitu prava pacijenata u opštini.

Kad se pacijent naljuti i odluči da se nekome službeno obrati za pomoć i istera pravdu, njihove kancelarije su mesto gde bi trebalo da uđe. Konkretnije, ukoliko pacijentu nije propisana dobra terapija ili izabrani lekar nije mogao da mu zakaže pregled kod specijaliste u predviđenom roku, a posavetovao mu je da pregled obavi u privatnoj ustanovi. To su neki od razloga da čovek potraži pomoć zaštitnika za prava osiguranika, koji rade u 149 zdravstvenih ustanova.

A da im se ljudi zaista obraćaju, potvrđuje i podatak Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje od prošle godine - zaštitniku su se građali zvanično obratili 18.850 puta. Detaljniji pogled na brojke otkriva da su pacijenti prošle godine podneli 297 prijava zbog povrede prava iz zdravstvenog osiguranja, i ti najčešće jer nisu mogli da zakažu specijalistički pregled u roku od mesec dana. Od toga 181 prijava bila je osnovana, u 93 slučaja zaštitnik je utvrdio da nije došlo do povrede prava, 12 prijava je odbačeno, a 11 povučeno. Broj podnetih prijava veći je za 58 u odnosu na 2015. godinu. Najviše prijava stiglo je na račun Kliničkog centra Vojvodine (97), potom Zdravstvenog centra Vranje (43), Opšte bolnice u Subotici (23), Doma zdravlja Novi Sad (19), Vojnomedicinske akademije (19)...Na šta su se tačno žalili pacijenti kada su u pitanju novosadske zdravstvene ustanove, možete pročitati u našem tekstu OVDE.

Dakle, nezadovoljni građani mogu da se požale zaštitniku ukoliko imaju problem s terapijom ili doznakama, ali ukoliko imaju primedbe na ponašanje medicinskog osoblja ili na nepoštovanje etičkih načela, moraju da kucaju na druga vrata - kod savetnika za zaštitu pacijenata. Za ovaj posao nadležni su službenici opština, ged se i nalaze njihove kancelarije. Budući da oni nemaju nikakve veze sa Ministarstvom zdravlja, ne postoje jedinstveni podaci o broju ovih savetnika, njihovoj obrazovnoj strukturi ili poslu koji obavljaju.

RFZO je zadužen za imenovanje i rad zaštitnika osiguranika, a rad savetnika kontroliše isključivo lokalna samouprava i po svom nahođenju i kriterijumima ih i zapošljava.

U Fondu je za "Politiku" objašnjeno da je posao zaštitnika osiguranika poveren ljudima koji su godinama zaposleni u ovoj ustanovi i najčešće su to pravnici, ekonomisti ili lekari pred penzijom. Probleme s kojima se pacijenti susreću zaštitnik osiguranika bi trebalod a rešava u hodu, a njegov zadatak je ne samo da sasluša nezadovoljnog pacijenta, već i da obaveštava RFZO o nestašicama materijala ili lekova, kao i o neispravnim uređajima u zdravstvenim ustanovama. On nemamogućnost da nalaže ili preporučuje pokretanje disciplinskih mera protiv nesavesnih medicinara, već isključivo brine o ostvarenju prava pacijenata.

U jednoj od 149 zdravstvenih ustanova u kojima postoji zaštitnik (nije im dopušteno da govore bez posebnih odobrenja, pa list ne navodi ime i grad sagovornice), Politika saznaje da oni najčešće pomažu građanima da vrate novac kojim su platili specijalistički pregled, ukoliko u državnoj ustanovi nisu dobili termin za pregled u roku od 30 dana.

U tom slučaju građani bi trebalo da napišu prijavu zaštitniku, koji se potom obraća zdravstvenoj ustanovi tražeći refundaciju novca.

"U našu kancelariju građani dolaze sa najrazličitijim pričama. Kada se žale na neprofesionalnost medicinskog osoblja, savetujem im da pišu prijavu rukovodstvu ustanove ili savetniku pri opštini. Ponekad mi u kancelariju upadaju građani koji se na sav glas žale da lekar neće da im zakaže kontrolu. Međutim, kad pogledam njihovu dokumentaciju, shvatam da su oni taj pregled želeli da zakažu dva, tri meseca ranije. Veoma često su pacijenti u pravu, ali se dešava i da greše", kaže jedna od sagovornica "Politike", koja taj posao obavlja tri godine, od kada je institucija zaštitnika prava osiguranika uvedena u dzravstvene ustanove.

Pacijenti su se obraćali zaštitniku jer je zdravstveni sistem pokazao da im knjižica nije overena, a dešavalo se i da lekari upute trudnice da neophodne laboratorijske analize obave u privatnoj ambulanti, a ne u državnoj bolnici.

  • Bojana

    23.04.2024 09:00
    Žalba na klinički centar Nis
    Prosle godine je otkriven rad dojke i do dana danasnjeg doktor se nije udostojio da zakaze operaciju.Pa ako neko zna kome se obratiti posto se svi prave ludi a sa druge strane apeluju kako je bitno da se na vreme otkrije a kada se otkrije lekari čekaju preko šest meseci na samo zakazivanje operacije.
  • Andjela

    17.03.2024 13:50
    Kostić
    Dobar dan, ja znam kakva je situacija u našoj državi Srbiji, ali smatram da to kakvi smo ljudi nema veze sa profesijijom. Lažno predstavljanje medicinskog osoblja, korišćenje tudjeg imena i prezimena i davanje lažnih i pogrešnih informacija o stanju pacijenta koji je u Urgentnom centru već 127 dana bez dozvoljenih poseta, smatram da treba da bude najstrože kažnjeno. Mi "obični" ljudi treba da imamo poverenje u naše zdravstvo jer kad smo loše, njima se obraćamo. Ako takvi ljudi rade u zdravstvu, šta da očekujemo od drugih ustanova. Ne tražim da izvode čuda, znam da ih nije dovoljno, znam da rade težak i odgovoran posao, ali smatram da zaslužujem da dobijem ispravne informacije o stanju pacijenta. Takodje smatram da kada se ja predstavim, po bontonu, osoba kojoj sam se predstavila treba da kaže svoje ime. Pogotovo ako pitam doktorku kako se zove i preziva, smatram da je dužna da mi odgovori, a ne da kame ime i prezime svoje koleginice. Osećam se beznadežno i ne znam više od koga da tražim i koga da molim za pomoć.
  • Jelic ljiljana

    10.01.2024 13:06
    Dom zdravlja Kamendin Zemun po
    Ja nemogu da verujem da je sve postalo izopačeno,sestre koje rade na salteru su neljubazne ,drske i prepotentno,znaci zovem od 9:00h da zakazem kod dr pesic ili me stave na cekanju pola sata ili se nejavedo 14:00h sam zvala pa sam morala na posao znaci one mogu da budu neodgovorne i da rade sta hoce u svakom slučaju ovaj zakon ih brani a dobro znamo kakav je zakon,ovo postaje toliko iritantni i bolesno društvo em sto placamo participaciju 50 din to mi je neshvatljivo jer nam oduzimaju za zdravstvo em sto bi trebale da budu ljubazne,jer nije to kaficu pa da smo zeljni da idemo da ih gledamo i gubimo vreme u cekaonici po tri ipo sata,to sto zakazu macku o rep to je samo ispijanje mozga da dokazu da je narod stoka i da mogu snjima kako hoce ovo je postalo uzasni,brane se lopovi,neradnici i osobe koje prolaze kao jedna noc uzasni znaci moje pitanje dokle vise ova bolestima,od neprofesionalno rada po dom zdravlju uzas od devet do dva da zvoni da se niko nejavis strasno

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija