Dve adrese za žalbe nezadovoljnih pacijenata
Kad se pacijent naljuti i odluči da se nekome službeno obrati za pomoć i istera pravdu, njihove kancelarije su mesto gde bi trebalo da uđe. Konkretnije, ukoliko pacijentu nije propisana dobra terapija ili izabrani lekar nije mogao da mu zakaže pregled kod specijaliste u predviđenom roku, a posavetovao mu je da pregled obavi u privatnoj ustanovi. To su neki od razloga da čovek potraži pomoć zaštitnika za prava osiguranika, koji rade u 149 zdravstvenih ustanova.
A da im se ljudi zaista obraćaju, potvrđuje i podatak Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje od prošle godine - zaštitniku su se građali zvanično obratili 18.850 puta. Detaljniji pogled na brojke otkriva da su pacijenti prošle godine podneli 297 prijava zbog povrede prava iz zdravstvenog osiguranja, i ti najčešće jer nisu mogli da zakažu specijalistički pregled u roku od mesec dana. Od toga 181 prijava bila je osnovana, u 93 slučaja zaštitnik je utvrdio da nije došlo do povrede prava, 12 prijava je odbačeno, a 11 povučeno. Broj podnetih prijava veći je za 58 u odnosu na 2015. godinu. Najviše prijava stiglo je na račun Kliničkog centra Vojvodine (97), potom Zdravstvenog centra Vranje (43), Opšte bolnice u Subotici (23), Doma zdravlja Novi Sad (19), Vojnomedicinske akademije (19)...Na šta su se tačno žalili pacijenti kada su u pitanju novosadske zdravstvene ustanove, možete pročitati u našem tekstu OVDE.
Dakle, nezadovoljni građani mogu da se požale zaštitniku ukoliko imaju problem s terapijom ili doznakama, ali ukoliko imaju primedbe na ponašanje medicinskog osoblja ili na nepoštovanje etičkih načela, moraju da kucaju na druga vrata - kod savetnika za zaštitu pacijenata. Za ovaj posao nadležni su službenici opština, ged se i nalaze njihove kancelarije. Budući da oni nemaju nikakve veze sa Ministarstvom zdravlja, ne postoje jedinstveni podaci o broju ovih savetnika, njihovoj obrazovnoj strukturi ili poslu koji obavljaju.
RFZO je zadužen za imenovanje i rad zaštitnika osiguranika, a rad savetnika kontroliše isključivo lokalna samouprava i po svom nahođenju i kriterijumima ih i zapošljava.
U Fondu je za "Politiku" objašnjeno da je posao zaštitnika osiguranika poveren ljudima koji su godinama zaposleni u ovoj ustanovi i najčešće su to pravnici, ekonomisti ili lekari pred penzijom. Probleme s kojima se pacijenti susreću zaštitnik osiguranika bi trebalod a rešava u hodu, a njegov zadatak je ne samo da sasluša nezadovoljnog pacijenta, već i da obaveštava RFZO o nestašicama materijala ili lekova, kao i o neispravnim uređajima u zdravstvenim ustanovama. On nemamogućnost da nalaže ili preporučuje pokretanje disciplinskih mera protiv nesavesnih medicinara, već isključivo brine o ostvarenju prava pacijenata.
U jednoj od 149 zdravstvenih ustanova u kojima postoji zaštitnik (nije im dopušteno da govore bez posebnih odobrenja, pa list ne navodi ime i grad sagovornice), Politika saznaje da oni najčešće pomažu građanima da vrate novac kojim su platili specijalistički pregled, ukoliko u državnoj ustanovi nisu dobili termin za pregled u roku od 30 dana.
U tom slučaju građani bi trebalo da napišu prijavu zaštitniku, koji se potom obraća zdravstvenoj ustanovi tražeći refundaciju novca.
"U našu kancelariju građani dolaze sa najrazličitijim pričama. Kada se žale na neprofesionalnost medicinskog osoblja, savetujem im da pišu prijavu rukovodstvu ustanove ili savetniku pri opštini. Ponekad mi u kancelariju upadaju građani koji se na sav glas žale da lekar neće da im zakaže kontrolu. Međutim, kad pogledam njihovu dokumentaciju, shvatam da su oni taj pregled želeli da zakažu dva, tri meseca ranije. Veoma često su pacijenti u pravu, ali se dešava i da greše", kaže jedna od sagovornica "Politike", koja taj posao obavlja tri godine, od kada je institucija zaštitnika prava osiguranika uvedena u dzravstvene ustanove.
Pacijenti su se obraćali zaštitniku jer je zdravstveni sistem pokazao da im knjižica nije overena, a dešavalo se i da lekari upute trudnice da neophodne laboratorijske analize obave u privatnoj ambulanti, a ne u državnoj bolnici.
Komentari 50
Bojana
Andjela
Jelic ljiljana
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar