Kako piše
"Politika", novi pravilnik za auto-škole u Srbiji stupa na snagu 25. oktobra i zbog ovih propisa preti opasnost da više od trećine centara za obuku vozača prestane sa radom.
Mladen Rašeta iz Privredne komore auto-škola Srbije kaže da po anketi koju su uradili s više od 150 auto-škola, njih 37,8 odsto neće ispunjavati nove uslove. Najvažnije izmene po novim odredbama Pravilnika o osposobljavanju kandidata vozača su da svako vozilo za obuku mora da ima ABS kočioni sistem i da na poligonu postoji uspon za kretanje automobila pod ručnom kočnicom.
Auto-škole moraju na poligonu i da obezbede prostor za skupove vozila, tačnije za vožnju unazad kamiona sa prikolicom sa skretanjem ulevo, odnosno udesno pod pravim uglom. Novina je i da kamioni i autobusi moraju biti opterećeni najmanje 30 odsto svoje nosivosti tokom nekoliko časova praktične obuke i na ispitu.
"U Srbiji radi oko 500 auto-škola, a nakon stupanja na snagu novog pravilnika, nove uslove neće ispunjavati više od 150. Najveći problem je u Beogradu. Polovina auto-škola u prestonici će se 'ugasiti'. Polaganje za kamion ubuduće neće biti moguće u glavnom gradu", ukazuje Rašeta za "Politiku".
Poligoni za obuku vozača u Beogradu su najčešće javne površine ili su iznajmljeni od nekih privatnih firmi. Izmenom zakona i početkom rada novog pravilnika poligon više ne može biti javna površina. Uspon, odnosno kretanje vozila pod ručnom kočnicom, kandidati su nekada vežbali na strmim ulicama, a sada će auto-škole za to morati na poligonu da obezbede uslove.
"To je i najmanji problem, koji se rešava izgradnjom uspona i košta nekoliko hiljada evra. Najveći problem imaće auto-škole koje obučavaju za takozvane više kategorije, kamione s prikolicom, autobuse, jer moraju na poligonu da dodaju jednu 'operaciju', a reč je o skretanju unazad pod pravim uglom ulevo i udesno. Da bi izveli tu radnju moraju da prošire poligon još 50 puta 40 metara. To je skupo i zahteva milione ulaganja, a nema nekog smisla jer su kandidati to ranije vežbali na otvorenom putu, gde postoje uslovi za takvo kretanje", smatra Rašeta.
Kada je reč o opterećenju vozila tokom časova praktične obuke, sagovornik "Politike" ističe da i tu može doći do problema.
"Ako je kamion, na primer, nosivosti 12 tona, kandidat mora da ima bar dva časa vožnje kamiona sa teretom. Nije problem natovariti kamion i naći teret, što bi u ovom slučaju bilo četiri tone. Ali, taj teret ne može stalno biti na prikolici i mi moramo neprekidno da utovarujemo i istovarujemo kamion kada radimo sa novim kandidatima", objašnjava Rašeta.
On zaključuje da su sve ovo neisplative investicije zbog čega će i polaganje vožnje poskupeti. Po novom pravilniku poligon za obuku vozača mora da bude u vlasništvu auto-škole ili da vlasnik ima ugovor o zakupu ili rešenje o korišćenju. Takođe, poligon može da se nalazi van grada, a polaganja u samom gradu.
Milenko Kulić, koji je 19 godina bio vlasnik jedne auto-škole, kaže da je pre nekoliko godina morao da "stavi katanac" na svoju školu upravo zbog raznih novina i uslova koje nije mogao da ispuni. On navodi da je 2013. prestalo s radom 560 auto-škola i time je bez posla ostalo oko 2.000 ljudi.
"Jednostavno nismo mogli finansijski da izdržimo te promene. Smatram da u vezi sa problemima auto-škola mora da se uključi i država jer je obuka budućih vozača u opštem interesu", kaže Kulić.
On smatra i da bi lokalna samouprava trebalo da pomogne auto-školama da nađu poligone i prilagode ih novom pravilniku, koji uskoro kreće, ali, kako kaže, boji se da je sada ostalo malo vremena.
U MUP-u navode da su se čelnici saobraćajne policije nekoliko puta sastajali sa predstavnicima auto-škola kako bi razgovarali o aktuelnim problemima. Dodaju da su u policiji napravili procenu prema kojoj 40 odsto auto-škola ne ispunjava uslove novog pravilnika.
Krajem prošle godine pobunilo se i nekoliko stotina instruktora vožnje zaposlenih u auto-školama iz cele Srbije. Oni su svoj revolt iskazali ispred zgrade Vlade Srbije u Beogradu. Instruktori su se bunili zato što moraju svake godine da pohađaju seminare o unapređenju znanja, a posle pet godina, da bi produžili dozvolu za rad, moraju da polažu ispit koji sami plaćaju i da nauče više od 1.800 stranica materijala. Inače, prosek starosti instruktora vožnje je oko 50 godina.
Komentari 15
hm
Marko
Kako bre ne isplative? Isplative su tako što ti omogućuju da radiš taj posao.... To treba da imate (ili u slučaju tereta da radite)....
a ovaj mudrac ovde koji kaže da nova kola nemaju ručnu, nije video novi auto, samo je čitao o novom autu.... gde bre nemaju, maltene SVI imaju.....
Nišlija
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar