
E-goriva zamenjuju benzin i dizel: Ako novi plan EU zaživi, kako će uticati na Srbiju?
Nakon višemesečnih pregovora, u Briselu je krajem marta usaglašen zakon po kome od 2035. u saobraćaj neće biti puštani novi atomobili koji imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem.

Foto: Pixabay
To u praksi znači da vozila koja idu na benzin i dizel odlaze u prošlost, a da na evropske puteve stupaju električna.
Ipak, od tog pravila Nemačka je izuzetak. Nemci su uporno blokirali ovaj zakon, sve dok u njega nije uvrštena klauzula po kojoj su dozvoljena e-goriva, što predstavlja alternativu na putu ispunjenja ovog cilja.
"E-gorivo je tečno gorivo koje može da se koristi za transport, ali nema fosilno poreklo. Ono se pravi od obnovljivih izvora energije, kao što su vetar, sunce ili voda. Mi proizvodimo struju i pomoću nje, kroz elektrolizu dobijamo vodonik. Vodonik potom prolazi kroz određeni tehnološki proces. Dodatno, CO2 se izdvaja iz atmosfere i dodaje tom proizvodu. Na taj način dobijamo konvencionalno gorivo, ali ono koje ne emituje štetne materije", objašnjava Alan Maturan, direktor komunikacija "Goriva Evrope“.
Ovo je nesumnjivo, smatraju proizvođači, budućnost koja nas čeka. Međutim, postavlja se pitanje koliko bi ta mogućnost mogla da nas košta, jer će e-goriva biti znatno skuplja, a prema nekim do sada nezvaničnim podacima, cena bi mogla da ide i do sedam evra po litru.
Iako bi cena koja potencijalno može da predstavlja problem, mogla pasti i doći na nivo od oko 2 evra, ona ne predstavlja jedinu potencijalno negativnu stranu.
"Problem je u tome što je ovo neverovatno energetski intenzivan i skup proces. Koristi se četiri do pet puta više energije da bi se proizvelo gorivo, nego što je potrebno kada kroz baterije elektrifikujete vozilo. To je izuzetno rasipnički proces, čak iako ga napravite klimatski neutralnim", ističe Aleks Kins iz nevladine organizacije "Saobraćaj i životna sredina".
Zbog toga Kins dodaje da su za sada, električni automobili najbolja opcija.
"E-goriva su loša ne samo zato što proizvode CO2, nego zato što sprečavaju prestanak upotrebe motora sa unutrašnjim sagorevanjem, ona su zapravo izgovor da bi ljudi nastavili da kupuju automobile koji koriste fosilna goriva. Kada je budućnost automobilske industrije u pitanju, ono što treba da se koristi jesu električna", kaže šef klimatskog sektora u Evropskom birou za životnu sredinu, Luk Hajvud.
Hajvud dodaje kako su baterije jeftine i efikasne i da sada postoji dosta modela koji bi građanima mogli da budu privlačni.
Ukoliko e-goriva zažive, šta očekuje Srbiju?
E-goriva još uvek u praksi nisu zaživela, iako se oko njihov vodi polemika širom Evrope, ukoliko ona pak zažive, šta onda očekuje Srbiju?
Maturan smatra da će sve zemlje u okolini Evropske unije, morati da prate trendove, jer će nesumnjivo sve što se menja na tom polju, uticati i na naš region. Stoga bi, kako kaže Maturan, e-goriva trebalo da budu deo dugoročnih planova i u Srbiji.
Profesor sa Mašinskog fakulteta u Beogradu Miloš Banjac, međutim, kaže za Euronews Srbija da je razlika u ceni neuporediva.
"Pre svega, cena ovako proizvedenog goriva je negde oko deset evra po litri, to je proizvodna cena bez akciza. Cena u Srbiji je negde oko 1,5 evra sa svim akcizama, dakle razlika između cena je neuporediva", kaže Banjac.
On dodaje da Evropa ovaj veoma ambiciozan program, nameće drugim zemljama, kao i da je nemačka inicijativa potpuno opravdana.
"Bojim se da mi nećemo moći da izdržimo takvu brzinu njihovog razvoja i da nećemo moći da se do 2030. i 2035. godine priključimo tom programu, ne samo Srbija, nego ceo svet je tu u pitanju", objašnjava Banjac.
Kada je u pitanju prelazak na električna vozila, Banjac kaže da i tu postoji mnogo problema jer se njihove baterije prave od retkih, skupih materijala i da je količina u svetu ograničena, zbog čega ne mogu svi odjednom krenuti da ih koriste.
"Kao što se zna u Srbiji se 70 odsto električnih energija pravi na ugalj, tako da prelazak na električna vozila nema smisla", dodaje Banjac i kaže kako postoje i "problemi sa baterijom kao i sa otpadom koji je vrlo otrovan, koji se teško razgrađuje".
Banjac kaže da se iako se još uvek radi na tome da avioni profunkcionišu na vodonik, u Evropi se trenutno u mnogim gradovima uvodi gradski saobraćaj, međugradski saobraćaj i prevoz kamionima koji funkcioniše na vodonik, za koji smatra da će "biti konačan cilj i konačno rešenje za ove probleme".
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO: Policija intervenisala na mestu gde Dijana Hrka štrajkuje glađu, uhapšen prevoznik Jaćimović
02.11.2025.•
0
Pripadnici intervetne jedinice policije, u punoj opremi za razbijanje demonstracija, intervenisali su u Ulici kneza Miloša kod Skupštine Srbije gde je Dijana Hrka danas u 11.52 započela štrajk glađu.
Leks specijalis za Generalštab u utorak pred poslanicima - korak bliže realizaciji planova Trampovog zeta
02.11.2025.•
3
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić sazvala je za 4. novembar sednicu parlamenta na čijem će dnevnom redu biti leks specijalis za projekat kompanije Džareda Kušnera, zeta Donalda Trampa, na mestu Generalštaba.
Vučić u obilasku gradilišta Nacionalnog stadiona: Biće najbezbedniji
02.11.2025.•
9
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da bi grubi građevinski radovi na Nacionalnom stadionu u Surčinu trebalo da budu završeni do 28. februara 2027.
Ministar Bratina: Oko nesreće u Novom Sadu napravljena bezvezna politička hajka
02.11.2025.•
26
Ministar informisanja Boris Bratina izjavio je da će izbori biti poslednja prilika za veliki haos, kada očekuje, kako navodi, rušenje biračkih mesta i ometanje glasanja.
Policajac iz Beograda uhapšen na Jarinju
02.11.2025.•
0
Na administrativnom prelazu Jarinje uhapšen je muškarac sa Kosova i Metohije, trenutno zaposlen u MUP-u Srbije, javlja KoSSev.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - za one što znaju sve
02.11.2025.•
6
Još jedan 021.rs dnevni kviz je tu za vas.
Toma Fila: Srbi danas žive bolje nego ikad
02.11.2025.•
48
Funkcioner SPS i advokat Toma Fila izjavio je da "danas Srbi žive bolje nego ikad" i da danas "nijedni izbori nisu pokradeni".
Načelnik saobraćajne policije: Polovina dece prevozi se nepropisno u automobilima i toga je sve više
02.11.2025.•
2
Načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a Slaviša Lakićević izjavio je da je od početka godine u saobraćajnim nesrećama poginulo osmoro dece a sva ona su život izgubila kao putnici u vozilu.
Profesor Jovanović: Imali smo daleko grđe vlasti, ali Vučićeva je najbeščasnija
02.11.2025.•
3
Profesor na Pravnom fakultetu Miodrag Jovanović ocenjuje da dok je ova vlast na čelu države, institucije neće u punom kapacitetu raditi da obezbede jednakost pred zakonom.
Amerika sprema Zakon o demokratiji na Zapadnom Balkanu - tiče se i Srbije
02.11.2025.•
41
U američkom Senatu predstavljen je predlog zakona pod nazivom "Western Balkans Democracy and Prosperity Act" (Zakon o demokratiji i prosperitetu Zapadnog Balkana).
Politikolog Milivojević: Na predsednika Srbije utiču samo istraživanja javnog mnjenja
02.11.2025.•
2
Politikolog Cvijetin Milivojević ocenio je da na stavove domaćih vlasti, pre svega predsednika Srbije Aleksandra Vučića, utiču istraživanja javnog mnjenja - odnosno mišljenja njegovog biračkog tela.
Švajcarska radio-televizija: Vučić gleda samo da sačuva vlast, njegova izvinjenja su čista kalkulacija
02.11.2025.•
14
Učesnici masovnog skupa u Novom Sadu uvereni su da je Srbiji potreban novi početak i traže nove izbore, ali predsednik Srbije Aleksandar Vučić za to ne želi ni da čuje i njega zanima isključivo opstanak na vlasti.
Umesto dosadašnjeg naučnika na funkciji direktora Fonda za nauku: Vlada postavila Dariju Kisić
01.11.2025.•
33
Darija Kisić smenjena je sa funkcije direktorke Instituta Torlak koji je već duže vreme u teškoj finansijskoj situaciji. Ona je međutim dobila novu direktorsku funkciju.
VIDEO: U Nišu održan skup povodom godišnjice pada nadstrešnice
01.11.2025.•
0
U Nišu je večeras, u tišini, bez transparenata i pištaljki, obeležena godišnjica pada nadstrešnice u Novom Sadu, kada je stradalo 16 ljudi.
Beograđani održali 16 minuta tišine: Na više lokacija za one koji nisu otišli u Novi Sad
01.11.2025.•
1
Beograđani koji nisu mogli da danas odu u Novi Sad održali su 16 minuta tišine na Trgu republike.
Vozio 160 kilometara na čas: Uhapšen pijani vozač bez dozvole
01.11.2025.•
1
Policija je u Zemunu isključila iz saobraćaja vozača (55) koji je upravljao automobilom brzinom od 159,6 kilometara na čas.
Tadić: Licemerno izvinjenje Vučića, režim će već sutra nastaviti sa propagandom
01.11.2025.•
11
Bivši predsednik Srbije Boris Tadić ocenio je kao "licemerno" sinoćno izvinjenje sadašnjeg predsednika Aleksandra Vučića studentima i građanima koji su protiv vlasti.
Nova osnovica za utvrđivanje novčane socijalne pomoći iznosi 12.266 dinara
01.11.2025.•
2
Novi nominalni iznos novčane socijalne pomoći za pojedinca odnosno nosioca prava u porodici iznosi 12.266 dinara, objavljeno je u Službenom glasniku.
Bursać: SNS nepovratno izgubila deo rejtinga, zato ni ne raspisuje izbore
01.11.2025.•
17
Viši naučni saradnik u Institutu za filozofiju i društvenu teoriju Dejan Bursać ocenio je da je SNS nepovratno izgubila deo svog rejtinga.
Od danas obavezne zimske gume - ako na putu ima snega, leda ili poledice
01.11.2025.•
1
U Srbiji su od danas, 1. novembra do 1. aprila na vozilima obavezne zimske gume na sva četiri točka, ako na putu ima snega, leda ili poledice.
Vučić na listi "predatora slobode medija" Reportera bez granica
01.11.2025.•
1
Reporteri bez granica (RSF) objavili su listu 34 "predatora slobode medija" koji su 2025. godine napadali novinare i pravo na informisanje među kojima je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Komentari 7
eNOPASARAN
Симеон
Bananamen
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar