E-goriva zamenjuju benzin i dizel: Ako novi plan EU zaživi, kako će uticati na Srbiju?
Nakon višemesečnih pregovora, u Briselu je krajem marta usaglašen zakon po kome od 2035. u saobraćaj neće biti puštani novi atomobili koji imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem.
Foto: Pixabay
To u praksi znači da vozila koja idu na benzin i dizel odlaze u prošlost, a da na evropske puteve stupaju električna.
Ipak, od tog pravila Nemačka je izuzetak. Nemci su uporno blokirali ovaj zakon, sve dok u njega nije uvrštena klauzula po kojoj su dozvoljena e-goriva, što predstavlja alternativu na putu ispunjenja ovog cilja.
"E-gorivo je tečno gorivo koje može da se koristi za transport, ali nema fosilno poreklo. Ono se pravi od obnovljivih izvora energije, kao što su vetar, sunce ili voda. Mi proizvodimo struju i pomoću nje, kroz elektrolizu dobijamo vodonik. Vodonik potom prolazi kroz određeni tehnološki proces. Dodatno, CO2 se izdvaja iz atmosfere i dodaje tom proizvodu. Na taj način dobijamo konvencionalno gorivo, ali ono koje ne emituje štetne materije", objašnjava Alan Maturan, direktor komunikacija "Goriva Evrope“.
Ovo je nesumnjivo, smatraju proizvođači, budućnost koja nas čeka. Međutim, postavlja se pitanje koliko bi ta mogućnost mogla da nas košta, jer će e-goriva biti znatno skuplja, a prema nekim do sada nezvaničnim podacima, cena bi mogla da ide i do sedam evra po litru.
Iako bi cena koja potencijalno može da predstavlja problem, mogla pasti i doći na nivo od oko 2 evra, ona ne predstavlja jedinu potencijalno negativnu stranu.
"Problem je u tome što je ovo neverovatno energetski intenzivan i skup proces. Koristi se četiri do pet puta više energije da bi se proizvelo gorivo, nego što je potrebno kada kroz baterije elektrifikujete vozilo. To je izuzetno rasipnički proces, čak iako ga napravite klimatski neutralnim", ističe Aleks Kins iz nevladine organizacije "Saobraćaj i životna sredina".
Zbog toga Kins dodaje da su za sada, električni automobili najbolja opcija.
"E-goriva su loša ne samo zato što proizvode CO2, nego zato što sprečavaju prestanak upotrebe motora sa unutrašnjim sagorevanjem, ona su zapravo izgovor da bi ljudi nastavili da kupuju automobile koji koriste fosilna goriva. Kada je budućnost automobilske industrije u pitanju, ono što treba da se koristi jesu električna", kaže šef klimatskog sektora u Evropskom birou za životnu sredinu, Luk Hajvud.
Hajvud dodaje kako su baterije jeftine i efikasne i da sada postoji dosta modela koji bi građanima mogli da budu privlačni.
Ukoliko e-goriva zažive, šta očekuje Srbiju?
E-goriva još uvek u praksi nisu zaživela, iako se oko njihov vodi polemika širom Evrope, ukoliko ona pak zažive, šta onda očekuje Srbiju?
Maturan smatra da će sve zemlje u okolini Evropske unije, morati da prate trendove, jer će nesumnjivo sve što se menja na tom polju, uticati i na naš region. Stoga bi, kako kaže Maturan, e-goriva trebalo da budu deo dugoročnih planova i u Srbiji.
Profesor sa Mašinskog fakulteta u Beogradu Miloš Banjac, međutim, kaže za Euronews Srbija da je razlika u ceni neuporediva.
"Pre svega, cena ovako proizvedenog goriva je negde oko deset evra po litri, to je proizvodna cena bez akciza. Cena u Srbiji je negde oko 1,5 evra sa svim akcizama, dakle razlika između cena je neuporediva", kaže Banjac.
On dodaje da Evropa ovaj veoma ambiciozan program, nameće drugim zemljama, kao i da je nemačka inicijativa potpuno opravdana.
"Bojim se da mi nećemo moći da izdržimo takvu brzinu njihovog razvoja i da nećemo moći da se do 2030. i 2035. godine priključimo tom programu, ne samo Srbija, nego ceo svet je tu u pitanju", objašnjava Banjac.
Kada je u pitanju prelazak na električna vozila, Banjac kaže da i tu postoji mnogo problema jer se njihove baterije prave od retkih, skupih materijala i da je količina u svetu ograničena, zbog čega ne mogu svi odjednom krenuti da ih koriste.
"Kao što se zna u Srbiji se 70 odsto električnih energija pravi na ugalj, tako da prelazak na električna vozila nema smisla", dodaje Banjac i kaže kako postoje i "problemi sa baterijom kao i sa otpadom koji je vrlo otrovan, koji se teško razgrađuje".
Banjac kaže da se iako se još uvek radi na tome da avioni profunkcionišu na vodonik, u Evropi se trenutno u mnogim gradovima uvodi gradski saobraćaj, međugradski saobraćaj i prevoz kamionima koji funkcioniše na vodonik, za koji smatra da će "biti konačan cilj i konačno rešenje za ove probleme".
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
SNS mora da plati Vukašinu Obradoviću zbog povrede časti i ugleda
19.12.2025.•
0
Treći osnovni sud u Beogradu delimičnio je usvojio tužbeni zahtev novinara Vukašina Obradovića protiv Srpske napredne stranke.
Češki premijer: Treba da primimo Srbiju u Evropsku uniju i Šengenski prostor
19.12.2025.•
1
Novi češki premijer Andrej Babiš rekao je danas da je važno da Evropska unija primi Srbiju kao svoju punopravnu članicu, ali i u Šengenski prostor.
Fon Bekerat podsetio ministra pravde da EU traži manje mešanje politike u srpsko pravosuđe
19.12.2025.•
0
Šef Delegacije EU u Srbiji Andreas fon Bekerat razgovarao je sa ministrom pravde Nenadom Vujićem o izveštaju Evropske komisije, u kom se od Srbije traži smanjenje političkog i neprimerenih uticaja na pravosuđe.
Država proglasila tajnom informacije o izvozu borbenih dronova firme Željka Mitrovića
19.12.2025.•
4
Podaci o izvozu borbenih dronova kompanije u kojoj većinsko vlasništvo ima Željko Mitrović, proglašeni su tajnom.
Dačić u Nigeru: Vezuju nas prijateljski odnosi još od Pokreta nesvrstanih
19.12.2025.•
1
Ministar unutrašnjih poslova i potpredsednik Vlade Ivica Dačića sastao se sa predsednikom Vlade Nigera, prilikom zvanične posete ovoj afričkoj državi.
Potpredsednica Skupštine : Srbija nema obavezu da se sada uskladi spoljnom politikom EU
19.12.2025.•
7
Potpredsednica Skupštine Srbije Marina Raguš izjavila je danas da Srbija nema obavezu da uskladi svoju politiku sa spoljnom i bezbednosnom politikom EU, i dodala je to postaje obavezno "tek pred neposredan ulaz".
Skinut veliki reklamni pano Vojske Srbije sa zgrade Generalštaba
19.12.2025.•
3
Veliki reklamni pano Ministarstva odbrane, koji se nalazio celom dužinom jedne od bombardovanih zgrada Generalštaba u centru Beograda, uklonjen je u četvrtak nakon što je to najavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Četiri člana Saveta REM-a podnela ostavke
19.12.2025.•
7
Dubravka Valić Nedeljković, Rodoljub Šabić, Ira Prodanov Krajišnik i Mileva Malešić i zvanično su podneli ostavke na mesto člana Saveta Regulatornog tela za elektronske medije.
Srbija tapka u mestu i "nije usklađena" dok region napreduje ka EU
19.12.2025.•
5
Samit lidera Evropske unije i zemalja Zapadnog Balkana, održan sinoć u Briselu, završen je bez prisustva predstavnika Srbije, ali uz poruke o ubrzanju procesa proširenja i "neusklađenosti" Srbije.
Preminula studentkinja FDU koja je pala sa stepeništa
19.12.2025.•
2
Preminula je dvadesetogodišnja studentkinja Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu, koja je pala sa stepenica u domu Studentski grad.
Vučević o "idiotima": Mnogo smo pametni - hoćemo ruševine, nećemo nove investicije
19.12.2025.•
48
Predsednik Srpske napredne stranke (SNS) Miloš Vučević ocenio je da je šteta od odustajanja američkih investitora od projekta Generalštab, društvena i politička a ne samo ekonomska.
Macut odgovorio Đokiću: Nema razloga za odlaganje uvođenja SPIRI sistema na fakultetima
19.12.2025.•
13
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut odgovorio je na apel rektora Univerziteta u Beogradu na odlaganje primene Sistema za pripremu, izvršenje, računovodstvo i izveštavanje (SPIRI) u visokoškolskim ustanovama u Srbiji.
Hrvatski ministri o izjavi Borisa Bratine: Treba se zabrinuti zbog narativa u Srbiji, ministar poput Gebelsa
18.12.2025.•
17
Ministar spoljnih i evropskih poslova Hrvatske Gordan Grlić Radman je oštro osudio izjave ministra informisanja Borisa Bratine o Hrvatskoj, rekavši da svi treba da se zabrinu zbog takvog narativa u Srbiji.
Amerikanci usvojili Zakon o Zapadnom Balkanu: Oštre kritike za Srbiju, sankcije povezanima sa korupcijom
18.12.2025.•
46
Američki Kongres usvojio je obiman Zakon o demokratiji i prosperitetu Zapadnog Balkana, u kom se navodi i da je stanje demokratije u Srbiji zabrinjavajuće i da su izborni uslovi nepravedni.
Tužilac: Četiri puta više prijavljenih fizičkih napada na novinare u ovoj godini u odnosu na 2024.
18.12.2025.•
0
Tužilac Vrhovnog javnog tužilaštva Branko Stamenković izjavio je da je od početka 2025. svim tužilaštvima u Srbiji prijavljeno 117 slučajeva u kojima je došlo do ugrožavanja bezbednosti novinara.
Advokat Beljanski: Vučić pomilovanjima priznaje da ne veruje pravosuđu da će biti poslušno
18.12.2025.•
5
Advokat Slobodan Beljanski izjavio je da data i najavljena pomilovanja po službenoj dužnosti svedoče o bojazni da pravosuđe neće biti poslušno.
Vlada Srbije preporučila da Badnji dan i 24. decembra i 6. januara bude neradan
18.12.2025.•
15
Vlada Srbije preporučila je poslodavcima da Badnji dan - 24. decembra 2025. po gregorijanskom kalendaru i 6. januara 2026. po julijanskom kalendaru bude neradan za vernike.
Tužilaštvo: Snimak razgovora direktora Telekoma i Junajted grupe o promeni uređivačke politike N1 montiran
18.12.2025.•
25
Više javno tužilaštvo u Beogradu navodi da je audio snimak razgovora između direktora Telekoma Srbija Vladimir Lučić i direktora Junajted grupe Stana Milera montiran.
Poznato koliko je koštala obnova dva bulevara koja su oštetila vojna vozila tokom parade na Novom Beogradu
18.12.2025.•
15
Nakon vojne parade "Snaga jedinstva" u septembru, rekonstrukcija Bulevara Mihajla Pupina na Novom Beogradu koštala je 196,7 miliona dinara, dok je rekonstrukcija Bulevara Nikole Tesle koštala 79,07 miliona dinara.
Komentari 7
eNOPASARAN
Симеон
Bananamen
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar