Preliminarni izveštaj: Loša procena jedan od uzroka incidenta na beogradskom aerodromu

U preliminarnom izveštaju Centra za istraživanje nesreća o istrazi aviona Maraton erlajnza na letu Er Srbije, zaključuje se da je jedan od uzroka udesa neadekvatna procena parametara za poletanje.
Preliminarni izveštaj: Loša procena jedan od uzroka incidenta na beogradskom aerodromu
Foto: 021.rs
To je danas objavio portal "Tangosix".
 
Razlog za udes je i odluka posade da obavi poletanje sa manje dužine piste u odnosu na inicijalno planiranu.
U preliminarnom izveštaju konstatuje se da sa letelicom nije bilo tehničkih problema, motor i drugi sistemi su radili normalno, i zato će verovatan zaključak konačnog izveštaja koji će, po najavi Glavnog istražitelja biti gotov za oko tri meseca, biti ljudski faktor.
 
Preliminarni izveštaj ne navodi nikakve zaključke niti objašnjenja zbog čega je posada uradila to što je uradila, već samo iznosi tok i opis dešavanja.
Izveštaj navodi da je kapetan bio Italijan star 58 godina sa tip rejtinzima za A320 i Embraer 170 dok je kopilot bio Poljak sa rejtingom za Embraer 170.
 
Letačkoj i kabinskoj posadi je ovo bio drugi let nakon povratnog leta do Beča, a u avionu su bila dva pilota, tri člana kabinske posade i 106 putnika.
 
Posada je, prema izjavama datim CINS, planirala da napravi poletanje sa pozicije na pisti kod intersekcije D6, za šta je, kako su izjavili, obavila "duplu proveru obračuna parametara za poletanje".
 
Tokom odvajanja od gejta posada je dobila odobrenje za taksiranje do intersekcije D6 od aerodromske kontrole, što je i potvrdila, a zatim javila kontroli da se približava D6 intersekciji, na šta je dobila odgovor da se pripremi za poletanje sa D6, izađe i poravna sa osom piste.
 
Potom dolazi do poruke drugog kontrolora - da li su svesni da su izašli na D5, gde je dužina poletne staze 1.273 metra.
 
Posada je od kontrole zatražila minut da obavi provere parametara za poletanje putem, što su uradili putem priručnog letnog računara u ručnom tabletu kopilota.
 
Za to vreme kontrolor javlja posadi da uradi proračune, ali i da jave ako žele da se vrate nazad pistom na poziciju D6, da bi posada 30 sekundi kasnije javila da potvrđuje da može da poleti sa D5.
 
Kontrola letenja je, prema preliminarnom izveštaju potvrdila prijem, ali sa još jednim upitom da li su u mogućnosti da polete, što je posada odmah potvrdila, a zatim su dobili konačno odobrenje za poletanje i informaciju da nema vetra.
 
Preliminarni izveštaj potom konstatuje da je avion poleteo iza sebe ostavljajući oblak prašine i slabo penjući, posada je pri brzini od 80 čvorova posada izjavila da je sve bilo u redu, dok je na 100 čvorova primetila da ostaje bez dovoljne dužine piste.
Obzirom na raspoloživu dužinu piste i brzine kojom se avion kretao posada je odlučila da je bezbednije da se nastavi sa poletenjam jer je procenila da će avion ubrzo da se odvoji od tla. Po izjavi posade, avion je onda počeo da se trese i osetili su udarac u neki predmet. Posada je nakon odvajanja od tla zatim čula nepoznatu buku sa leve strane uz konstatovanje prekida rada svetala na levom krilu, stoji u izveštaju.
 
Preliminarni izveštaj konstatuje da je avion vukao rep po travnatoj površin,i ali ne iznosi preciznije visine nakon neposrednog odvajanja od tla.
 
Konstatuje se i da su oštećena prilazna svetla za pistu 12R i lom kontrolnih kutija koje se nalaze na sredini svetala. 
  • Joki

    22.02.2024 18:58
    Za "susjeda" sa potpisom "srpska posla". Nemas pojma sta se dogodilo, tako da cuti i uzivaj u svojoj "lijepoj". Ovog puta je pilot kriv.
  • Xxx-F1

    22.02.2024 17:54
    @Srpska posla
    Su bas srpska posla. Kad neko komentariše sa svoje pozicije a ne zna i ne razume se u procedure. Kontrola leta (KL) je samo i isključivo asistencija pilotskom osoblju (PO). Uvek i svugde u svetu. I po svim propisima. Dakle, UVEK I SVUGDE. To je definisano strogim pravilima. Za sve je odgovorna PO. U ovim slučajevima nikad KL. KL ne raspolaže sa podacima o broju putnika, teretu i količini goriva odn. o težini aviona i proračunu potrebne uzletne staze. Ajde skr TORA. To je sva istina. Tri puta su im samo asistirali i "opominjali*da su na D5 umesto na D6 uzletistu i tri puta dobijali odgovor da imaju potrebnu dužinu staze i da mogu uzleteti. Jedini problem KL bi bio da ih nisu upozorili. Sa tim je posao KL bio proceduralno završen i u okvirima njihove nadležnosti okončan.
  • Srpska posla

    22.02.2024 15:25
    Nevjerojatno je koliko srbijanske vlasti pokusavaju osloboditi od odgovornosti ISKLJUCIVOG krivca za ovu ' nezgodu ' koja je zamalo zavrsila tragicno za 111 zivota a to je kontrolni toranj. Nema sta pilot odlucivat odakle ce poletit ako mu kontrola leta to ne dozvoli a oni su mu to dozvolili.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Belivukovi saradnici vraćeni u pritvor

Apelacioni sud u Beogradu ukinuo je rešenje Specijalnog suda kojim je ukinut pritvor Aleksi Stošiću i Nemanji Lakićeviću, optuženim pripadnicima grupe Veljka Belivuka i Marka Miljkovića.