Srbija i dalje uvozi veliki broj polovnih vozila sa Euro 3 i Euro 4 motorima

Statistika o broju prvi put registrovanih polovnih vozila u Srbiji tokom prvih šest meseci 2024. godine ukazivala je na zabrinjavajući trend.
Srbija i dalje uvozi veliki broj polovnih vozila sa Euro 3 i Euro 4 motorima
Foto: Pixabay
Od tadašnjih, ukupno 65.275 vozila, čak 30.618 (odnosno 45,37 odsto) imalo je motore koji ispunjavaju tek Euro 3 i Euro 4 standarde - norme koje su u velikom broju zemalja EU različitim merama destimulacije povučene iz upotrebe zbog negativnog uticaja na životnu sredinu.
Kako piše Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, uprkos očekivanjima da bi se tokom 2025. godine mogao smanjiti broj uvezenih polovnih vozila - zbog pada prodaje novih vozila u Evropi i sve strožih ekoloških propisa - podaci za prvih šest meseci 2025. godine pokazuju suprotan trend.
Naime, prvi put je registrovano čak 71.495 polovnjaka, što je povećanje od 6.220 vozila ili 9,2 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.
Važno je podsetiti da je krajem 2022. godine Vlada Srbije usvojila "Program zaštite vazduha u Republici Srbiji za period 2022–2030". Ovim programom bilo je predviđeno da se tokom 2023. godine donese odluka o zabrani uvoza vozila sa motorima Euro 3 i Euro 4 standarda počev od 1. januara 2024. godine. Program je takođe predviđao uvođenje podsticaja za zamenu starih dizel motora motorima koji ispunjavaju Euro 6 normu, kao i moguće proširenje na benzinske agregate. Planirana je i zabrana uvoza vozila sa Euro 5 standardom (proizvodnja 2011–2015) od 1. januara 2025. godine. Međutim, nijedna od ovih mera do danas nije sprovedena u praksi.
 
Sama činjenica da se povećava broj prvi put registrovanih polovnih vozila ne bi nužno bila razlog za zabrinutost, ukoliko bi se radilo o modernijim automobilima koji doprinose podmlađivanju i unapređenju voznog parka.
 
Ipak, kako zapažaju u Asocijaciji, dostupni podaci pokazuju da je znatan deo tih vozila starije generacije, sa nižim ekološkim i bezbednosnim standardima, što otvara važna pitanja o uticaju na kvalitet vazduha i sigurnost u saobraćaju.
 
Od ukupno 71.495 prvi put registrovanih polovnih vozila u prvih šest meseci 2025. godine, 4.453 (šest odsto) ih je sa Euro 3 motorom, 22.823 (31,92 odsto) sa Euro 4, 25.475 (35,63 odsto) sa Euro 5, 18.744 (26,22 odsto) sa Euro 6 standardom.
 
Euro 6 standard uveden je još 2016. godine, te i među ovim vozilima ima značajan broj starijih jedinica. Preciznije, samo 4.173 vozila su mlađa od pet godina.
 
Dodatna analiza pokazuje da je 52.751 vozilo (74 odsto) starije od 10 godina, 27.276 vozila (38 odsto) starije od 15 godina, skoro 4.500 vozila starije od 20 godina (što ukazuje na nastavak prisustva vozila sa standardima Euro 3).
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • dacic

    07.07.2025 19:52
    sorabija uvozi samo ono sto je vec potroseno,izlapelo jer mora negde da se i ta roba smesti i naplati
    a ovo sto je novo sad, i to stize u sorabiju za 20ak godina, nece da se baci
  • Aleksandar

    07.07.2025 19:43
    Naprednjaci
    Lopovi ne brinite! Nove crne limuzine, sa zatamnjenim staklima, se i dalje prodaju. sns mafija prosek superb narod u e.tigru punto.
  • Zz

    07.07.2025 18:54
    Zz
    A sta da vozi prosecan Gradjanin Srbije sa prosecnim primanjima?! I ja bi novog džipa limuzinu ali ne ide sa 700 evra Plate! Vozim 2012 Audi i za sada sam zadovoljan ali od 2030 nece se moci registrirati ni uvesti bilo koje vozilo starije od 5 godina. Valjda ce mo imati za leteće do tada?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija