Nizak vodostaj na Dunavcu potencijalna ekološka katastrofa

Nivo vode na Dunavcu kod Ribarskog ostrva je opasno nizak što izaziva probleme, ne samo lađarima, već i biljkama i životinjama.
Nizak vodostaj na Dunavcu potencijalna ekološka katastrofa
Foto: 021.rs
Nivo vode manji od pedeset centimetara sprečava nekoliko desetina plovila da isplove, ali i ostavlja ribu na suvom i otežava samoprečišćavanje Dunava od otpadnih materija. 
 
"To je ekološka katastrofa i za floru i faunu koja se nalazi u Dunavcu, zato što se spušta nivo vode i mulja se voda. Riba je tada u mrestu i ostaje na suvom. To jedino pogoduje pticama koje se hrane ribom", objašnjava za 021 Daniela Stojković Jovanović iz organizacije "Sveti Dunav", koja je članica Danube Civil Society Foruma. 
 
Kako dodaje Jovanović, samim tim kada je nivo vode niži i zagađenje se utrostručuje. Ipak, redovan priliv sveže vode u rukavce reka nije nerešiv problem.
 
"To je problem koji bi mogao da bude rešen produbljivanjem rečnog korita. Čišćenje i vođenje računa o tome šta se ispušta u reku je jako bitno. Ono što naša Vlada govori je da mi moramo da poštujemo Dunavsku deklaraciju odnosno Deklaraciju o vodama čiji smo potpisnici tek kada se priključimo Evropskoj uniji. To uopšte nije tačno", navodi ona. 
 
Kako kaže Jovanović, problem sa Dunavcem je i to što se u okolini nalazi hotel i nekoliko ugostiteljskih objekata koji otpad redovno ispuštaju u Dunav, a to se niti kontroliše niti kažnjava.
 
"Kod nas ne postoje dovoljno dobri zakoni, odnosno sankcije propisane zakonima. Pa vi tako da biste utvrdili da negde postoji određeni zagađivač najčešće morate da potrošite više sredstava nego što možete da naplatite kaznu. Svim zagađivačima se i te kako isplati da ispuštaju otpad u Dunav bez ikakve odgovornosti, kao što se državi ne isplati da to istražuje", zaključuje Jovanović.
 
Nizak vodostaj u rukavcu pravi problem i lađarima
 
Pored toga što se nivo vode i stepen zagađenja polako približavaju ekološkoj katastrofi, nizak nivo vode na Dunavcu pravi problem i lađarima koji ne mogu da isplove u Dunav. Kako za 021 kažu iz Udruženja "Marina", neke čamdžije imaju poteškoće da porinu plovila u vodu, ali najveći problem predstavlja isplovljavanje iz uskog rukavca prilikom niskog vodostaja.
 
"Mala voda ugrožava sve, a pre svega ugrožava bezbednost plovidbe. Na prvom mestu zato što su suženi gabariti plovnog puta. Svi su prinuđeni, pa i mali nautičari da idu sredinom plovnog puta i samim tim dolaze u putanju velikih brodova. Može da dođe do sudara ili potonuća, pa čak i do smrtnih ishoda, kao što smo imali nedavno u Beogradu kada je brod pregazio čamac koji mu je presekao putanju", kaže za 021 Branislav Vajda iz Udruženja profesionalnih lađara.
 
Kako navodi Vajda, zbog toga bi trebalo da se poboljša inspekcijski nadzor plovidbe.
 
"Trebalo bi da se vrše redovnije kontrole nautičara, kako čamaca, tako i većih brodova. Kod malih čamaca noćno obeležavanje je veliki problem, pogotovo u uslovima niskog vodostaja kada su čamci često primorani da plove putanjom velikih plovila", zaključuje Vajda.
 
Inače, nizak vodostaj Dunava je već danima problem širom Evrope, pa su se tako prethodne nedelje dva teretna broda zaglavila u Bugarskoj, a u Beču i okolini veliki broj kruzera je privremeno parkiran čekajući na rast nivoa reke.
 
Održavanje Dunavca
 
Ko je zadužen za održavanje Dunavca je pitanje na koje se teško može naći odgovor.
 
U novosadskoj Gradskoj upravi za komunalne poslove kažu da je to nadležnost "Voda Vojvodine". U vodoprivrednom preduzeću "Šajkaška", koje sa Gradskom upravom za komunalne poslove ima sklopljen ugovor o održavanju otvorenih kanala i nasipa, takođe tvrde da je održavanje Dunavca posao "Voda Vojvodine".
 
Međutim, u "Vodama Vojvodine" za 021 kažu da bilo kakva plovidba Dunavom, uključujući i održavanje Dunavca plovnim, nije u njihovoj nadležnosti. S druge strane, upravo ovo preduzeće zaduženo je za davanje u zakup vodnog zemljišta za postavljanje plovnih objekata, kao i za vađenje rečnog nanosa.
 
Direkcija za vodne puteve "Plovput" zadužena je za obeležavanje vodnih puteva i pitanja plovidbe, ali ne i za održavanje rukavaca. 
 
Iz Ministarstva saobraćaja nisu odgovorili na pitanja 021 u vezi sa održavanjem ovog rečnog rukavca.
  • Bwrk

    31.08.2018 01:56
    Jeste
    Bio sam neki dan na Sodrosu i poprilicno mrtve ribe pluta u plicaku, o skoljkama da ne pricam.
  • Petar

    30.08.2018 23:02
    Koji je to hotel na Dunavcu?
  • Zvekete

    29.08.2018 07:10
    Katastrofa
    Dunavac je sam po sebi ekološka katastrofa od brojnih "kapetana" i "splavadžija", samo su se patke naselile.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

FOTO: Ovako će izgledati crkva kod Štranda

To što ni regulacioni plan nije usvojen, ni zemljište prodato Srpskoj pravoslavnoj crkvi ne sprečava krugove bliske Eparhiji bačkoj da dele fotografije projekta crkve kod okretnice Štranda.