Bezbednost novog mosta u Novom Sadu: Hidrološka studija kaže da je sve u redu, aktivisti tvrde da je "zbrzana"

Iako je Plan generalne regulacije novog mosta u Novom Sadu još uvek na javnom uvidu, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević već se sastaje sa izvođačima radova sa kojima precizira izgradnju. Ono što je omogućilo da se plan izradi je i nova hidrološka studija koju je uradio novosadski Fakultet tehničkih nauka, a čemu je prethodilo izdavanje Vodnih uslova od strane JVP "Vode Vojvodine".
Bezbednost novog mosta u Novom Sadu: Hidrološka studija kaže da je sve u redu, aktivisti tvrde da je "zbrzana"
Foto: 021.rs
Putem Zahteva za pristup informaciji od javnog značaja, 021.rs dobio je ovu studiju i dopunu u celosti. U njoj se, između ostalog, navodi da je razmatrana pojava uspora koji mostovsko suženje izaziva na deonici od profila mosta sa saobraćajnicom i kružnim tokom ispod mosta, a da je olakšavajuća činjenica da most, osim stubova, nema bokove sa silaznim i uzlaznim pristupnim rampama koje u inundaciji Dunava zalaze u proticajni profil velikih voda. 
 
"Generalnim projektom predviđen je hidraulički najpovoljniji oblik ulazne glave stuba. Iza nizvodne ivice stuba moguće je stvaranje stojećih talasa koji mogu izazvati lokalno povećanje nivoa, međutim hidrauličkim oblikovanjem i nizvodnog dela to se otklanja", piše u studiji.
 
Zaključuje se da eventualni poplavni talas neće dovesti u opasnost priobalje na lokaciji novoprojektovanog mosta, što je, navodi se, očekivano, jer je most celom projektnom dužinom i u inundacionom prostoru na stubovima "svega 1,5 metara širine" koji ne zadiru značajno u proticajni profil velikih voda. 
 
U dopuni studije piše i da je investitor, posle sastanka u Gradskoj kući sa predstavnicima JVP "Vode Vojvodine" u decembru, odustao od izdizanja nasipa i prilaznog puta Ribarcu.
 
Kako za 021.rs kažu na Fakultetu tehničkih nauka, rešenja predmetne Hidrauličko-hidrološke studije nisu konačna, s obzirom na to da je postupak izrade plana još uvek u toku.
 
Nakon sprovođenja javnog uvida i odobrenja Komisije za planove, biće podnet zahtev za izdavanje vodne saglasnosti.
 
 
Plan na javnom uvidu
 
Plan generalne regulacije mosta u produžetku Bulevara Evrope trenutno je na javnom uvidu, a građani i zainteresovana lica prigovore mogu da dostave prigovore do 11. aprila.
 
Još u martu prošle godine Gradska uprava za urbanizam i građevinske poslove Grada Novog Sada donela je Rešenje o nepristupanju izradi strateške procene uticaja ovog plana na životnu sredinu. U ovom rešenju se navodi da je razlog za to što već postoji strateška procena uticaja za Plan generalne regulacije Limana sa univerzitetskim centrom u Novom Sadu, kao i procene za PGR zapadnog dela Novog Sada i PGR Sremske Kamenice sa okruženjem. 
 
Deo planiranog mosta sa bačke strane prelazi iznad nasipa prve odbrambene linije od poplava, što je bio uzrok mnogih pitanja, ali i žalbi građana i aktivista tokom poslednjih godina od kad se priča o mostu pokrenula u javnosti. U planu se navodi da se postojeća odbrambena linija zadržava, uz mogućnost nadogradnje. 
 
Stojković: Projekat se gura, a nije sve kako treba
 
Daniela Stojković predsednica NVO "Svet i Dunav" i potpredsednica foruma "Danube Civil Society" kaže za 021.rs da je najproblematičnije to što se ugrožava nasip.
 
"Četvrtina teritorije koja će biti ugrožena celom izgradnjom pripada zaštićenom zemljištu, a to su nasipi, to je zeleno zemljište i to je inundaciono područje", ističe ona.
 
Kako objašnjava, u studiji se poziva na četiri postojeća mosta, te da će se novi most integrisati na isti način.
 
"Međutim, nijedan od navedena četiri mosta nema saobraćajnicu koja se sa mosta spušta u inundaciju, odnosno u korito za veliku vodu", naglašava sagovornica 021.rs.
 
Dodaje da studiju mora da verifikuje druga institucija kompetentna za izradu ovakvih studija, kao što je Institut za vodoprivredu "Jaroslav Černi", koji je prethodnu studiju ocenio kao nepotpunu.
 
Nedovoljna uključenost javnosti i "brzanje" u ovaj projekat pre izrade novog Generalnog urbanističkog plana Grada Novog Sada još jedan je element koji, po oceni Stojković, ukazuje na to da sa ovim planom "nije sve kako treba".
 
"Zašto sada toliko važan, najveći i najskuplji infrastrukturni projekat gura da se završi u poslednjim sekundama generalnog urbanističkog plana koji ističe", pita sagovornica 021.rs
 
Najavljuje da će ona i članovi inicijative za očuvanje priobalja uložiti primedbe na ovaj plan, ali da strahuje da će ih nadležni ignorisati, jer već imaju zacrtan cilj.
 
Vučević: Ide se ka uređenju priobalja
 
Više nego most, građane zanima ono što će se desiti sa Brodogradilištem, Šodrošem, Ribarskim ostrvom i Kameničkom adom. Neki delovi ovih područja navodno su predviđeni za izgradnju dvadesetospratnica i za luksuzna naselja. Ekološki aktivisti naročito brinu kako će to uticati na biljne i životinjske vrste, ali i na plavnu moć Dunava. 
 
Vučević je za 021.rs ponovo potvrdio da se "ide na uređenje priobalja" nakon usvajanja plana za most i da se čeka samo mišljenje Instituta "Jaroslav Černi".
 
"Spremni smo da čujemo sve argumente, ali sam spreman da idem i da vidimo kakvo je stanje danas na Kameničkoj adi koju svi treba da čuvamo. Nažalost, mi kao građani se nesavesno i neodgovorno ponašamo prema prirodnim resursima. Sve to što se radi, celo priobalje je koncept javnog prostora", kaže Vučević i dodaje da će ovaj prostor biti otvorenog tipa za sve građane.
 
Vučević se zahvalio direktoru "Voda Vojvodine" Srđanu Kruževiću "što nije potopio Novi Sad".
 
"Nismo ga predložili, kako kažu, na to mesto da bi omogućio ne znam kome da se šta uradi kako bi se potopio Novi Sad, nego da vodi računa i o priobalju i o vodosnabdevanju i o svim onim stvarima kojima se bave 'Vode Vojvodine'", naveo je gradonačelnik. 
 
Pozvao je i aktiviste i predstavnike opozicije koji prikupljaju potpise protiv takozvanog Novog Sada na vodi da odu na Šodroš "da se zajedno kupaju", pa da vide kakvo je stanje stvarno na Šodrošu, a ne da "pričaju gluposti i prave peticije".
 
Podsetimo, prethodni direktor JVP "Vode Vojvodine" je do kraja izbegavao da izda vodne uslove za ove projekte, pa se zato sugerisalo da je na njegovo mesto postavljen bivši Vučevićev zamenik Srđan Kružević. Opširnije o samim planovima za ovaj deo grada čitajte na OVOM LINKU.
 
Indirektne opasnosti direktne pogodbe
 
Kako je gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević još prošle godine najavio, reč je o projektu koji je dobio status od nacionalnog značaja, što omogućava zaobilaženje redovnih procedura javnih nabavki. Ovu sumnju potvrđuje i Vučevićeva objava od pre nekoliko dana o održavanju sastanka sa predstavnicima kineske kompanije CRBC. Ista kompanija trebalo bi da gradi i Fruškogorski koridor, a sa njima je razgovarano i o izgradnji centralnog postrojenja gradskog prečišćivača otpadnih voda.
 
Povodom ovog sastanka oglasile su se i opozicionari - Narodna stranka i pokret Dosta je bilo. Potpredsednik Narodne stranke Borislav Novaković navodi da izgradnja novog mosta na Dunavu u Novom Sadu nije "prvi koruptivni posao koji se radi bez jasne i javne procedure sa istim kineskim partnerom".
 
Novosadski odbor "Dosta je bilo" istakao je da postoji ozbiljan rizik sa kojim Novi Sad može da se suoči prilikom realizacije najavljene investicije. 
 
"CRBC je dovođena u vezu sa korupcijom i ugrožavanjem životne sredine. Iz navedenih razloga, Svetska banka finansijski ne podržava nijedan projekat u kom je, na bilo koji način, uključena navedena kompanija. To znači da svako ko je zainteresovan za saradnju sa CRBC, ukoliko nema mogućnosti da samostalno finansira planiranu investiciju, finansijska sredstva za realizaciju investicije mora da traži na drugoj strani, odnosno kod kineskih banaka. Jednostavnije rečeno, država Srbija i Grad Novi Sad će angažovati kinesku državnu kompaniju i plaćaće je sredstvima dobijenim iz kredita kineske državne banke. Za očekivati je da, kao i mnogo puta do sada, sve poslove oko izgradnje mosta rade i kineski podizvođači što znači da nijedna domaća firma neće biti uključena u najveći infrastrukturni projekat u Novom Sadu u poslednjih 40 godina", navode u DJB. 
 
U Keniji je, na primer, uhapšeno više odgovornih lica kompanije zbog istraga o korupciji u vezi sa izgradnjom železnice. Gradnja tunela u Kirgistanu isto se neslavno završila kada se saznalo da su državni zvaničnici u saradnji sa kineskom kompanijom proneverili novac od investicija, tako što su navodili mnogo veće cene cementa od onih na tržištu i navodno plaćali inženjere mnogo više od onog što su u realnosti dobijali. U nama susednoj Crnoj Gori prethodna Vlada ugovorila je posao izgradnje autoputa sa CRBC-om, a danas ima probleme sa otplatom kredita kineskoj banci. 
 
Odgovarajući na ove optužbe Miloš Vučević je naveo da se "ne treba obazirati na zle jezike i one koji sputavaju razvoj države govorancijama iz udobnih fotelja".
  • Vojvoda

    15.04.2021 22:30
    most je potrebniji tamo Futog-Beočin em se zaobilazi grad sa svim kamionima cementare i skraćuje se dolazak sa sremske strane ovamo i sa ove tamo izbegavajući gužvu u gradu ! taj novi gde hoćete da gradite je čisto proseravanje ! bolje da ste uradili pešačko biciklistički most na stubovima starog mosta i sredili otvorili tunel ispod tvrđave za prolazak istih a ne da gledam koja će budala da me ubije dok vozim bicikli kroz beogradsku kapiju !!!
  • rodoz

    29.03.2021 14:50
    daALJEruke0DNSa!
    Na kilometar odatle desno nalazi se Kamenicki most, i ovaj nebi imao nikakvu svrhu, zato sto most tu nije potreban, potrebniji je preko Futoga da ide ili Begeca, drugo , to bi znacilo ekocid i urbicid u zasticenoj zoni koja je rezervat prirode za retke vrste ptica i dabrove kao i riblji svet , svima je jasno da je u pitanju pranje novca kroz tendere kada se sve ekoloske mere zanemaruju
  • Drzi vodu...

    28.03.2021 22:42
    Samo da ne date vasim strucnjacima sto su vam bazen radili

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti