Novosađani o novom mostu: "Ni u šta ne verujem dok ne vidim"

Početak gradnje novog mosta u produžetku Bulevara Evrope najavljen je za kraj godine, a naš reporter je razgovarao sa Novosađanima o tome koliko znaju i šta misle o četvrtom novosadskom mostu.
Novosađani o novom mostu: "Ni u šta ne verujem dok ne vidim"
Foto: 021.rs
Izgradnja novog mosta na Dunavu proglašena je projektom od nacionalnog značaja, a to nadležnima omogućava pregovore i potpisivanje ugovora sa investitorima i izvođačima radova bez potrebe da se poštuju redovne procedure javnih nabavki.
 
Dogovor o izgradnji je napravljen sa kineskom kompanijom China Road and Bridge Corporation (CRBC), a tom prilikom gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević najavio je početak gradnje mosta za kraj ove godine.
 
Većina Novosađana, koji na izgradnju mosta u produžetku Bulevara Evrope čekaju više od pola veka, ne zna mnogo o ovom projektu, dok oni koji su upoznatiji sa istim imaju svoje mišljenje o uticaju koji će novi most imati na funkcionisanje samog grada.
 
Građani su obavešteni o tome da će most na Dunavu biti izgrađen, ali većina nije dovoljno upoznata sa lokacijom na kojoj će se isti nalaziti, niti sa time kada će sama izgradnja početi. 
 
"Samo sam načula da ćemo dobiti novi most, ne znam kuda će prolaziti, ali vlasti to najavljuju decenijama tako da dok ne vidim most, ni u šta ne verujem", kaže Novosađanka.
 
Pojedini sugrađani koji su upoznatiji sa planom izgradnje mosta imaju svoje viđenje čitavog projekta.
 
"Kinezi grade ovaj most, ali to je potpuno očekivano jer oni grade sve mostove."
 
"Čuo sam da se gradi, znam gde će biti lociran i mislim da je izgradnja ovog mosta jedan u nizu projekata koji će biti sproveden pod sumnjivim okolnostima, a ko će biti izvođač projekta poznato je bilo od ranije. To što Kinezi grade most može samo da znači da ćemo opet upasti u dužničko ropstvo", smatra jedan od naših sagovornika.
 
Da podsetimo, kineska kompanija CRBC angažovana je i na izgradnji auto-puta dugog 42 kilometra u Crnoj Gori, a prema tvrdnjama crnogorskih ekologa ova kompanija je prilikom izvođenja radova devastirala korito reke Tare. 
 
Građani: Niko nas ništa ne pita
 
Osim toga što je s obzirom na proglašenje mosta projektom od nacionalnog značaja vlastima omogućeno da uđu u realizaciju istog bez poštovanja procedura javnih nabavki, čini se da je sve oko izgradnje novog mosta rešeno i pre nego što je usvojen urbanistički plan kojim se precizira njegova izgradnja. 
 
Urbanistički plan je još uvek na uvidu, a hidrološka studija koju je uradio Fakultet tehničkih nauka potvrđuje da izgradnjom mosta priobalje neće biti dovedeno u opasnost. Nasuprot tome, aktivisti su zabrinuti za ovaj projekat i njegov uticaj kako na tok reke, tako i na samu izmenu dela grada na koji će izgradnja mosta uticati.
 
Osim aktivista, niz primedbi iznele su i novosadske arhitekte koje navode da postoje nelogična i nefunkcionalna rešenja u planu izgradnje mosta.
 
Takođe, pojedini građani sa kojima je naš reporter razgovarao iskazali su nezadovoljstvo i oko toga što prilikom sprovođena ovog projekata građani i javno mnjenje ni na koji način nisu konsultovani.
 
"Most je možda i potreban, ali nije u tome stvar. Problem je to što će bez obzira na to šta građani misle, vlast uraditi onako kako želi. Mi tu ne možemo ništa, oni će opet svoju ideju sprovesti u delo"; "Mi se ništa ne pitamo, oni dogovore šta žele i onda to sprovedu u delo", glase neki od komentara.
 
Naši sagovornici su neretko sam most povezivali i sa projektom "Novi Sad na vodi", te kako sami kažu, poželjno je da mostovi postoje, ali niti jedan projekat ne sme da naruši primarni izgled grada, prirodu i zelene površine. 
 
"Čuo sam da će most prekriti pola Telepa, a to mi se apsolutno ne sviđa. Projekat 'Novi Sad na vodi' koji mi se čini da je u sklopu iste ideje takođe ne podržavam. Saobraćaj se mora rasteretiti, ali sigurno je da postoje bolja rešenja", kaže Novosađanin.
 
Da li je most za Novosađane spas od "beogradskog scenarija"
 
Kako je sam gradonačelnik najavio, zbog rasta broja stanovništva i sve većih saobraćajnih gužvi u gradu Novosađanima bi u periodu od 10 godina moglo biti potrebno gotovo sat i po vremena da pređu Most slobode i stignu do Bulevara cara Lazara, ili pak skrenu u Ulicu Narodnog fronta. On je tom prilikom izneo da je jedino rešenje da se to izbegne upravo rasterećivanje saobraćaja novim mostom. 
 
Takođe i neki od naših sagovornika u novom mostu vide "spas od beogradskog scenarija" kada je reč o gužvama u saobraćaju.
 
"Sigurno je da će uz novi most biti manje gužve i rasteretiće se saobraćaj, lokacija mosta je logična i podržavam tu ideju"; "Svaki dan prelazim Most slobode jer radim u Sremskoj Kamenici, pri povratku sa posla gužve su ogromne, a mislim da Promenada takođe utiče na to. Potrebno je nešto što će smanjiti ove gužve, šta god to bilo", glasili su neki od komentara naših sagovornika koji izgradnju mosta smatraju preko potrebnom.
 
Opozicija osuđuje netransparentnost, vlast želi da ubrza procedure
 
S obzirom na to da je sam gradonačelnik prilikom najavljivanja izgradnje novog mosta najavio i tender za idejni projekat i poštovanje svih ostalih zakonskih procedura, a da se u realizaciju projekta i sklapanje ugovora sa kineskom kompanijom ušlo bez poštovanja redovne procedure javnih nabavki, opozicija je taj potez osudila zbog "netransparentnosti".
 
Novosadski odbor Dosta je bilo ukazao je na opasnost toga da u ovaj posao ne bude uključena nijedna domaća firma, navodeći da se CRBC dovodio u vezu sa korupcijom i ugrožavanjem životne sredine. Kako su dodali, "Svetska banka finansijski ne podržava nijedan projekat u kom je, na bilo koji način, uključena navedena kompanija"
 
Zbog najave saradnje sa CRBC reagovala je i Narodna stranka u Novom Sadu. Oni su se osvrnuli na netransparentnu proceduru, navodeći da je "izbegnut međunarodni konkurs u svim fazama, od projektovanja do izgradnje mosta". Oni su projekat kritikovali i zbog ekološkog aspekta, tvrdeći kako gradnja mosta "neposredno utiče na očuvanje biološke raznovrsnosti Ribarskog ostrva, Kameničke ade i Šodroša"
 
Gradonačelnik Vučević se na kritike kratko osvrnuo rekavši da se "ne treba obazirati na zle jezike i one koji sputavaju razvoj države govorancijama iz udobnih fotelja"
 
On je rekao da je cilj gradskog rukovodstva da maksimalno ubrza procedure, ali sve u skladu sa zakonom i svetskim standardima.
 
"Postoji generalni projekat sa svim analizama uticaja koji takav projekat mora da nosi, koji je Grad naručio i koji je urađen i koji je odobren od Republičke revizione komisije. Na osnovu toga se ide na idejni projekat. Mi želimo da vidimo što pre taj most i da izbegnemo hiljadu konsultanata koji bi uzeli pare, samo kako bismo kasnije dobili most. Nema nikakvog tajnog ugovora, imamo samo protokol, a komercijalni ugovor će tek da bude potpisan i u njemu će se definsiati vrednost tog mosta i sve će biti javno", izjavio je Vučević.
 
Ovaj most se nalazi u gradskim planovima već decenijama unazad, a iako su procene bile da radova neće biti pre 2025, čini se da će Novosađani most dobiti pre nego što su očekivali. Vrednost radova, kako kaže gradonačelnik, orijentaciono će biti oko 130 miliona evra sa pristupnim saobraćajnicama ali će i to zavisiti od samog izgleda mosta, na kojem će Grad insistirati.

Kad ste već ovde...

Stotine hiljada vas svakodnevno se oslanja na 021 tragajući za istinom i objektivnim pristupom informisanju. Obavezali smo se da ćemo raditi u interesu javnosti sa uspostavljenim visokim standardima novinarske profesije i vi ste nam uzvratili ogromnim poverenjem. Vašu podršku sada možete i da konkretizujete. 021 je pokrenuo gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od zanimljivih artikala direktno podržavate rad redakcije 021. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je za našu budućnost. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • Petar

    16.06.2021 15:22
    Kakav most?
    Ovo resenje mosta je polovicno, velika je investicija a malog je protoka. Zasto novi most nije siri i konforniji. Ne mogu da verujem da je jeftinije praviti dva mosta umesto jedan velike propusne moci. Pogledajte most Slobode, prilaz gradu je postao komplikovan, jedna traka za jevo a potreba ogromna. Valda je normalno da saobracaj funkcionise ispod mosta i prilaznog puta. Ne kao ovo sadasnje resenje, da se pri silasku desno obidje ceo Liman 2 da bi se proslo ispod mosta, na levo je jos gori problem, obilazi se ceo Limanski park. Mladi obrazovani ljudi s pravom pitaju, dali nasi saobracajni strucnjaci barem izadju na teren da vide sta su napravili. Dokaz je, resenje pristupnih puteva za Zezeljev most.
  • Bogdan

    30.05.2021 09:36
    Tranzit?
    Ukoliko će ovaj most značiti da će Bul.Evrope biti ''obilaznica'' kroz NS onda je loša ideja.Očigledno da ubrzana procedura nagoveštava veliku korupciju.
  • Limanac

    29.05.2021 08:42
    @g pen
    “....@/, rukopis te odao da nisi pravi /....”

    Tako je, samo je jedan pravi Grinch!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti