Stručnjaci povodom nesreće na Novom naselju: To je samo vrh brega, za građane Srbije je vožnja fetiš

"Čim se automobil 'obmotao' oko drveta krivac je brzina. Možda je pokušao da koči pre toga, a brzina nije sigurno bila 50 kilometara na sat. To je samo vrh ledenog brega onoga što se događa u Srbiji."
Stručnjaci povodom nesreće na Novom naselju: To je samo vrh brega, za građane Srbije je vožnja fetiš
Foto: 021.rs
Ovako profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić komentariše jučerašnju nesreću na Novom naselju u kojoj je poginuo 35.ogodišnji muškarac, dok je teško povređena petnaestogodišnja devojčica. Snimci sa mesta nesreće su pokazali da se automobil "obmotao" oko drveta.
"Naglašavam da mlade ljude nismo pripremili u školi gde je trebalo da ih naučimo. Osnovnoškolsko obrazovanje služi tome da pripremi ljude da žive normalno, u skladu sa pravilima koja važe. Unutar celog obrazovanja ne učimo ih saobraćaju. Insistiram da sadržaje koje im dajemo budu adekvatni u odnosu na ono šta ih važno čeka. Veronauka je izborni predmet u školama, neću da poredim veronauku i saobraćaj, ali ako mesta ima za veronauku, saobraćaj ne bi smeo da bude izborni predmet. Predmet saobraćaj mora da bude u školama i da učenike polako uči životu i opasnostima, da ih pripremimo na to što dolazi jer je nelogično da se teške nezgode ponavljaju", rekao je dr Vujanić na K1 televiziji.
Profesor Vujanić je rekao da u Srbiji ima mnogo nesreća gde su mladi ljudi tragično stradali zbog vožnje velikom brzinom.
 
"Zašto nije niko od naših mladih ljudi nije stavio ruku na vruću ringlu pa se opekao? Takav slučaj nećete naći. To je zato što zna da kada stavi ruku da će da se opeče. Anketirajte građane, postavite im pitanje da ako vozilo ide 50 kilometara na čas, koliko će mu trebati vremena i metara da stane? Svi će vam reći deset metara. Samo kočenje traje 14 metara. Ljudi nisu svesni šta rade kada uđu u automobil. Kako reagujete kada vam 'blicaju' da je policija ispred vas i da kontroliše saobraćaj? Mi navijamo za one koji krše propise u saobraćaju. Ovde vam sviraju kada poštujete brzinu. Moramo ljude da učimo od školice, pa ako budemo decu pravilno učili, tada ćemo imati bezbednost, a ove druge ćemo morati prisilnim metodama da teramo da se ponašaju kulturno", kaže Vujanić.
 
Drugi stručnjak za bezbednost saobraćaja, Milan Božović, saglasan je sa tim da decu od malih nogu ne učimo rizicima u saobraćaju i pravilnom ponašanju.
 
"U proteklom periodu model ponašanja je postalo činjenje prekršaja i kršenje pravila da bi se mladi dokazivali kroz saobraćaj. Ulicu prelaze van pešačkog prelaza i na crveno, voze znatno većom brzinom od dozvoljene ili voze pod uticajem alkohola. To nam je društveno prihvatljiv model ponašanja, tome mladi teže, i šta god pohvalno uradimo - pojedinci pokušavaju to da obezvrede. Možda nastupamo sa pozicije sile, ko je jači. Kada odavde odete u Švajcarsku pozicija sile se menja jer tamo boli i tamo nemate koga da pozovete", kazao je Božović na K1 televiziji.
 
Vujanić kaže da je rešenje švajcarski model kažnjavanja.
 
"Ono što je specifično za švajcarski model kažnjavanja je to da je kazna srazmerna primanjima. Dva vozača sa različitim primanjima neće platiti prekoračenje brzine isto. Recimo čovek koji je vozio 'ferarija' 280 kilometara na čas u Švajcarskoj platio je 280.000 evra kaznu. Sankcija mora da boli, jer njega ne bi bolela kazna od 100 evra. Ja ne prihvatam da kazna u novčanom, materijalnom iznosu bude veća. U Srbiji je najvažnije da vozite, a kao kaznu bih izrekao sedam dana u radnoj garaži i da ne možete da vozite auto. Tih sedam dana koliko ne može da vozi automobil zapamtiće za ceo život. Ako nepropisno parkirate, jedan dan parkiranja u garaži i vozačka dozvola da bude u automobilu. Suština je da kazna ne bude blaga za one koji se upuštaju u takve stvari. Ako neko ima platu 2.000, 3.000 evra, ne ide da ga kaznite sa 5.000 dinara", naglasio je profesor.
 
S druge strane, Božović smatra da bi društveno-koristan rad dao rezultate.
 
"Definitivno ima ljudi koji ne reaguju na novac, a reaguju na nešto drugo. Predlagali smo društveno-koristan rad po raznim kaneno-popravnim zavodima. Odete da opslužujete zatvorenike koji su osuđeni na kaznu zatvora. Rekli su da to nije prihvatljivo za naše okruženje. Spremni smo da menjamo neke loše stvari, ali naše okruženje to ne dozvoljava", kaže Božović.
 
Profesor kaže da je problem u glavama građana.
 
"Problem je srpski mentalitet, za nas je vožnja fetiš. Narod mora da shvati razliku između Zapada i nas. U Americi kada kažu 100 dolara kazne ili nekoliko dana ne voziš, Amerikanac će vam dati dozvolu. U Srbiji kada kažete sedam dana kazna ili 100 evra, Srbin bi dao 100 evra. Zašto? Za Srbe je vožnja najvažnija. Ljude treba terati na gledanje edikativnih filmova iz ove oblasti. Kada pustite film sa uznemirujućim sadržajima na našim ekranima dobili biste rezultat, ali to je kod nas zabranjeno. U Japanu kažu: Što više krvi na ekranu, to manje na kolovozu. Ko bi gledao te filmove svaki dan prizvao bi se pameti", rekao je profesor na K1 televiziji.

Teme

udes
  • Ozvalavljen

    21.11.2022 11:59
    Pa taj vrli profesor je cutao kada su Mali i Stefanovic plagirali doktorate i time pljuvali Vujanicev naucni rad.
    Ah da on se vodi onom Andricevom "u cutanju je sigurnost".

    Profesore razvalili su vam instituciju skolstva, sta ocekujete dalje... sudstvo je pretvoreno u prah i pepeo...
  • Slobodan

    21.11.2022 07:43
    ima jos nesto...
    gde su saobracajci???
    jedna-dve patrole na ceo grad..
    i ne rade nista sto im se ne zapovedi... ako danas gledaju nevezane poajseve, mozes pijan, go i drogiran voziti 100km/h trotoarom
  • Padobranac

    21.11.2022 00:17
    Bilo je tu malo i praška pod nos i ko zna čega još, pitajte bata Andrišku šta mu danas najbolje ide...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Da li će Novosađani slušati Beograd?

Po prvi put od 2016. godine deluje da je opozicija u Novom Sadu koliko-toliko na nogama. Nije sjajno, ali je rezultat koji bi prodrmao aktuelnu vlast bio na vidiku.