
Novosadski biciklisti: E-trotineti da budu regulisani kao bicikli, ali postoje neke dileme
Najava regulisanja položaja električnih trotineta u zakonu donosi sa sobom pitanje - da li vozači električnih trotineta treba da se ponašaju kao biciklisti?
.jpg)
Foto: 021.rs
Ovo je glavno polazište pitanja uvođenja električnih trotineta u izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, ali nije jedino. Tu je i pitanje bezbednosti onih koji se e-trotinetima služe, odnosno na koji način treba da budu obeleženi.
Javnost je do sada saznala da je plan nadležnih definisanje e-trotineta kao lakog prevoznog sredstva koje će, u slučaju da se kreće brzinom do 25 kilometara na čas, služiti istom infrastrukturom i saobraćajnim pravilima kao biciklisti.
Postoji ideja da vozači električnih trotineta budu u obavezi da nose svetloodbojni prsluk kad su na trotoaru, a budući da će biti definisani uslovi kad će moći da se kreću površinama prevashodno namenjenim pešacima.
Šta o svemu ovome misle biciklisti?
Predstavnici Biciklističke unije Srbije, koju čine lokalne inicijative iz Novog Sada, Beograda, Loznice, Sremske Mitrovice, Bora i Smedereva, od početka su uključeni u diskusiju o izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja. Kako za 021.rs kaže Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative, najsmislenije jeste da se e-trotineti koji se kreću brzinom bicikla regulišu isto kao bicikli, za šta postoji više razloga, ali postoje i neke dileme.
Pre svega, navodi Trifković, tu bi trebalo da bude namera nadležnih da se zakon dodatno ne komplikuje jer će to otežati njegovu primenu u praksi, a time i smanjiti bezbednost učesnika u saobraćaju.
"Kad budete radili kampanje i edukacije stanovništva, mnogo ćete lakše na taj način pokriti širu publiku, uz manji utrošak novca. Naša percepcija iz razgovora sa predstavnicima MUP-a je da ovakve izmene zakona zapravo otvaraju mnoga nova pitanja umesto da neka ključna rešavaju, pa se tako postavlja pitanje - ako puštamo trotinet koji može da ide brzinom pešaka na trotoar, zašto tako nešto nije dozvoljeno biciklisti?", pita Trifković.
Dodatno pitanje je stanje biciklističke infrastrukture u Srbiji koju bi, u slučaju da ovakve najave izmena prođu, koristili i vozači električnih trotineta. Srbija, navodi sagovornik 021.rs, nema široko rasprostranjenu biciklističku infrastrukturu i ista nije prilagođena e-trotinetima.
"Tu je i dodatna nejasnoća kako će se sprovoditi zakon, odnosno u kojim situacijama će se trotineti kretati kolovozom, trotoarom i šta će tu biti različito u odnosu na bicikliste. Naročito sporna tema su pomenuti svetloodbojni prsluci - ako pokušavamo da jednoobrazno regulišemo neka pitanja, treba da idemo na ono što je najefikasnije i najbezbednije sa stanovišta upotrebe u saobraćaju, a to su svetla i katadiopteri", smatra Marko Trifković.
Osvetljenje i prateća oprema treba da budu uzeti u obzir i kad govorimo o, recimo, rentiranju vozila. Tako Novi Sad planira uvođenje usluge rentiranja e-trotineta, što sa sobom nosi logistički i higijenski problem distribucije takve opreme.
"Svetloodbojne prsluke, kacige i slično treba imati u vidu ako već, uz mogućnost rentiranja, planiramo neke obaveze", navodi Trifković.
Do sada se govorilo o e-trotinetima koji se kreću brzinom do 25 kilometara na čas, ali se postavlja pitanje onih bržih trotineta, kojih u saobraćaju, u određenom broju, ipak ima. I za njih, kaže naš sagovornik, treba pronaći odgovarajuće rešenje, a najlogičnije je izjednačavanje sa prevoznim sredstvom koje korespondira jačim električnim trotinetima, a to su mopedi.
Sagovornik 021.rs iz Novosadske biciklističke inicijative i Biciklističke unije Srbije napominje da je veliki propust u celoj proceduri neuključivanje stručnjaka pravne struke u izmene zakona.
"Voleli bismo da se uključe i eksperti iz pravne struke, a ne samo iz tehničke, mašinske i saobraćajne jer je bitno da, kad se piše zakon, uzmete u obzir i ljude koji mogu da predvide scenarija, neke očekivane ishode primene zakonskih regulacija. Svakako je dobro što smo konačno svi seli za sto i što razgovaramo o ovoj temi - malo se jeste zakasnilo s ovom temom i tu izgovor ne može da bude čekanje regulacija na evropskom nivou, jer nas ništa ne sprečava da donosimo pravila u svojim okolnostima, a naročito nas ne sprečava da primenjujemo ono što već postoji u zakonu", zaključuje Trifković.
Nova pravila i za bicikliste
Marko Trifković kaže da su na stolu i neka otvorena pitanja u vezi sa modelima električnih bicikala, definisanjem takozvanih "biciklističkih ulica" i obaveznog rastojanja prilikom preticanja u naseljenim mestima, što je dobra vest za bicikliste i njihovu bezbednost u saobraćaju.
Postoje i ideje o dodavanju nekih novina u osvetljenju biciklista, poput reflektujućih materija, ali se biciklisti trude da ukažu na potrebu da se, umesto dodavanja novih obaveza, saobraćajna policija potrudi da kontroliše ono što je zakonom već obavezno.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
UŽIVO "Finalna blokada raskrsnice": Ako nećete da nas slušate u Skupštini, slušaćete nas na ulicama
16.06.2025.•
5
Finalna blokada raskrsnice u Novom Sadu u organizaciji Zborova građana počela je nešto pre 20 časova, a kod Banovine se nalaze studenti, veterani, građani i predstavnici Zborova građana.
Sudska mera za Centar za društvenu stabilnost: Bez vređanja dostojanstva novinara Junajted medija
16.06.2025.•
0
Osnovni sud usvojio je privremenu meru kojom se Centru za društvenu stabilnost zabranjuje da u filmovima i video zapisima upotrebljava navode kojima se vređa dostojanstvo novinara Junajted medija.
Vatrogasci obuzdali požar u zgradi u Novom Sadu
16.06.2025.•
0
Pripadnici vatrogasne brigade Novi Sad uspeli su da lokalizuju požar u Ulici Omladinskog pokreta.
Zbor građana "Narodni heroji": Ko ćuti, smatra se da pristaje
16.06.2025.•
0
Građani okupljeni u Zboru "Narodni heroji" smatraju da je sramno ignorisanje stotina njihovih pritužbi na kršenje ustavnih prava od strane zaštitnika građana.
Zajednica "Zahtevi inženjera": Tražimo da se pritvoreni inženjeri brane za slobode
16.06.2025.•
0
Peticija zajednice "Zahtevi inženjera" u kojoj više od 3.000 inženjera zahteva da se pritvoreni inženjeri u slučaju pada nadstrešnice brane sa slobode, ostala je bez odgovora.
Utorak pred Novosađanima: Pogledajte šta vas očekuje
16.06.2025.•
0
Možda bude pada kiša u utorak, što nema nikakve veze s tim da je tek nakon tri meseca sazvana sednica Skupštine Grada Novog Sada.
FOTO, VIDEO: Veći broj vatrogasaca gasi požar u Omladinskog pokreta, seče se krov zgrade
16.06.2025.•
0
Veći broj vatrogasnih ekipa gasi požar u ulici Omladinskog pokreta, krov zgrade se seče, a na mestu požara trenutno nije primećeno vozilo Hitne pomoći.
Privremeno finansiranje Novog Sada: Zavirite u kase javnih preduzeća
16.06.2025.•
1
Dok "Parking servis" pliva u profitu, "SPENS", GSP i "Urbanizam" beleže milionske gubitke, otkriva izveštaj o poslovanju javnih i javno-komunalnih preduzeća Grada Novog Sada za prvi kvartal 2025.
Akademski plenum pozvao Vučića da odustane od kontramitinga na Vidovdan
16.06.2025.•
3
Akademski plenum ocenio je da najava kontramitinga SNS-a, na Vidovdan u Beogradu, predstavlja "pokušaj izazivanja sukoba sa nesagledivim posledicama" i pozvao je Vučića da odustane od tog skupa.
VIDEO: Požar u potkrovlju zgrade u Novom Sadu, vatrogasci na terenu
16.06.2025.•
0
Dim izbija iz potkrovlja zgrade u Omladinskog pokreta, u ulici u blizini Železničke stanice.
Novosađani, odlučuje se u vaše ime (i za vaše pare): 140 stavki pred odbornicima
16.06.2025.•
2
Sednica Skupštine Grada Novog Sada održaće se u utorak, 17. juna.
Direktor JKP "Put" postaje v. d. direktora: Na čelu preduzeća devet godina
16.06.2025.•
2
Dosadašnji direktor Javnog preduzeća "Put" od sada će biti na funkciji vršioca dužnosti direktora istog preduzeća.
Novosadska policija očekuje okupljanje i ispred Skupštine: Postaraće se da sve bude bezbedno
16.06.2025.•
0
Novosadska policija saopštila je da će poduzeti "sve zakonske mere" da planirani skupovi u gradu, u ponedeljak i utorak, proteknu bezbedno.
Kako posluje najmlađe novosadsko preduzeće: Plata za jednu osobu i čekanje investicija
16.06.2025.•
2
JKP "Regionalni centar za upravljanje otpadom" potrošio je za investicije prošle godine svega 127.500 dinara.
"Robin Hud" na Fruškoj gori - zaustavljen saobraćaj
16.06.2025.•
13
Televizijska serija "Robin Hud" snima se danas na prostoru Nacionalnog parka "Fruška gora", zbog čega je na jednom delu saobraćaj privremeno zatvoren.
Još jedna Vučićeva najava: Vozom do Subotice do kraja avgusta
16.06.2025.•
36
Saobraćaj na pruzi do Subotice mogao bi da bude uspostavljen do kraja avgusta, najavio je Aleksandar Vučić. To je još jedna u nizu najava predsednika države u vezi sa brzom prugom.
Odloženo suđenje SNS "junacima": Okrivljeni na dan ročišta u KCV, sud traži izveštaj
16.06.2025.•
11
Suđenje četvorici aktivista Srpske napredne stranke zbog napada na studente krajem januara odloženo je za 30. jun.
Javni čas u Lazinoj gimnaziji u utorak: Govori i Tihomir Stanić
16.06.2025.•
4
Učenici novosadske gimnazije "Laza Kostić" organizuju još jedan javni čas u utorak, 17.juna.
Novosadski biciklisti voze i predaju dopis gradonačelniku: Godišnje da se izdvaja milijardu dinara
16.06.2025.•
4
Biciklistička vožnja Kritične mase održaće se u subotu, 21. juna u Novom Sadu.
"Mazda otvoreni dani" u Grand Motorsu do 21. juna
16.06.2025.•
0
U svom velikom, novootvorenom objektu u Novom Sadu, Grand Motors organizuje "Mazda otvorene dane" od 14. do 21. juna.
Komentari 30
Ddd
pajo patak
Mira Kravica
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar