Novosadski biciklisti: E-trotineti da budu regulisani kao bicikli, ali postoje neke dileme
Najava regulisanja položaja električnih trotineta u zakonu donosi sa sobom pitanje - da li vozači električnih trotineta treba da se ponašaju kao biciklisti?
Foto: 021.rs
Ovo je glavno polazište pitanja uvođenja električnih trotineta u izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, ali nije jedino. Tu je i pitanje bezbednosti onih koji se e-trotinetima služe, odnosno na koji način treba da budu obeleženi.
Javnost je do sada saznala da je plan nadležnih definisanje e-trotineta kao lakog prevoznog sredstva koje će, u slučaju da se kreće brzinom do 25 kilometara na čas, služiti istom infrastrukturom i saobraćajnim pravilima kao biciklisti.
Postoji ideja da vozači električnih trotineta budu u obavezi da nose svetloodbojni prsluk kad su na trotoaru, a budući da će biti definisani uslovi kad će moći da se kreću površinama prevashodno namenjenim pešacima.
Šta o svemu ovome misle biciklisti?
Predstavnici Biciklističke unije Srbije, koju čine lokalne inicijative iz Novog Sada, Beograda, Loznice, Sremske Mitrovice, Bora i Smedereva, od početka su uključeni u diskusiju o izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja. Kako za 021.rs kaže Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative, najsmislenije jeste da se e-trotineti koji se kreću brzinom bicikla regulišu isto kao bicikli, za šta postoji više razloga, ali postoje i neke dileme.
Pre svega, navodi Trifković, tu bi trebalo da bude namera nadležnih da se zakon dodatno ne komplikuje jer će to otežati njegovu primenu u praksi, a time i smanjiti bezbednost učesnika u saobraćaju.
"Kad budete radili kampanje i edukacije stanovništva, mnogo ćete lakše na taj način pokriti širu publiku, uz manji utrošak novca. Naša percepcija iz razgovora sa predstavnicima MUP-a je da ovakve izmene zakona zapravo otvaraju mnoga nova pitanja umesto da neka ključna rešavaju, pa se tako postavlja pitanje - ako puštamo trotinet koji može da ide brzinom pešaka na trotoar, zašto tako nešto nije dozvoljeno biciklisti?", pita Trifković.
Dodatno pitanje je stanje biciklističke infrastrukture u Srbiji koju bi, u slučaju da ovakve najave izmena prođu, koristili i vozači električnih trotineta. Srbija, navodi sagovornik 021.rs, nema široko rasprostranjenu biciklističku infrastrukturu i ista nije prilagođena e-trotinetima.
"Tu je i dodatna nejasnoća kako će se sprovoditi zakon, odnosno u kojim situacijama će se trotineti kretati kolovozom, trotoarom i šta će tu biti različito u odnosu na bicikliste. Naročito sporna tema su pomenuti svetloodbojni prsluci - ako pokušavamo da jednoobrazno regulišemo neka pitanja, treba da idemo na ono što je najefikasnije i najbezbednije sa stanovišta upotrebe u saobraćaju, a to su svetla i katadiopteri", smatra Marko Trifković.
Osvetljenje i prateća oprema treba da budu uzeti u obzir i kad govorimo o, recimo, rentiranju vozila. Tako Novi Sad planira uvođenje usluge rentiranja e-trotineta, što sa sobom nosi logistički i higijenski problem distribucije takve opreme.
"Svetloodbojne prsluke, kacige i slično treba imati u vidu ako već, uz mogućnost rentiranja, planiramo neke obaveze", navodi Trifković.
Do sada se govorilo o e-trotinetima koji se kreću brzinom do 25 kilometara na čas, ali se postavlja pitanje onih bržih trotineta, kojih u saobraćaju, u određenom broju, ipak ima. I za njih, kaže naš sagovornik, treba pronaći odgovarajuće rešenje, a najlogičnije je izjednačavanje sa prevoznim sredstvom koje korespondira jačim električnim trotinetima, a to su mopedi.
Sagovornik 021.rs iz Novosadske biciklističke inicijative i Biciklističke unije Srbije napominje da je veliki propust u celoj proceduri neuključivanje stručnjaka pravne struke u izmene zakona.
"Voleli bismo da se uključe i eksperti iz pravne struke, a ne samo iz tehničke, mašinske i saobraćajne jer je bitno da, kad se piše zakon, uzmete u obzir i ljude koji mogu da predvide scenarija, neke očekivane ishode primene zakonskih regulacija. Svakako je dobro što smo konačno svi seli za sto i što razgovaramo o ovoj temi - malo se jeste zakasnilo s ovom temom i tu izgovor ne može da bude čekanje regulacija na evropskom nivou, jer nas ništa ne sprečava da donosimo pravila u svojim okolnostima, a naročito nas ne sprečava da primenjujemo ono što već postoji u zakonu", zaključuje Trifković.
Nova pravila i za bicikliste
Marko Trifković kaže da su na stolu i neka otvorena pitanja u vezi sa modelima električnih bicikala, definisanjem takozvanih "biciklističkih ulica" i obaveznog rastojanja prilikom preticanja u naseljenim mestima, što je dobra vest za bicikliste i njihovu bezbednost u saobraćaju.
Postoje i ideje o dodavanju nekih novina u osvetljenju biciklista, poput reflektujućih materija, ali se biciklisti trude da ukažu na potrebu da se, umesto dodavanja novih obaveza, saobraćajna policija potrudi da kontroliše ono što je zakonom već obavezno.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Humanitarni bazar u subotu u Ekumenskoj humanitarnoj organizaciji
12.12.2025.•
0
Novogodišnji humanitarni bazar organizuje se u subotu, 13. decembra, u Ekumenskoj humanitarnoj organizaciji.
VIDEO Protest u Petrovaradinu zbog uvođenja naplate parkiranja: Potpisuje se peticija
12.12.2025.•
9
Stanovnici Bloka 8, u Petrovaradinu, organizovali su večeras protest zbog uvođenja naplate parkiranja u tom delu grada, u blizini železničke stanice.
Poznato ko će sanirati fasadu Hitne pomoći na Telepu: Posao vredan skoro 15 miliona dinara
12.12.2025.•
4
Zavod za urgentnu medicinu grada doneo je odluku o dodeli ugovora za sanaciju dela fasade zgrade na Bulevaru patrijarha Pavla, a posao je poveren grupi koju čine firme Enikos Company, BMC Connect i Neo Inženjering.
Novosadski studenti objavili plan protesta u subotu: "Jer je odgovornost put do pravde"
12.12.2025.•
8
Studenti u blokadi fakulteta objavili su plan protesta najavljenog za subotu, 13. decembar, u Novom Sadu.
Magla i tokom vikenda u Novom Sadu, od ponedeljka vedrije
12.12.2025.•
4
U Novom Sadu će za vikend biti maglovito, a temperatura će se nedelju spustiti i ispod nule.
Gradiće se vrtić na Jugovićevu: "Montopu" i saradnicima 705 miliona
12.12.2025.•
3
Gradska uprava za imovinu i imovinsko-pravne poslove dodelila je tender grupi ponuđača za izgradnju vrtića u naselju Jugovićevo u vrednosti od gotovo 705 miliona dinara sa PDV-om.
Studenti u blokadi FTN-a kritikovali pojedince u zborovima
12.12.2025.•
6
Studenti u blokadi Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu objavili su opširno saopštenje u kojem kritikuju trenutno funkcionisanje lokalnih zborova.
Mićin: Besplatnim udžbenicima za sve osnovce ćemo rasteretiti roditelje
12.12.2025.•
6
Gradonačelnik Žarko Mićin najavio je da će od sledeće školske godine Grad Novi Sad obezbediti besplatne udžbenike za sve osnovce.
Vesti iz Betanije: Rođeno 18 beba
12.12.2025.•
0
Osamnaest beba je rođeno u novosadskom porodilištu Betanija, u prethodnom danu.
Volonteri za prirodu - zeleni razgovori 18. decembra u Radio kafeu
12.12.2025.•
0
Šta će biti sa snabdevanjem vodom u Novom Sadu i da li će se ponavljati višečasovne restrikcije koje smo imali ove godine?
ANKETA: Jeste li kupovali evro prethodnih dana?
12.12.2025.•
44
U Srbiji je povećana tražnja za evrom.
Danas protest u Petrovaradinu zbog uvođenja naplate parkiranja
12.12.2025.•
24
Stanovnici Bloka 8, u Petrovaradinu, organizovaće danas protest zbog uvođenja naplate parkiranja u ovom delu grada, u blizini železničke stanice.
Vozači, pažnja: Magla u Novom Sadu i okolini
12.12.2025.•
0
Putevi Srbije upozorili su ovog jutra na maglu na putevima u Srbiji.
Protest ispred OŠ "Prva vojvođanska brigada": "Privremeni Školski odbor je nelegitiman"
11.12.2025.•
9
Roditelji učenika i nastavnici OŠ "Prva vojvođanska brigada" protestovali su večeras ispred zgrade te škole, zbog, kako tvrde, nelegitimnog postavljenja privremenog Školskog odbora.
Direktor Instituta: Na krilima A i D Železničke stanice nisu uočena oštećenja, ali moraju se ojačati
11.12.2025.•
16
"Infrastruktura železnice Srbije" raspisala je 5. decembra javnu nabavku za rekonstrukciju krila A i D na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Hladan i maglovit petak u Novom Sadu: Šta vas sve očekuje?
11.12.2025.•
0
Petak će u Novom Sadu biti maglovit, međutim, nadamo se da vas to neće sprečiti da ga lepo provedete.
Nakon ostavke Višekrune, novi direktor NP "Fruška gora" Dragan Vidović
11.12.2025.•
9
Dosadašnja v. d. direktorka NP "Fruška gora" Jelena Višekruna podnela je ostavku na to mesto, a zamenio ju je Dragan Vidović.
Novi Sad dobija "zelene sobe"
11.12.2025.•
17
Grad Novi Sad sprovešće tokom iduće godine Program investicionih aktivnosti JKP "Gradsko zelenilo" pod nazivom INTERCLIM - interaktivni sistem klimatskih usluga, za koji je iz budžeta opredeljeno 52 miliona dinara.
Delegacija Jovine na sastanku sa pokrajinskim sekretarom: Rekao im da nije nadležan za smenu direktora
11.12.2025.•
11
Pokrajinski sekretar za obrazovanje Robert Otot sastao se danas sa tročlanom delegacijom profesora i roditelja učenika Jovine gimnazije.
Prevozniku Jaćimoviću vraćena vozačka dozvola: Najavio besplatan prevoz za studente u subotu
11.12.2025.•
4
Prevoznik Milomir Jaćimović izjavio je da je dobio poziv iz policije u Žablju da preuzme vozačku dozvolu, koja mu je prvobitno bila oduzeta, pošto je lekarski pregled za njen produžetak proglašen nevalidnim.
Humanitarna akcija "Upakuj sreću" u subotu u Atomcu: Prikupljaju se slatkiši i donacije za mališane
11.12.2025.•
1
Više novosadskih zborova građana u subotu, 13. decembra, organizuje humanitarnu akciju "Upakuj sreću" za decu štićenike "Obroka za porodicu 3M" i "Svratišta za decu i mlade".
Komentari 30
Ddd
pajo patak
Mira Kravica
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar